• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

رویترز مدعی شد: ایران بخشی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را «تغییر شکل» داده است

  • کد خبر : 6558
  • 18 مارس 2022 - 13:56
رویترز مدعی شد: ایران بخشی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را «تغییر شکل» داده است

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده است که ایران بخشی از اورانیوم ۶۰ درصدی خود را «تغییر شکل» داده است؛ به طوری که بازگشت به شرایط برجام ۲۰۱۵ با مشکل مواجه شده است. بر اساس این گزارش، ایران با تغییر فرم بخشی از ذخایر […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده است که ایران بخشی از اورانیوم ۶۰ درصدی خود را «تغییر شکل» داده است؛ به طوری که بازگشت به شرایط برجام ۲۰۱۵ با مشکل مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، ایران با تغییر فرم بخشی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی – به شکلی که دیگر به آسانی قابل بازیافت، رقیق شدن و انتقال به خارج از کشور نباشد – اعضای اروپایی برجام و آمریکا را به چالش کشیده است.

با این‌حال، رویترز می‌نویسد بعید به نظر می‌رسد تغییر شکل ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی مانعی برای احیای برجام باشد، اما بازگشت به شرایط برجام سال ۲۰۱۵ نیز سخت‌تر خواهد بود.

بر اساس توافق برجام سال ۲۰۱۵، ایران تنها مجاز به ذخیره محدود اورانیوم ۳٫۶۷ درصد غنی‌سازی شده‌است. آخرین گزارش آژانس نشان می‌دهد ایران علاوه بر اورانیوم ۲۰ درصدی، حدود ۳۳ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی نیز غنی‌سازی کرده که بسیار نزدیک به سطح غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای تولید بمب هسته‌ای است.

پیشتر آژانس به اعضای شورای حکام این نهاد بین‌المللی گزارش داده بود که تمام ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به شکل گاز هگزافلوراید اورانیوم است که به راحتی قابلیت رقیق‌سازی دوباره به سطح ۳٫۶۷ درصدی را دارد؛ اما در گزارش جدید خود می‌گوید ایران از تاریخ ۶ مارس تا ۱۵ مارس (نیمه دوم اسفند) در سه مرحله مجموعاً بیش از ۲٫۶ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را به شکل دیگری از اورانیوم با همان سطح غلظت تبدیل کرده‌است.

شکل یادشده با قابلیت پرتوافکنی، تولید مولیبدن-۹۹ می‌کند؛ ایزوتوپی که عموماً در فرآیند تصویربرداری پزشکی کاربرد دارد. اورانیوم باقی‌مانده از این فرآیند نیز قابلیت بازیابی به سطح اورانیوم ۶۰ درصدی را دارد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.