• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

روز سی و هفتم جنگ اوکراین: پیروزی‌های بزرگ

  • کد خبر : 6860
  • 02 آوریل 2022 - 4:33
روز سی و هفتم جنگ اوکراین: پیروزی‌های بزرگ

  اخبار و گزارش‌های خبری آژانس خبری مبین۲۴ از جنگ اوکراین در روز سی و هفتم جنگ مصادف با ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ و ۱ آوریل ۲۰۲۲ این گزارش‌های خبری را از پایین به بالا بخوانید. آمریکا تدارکات و تجهیزات مقابله با حملات شیمیایی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد  کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که […]

 

اخبار و گزارش‌های خبری آژانس خبری مبین۲۴ از جنگ اوکراین در روز سی و هفتم جنگ مصادف با ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ و ۱ آوریل ۲۰۲۲

این گزارش‌های خبری را از پایین به بالا بخوانید.

آمریکا تدارکات و تجهیزات مقابله با حملات شیمیایی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

 کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که آمریکا در صورت استقرار تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی روسیه، تدارکات و تجهیزات مقابله با آنها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که این تصمیم به دنبال هشدار آمریکا و سایر کشورها نسبت به احتمال استقرار چنین تسلیحاتی در اوکراین و احتمال برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی روسیه برای یک عملیات «پرچم دروغین» برای حمله‌ شیمیایی و بیولوژیکی، اتخاذ می‌شود.

ستاد کل ارتش اوکراین: مناطقی را در کی‌یف و چرنیهیف بازپس گرفتیم

ستاد کل ارتش اوکراین می گوید نیروهای مسلح این کشور کنترل ۲۹ شهرک و منطقه مسکونی را در مناطق پیرامون کی‌یف و شهر چرنیهیف، مناطقی که روسیه شماری از نیروهای خود را از آنجا عقب کشیده، به دست گرفته است.

همزمان ستاد کل ارتش اوکراین روز جمعه گفت که ارتش روسیه در شمال شرق به گلوله باران چرنیهیف و خارکیف ادامه می‌دهد.

ارتش اوکراین می‌گوید روس‌ها در جنوب شرق کشور همچنان در تلاش هستند تا شهرهای پوپاسنا، رابیژنیه و ماریوپل را در راستای گسترش مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک تسخیر کنند.

موافقت کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی با آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد ۳۱ کشور عضو روز جمعه در واکنش به آشفتگی و نوسان قیمت نفت که ناشی از حمله روسیه به اوکراین بوجود ایجاد شده است با آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری خود موافقت کردند.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته متعهد شده بودند که در مجموع ۶۲.۷ میلیون بشکه نفت را روانه بازار کنند. جزئیات عرضه و نفتی که وارد بازار می‌شود هفته آینده علنی خواهد شد.

 روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و بزرگترین صادرکننده آن است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، روسیه با صدور حدود ۵ میلیون بشکه نفت خام تقریبا ۱۲ درصد تجارت جهانی طلای سیاه را در دست دارد. مقصد حدود ۶۰ درصد نفت صادراتی روسیه اروپاست.

 ذخایر اضطراری نفت اعضای آژانس بین المللی انرژی ۱.۵ میلیارد بشکه است.

بلغارستان دبیر اول سفارت روسیه را اخراج می‌کند

بلغارستان روز جمعه اعلام کرد که دبیر اول سفارتخانه روسیه در این کشور را به دلیل نقش وی در یک پرونده جاسوسی اخراج می‌کند. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که بلغارستان دو هفته پیش ۱۰ دیپلمات روسیه را اخراج کرده بود.

بنا به اعلام وزارت خارجه بلغارستان دبیر اول سفارت روسیه ۷۲ ساعت فرصت دارد تا خاک بلغارستان را ترک کند.

قرقیزستان تجمعات مرتبط با جنگ اوکراین را ممنوع کرد

پلیس قرقیزستان روز جمعه اعلام کرد که هرگونه تجمع مرتبط با جنگ در اوکراین در بیشکک، پایتخت ممنوع است.

این خبر در حالی منتشر شد که تاکنون چند تجمع کوچک در هوادارای از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین یا مخالفت با آن در بیشکک برگزار شده است. روسیه در قرقیزستان یک پایگاه نظامی دارد. این کشور فقیر آسیای میانه حدود ۷ میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آنها مسلمان هستند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل در روز جمعه غیرممکن است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اندکی پس از ۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی (۲۱ به وقت تهران) اعلام کرد که امکان تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل در روز جمعه وجود ندارد.

