• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

روز سی و پنجم جنگ اوکراین؛ روسیه به مرکز ماریوپول نزدیک می‌شود!

  • کد خبر : 6801
  • 31 مارس 2022 - 2:40
روز سی و پنجم جنگ اوکراین؛ روسیه به مرکز ماریوپول نزدیک می‌شود!

اخبار و گزارش‌های خبری آژانس خبری مبین۲۴ از جنگ اوکراین در روز سی و پنجم جنگ مصادف با ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ و ۳۰ مارس ۲۰۲۲ این گزارش‌های خبری را از پایین به بالا بخوانید. پنتاگون می گوید نیروهای روسیه ‘خیلی خیلی’ به مرکز ماریوپل نزدیک شده اند جان کربی، سخنگوی پنتاگون، می گوید که نیروهای […]

اخبار و گزارش‌های خبری آژانس خبری مبین۲۴ از جنگ اوکراین در روز سی و پنجم جنگ مصادف با ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ و ۳۰ مارس ۲۰۲۲

این گزارش‌های خبری را از پایین به بالا بخوانید.

پنتاگون می گوید نیروهای روسیه ‘خیلی خیلی’ به مرکز ماریوپل نزدیک شده اند

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، می گوید که نیروهای روسیه “خیلی خیلی” به مرکز شهر درهم کوبیده ماریوپل نزدیک شده اند.

او در کنفرانسی خبری، روسیه را به هدف گرفتن تاسیسات غیرنظامی، ساختمان های مسکونی و بیمارستان ها متهم کرد.

جان کربی گفت: “این شهر با حملات هوایی و بمباران ها در هم کوبیده شده است.”

“این جا جایی است که روسیه با حملات هوایی خود ساختمان های آن را ویران کرده است.”

او همچنین گفت که آمریکا “در فرصتی مناسب” درس های این جنگ و نقش خود در حمایت از نیروهای اوکراینی را مرور خواهد کرد.

او توضیح داد که منظور او عملکرد ضعیف روسیه و عملکرد “حیرت انگیز” اوکراین در جنگ است.

ٰپنتاگون: نظامیان روسیه با آرایش مجدد برای عملیات‌های آتی در اوکراین آماده می‌شوند

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تحرکات اخیر نیروهای نظامی روسیه در اطراف کی‌یف را نه عقب‌نشینی که «آرایش مجدد» این نیروها دانست و اینگونه ارزیابی کرد این تاکتیک به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تلاش‌های خود را بر مناطق دیگر اوکراین متمرکز کنند.

او با اشاره به اینکه تنها حدود ۲۰ درصد نیروهای روس مستقر در اطراف پایتخت اوکراین در حال جابجا شدن هستند، مسیر آن ها را جاده شمالی منتهی به بلاروس عنوان کرد. این مقام پنتاگون گفت اگر مسکو در کاستن از تنش‌ها جدی است باید این سرباز ها را به خانه بازگرداند. او تاکید کرد که واشنگتن بر این اعتقاد است که جابجایی نیروها با هدف اعزام مجدد آن‌ها در عملیات‌های آتی در خاک اوکراین صورت گرفته است.

اکثر نیروهای روس که به سمت بلاروس در حرکت هستند عضو گردان‌هایی هستند که در نزدیکی فرودگاه هوستومل درگیر جنگی سخت با سربازان اوکراینی طی روزهای پایانی ماه فوریه بودند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: هیچ پیشرفتی در مذاکرات روسیه اوکراین وجود ندارد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات بین اوکراین و روسیه نمی بیند.

او در مصاحبه ای با دو شبکه تلویزیونی فرانسوی زبان گفت: “جنگ ادامه دارد و در حال حاضر تا آنجا که من می دانم هیچ پیشرفت یا چیز جدیدی وجود ندارد.”

وی افزود: “مقامات روسیه حرف‌های زیادی می‌زنند که موجود است … اما من فقط اعمال را باور خواهم کرد”.

اوایل امروز روسیه هم اعلام کرد که در مذاکرات روز سه شنبه در ترکیه هیچ چیز امیدوارکننده ای وجود نداشت و پیشرفتی حاصل نشده است.

