• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

روسیه برجام را به تحریم‌های مرتبط با اوکراین گره زد

  • کد خبر : 6157
  • 06 مارس 2022 - 16:35
روسیه برجام را به تحریم‌های مرتبط با اوکراین گره زد

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، روسیه دیروز شنبه اعلام کرد که از ایالات متحده ضمانت‌های کتبی می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه روسیه به همکاری این کشور با ایران تحت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی که تهران و واشنگتن به دنبال احیای آن هستند، آسیبی نمی‌رساند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف وزیر […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، روسیه دیروز شنبه اعلام کرد که از ایالات متحده ضمانت‌های کتبی می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه روسیه به همکاری این کشور با ایران تحت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی که تهران و واشنگتن به دنبال احیای آن هستند، آسیبی نمی‌رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این تحریم ها به هیچ وجه بر سیستم تجاری و اقتصادی و روابط سرمایه گذاری بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته ای) تأثیر نمی گذارد».

وی افزود: «ما ضمانت‌های کتبی می‌خواهیم که روند کنونی آغاز شده توسط ایالات متحده به هیچ وجه به حق ما برای تجارت کامل و آزاد، همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نظامی-فنی با ایران لطمه نمی‌زند».

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که نام او فاش نشده،‌ نوشته است که روسیه دو روز پیش این درخواست را مطرح کرده و با «تغییر موضع در مذاکرات وین» به دنبال تامین منافع خود است.

او اقدام روسیه را «سازنده» ارزیابی نکرده است ولی توضیح نداده است که واکنش ایران به این درخواست چه خواهد بود.

خبرگزاری دولتی ایرنا در واکنش به این خبر نوشته است «هیچ مقام ایرانی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و آگاه در این زمینه» با خبرگزاری رویترز مصاحبه نکرده است.

در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین در بیش از یک هفته گذشته سیل تحریم‌ها به سوی مسکو سرازیر شده، تا آنجا که عده‌ای از تحلیل‌گران می‌گویند که این گسترده‌ترین رژیم تحریمی است که تاکنون علیه یک کشور استفاده شده است.

این تحریم‌ها در همین چند روز از ارزش پول ملی روسیه، روبل، به‌شدت کاسته و ارزش سرمایه این کشور در بانک مرکزی آن را بسیار پایین آورده است.

پاسخ آمریکا به درخواست تضمین روسیه در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدید علیه روسیه ارتباطی به توافق هسته‌ای با ایران نداشته و نباید بر روی آن تاثیر بگذارد.

وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «روسیه نیز منفعت عمومی در تضمین این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.