• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی: جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها به دوستان عراقی گوشزد کرده که اجازه نمی‌دهد عراق به محلی برای آسیب زدن به امنیت ایران و آسیب رساندن به روابط دوستانه دو کشور تبدیل شود، حال این نیروهای مخالف چه می‌خواهد رژیم صهیونیستی، چه آمریکا و چه عربستان سعودی و ترکیه باشد

  • کد خبر : 7201
  • 17 آوریل 2022 - 21:09
نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی: جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها به دوستان عراقی گوشزد کرده که اجازه نمی‌دهد عراق به محلی برای آسیب زدن به امنیت ایران و آسیب رساندن به روابط دوستانه دو کشور تبدیل شود، حال این نیروهای مخالف چه می‌خواهد رژیم صهیونیستی، چه آمریکا و چه عربستان سعودی و ترکیه باشد

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل فراز و نشیب روابط ایران و عراق در ماه‌های اخیر گفت: روابط ایران و عراق محکوم شرایط فراگیرتر از بحث دولت‌ها و و حکومت‌هایی است که جابجا می‌شوند؛ به لحاظ تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و مسائل مشترکی که در منطقه دارند و […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل فراز و نشیب روابط ایران و عراق در ماه‌های اخیر گفت: روابط ایران و عراق محکوم شرایط فراگیرتر از بحث دولت‌ها و و حکومت‌هایی است که جابجا می‌شوند؛ به لحاظ تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و مسائل مشترکی که در منطقه دارند و در جهان می‌توانند داشته باشند، روابط در حقیقت از این عناصر تاثیر می‌پذیرد و دولت‌ها می‌توانند این ارتباط‌ها را گسترش داده، تسهیل کنند و می‌توانند فضای بهتری برای توسعه این روابط ایجاد کنند و یا گاهی هم ممکن است به سمت تضعیف این روابط و ایجاد تنش در روابط گام بردارند.

وی ادامه داد: شرایطی که الان منطقه در آن به سر می‌برد، شرایط بسیار فشرده‌ای است و فشارها از اطراف بر این روابط هم تاثیر می‌گذارد.  فشارها از سوی کشورهای بزرگ مانند آمریکا که با نام اشغال یا آزادسازی وارد عراق شد، وجود دارد تا سایر کشورهای پیرامون عراق که آن‌ها هم به دنبال داشتن جاپایی در سیاست‌ها و برنامه‌های این کشور هستند؛ چه آن‌هایی که به دنبال کسب منافع مادی هستند ، مانند کشورهای فاقد منابع نفتی نظیر اردن و مصر چه آن‌هایی که نفت دارند نظیر عربستان سعودی اما مایل نیستند عراق یک کشور قوی شده و با آن‌ها رقابت کند. برخی کشورها نیز هستند که به نفت عراق احتیاج دارند و از اهرم منابع آبی برای باج‌گیری از عراق استفاده می‌کنند.

وی افزود: بنابراین عراق همواره گرفتار این تعارض منافع و خواسته‌های کشورهای پیرامونی و قدرت‌های بزرگی که می‌خواهند در این کشور جای پای محکمی داشته باشند، بوده و هست. وضعیت امنیت در عراق نیز سالیان سال دچار اضطراب و حالت‌های نوسانی بوده و عوامل این موضوع نیز ناشی از تاثیرگذاری همین کشورهای پیرامونی و قدرت‌های بزرگ و ضعف و نارسایی شاکله حکومتی در داخل عراق است. در نتیجه مقوله امنیت در عراق یک مقوله بسیار متنوع و دارای عوامل اثرگذار متعددی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طبعا کشورهایی که نام بردم، مایل نیستند ایران در عراق نفوذ حداکثری داشته باشد؛ آن‌ها فشار می‌آوردند و سیاست‌های خود جمهوری اسلامی هم بعضا بی‌تاثیر نیست که گاهی به گروه‌های خاصی تمایل پیدا کرده است و آن گروه‌ها به نام ایران در مواردی وارد عمل شده و عملکرد آن‌ها به نام ایران و به ضرر کشورمان تمام شده است. به هر حال  مسائلی از این قبیل همواره در مناسبات بین دو کشور تاثیرگذار بوده. ایران نفوذش را از دست نداده اما این نفوذ دچار آسیب شده و گروه‌هایی که خودشان را به ایران منتسب می‌کنند و یا نزدیک به ایران هستند در عملکرد اجتماعی‌شان اشتباهاتی داشته و دارند و طبعا آثار آن عملکرد اشتباه در تعداد آرای انتخاباتی هم تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: انتخابات  در عراق یک مساله داخلی است و خود مردم این کشور و احزاب با بررسی آسیب‌ها و قانون انتخابات و عملکردها می‌توانند به اصلاح رویه‌های شان بپردازند اما جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها به دوستان عراقی گوشزد کرده که اجازه نمی‌دهد عراق به محلی برای آسیب زدن به امنیت ایران و آسیب رساندن به روابط دوستانه دو کشور تبدیل شود، حال این نیروهای مخالف چه می‌خواهد رژیم صهیونیستی، چه آمریکا و چه عربستان سعودی و ترکیه باشد. طبعا بحث امنیت و علائمی که از اخلال در امنیت عراق یا امنیت ایران بروز کند، با عکس‌العمل مواجه شده و خواهد شد و نقش دیپلمات‌های دو کشور باید بر این موضوع متمرکز باشد که عوامل موثر در این وضعیت را شناسایی کرده و آن‌ها را از میان بردارند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7201

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.