سوئد گزینه عضویت در ناتو را منتفی ندانست

نخست وزیر سوئد روز چهارشنبه نامزدی کشورش برای عضویت در ناتو را در نتیجه تجاوز روسیه به اوکراین «نامحتمل» ندانست. رهبر سوسیال دموکرات سوئد که تاکنون بیشتر ترجیح می‌داد استکهلم به اتحادهای نظامی وارد نشود، گفت:‌ «در حال تجزیه تحلیل عمیق گزینه‌هایی هستیم که در این شرایط پیش روی ما هستند. با توجه به تهدیدها و خطرات مرتبط می‌خواهیم بهترین تصمیم را برای سوئد اتخاذ کنیم.»

تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین به طرز قابل توجهی اقبال عمومی سوئدی‌ها را نسبت به پیوستن به ناتو افزایش داده است. نظرسنجی‌های اخیر نشان‌دهنده موافقت نزدیک ۵۰ درصد سوئدی‌ها است. تعداد مخالفان عضویت در ناتو هم به ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

انتقاد قدیروف از «نرمی» مذاکره کننده روس در برابر خواسته‌های اوکراین

ویدئویی سلفی از رمضان قدیروف، رهبر چچن و از هم‌پیمانان نزدیک ولادیمیر پوتین منتشر شده که او را در دفتر کار طلایی‌ و پر زرق و برقش نشان می‌دهد. رئیس جمهور چچن در این پیام ویدیوی با انتقاد از ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده روس می‌گوید که او با کی‌یف بیش از حد راه می‌آید.

یونیسف: ۲ میلیون کودک از اوکراین گریخته‌اند

طبق برآوردهای سازمان ملل بیش از ۴ میلیون نفر از ابتدای تجاوز نظامی روسیه به اوکراین از این کشور فرار کرده‌اند و حالا یونیسف می‌گوید دست‌کم نیمی از این افراد، کودک هستند.

این درحالیست که تخمین‌ها حکایت از آواره شدن حدود ۲.۵ میلیون کودک هم در داخل خاک اوکراین دارد و این بدان معناست که در مجموع حدود ۶۰ درصد کودکان اوکراینی طی ۵ هفته اخیر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

حدود ۱۰۰ کودک هم در جریان حملات روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

برلین می‌گوید پوتین در گفتگو با صدراعظم آلمان قبول کرده پول گاز را همچنان به یورو دریافت کند

دولت آلمان می‌گوید ولادیمیر پوتین با درخواست اولاف شولتس مبنی بر پرداخت مبلغ گاز خریداری شده آلمان از روسیه به واحد پولی یورو موافقت کرده است. این درحالیست که مسکو به‌تازگی از مشتریان گاز خود خواسته بود تا پول آن‌را به روبل پرداخت کنند.

سخنگوی دولت برلین با این‌حال می‌گوید آقای پوتین به اولاف شولتس اطمینان خاطر داده که پرداخت‌های طرف‌های اروپایی این ماه هم مثل سابق به یورو و به حساب بانکی گازپروم خواهد بود. این حساب شامل تحریم‌های گسترده غرب نیست و می‌تواند فرایند تبدیل یورو به روبل را انجام دهد.

آلمان می‌گوید روسیه قبول کرده تا پرداخت هزینه گاز به یورو باشد

دولت آلمان گفت که روسیه همچنان به کشورهای اروپایی اجازه خواهد داد تا هزینه گاز خود را با یورو و نه با روبل پرداخت کنند.

پیشتر روسیه تهدید کرده بود که تنها هزینه گاز را به روبل می‌پذیرد و کشورهای اروپایی آن را قبول نکرده بودند.

استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اولاف شولتز ، صدراعظم آلمان گفت که پرداخت‌ها از اروپا در ماه آینده “به یورو ادامه خواهد داشت و طبق معمول به بانک گازپروم که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد، منتقل می‌شود.”

به گفته هبستریت و به نقل از پوتین گفت که بانک گازپروم سپس پرداخت‌ها را به روبل تبدیل می کند.

“شولز در گفتگو با این رویه موافقت نکرده، اما برای درک بهتر این رویه اطلاعات مکتوب خواست”.

روسیه قبلا گفته بود که کشورهای غیردوست باید از ۳۱ مارس هزینه گاز خود را به روبل بپردازند.

سخنگوی آلمان افزود: “شولتز به توافق گروه۷ مبنی بر اینکه تامین انرژی از روسیه تنها به یورو یا دلار آمریکا پرداخت شود، متعهد است.

