• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در مورد احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ خواهد بود

  • کد خبر : 7533
  • 27 ژوئن 2022 - 16:21
قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در مورد احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ خواهد بود

مذاکره کنندگان ایران و آمریکا فردا سه شنبه، هفتم تیر برای ادامه مذاکرات احیای برجام در قطر خواهند بود.

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز در خصوص از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه نوشت: رسانه‌های ایرانی روز دوشنبه گزارش دادند که قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در روزهای آینده خواهد بود، در حالی که اتحادیه اروپا با تشدید فشارها به دنبال راهی برای شکستن بن‌بست چند ماهه در مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بوده است.

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: ایران قطر را به دلیل روابط دوستانه دوحه با تهران، به عنوان میزبان این دور از مذاکرات انتخاب کرده است.

در ماه مارس، زمانی که اتحادیه اروپا  که هماهنگ کننده این مذاکرات نیز هست، از وزرای خارجه همه طرف‌های مذاکره کننده برای نهایی کردن توافق پس از ۱۱ ماه مذاکره غیرمستقیم بین تهران و دولت جو بایدن، دعوت به عمل آورد، دیگر به نظر می‌رسید که این پیمان نزدیک به امضاء شده است.

اما مذاکرات از همان زمان به حالت تعلیق درآمد، که عمده دلیل آن اصرار تهران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نیروی امنیتی ویژه ایران است، از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده، اعلام شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هفته گذشته به ایران سفر کرد، روز شنبه گفت که انتظار می‌رود مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای غلبه بر بن‌بست از سر گرفته شود.

در حالی که یک منبع مطلع از این سفر گفت که «انتظار می رود رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند»، یک مقام ایرانی هم به رویترز گفت که علی باقری، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز برای ادامه مذاکرات در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن در دوحه خواهد بود.

هفته گذشته، یک مقام ایرانی و یک مقام اروپایی به رویترز گفتند که ایران از تقاضای خود خود برای لغو تحریم های FTO سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف نظر کرده است، اما هنوز دو موضوع که یکی از آن‌ها در مورد تحریم ها هست همچنان حل نشده باقی مانده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: «تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافقی نشده است».

او اضافه کرد که ما خواهیم دید که آیا می‌توان در هفته‌های آتی به توافقی دست یافت یا خیر… در صورتی که واشنگتن به تعهدات خود عمل کند، گام‌های هسته‌ای ایران برگشت‌پذیر هستند».

پیمان هسته ای ۲۰۱۵ محدودیت هایی را بر فعالیت های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی اعمال می‌کرد اما دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد و تحریم های اقتصادی سختی را علیه تهران اعمال کرد.

دولت روحانی نیز با نقض محدودیت‌های هسته‌ای اعمال شده در این پیمان، از جمله محدودیت غنی‌سازی ۳٫۶۷ درصدی برای خلوص اورانیوم و محدودیت ۲۰۲٫۸ کیلوگرمی برای ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، به خروج آمریکا از برجام پاسخ داد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.