• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4

ورود رئیس جمهوری ایران به دمشق با گذشت بیش از یک دهه

  • کد خبر : 7576
  • 03 می 2023 - 14:16
ورود رئیس جمهوری ایران به دمشق با گذشت بیش از یک دهه

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امروز چهارشنبه وارد فرودگاه دمشق شد. رسانه‌های دولتی سوریه و ایران گزارش دادند که ابراهیم رئیسی در سفر دو روزه خود برای امضای چندین توافقنامه و یادداشت‌تفاهم تقویت همکاری‌ بین دو کشور با بشار اسد دیدار خواهد کرد. ابراهیم رئیسی در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی در بدو ورود به […]

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امروز چهارشنبه وارد فرودگاه دمشق شد.

رسانه‌های دولتی سوریه و ایران گزارش دادند که ابراهیم رئیسی در سفر دو روزه خود برای امضای چندین توافقنامه و یادداشت‌تفاهم تقویت همکاری‌ بین دو کشور با بشار اسد دیدار خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی دمشق مورد استقبال سامر الخلیل، وزیر اقتصاد سوریه قرار گرفت.

او همچنین قرار است از مقابر زینب و رقیه که هر دو از اماکن مقدس شیعیان به حساب می‌آیند و همچنین مقبره سرباز گمنام که یادبودی برای سربازان کشته شده‌ سوری در جنگ داخلی است، دیدار کند.

آخرین باری که یک رئیس جمهوری از ایران به سوریه سفر کرد مربوط به سفر محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۱۰ بود.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه ضمن اشاره به تشدید فضای امنیتی در شهر، گفته است که مقدمات سفر ابراهیم رئیسی از روزها پیش در منطقه سفارت ایران در دمشق در جریان بوده و موانع بتنی جلوی سفارت ایران برداشته شده است.

در مسیر فرودگاه بین‌المللی دمشق نیز پرچم‌های سوریه و ایران و بیلبوردهایی با پرتره‌های دو رئیس جمهور حاوی عبارت «خوش آمدید» به زبان‌های عربی و فارسی در کنار جاده نصب شده است.

 

 

تفاهم‌نامه‌های احتمالی

جنگ داخلی در سوریه جان بیش از ۵۰۰ هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده و زیرساخت ها و صنعت این کشور را ویران ساخته است.

هم اکنون نیز بخش‌هایی از سرزمین سوریه خارج از کنترل دولت بشار اسد قرار دارد. آقای رئیسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، خواستار تلاش برای بازسازی و بازگشت پناهجویان آواره به سوریه شد.

الوطن، روزنامه حامی دولت سوریه نیز گزارش داد که «تعداد زیادی از موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم» در خصوص «انرژی و برق» خواهد بود. این روزنامه افزود: «مذاکراتی در مورد یک خط اعتباری جدید ایران برای سوریه جهت سرمایه‌گذاری در بخش برق» نیز انجام خواهد شد.

در ژانویه ۲۰۱۹، سوریه و ایران یازده توافقنامه و یادداشت تفاهم، از جمله یک قرارداد «همکاری راهبردی بلند مدت در حوزه اقتصادی» امضا کردند.

سفر رئیس جمهوری ایران در حالی انجام می‌شود که برخی از کشورهای عربی، از جمله مصر و عربستان سعودی در مسیر تنش‌زدایی با دولت بشار اسد گام برداشته و وزرای خارجه خود را در هفته‌های اخیر به دمشق فرستاده‌اند.

ایران و عربستان سعودی در ماه مارس به توافقی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها پس از هفت سال تنش دست یافتند.

این عادی‌سازی روابط احتمالا تاثیرات مثبتی بر سطح روابط منطقه‌ای خواهد داشت.

در همین چارچوب، وزیر امور خارجه سوریه نیز در ماه آوریل برای اولین بار از زمان قطع روابط ریاض-دمشق در سال ۲۰۱۲، به پایتخت عربستان سعودی سفر کرد.

یک هفته بعد نیز فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان اولین سفر یک مقام سعودی از زمان آغاز جنگ را به دمشق انجام داد.

دولت بشار اسد امیدوار است که عادی سازی کامل روابط با کشورهای پادشاهی‌ ثروتمند حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی نیز به گسیل کمک‌های مالی به کشور جنگ‌زده‌ سوریه کمک کند.

در میدان نیز، گروه‌های مورد حمایت ایران از جمله حزب الله لبنان به تقویت نیروهای اسد ادامه می‌دهند، در حالی که تهران می گوید فقط مستشاران نظامی در سوریه حضور دارند.

تهران برای ترمیم روابط سوریه و ترکیه در چارچوب مذاکرات چهارجانبه با دمشق، مسکو و آنکارا نیز حضور دارد. دمشق و آنکارا از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، فاقد روابط دیپلماتیک است.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.