آلمان حدود نیمی از گاز و یک سوم نفت خود را از روسیه تامین می کند و هشدار داده است که در صورت توقف ناگهانی عرضه، ممکن است با بحران مواجه شود.

دونالد ترامپ: وقت آن رسیده تا پوتین هر گونه اطلاعاتی درباره فساد مالی پسر بایدن دارد فاش کند

‎دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا  از ولادیمیر پوتین خواست هرگونه اطلاعاتی را که درباره «پرداخت ۳/۵ میلیون دلاری» همسر پیشین شهردار سابق مسکو به پسر جو بایدن در اختیار دارد، فاش کند.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای که سه‌شنبه این هفته منتشر شده با استناد به گزارش ۲۰۲۰ جمهوریخواهان به سنا و تقاضا برای تحقیق در مورد ادعای فساد مالی جوبایدن و پسرش هانتر بایدن در اوکراین، از پوتین خواست تا هر اطلاعاتی که گواه فساد خانواده بایدن است را منتشر کند.

دونالد ترامپ گفت: «حالا که پوتین اینقدر به کشور ما علاقه‌مند شده بگذارید توضیح دهد…چرا همسر شهردار سابق مسکو به بایدن‌ها، به هر دو ۳.۵ میلیون دلار پول داده بود؟ این مبلغ زیادی است. فکر می‌کنم که پوتین پاسخ آن‌را بداند و بنظرم باید آن را افشا کند و ما باید جواب این سوال را بدانیم.»

رئیس جمهور سابق آمریکا به کرات در جریان کارزار انتخاباتی خود و مناظره با جو بایدن در سال ۲۰۲۰ این ادعاهای خود را تکرار کرده بود.

یکی از وکلای هانتر بایدن، دریافت پول توسط موکل خود را تکذیب کرده است.

تدارک نیروهای روسیه برای از سرگیری عملیات تهاجمی

به گزارش رویترز، «الکساندر موتوزیانیک» سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که نیروهای روسیه برای از سرگیری عملیات تهاجمی آماده می شوند.

به گفته او، آنها همچنان در تلاش برای تصرف شهر بندری تحت محاصره جنوبی ماریوپول و شهرهای پوپاسنا و روبیژن در لوهانسک هستند و تلاش اصلی آنها بر محاصره نیروهای اوکراینی در شرق اوکراین متمرکز است.

وزارت دفاع بریتانیا: نیروهای روسیه خسارات سنگینی را متحمل شده‌اند

طبق آخرین اطلاعات و داده‌های وزارت دفاع بریتانیا منتشره چهارشنبه ۳۰ مارس نیروهای روسیه متحمل خسارات فراوانی در جبهه اوکراین شده‌اند. طبق ادعای بریتانیا حتی روسیه مجبور شده تعدادی از نیروهای خود را برای سازماندهی مجدد به خاک روسیه یا بلاروس برگرداند.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید اتخاذ این استراتژی از سوی مسکو نشان‌دهنده مشکلاتی است که روسیه در سازماندهی نیروهایش در خط مقدم جبهه با آن‌ها مواجه است.

سیصد نفر در ایرپین اوکراین قبل از بازپس گیری این شهر کشته شدند

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شهردار ایرپین، تخمین زده می شود ۳۰۰ نفر قبل از بازپس گیری این شهر از نیروهای روسیه در هفته جاری کشته شده باشند. الکساندر مارکوشین روز دوشنبه گفت که نیروهای اوکراینی کنترل کامل این شهر را که یکی از کانون‌های اصلی درگیری با نیروهای روسی در نزدیکی پایتخت بوده است، پس گرفته‌اند.

مارکوشین روز چهارشنبه در یک جلسه توجیهی گفت که حدود ۵۰ نظامی اوکراینی در ایرپین کشته شده اند و برخی اجساد هنوز زیر آوار مانده اند.

بایدن در گفتگو با زلنسکی بر افزایش ظرفیت نظامی اوکراین تاکید کرد

جوبایدن و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهوری آمریکا و اوکراین عصر چهارشنبه بار دیگر تلفنی صحبت کرد. طبق بیانیه‌ای کاخ سفید طرفین در این مکالمه حدودا یک‌ساعته بر بالابردن ظرفیت نظامی اوکراین و کمک به ارتش این کشور در دفاع در برابر تهاجم روسیه تاکید کردند. بایدن همچنین در این گفتگو وعده کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به دولت اوکراین با هدف عمده پرداخت حقوق کارکنان دولت را داد.