یونسکو: دستکم ۵۳ مرکز فرهنگی در اوکراین به دنبال تهاجم نظامی روسیه آسیب دیده است

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز جمعه اعلام کرد که دستکم ۵۳ مرکز فرهنگی در اوکراین در جریان تهاجم نظامی روسیه آسیب دیده است. ۲۹ مکان مذهبی، ۱۴ ساختمان تاریخی، چهار موزه و چهار اثر تاریخی از جمله مراکز و جذابیت‌های فرهنگی و گردشگری هستند که در حملات ارتش روسیه آسیب دیده‌اند.

کی‌یف از مبادله اسرای روس با ۸۶ نظامی اوکراینی خبر داد

مقامات اوکراین روز جمعه اعلام کردند که ۸۶ نظامی این کشور با شماری از اسرای روس مبادله شدند. آنها اشاره‌ای به تعداد اسرایی که تحویل مقامات روسیه داده شدند نکردند.

چین: به شیوه خودمان برای صلح در اوکراین تلاش می‌کنیم

لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین روز جمعه به رئیس شورا و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اطمینان داد که پکن «به شیوه خودش» برای برقراری صلح در اوکراین تلاش خواهد کرد.

در مقابل شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از جلسه مجازی با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر چین گفت که این کشور «نمی‌تواند چشم خود را بر روی نقض مقررات بین‌المللی از سوی روسیه ببندد».

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز در جریان نشست مجازی با شارل میشل و اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که بروکسل بتواند رابطه‌اش را «به طور مستقل» با چین تنظیم کند. مقامات اتحادیه اروپا نیز از پکن خواستند که به مسکو اجازه دور زدن تحریم‌های وضع شده به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین را ندهد.

بایدن می‌گوید ۳۰ کشور همچون آمریکا از ذخایر راهبردی نفت خود استفاده خواهند کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید ۳۰ کشور جهان همچون ایالات متحده از ذخایر راهبردی نفت خود استفاده خواهند کرد.
جوبایدن دیروز پنجشنبه در تصمیمی بی‌سابقه دستور داد تا روزانه تا سقف یک میلیون بشکه نفت از محل ذخیره استراتژیک آمریکا و دست‌کم به‌مدت ۶ ماه روانه بازار شود.

وابستگی ایتالیا به واردات گاز از روسیه؛ دی‌مایو به جمهوری آذربایجان رفت

لوئیجی دی‌مایو، وزیر خارجه ایتالیا در ادامه تلاش‌های دولت این کشور برای کاهش وابستگی رم به واردات گاز از روسیه به جمهوری آذربایجان سفر کرد.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا روز پنجشنبه گفته بود که هزینه خرید گاز از روسیه مستقیما صرف جنگ در اوکراین می‌شود. ایتالیا حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کند. وزیر خارجه ایتالیا در جریان سفر به جمهوری آذربایجان قرار است با مقامات این کشور در مورد امکان افزایش صادرات گاز گفتگو کند.

لوئیجی دی‌مایو پیش از این در راستای تلاش‌های کشورش برای جایگزینی گاز وارداتی از روسیه به قطر، الجزایر، آنگولا و کنگو سفر کرده بود.

اردوغان بار دیگر از تمایلش برای میزبانی از پوتین و زلنسکی سخن گفت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه بار دیگر از تمایلش برای میزبانی از روسای جمهوری روسیه و اوکراین سخن گفت.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که امیدوار است چنین دیداری بتواند «روند منفی» امور به «روندی مثبت» تبدیل کند. سخنان رجب طیب اردوغان در آستانه مکالمه تلفنی‌اش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بیان شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: مطمئن نیستیم که تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل روز جمعه انجام شود

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید اطمینان ندارد که تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل و ارسال کمک به این شهر روز جمعه انجام شود. اوان واتسون، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ عملیات تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل را «بسیار پیچیده» توصیف کرد. وی با این حال ابراز امیدواری کرد که امکان خروج «هزاران» غیرنظامی از ماریوپل فراهم شود.

