• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

دستکم چهل کشته و ده‌ها زخمی در حمله راکتی روسیه به ایستگاه قطار غیرنظامیان در اوکراین

  • کد خبر : 7038
  • 08 آوریل 2022 - 19:30
دستکم چهل کشته و ده‌ها زخمی در حمله راکتی روسیه به ایستگاه قطار غیرنظامیان در اوکراین

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، شرکت راه‌آهن اوکراین می‌گوید که روز جمعه در پی حمله راکتی ارتش روسیه به ایستگاه قطاری در شهر کراماتورسک در شرق اوکراین ۳۹ تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. این ایستگاه زمانی هدف اصابت چند فروند موشک قرار گرفت که تعداد زیادی غیرنظامیان به منظور فرار از منطقه جنگی در […]


به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، شرکت راه‌آهن اوکراین می‌گوید که روز جمعه در پی حمله راکتی ارتش روسیه به ایستگاه قطاری در شهر کراماتورسک در شرق اوکراین ۳۹ تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

این ایستگاه زمانی هدف اصابت چند فروند موشک قرار گرفت که تعداد زیادی غیرنظامیان به منظور فرار از منطقه جنگی در صدد بودند با قطار به مناطق غربی‌تر پناه ببرند.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که نیروهای روسیه در شرایطی این ایستگاه را هدف موشک‌پرانی قرار دادند که از خروج غیرنظامیان به وسیله قطار آگاهی داشتند و ساعات حرکت قطار از این ایستگاه هم همه روزه اعلام می‌شود. رئیس شرکت راه‌آهن دولتی اوکراین گفته دو موشک به ایستگاه راه‌آهن شهر کراماتورسک در منطقه دونتسک اصابت کرده است.

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی گفته است: “من در حال رانندگی از روی یک پل نزدیک ایستگاه قطار بودم که مثل روزهای قبل شلوغ بود و بیش از هزار نفر را در آنجا دیدم.” او گفته است که حدود دو دقیقه پس از دور شدن از ایستگاه صدای پنج تا ۱۰ انفجار را شنیده است. به گفته یک شاهد عینی دیگر، پدافند هوایی اوکراین دست‌کم یک فروند از موشک‌ها را ردگیری و منهدم کرد.

اولکساندر هونچارنکو، شهردار کراماتورسک در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است که چهار هزار نفر که اکثر آنها زن، کودک و افراد سالخورده بودند در صدد بودند قبل از حمله گسترده روسیه به منطقه دونباس با قطار به مناطق دیگر پناه ببرند.

او گفته است که در این حمله، حدود صد نفر هم به شدت زخمی شده‌اند. او روسیه را متهم کرده است که عمدا این ایستگاه را هدف حمله موشکی قرار داده است.

ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین، در واکنش به این حمله مرگبار تاکید کرد که «شرارت روسیه اگر مجازات نشود، هرگز متوقف نخواهد شد».

آقای زلنسکی گفت: «روس‌ها قدرت و شهامت جنگیدن در میدان نبرد را ندارند» و به همین دلیل به غیرنظامیان حمله می‌کنند.

بنا بر گزارش شرکت راه‌آهن، ایستگاه قطاری در شهر کراماتورسک که به عنوان گذرگاه تخلیه غیرنظامیان استفاده می‌شود، روز جمعه هدف اصابت دو راکت روسی قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که آمار اعلام شده در مورد جان‌باختگان و مجروحان این حمله را نمی‌تواند تایید کند. روسیه گزارش‌ها درباره این حمله و شمار تلفات آن را تکذیب کرده و گفته است نقشی در این حمله نداشته است.

کرلینکو تصریح کرد: «راشیست‌ها (فاشیست‌های روس) به‌خوبی می‌دانند که کجا را هدف می‌گیرند و به دنبال چه هستند: آن‌ها در پی ایجاد هول و هراس‌اند، آن‌ها می‌خواهند تا جای ممکن غیرنظامیان را از پا در آورند.»

در همین حال، مدیر راه آهن اوکراین گفته است که مسیر حرکت سه قطار حامل آوارگان در پی یک حمله هوایی به همان منطقه در روز پنج‌شنبه مسدود شده است.

مسکو از بامداد ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) که تهاجم به اوکراین را آغاز کرد، بارها اتهام حمله به اهداف غیرنظامی و ارتکاب جنایات جنگی در مناطق مختلف اوکراین را رد کرده است.

دستگاه تبلیغاتی کرملین از این تهاجم با عنوان «عملیات ویژه نظامی» با هدف «نازی‌زدایی» و «غیرنظامی کردن» کشور همسایه نام می‌برد.