رهبران دو کشور همچنین بر تلاش شبانه‌روزی واشنگتن در اجابت درخواست‌های کی‌یف در حوزه امنیتی و همکاری بی‌وقفه آمریکا با متحدان و شرکایش در بررسی راه‌‌های کمک به افزایش ظرفیت دفاعی اوکراین تصریح کردند.

وزارت دفاع اوکراین: خروج دسته‌جمعی نیروها مشاهده نمی‌شود

الکساندر موتوزیانیک، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفته است روسیه واحدهای جداگانه‌ای را از مسیرهای کی‌یف و چرنیهیف جابجا می‌کند اما از تلاش‌ برای تصرف شهرها به طور کامل منصرف نشده است.

آقای موتوزیانیک افزوده است خروج دسته جمعی نیروهای روسیه از این مناطق هنوز مشاهده نشده است.

اعتماد اوکراین به وعده عقب‌نشینی روسیه در حد صفر است

اینا ساوسان، نماینده پارلمان اوکراین در گفتگو با یورونیوز می‌گوید هیج دلیلی وجود ندارد که به آن‌چه روس‌ها می گویند باور داشته باشیم.

این موضع این مقام اوکراینی پس از آن عنوان شد که مسکو در مذاکرات رودرروی استانبول از طرح خود برای کاهش «چشمگیر» عملیات نظامی خود در اطراف کی‌یف خبر داد.

زلنسکی خواستار سامانه‌های پدافند هوایی متحرک و موشک‌های ضد کشتی‌ شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین امروز در جریان سخنرانی در پارلمان نروژ خواستار سامانه های پدافند هوایی متحرک “ناسامس” و موشک های ضد کشتی “هارپون” به اوکراین شد.

او گفت: ” من می‌خواهم به وضوح آنچه را که نیاز داریم، بیان کنم. از جمله سلاح‌های ضد کشتی و موشک‌های هارپون و همچنین سیستم‌های ضد هوایی ناسامس. علاوه بر این، ما به سلاح نیاز داریم. برای از بین بردن وسایل نقلیه زرهی، سیستم های توپخانه، تمام سلاح هایی که با آنها می توانید به ما کمک کنید فقط برای محافظت از آزادی ما و آزادی شما استفاده خواهد شد.”

ناسامس یک سیستم دفاع هوایی نروژی است که برای مقابله با اهداف در ارتفاعات پایین و متوسط ​​طراحی شده است. هارپون یک موشک کروز آمریکایی است.

هشدار کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نسبت به احتمال «جنایات جنگی» روسیه در اوکراین

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه نسبت به اینکه حمله نظامی روسیه یه خاک اوکراین می‌تواند مصداق «جنایات جنگی» باشد، هشدار داد. خانم باشله که برای اعضای شورای حقوق بشر در ژنو سخن می‌گفت اظهار داشت که شکی ندارد که مقصر اصلی روسیه است، هر چند که بطور کامل نیروهای اوکراینی را هم مبرا ندانست.

در همین حال و در حالی که بارقه‌های امید برای حصول توافق در مذاکرات رودرو دیده می‌شد مقامات کی‌یف بار دیگر مسکو را متهم به بمباران مرکز صلیب سرخ در ماریوپل و شهر چرنیگیف کردند.

مشاور زلنسکی : مذاکرات پیش رفته است

ایهور ژوکوا، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می گوید که مذاکرات بین روسیه و اوکراین «قطعاً به جلو رفته است».

او گفت که در مذاکرات استانبول اولین باری بود که طرف روسی به جای اولتیماتوم و اعلام خطوط قرمز، به موضع اوکراین گوش داد.

سخنگوی کرملین هم می‌گوید: “آنچه در این مذاکرات مثبت بوده این است که طرف اوکراینی حداقل شروع به فرمول بندی و روی کاغذ آوردن آنچه پیشنهاد می کند، کرده است. چیزی که ما تا کنون ما موفق به دستیابی به آن نشده بودیم.”

