• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
8

گروسی: نگرانم!

  • کد خبر : 7550
  • 22 جولای 2022 - 16:02
گروسی: نگرانم!

گروسی می‌گوید احیای برجام غیر ممکن نیست اما به یک کار بسیار پیچیده و شاید توافقات خاص نیاز دارد.

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی ال پائیس که روز جمعه منتشر شد، گفت: برنامه هسته‌ای ایران “رو به جلو پیش می‌رود” و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دید بسیار محدودی از آنچه در حال رخ دادن است دارد.

در ژوئن، ایران اساساً تمام تجهیزات نظارتی آژانس را که بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی نصب شده بود، حذف کرد. گروسی در آن زمان گفت که این می تواند یک “ضربه مهلک” به شانس احیای توافق پس از خروج ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ باشد.

گروسی در ژوئن گفته بود که تنها سه تا چهار هفته فرصت برای بازگرداندن حداقل برخی از نظارت‌هایی وجود دارد که پیش از دست دادن توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جمع‌آوری اطلاعات از مهم‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای ایران از بین رفته است.

از آن زمان که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، واشنگتن را از توافق برجام خارج کرد و تحریم ها را دوباره علیه تهران در سال ۲۰۱۸ اعمال کرد، ایران بسیاری از محدودیت های توافق را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود زیر پا گذاشته است. این کشور در حال غنی‌سازی اورانیوم تا نزدیک به درجه تسلیحاتی است.

قدرت‌های غربی هشدار می‌دهند که ایران به سرعت به سمت ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده است؛ اما ایران این تمایل را رد می کند.

گروسی که در حال بازدید از مادرید بود، در مصاحبه خود با ال پائیس گفت: “بازسازی این پازل غیرممکن نیست)، اما به یک کار بسیار پیچیده و شاید توافقات خاص نیاز دارد.”

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برای احیای توافق ۲۰۱۵ از ماه مارس متوقف شده است.

گروسی گفت که نگران است و نگران این هفته های که بدون دید هستند.

او می‌گوید: “آژانس نیاز به بازسازی یک پایگاه داده دارد که بدون آن هر توافقی بر مبنایی بسیار شکننده خواهد بود، زیرا اگر ما ندانیم چه چیزی وجود دارد، چگونه می توانیم تعیین کنیم که چه مقدار ماده باید خارج شود و چه تعداد سانتریفیوژ بدون استفاده باید باقی بماند؟”.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره گزارش رویترز مبنی بر افزایش بیشتر غنی سازی اورانیوم با استفاده از ماشین آلات پیشرفته در نیروگاه زیرزمینی فردو، گفت: «پیشرفت فنی برنامه ایران ثابت است».

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7550

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 12انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.