این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری و قدرت‌های غربی در هفته‌های گذشته از دریافت گزارش‌های معتبر مبنی‌ بر «جنایات جنگی» ارتش روسیه در اوکراین خبر داده‌اند. در همین حال صدها عکس و ویدئو هم از آسیب رسیدن به غیرنظامیان در خاک اوکراین منتشر شده است.

مقام‌های اوکراینی در روزهای اخیر بارها هشدار داده‌اند که نیروهای روسیه در حال تجدید آرایش نظامی برای حمله‌ای جدید هستند و مسکو در صدد است شرقی‌ترین مناطق اوکراین از جمله دونباس را که با روسیه هم‌مرز است به تصرف خود درآورد.

مقام‌های محلی در برخی نواحی از غیرنظامیان خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر و تا وقتی امکان‌پذیر است این مناطق را تخلیه کنند و به بخش‌های امن‌تر بروند.

محکومیت حمله موشکی

در روزهای اخیر روسیه نیروهای خود را از منطقه کی‌یف خارج کرده و به نظر می‌رسد در صدد تمرکز عملیات در شرق اوکراین است. پیشتر معاون نخست‌وزیر اوکراین از شهروندان ساکن شرق خواسته بود هر زمان که می‌توانند فرار کنند اما شدت گلوله باران مناطق شرقی اوکراین یکی از موانع تخلیه شهروندان غیرنظامی عنوان شده است.

روز جمعه، فرماندار منطقه دونتسک گفت که نیروهای روسی پیش از حمله گسترده به شرق اوکراین، شهرهای اطراف را زیر آتشباری مداوم توپخانه گرفته اند. وی افزود که شهرهای آدییوکا و ووهالدر بیش از سایر شهرها آسیب دیده‌اند.

فرماندار دونتسک افزود که تخلیه از این دو شهر به علاوه مارینکا و کوراهوو در جریان است. وی گفته است که ارسال کمک‌های بشردوستانه همچنان جریان دارد و روس‌ها هم ارسال و دریافت و مسیر حرکت این کمک‌ها را زیر نظر دارند و در مواردی آنها و همچنین بیمارستان‌ها و هدف‌های غیرنظامی را زیر آتش گرفته‌اند.

در واکنش به حمله موشکی به ایستگاه کراماتورسک، ، دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین گفته است که روسیه شهرت خود به عنوان یک کشور تروریستی را ثابت کرده است. این حمله از سوی ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا هم به شدت محکوم شده اما مقامات روسیه مسئولیت این حمله را رد کرده‌اند.

با انتشار گزارش‌هایی از اقدامات نیروهای روسی علیه غیرنظامیان در اوکراین از جمله ویرانی مناطق شهری و کشتار غیرنظامیان مقامات روسیه این گزارش‌ها را هم تکذیب کرده و در مواردی اوکراینی‌ها مسئول دانسته‌اند.

شورای شهر کراماتورسک به مردم هشدار داده که در پناهگاه ها بمانند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری، با محکومیت حمله به این ایستگاه قطار، گفته است روسیه “در حال نابود کردن مردم غیرنظامی” است و “کارهای شیطانی آنها حدی ندارد و اگر مجازات نشود هرگز متوقف نخواهند شد.”

عملیات در شرق

دیمیترو ژیویتسکی، فرماندار منطقه سومی واقع در شمال اوکراین گفته است که ارتش اوکراین کنترل کامل این منطقه را در دست گرفته است.

آقای ژیویتسکی در شبکه‌های اجتماعی نوشته است که نیروهای روسی از سومی عقب نشینی کرده‌اند اما به ساکنان منطقه هشدار داده است که تا قبل از مین‌زدایی منطقه، به محل سکونت خود باز نگردند.

این منطقه در اوایل تهاجم روسیه هدف بمباران و صحنه نبرد شدید بین دو طرف بود و نیروهای اوکراینی به منظور جلوگیری از پیشروی واحدهای زمینی و زرهی روسیه، به مین‌گذاری منطقه مبادرت کرده بودند. با مین‌گذاری ضدتانک، نیروهای اوکرانی تانک‌های مهاجم را ناگزیر می‌کردند حرکت خود را در مسیر معینی محدود کنند و به این ترتیب، در تیررس تسلیحات ضد زره قرار گیرند.

وزارت دفاع بریتانیا هم در ارزیابی روزانه از جنگ اوکراین گفته است که نیروهای روسیه اکنون به طور کامل از شمال اوکراین خارج شده و انتظار می‌رود برای تمرکز عملیات به شرق اوکراین اعزام شوند.

در این گزارش آمده است که اعزام نیروها از شمال به شرق اوکراین دست‌کم به یک هفته وقت نیاز دارد و به احتمال زیاد، واحدهای اعزامی باید قبل از ورود به عملیات از لحاظ نفرات و تجهیزات بازسازی شوند.