مقام اطلاعاتی آمریکا: مشاوران پوتین به او درباره واقعیت جبهه اوکراین اطلاعات نادرست می‌دهند

دستگاه اطلاعاتی آمریکا اطمینان دارد که مشاوران رئیس‌جمهور روسیه اطلاعات درستی در مورد عملکرد نیروهای نظامی روسیه در اوکراین در اختیار ولادیمیر پوتین قرار نمی‌دهند و باعث گمراهی او شده‌اند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته طبق یافته‌های اخیر سرویس‌های اطلاعاتی، تنش بین پوتین و برخی از مقامات رده بالای دفاعی روسیه بر سر این موضوع بالا گرفته است.

این مقام اطلاعاتی آمریکا برای اثبات ادعای خود به شواهد و  جزئیات بیشتری اشاره نکرده است

روسیه می‌گوید مذاکرات صلح پیشرفت عمده‌ای نداشته

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در مورد مذاکرات دیروز با اوکراین در ترکیه صحبت کرده و امید به پیشرفت عمده در این مذاکرات را کم رنگ جلوه داده است .

روسیه دیروز اعلام کرد که قصد دارد فعالیت نظامی خود در کی‌یف و چرنیهیف را کاهش دهد و اوکراین نیز گفت که تبدیل شدن به یک کشور “بی طرف” را بررسی خواهد کرد.

پسکوف می‌گوید: “آنچه مثبت است این است که طرف اوکراینی حداقل شروع به فرمول بندی و روی کاغذ آوردن آنچه پیشنهاد می کند، کرده است. چیزی که ما تا کنون ما موفق به دستیابی به آن نشده بودیم.”

تردد قطارهای باری بین فنلاند و روسیه از سر گرفته می‌شود

شرکت ملی راه‌آهن فنلاند روز چهارشنبه از برقراری مجدد مسیر هلسینکی به سنت پترزبورگ خبر داد. البته این مسیر فعلا مختص قطارهای باری و ارسال کالا و بار فِرِت (freight) می‌باشد و شامل مسافر نمی‌شود. روز دوشنبه گذشته و پس از آنکه بریتانیا راه‌آهن روسیه را در لیست تحریم‌های خود قرار داد، شرکت راه‌آهن فنلاند طی بیانیه‌ای از تعلیق مسیر ریلی بین هلسینکی و سنت پترزبورگ خبر داد.

اکنون این شرکت می‌گوید طبق بررسی‌های بعمل آمده درصورت ادامه همکاری با راه‌آهن روسیه مشمول تحریم‌های لندن نخواهد شد و بنابراین صادرات حیاتی فنلاند به روسیه را می‌تواند ادامه دهد.

بوریس جانسون خواهان تشدید تحریم‌ها علیه روسیه شد

نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه خواستار تداوم تشدید تحریم‌ها علیه روسیه تا خروج کامل سربازان روس از خاک اوکراین شد.

آقای جانسون تاکید کرد نمی‌توان از گروه ۷ انتظار داشت که تنها بخاطر برقراری آتش‌بس، تحریم‌ها را لغو کنند. او که در جمع اعضای یکی از کمیسیون‌های پارلمان بریتانیا سخن می‌گفت تاکید کرد که تحریم‌ها باید تا خروج همه سربازان روسیه از خاک اوکراین ادامه پیدا کند.

تداوم روند صعودی نرخ تورم در اروپا در صورت ادامه جنگ اوکراین

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه نسبت به تبعات منفی جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا هشدار داد. خانم لاگارد که به قبرس سفر کرده گفت تداوم وضعیت جنگی در اوکراین و به تبع آن افزایش قیمت انرژی، موجب بالارفتن هزینه زندگی در اروپا خواهد شد.

تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین بیش از ۵ هفته است که ادامه دارد و موجبات «رشد محسوس عدم اطمینان» نسبت به چشم انداز اقتصادی اتحادیه اروپا شده است.

لهستان سال آینده از روسیه نفت نمی‌خرد

نخست وزیر لهستان می‌گوید کشورش درصدد است میزان وابستگی به انرژی وارداتی از روسیه را تا پایان سال جاری میلادی به صفر برساند.