هشدار فن درلاین به پکن: حمایت از مسکو وجهه چین را در اروپا خدشه‌دار خواهد کرد

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه به مقامات چین هشدار داد که حمایت آنها از مسکو در جنگ در اوکراین وجهه چین در اروپا را «به شدت» خدشه‌دار خواهد کرد.

کرملین به انتقادهای دوپاردیو واکنش نشان داد

کاخ کرملین روز جمعه به دنبال انتقادهای ژرار دوپاردیو، هنرپیشه سرشناس فرانسوی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد کرد تا اقدامات مسکو در اوکراین را برای وی «تشریح» کند.

ژرار دوپاردیو روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از «افراط‌گرایی غیرقابل قبول و دیوانه‌وار» ولادیمیر پوتین انتقاد کرد. او در سال ۲۰۱۳ در اعتراض به افزایش مالیات ثروتمندان در فرانسه از روسیه شهروندی دریافت کرده بود. دیمیتری پسکوف درباره انتقادهای این بازیگر سرشناس گفت: «به نظرم می‌رسد که دوپاردیو به احتمال زیاد به طور کامل در جریان آنچه روی می‌دهد قرار ندارد.»

یکی از نمایندگان پارلمان روسیه در واکنش به انتقادهای ژرار دوپاردیو خواستار سلب تابعیت از وی و توقیف اموالش به سود کودکان یتیم شده است.

صادرات گاز روسیه به اروپا ادامه دارد

مقامات روسیه روز جمعه با وجود تهدید قبلی مبنی بر جلوگیری از صادرات گاز به اروپا در صورت عدم پرداخت هزینه آن به روبل اجازه دادند تا صادرات گاز ادامه یابد.

مسکو تهدید کرده بود کشورهایی که رفتار «غیردوستانه» با روسیه دارند از روز جمعه یا باید هزینه خرید گاز از این کشور را به روبل پرداخت کنند یا با قطع صادرات گاز روبرو خواهند شد. آلمان به عنوان مهمترین مشتری گاز روسیه در اروپا درخواست مسکو را به عنوان «باج‌خواهی» رد کرده بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که درخواست مسکو صادراتی گازی را که هزینه آن قبلا پرداخت شده است شامل نمی‌شود. به گفته وی مساله پرداخت هزینه به روبل برای پرداخت هزینه صادرات جدید در نیمه دوم ماه آوریل مطرح است.

افسر ارتش آلمان به جاسوسی برای روسیه متهم شد

دادستانی فدرال آلمان روز جمعه اعلام کرد که یک افسر نیروی ذخیره ارتش آلمان به اتهام جاسوسی برای روسیه بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تحت تعقیف قضایی قرار گرفت.

در بیانیه دادستانی آلمان آمده است که این افسر به ارائه اطلاعاتی درباره نیروهای ذخیره ارتش، دفاع غیرنظامی و پیامدهای تحریم‌ها علیه مسکو متهم شده است. به گفته دادستانی فدرال آلمان این افسر ارتش همچنین اطلاعاتی درباره خط لوله «نورد استریم ۲» را در اختیار روسیه گذاشته بود.

شمار پناهجویان اوکراینی از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز جمعه اعلام کرد که بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از اوکراینی‌ها به دنبال تهاجم نظامی روسیه مجبور به ترک کشورشان شده‌اند. به گفته این نهاد شمار پناهجویانی که روزانه از اوکراین می‌گریزند از روز ۲۲ مارس کاهش یافته و به حدود روزی ۴۰ هزار نفر رسیده است.

بنا به اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۱۰ میلیون نفر یعنی بیش از یک چهارم جمعیت اوکراین از زمان آغاز جنگ مجبور به ترک خانه خود شده‌‌اند. سازمان ملل تخمین می‌زند که شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در داخل خاک اوکراین آواره شده‌‌اند.

کرملین: حمله اوکراین به خاک روسیه به پیشرفت در مذاکرات کمکی نخواهد کرد

کرملین روز جمعه و در واکنش به حمله هلیکوپتری به خاکش گفت که این موضوع بر مذاکرات مستقیم با کی‌یف تاثیر می‌گذارد.

