• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

گزارش رویترز از توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران

  • کد خبر : 7452
  • 28 می 2022 - 17:56
گزارش رویترز از توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز، در خصوص توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران در گزارشی نوشت: اندکی پس از آن که تهران هشدار داد علیه آتن به دلیل مصادره نفت ایران توسط ایالات متحده از یک نفتکش در سواحل یونان “اقدامات تنبیهی” انجام خواهد داد، نیروهای ایرانی روز جمعه دو نفتکش یونانی را […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز، در خصوص توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران در گزارشی نوشت: اندکی پس از آن که تهران هشدار داد علیه آتن به دلیل مصادره نفت ایران توسط ایالات متحده از یک نفتکش در سواحل یونان “اقدامات تنبیهی” انجام خواهد داد، نیروهای ایرانی روز جمعه دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کردند.

در بیانیه سپاه پاسداران به نقل از ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران آمده است: نیروی دریایی سپاه پاسداران امروز دو نفتکش یونانی را به دلیل تخلف در آب های خلیج فارس توقیف کرد. و جزییات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد و همچنین اشاره‌ای هم به تخلفات ادعا شده نشده است.

وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد که یک بالگرد نیروی دریایی ایران بر روی کشتی دلتا پوزیدون با پرچم یونان که در آب های بین المللی در حال حرکت بود، در ۲۲ مایل دریایی از سواحل ایران فرود آمد و خدمه آن را به گروگان گرفته است که در میان آنان دو شهروند یونانی نیز حضور دارند.

این سازمان همچنین اعلام کرد که حادثه مشابهی هم در یک کشتی دیگر با پرچم یونان در نزدیکی ایران رخ داده است، بدون اینکه نامی از آن کشتی ببرد، و افزود که هر دو اقدام ناقض قوانین بین المللی بوده و یونان به متحدان خود اطلاع داده و همچنین دولت یونان به سفیر ایران در آتن شکایت رسمی خود را ارائه کرده است.

شرکت یونانی دلتا تانکرز که کشتی دلتا پوزیدون را اداره می‌کند، در تماس برای اظهارنظر فوری پاسخی نداد.

مقامات یونان ماه گذشته کشتی پگاس را با پرچم ایران و به همراه ۱۹ خدمه روسی آن در نزدیکی ساحل جزیره جنوبی اویا به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا توقیف کردند.

رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که ایالات متحده بعداً محموله نفتی ایران را مصادره کرد و قصد دارد آن را با کشتی دیگری به ایالات متحده بفرستد.

مشخص نیست که آیا این محموله به دلیل تحریم نفت ایران و یا به دلیل تحریم های نفتکش‌های مرتبط با روسیه توقیف شده است. ایران و روسیه هر دو با تحریم‌های جداگانه از سوی آمریکا روبرو هستند.

تسنیم، خبرگزاری نیمه رسمی ایران بعداً به نقل از یک منبع ناشناس نوشت: ۱۷ کشتی یونانی دیگر در خلیج فارس وجود دارند که در صورت ادامه شیطنت های یونان امکان توقیف آنان توسط سپاه پاسداران وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، منابع آگاه همچنین تاکید کردند که یونان باید هرچه سریعتر اقدامات جبرانی در قبال نفتکش ایرانی توقیف شده را انجام دهد.

یک منبع امنیتی دریایی گفت نفتکش دیگری که روز جمعه توقیف شد، با نام جنگجوی محتاط با پرچم یونان بوده است. کارمند شرکت کشتیرانی پولمبروس مستقر در یونان، بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این خصوص به رویترز گفت که “حادثه ای” برای یکی از کشتی‌های این شرکت رخ داده است، و افزود که “تمام تلاششان را برای حل این مشکل انجام خواهند داد.”

گروه حامی ایالات متحده متحد علیه ایران هسته‌ای (UANI) که بر ترافیک نفتکش های مرتبط با ایران از طریق ردیابی کشتی و ماهواره نظارت می کند، گفت که جنگجوی محتاط محموله ای از نفت قطر و عراق را حمل می‌کرده است، در حالی که دلتا پوسایدون با نفت عراق بارگیری شده بود.

بر اساس این گزارش، هر یک از این کشتی‌ها تقریباً یک میلیون بشکه نفت حمل می کرده‌اند.

کلر جونگمن، رئیس ستاد UANI به رویترز گفت: «این باید پیامدهای مستقیمی بر مذاکرات برجام داشته باشد و احتمال احیای این توافق را بیشتر متوقف خواهد کرد.

سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین هم گفت که از توقیف‌های گزارش شده مطلع بوده و در حال بررسی آنها هست.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که روز جمعه، ایران سفیر سوئیس را که حافظ منافع آمریکا در تهران است برای اعتراض به توقیف نفت‌کش پگاس احضار کرده است.

وزارت امور خارجه ایران می‌گوید: جمهوری اسلامی نگرانی عمیق خود را از ادامه نقض قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی توسط دولت آمریکا ابراز می‌کند.

سخنگوی وزارت دادگستری ایالات متحده از اظهار نظر در مورد توقیف نفت ایران خودداری کرد.

ایرنا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی ایران نوشت: نفتکش ایرانی به دلیل مشکلات فنی و بدی آب و هوا در امتداد سواحل یونان پناه گرفته بود. این سازمان توقیف محموله خود را “نمونه بارز دزدی دریایی” نامید.

ایالات متحده روز چهارشنبه تحریم هایی را علیه آنچه که شبکه قاچاق نفت و پولشویی تحت حمایت روسیه برای نیروی قدس سپاه پاسداران مدعی شده بود اعمال کرد و بر همین اساس اقدام به توقیف نفتکش حامل نفت ایران کرده است.

در سال ۲۰۱۹، دو هفته پس از آن که نیروهای انگلیسی یک نفتکش ایرانی را در نزدیکی جبل الطارق توقیف کردند و آن را به اتهام حمل نفت به سوریه و نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه متهم کردند، ایران هم یک نفتکش انگلیسی را در نزدیکی تنگه هرمز به دلیل نقض قوانین دریایی توقیف کرد که هر دو کشتی بعدا آزاد شدند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7452

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.