رهبران اتحادیه اروپا در پشتیبانی از زلنسکی عازم کی‌یف شدند

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی و جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، روز جمعه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دیدار خواهند کرد.

این دیدار که پس از عقب‌نشینی آهسته نیروهای روسی از حومه پایتخت اوکراین صورت می‌گیرد با هدف نمایش همبستگی با رهبر اوکراین و اهدای کمک‌های مالی به این کشور برگزار خواهد شد.

آقای بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حالی‌ که سوار بر قطار از بروکسل عازم کی‌یف بود به خبرنگاران گفت که این دیدار نشانه‌ای است از این که «اوکراین بر قلمرو خود مسلط است» و دولت همچنان اداره کشور را در دست دارد.

دیپلمات ارشد اروپایی همچنین ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر نیز به عنوان کمک مالی در روزهای آینده به کی‌یف انتقال دهد. او همچنین حمله به ایستگاه قطار را «قویا» محکوم کرده است.

مقام اروپایی: جنایت‌های جنگی در اوکراین نباید بدون مجازات بماند

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، روز جمعه بر اهمیت جمع‌آوری شواهد جنایت‌های جنگی در اوکراین از پناهجویان فراری تاکید کرد.

این مقام اروپایی در نشست خبری در پراگ، پایتخت جمهوری چک، که با حضور وزیر کشور چک برگزار شد تصریح کرد که «این جنایت‌های جنگی بدون مجازات نخواهند ماند».

از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در شش هفته گذشته، جمهوری چک پذیرای بیش از ۳۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی بوده است.

تایید رسمی تلفات روسیه

روسیه پس از گذشت ۴۴ روز از حمله به اوکراین اعتراف کرده که ارتش آن کشور متحمل “تلفات قابل توجهی ” در این جنگ شده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به شبکه انگلیسی اسکای نیوز گفت که این تلفات “یک تراژدی بزرگ برای ما” بود.

او گفت که امیدوار است مسکو “در روزهای آینده” به اهداف جنگی خود برسد.

آقای پسکوف هرگونه گمانه‌زنی مبنی بر اینکه سربازان روسی مسئول کشتن مردم در شهر بوچا هستند را رد کرد و گفت که “ما در روزهای ساختگی و دروغ زندگی می کنیم”.

او بدون ارائه هیچ سندی مدعی شد که تصاویر غیرنظامیان کشته شده در شهر بوجا، نمایشی است.

با این حال، اعتراف او مبنی بر اینکه روسیه متحمل تلفات قابل توجهی شده، برای اولین بار از سوی یک مقام ارشد روس بیان می‌شود.

در ۲۵ مارس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ۱۳۵۱ سرباز این کشور در نبرد کشته شده اند. اوکراین تعداد کشته شدگان روسیه را تقریباً ۱۹ هزار نفر اعلام کرده است.

آقای پسکوف که از سال ۲۰۰۰ به عنوان سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مشغول به کار است همچنین مدعی شد که روسیه به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ است.

او گفت: “ارتش ما تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این عملیات انجام می دهد” و “ما امیدواریم که در روزهای آینده و در آینده قابل پیش‌بینی، عملیات نظامی ما به اهداف خود برسد یا با مذاکرات هیات روسیه و اوکراین به پایان برسد.”

اظهارات آقای پسکوف پس از تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز چهارشنبه صورت گرفت.

تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل

۹۳ عضو از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر رای مثبت دادند. این رای‌گیری پس از ادعاهای نقض گسترده حقوق بشر توسط سربازان روسیه در شهر بوچا در شمال اوکراین که پیشتر در اشغال آنها بود، انجام شد.

مسکو در واکنش به این موضوع استعفای خود را از شورا حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد “نگرانی شدید خود را نسبت به عدم رعایت حقوق بشر و بحران انسانی” ابراز کرد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم روسیه را به جنایات بیشتر در شهر بورودیانکا، شهری در نزدیکی کی‌یف متهم کرد.

روز پنجشنبه، کشورهای غربی تحریم‌های بیشتری را علیه اقتصاد روسیه در تلافی جنایات جنگی ادعایی در اوکراین اعمال کردند.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه در صحبت با پارلمان این کشور اذعان کرد که به دلیل تحریم‌های گسترده این کشور با بدترین چشم انداز اقتصادی خود در دهه های اخیر روبرو است.

او گفت: “بدون شک می توان شرایط کنونی را سخت‌ترین وضعیت سه دهه اخیر برای روسیه نامید. چنین تحریم‌هایی حتی در تاریک‌ترین دوران جنگ سرد هم اعمال نشده بود.”

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7038

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.