روسیه می گوید هلیکوپتر ها اوکراینی بوده اند و  یک انبار سوخت را در ۴۰ کیلومتری عمق خاک روسیه بمباران کرده اند. دیمیتری پستوف، سخنگوی کرمیلین در این باره گفت:«واضح است که نمی توانیم به این مسئله بعنوان موضوعی که به ایجاد شرایط مناسب برای ادامه مذاکرات کمک می‌کند، نگاه کنیم.»
در صورت تایید این حمله از سوی کی‌یف، این نخستین بار است که اوکراین در این ۵ هفته به خاک روسیه حمله کرده است.

گفته می‌شود از زمان جنگ دوم جهانی به این سو هم حمله به خاک روسیه سابقه نداشته است.

اوکراین مسئولیت این حمله را همچنان برعهده نگرفته است.

این در حالیست که مذاکرات بین مسکو و کی‌یف از ساعتی پیش از طریق ویدیو کنفرانس در جریان است.

بازگشت خدمت سربازی اجباری به روسیه

فدراسیون روسیه از روز جمعه اول آوریل کار بسیج سربازان خود را آغاز کرد و مردان جوان خود را برای خدمت سربازی اجباری یکساله فراخواند.

هر چند این فراخوان همزمان با تجاوز نظامی این کشور به اوکراین همراه است ولی مسکو اصرار دارد که بنا ندارد نیروهای جدید خود را به خط مقدم اعزام کند.

یوروپل روز جمعه از اعزام ماموران خود به مرز اوکراین خبر داد

پلیس اروپا می‌گوید با هدف جلوگیری از سرازیر شدن افراد مجرم و «تروریست ها» که همراه با موج پناهجویان و جنگزدگان قصد ورود به خاک اتحادیه اروپا را دارند، در مرز اوکراین و کشورهای عضو اتحادیه نیرو مستقر کرده است.
یوروپل در پی تقاضای کشورهای همسایه اوکراین نیروهای عملیاتی خود را در لهستان، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و مولداوی مستقر کرده و در نظر دارد بزودی به مجارستان هم مامور بفرستد.
این ماموران در همکاری با پلیس محلی تدابیر امنیتی مضاعف را اعمال و از مرزهای اتحادیه حراست می کنند.
طبق آمارهای سازمان ملل تاکنون بیش از چهار میلیون نفر از ابتدای تجاوز روسیه از اوکراین فرار کرده اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از برکناری دو فرمانده ارشد نظامی خود خبر داد

زلنسکی پنجشنبه شب در پستی در شبکه‌های اجتماعی این دو را «ضد قهرمان» خواند. رئیس‌جمهور اوکراین گفت:«امروز تصمیم دیگری در مورد ضدقهرمانان گرفته شد. اکنون من فرصتی برای مقابله با همه خائنان ندارم. اما به تدریج همه آنها مجازات خواهند شد.»

یکی از این دو فرمانده برکنار شده نائوموف آندری اولهوویچ، رئیس سابق اداره امنیت داخلی اوکراین، و دیگری کریوروچکو سرهی اولکساندروویچ، رئیس سابق دفتر سرویس امنیتی اوکراین در منطقه خرسون هستند.

دیده بان حقوق بشر«جنایت جنگی»احتمالی علیه اسرای روسی را محکوم کرد

پس از انتشار فیلمی که ظاهرا نشان می دهد سربازان اوکراینی به پاهای سربازان روس شلیک می کنند، دیده بان حقوق بشر از مقامات اوکراینی خواسته است تا درباره «جنایات جنگی» احتمالی علیه اسرای روسی تحقیق کنند.

در ویدیویی که ۲۷ مارس در فضای مجازی منتشر شده، سربازان اسیر از ناحیه پا هدف شلیک گلوله قرار می‌گیرند و کمک پزشکی هم در .اختیار آن ها قرار نمی گیرد

در تصاویر ویدیویی منتشر شده (صحت و سقم این تصاویر قابل تایید نیست)، سربازان مجروح از سوی مردان مسلحی بازجویی می‌شوند که بسیاری از آن‌ها بازوبندهای آبی رنگی که معمولاً توسط واحدهای نظامی اوکراینی استفاده می‌شود، بسته‌اند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه ۲۸ مارس بعد از تشخیص موقعیت جغرافیایی این تصاویر به مالاروگان در منطقه خارکیف رفتند و اجساد دو سرباز روس رها شده در ویرانه‌های شهر و دو جسد دیگر که در چاه انداخته شده بودند را مشاهده کردند.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که عصر پنجشنبه منتشر شد، گفت: «در صورت تأیید، ضرب و شتم و تیراندازی به پاهای اسیران، این جنایت جنگی محسوب می‌شود».

این سازمان بین المللی افزود:«اوکراین باید نشان دهد که قادر و مایل به جلوگیری و  همینطور مجازات نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است.»

الکسی آرستوویچ، مشاور ریاست جمهوری اوکراین، در تلگرام اذعان کرده بود که سوء استفاده از زندانیان یک «جنایت جنگی» است و چنین اعمالی باید مجازات  شوند.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز به بازرسان دستور داده تا همه شرایط حادثه را مشخص کنند، شواهد را جمع‌آوری و همه افراد دخیل در آن را شناسایی کنند.

سربازان روس نیز از زمان آغاز تهاجم به اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شد، متهم به سوء استفاده در جبهه شده اند.

دیدار همزمان وزرای خارجه روسیه و بریتانیا در یک روز از هند

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا و سرگئی لاوروف، همتای روسی او در حالی از هند دیدن می کنند که هر دو طرف به دنبال تقویت روابط با دهلی هستند.

خانم تراس از دهلی می خواهد تا با کاهش وابستگی خود به مسکو، با سایر کشورهای دموکراتیک برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین همکاری کند.

از طرفی وزیر خارجه روسیه از هند می خواهد که تحریم‌های غرب را دور بزند و نفت و گاز روسیه را بیشتر بخرد.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت که بریتانیا می‌خواهد شاهد تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه باشد.

اما آقای لاوروف از سفر خود  برای ایجاد روابط تجاری نزدیکتر با هند باهدف کاهش تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر مسکو استفاده می کند. در اوایل ماه جاری، هند با واردات سه میلیون بشکه نفت روسیه موافقت کرد.

هند در رای گیری سازمان ملل علیه حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داده  و آن را محکوم نکرده و گفته است که گفت و گو و دیپلماسی تنها راه پیش رو است.

حمله هلیکوپتری کی‌یف به یک انبار نفت در روسیه

یک مقام روسیه روز جمعه اوکراین را به انجام حمله هلیکوپتری به یک «انبار نفت» در شهر بلگورود در غرب روسیه، در حدود ۴۰ کیلومتری مرز اوکراین متهم کرد.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه  بلگورود در حساب تلگرامی خود گفت: حمله هوایی دو بالگرد ارتش اوکراین منجر به آتش سوزی در یک انبار نفت در خاک روسیه شده است.

وی در پیامی دیگر از تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق و مصدومیت دو نفر از کارکنان انبار خبر داد.

شرکت نفتی روس‌نفت مالک این محل، به خبرگزاری‌های روسی گفت که کارکنان خود را به محل دیگری منتقل کرده است.

بلگورود حدود ۸۰  کیلومتری شمال خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین قرار دارد. خارکیف از زمان شروع تهاجم کرملین زیر بمباران و گلوله باران نیروهای روسی قرار گرفته ولی هنوز تسلیم نشده است.

کرملین می گوید حمله نیروهای اوکراینی به خاک روسیه بر مذاکرات مستقیم در جریان سنگینی خواهد کرد.

رئیس پارلمان اروپا در راه کی‌یف

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در حساب توئیتری خود نوشته در راه پایتخت اوکراین است. اطلاعات بیشتری از نحوه و زمان سفر خانم متسولا منتشر نشده است.

رئیس پارلمان اروپا با انتقاد از سیاست سانسور منتقدان تجاوز نظامی روسیه گفته بود تاکتیک ودلایمیر پوتین، منع سخنان آزاد و  تحریف واقعیت است.

روسیه روز گذشته بسیاری از مقامات عالیرتبه اتحادیه اروپا و اکثر نمایندگان پارلمان اروپا را تحریم کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خروج نیروهای روسی از چرنوبیل صحت دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف اوکراین مطلع شده که نیروهای روسیه از چرنوبیل خارج شده‌اند. آژانس همچنین اضافه کرده که هم اینک کنترل نیروگاه هسته‌ای به کارکنان اوکراینی واگذار شده است و نیروی خارجی‌ای در سایت مستقر نیست.

نیروهای روسیه در همان روزهای آغازین حمله به اوکراین کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را در دست گرفته بودند.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6860

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.