ماتئوش موراویتسکی می‌گوید تا به امروز هم ورشو به میزان قابل توجهی از وابستگی به نفت روسیه کاسته است و قصد دارد با اجرای یک تصمیم رادیکال در میان کشورهای اروپایی بطور کامل از منبع انرژی روسیه بی‌نیاز شود. آقای موراویتسکی از بقیه کشورهای اروپایی خواست تا راه لهستان را پیش بگیرند چرا که به زعم ورشو مسکو از درآمد نفت و گاز خود در جهت دمیدن به تنور جنگ در اوکراین بهره می‌برد. او از کمیسیون اروپا هم خواست دستکم بر هیدروکربن‌های روسیه مالیات واحد ببندد.

روز گذشته هم لهستان اعلام کرد که واردات زغال سنگ روسیه را ممنوع کرده است.

نروژ سلاح‌های بیشتری در اختیار اوکراین‌ می گذارد

اسلو روز چهارشنبه از تصمیم خود مبنی بر ارسال ۲ هزار سلاح ضد تانک دیگر به کی‌یف خبر داد. این سلاح‌ها و تجهیزات دفاعی با هدف کمک به اوکراین برای مقابله با تجاوز نظامی روسیه در اختیار این کشور قرار داده می‌شود.

نروژ پیش‌تر هم ۲ هزار سلاح ضد تانک به اوکراین ارسال کرده بود. وزیر دفاع نروژ در این باره گفت: «اگر اوکراین موفق به دفع حمله نظامی روس‌ها شود هم حاکمیت اوکراینی‌ها را تضمین کرده و هم به حفظ نرم‌های حل صلح‌آمیز مناقشه و احترام به مرزها در اروپا کمک کرده است.

شولتس خطاب به زلنسکی: آلمان آمادگی دارد ضامن امنیت اوکراین باشد

سخنگوی دولت آلمان می‌گوید اولاف شولتس، صدراعظم این کشور در گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از آمادگی برلین برای ایفای نقش بعنوان ضامن امنیت اوکراین خبر داده است.

آقای شولتس در این مکالمه تلفنی ایفای چنین نقشی را یک «تمایل عمومی» ارزیابی کرده است. سخنگوی دولت آلمان با این حال می‌گوید مایل به گمانه‌زنی در مورد اینکه آیا چنین نقشی بعنوان ضامن امنیتی شامل اقدام نظامی هم می‌شود یا نه، نیست.

خبرگزاری ان‌اچ‌کی ژاپن:دانشگاه توکیو آماده پذیرش موقت دانشجویان متاثر از جنگ اوکراین است

خبرگزاری ان‌اچ‌کی ژاپن می‌گوید دانشگاه توکیو  درصدد پذیرایی از دانشجویان و محققانی است که ادامه فعالیت‌های علمی آن‌ها  به‌دلیل تجاوز روسیه به اوکراین با دشواری روبرو شده است.

طبق اعلام این دانشگاه دانشجویان فارغ از ملیت خود البته با در نظر گرفتن سقف محدود پذیرش می‌توانند تقاضا کنند. کمک به اخذ اجازه اقامت ژاپن و پوشش هزینه سفر این افراد از جمله تسهیلاتی‌ است که دانشگاه توکیو برای دانشجویان متاثر از جنگ اوکراین در نظر گرفته است.

لاوروف برای جلب حمایت دهلی‌نو طی سفری ۲ روزه راهی هند می‌شود

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه قرار است روز پنجشنبه راهی هند شود تا با گفتگو با سران این کشور پرجمعیت آسیایی، آن‌ها را مجاب کند در برابر فشارهای غرب برای محکوم کردن تجاوز روسیه به اوکراین، مقاومت کنند.

هند از جمله کشورهایی بود که ترجیح داد در جریان قطعنامه سازمان ملل علیه روسیه از رای ممتنع استفاده کند. دهلی نو تاکنون و علیرغم تحریم های گسترده ای که غرب علیه مسکو اعمال کرده است، همچنان به خرید نفت و کالاهای روسی ادامه داده است.

این درحالیست که بریتانیا و آمریکا در تلاشند تا هند را برای پیوستن به جناح ضد روسیه و کمک به تشدید انزوای اقتصادی مسکو تحت فشار بگذارند.

زلنسکی از نروژ خواست نقش پررنگ‌تری در تامین انرژی مورد نیاز اوکراین و اروپا برعهده بگیرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از نروژ که بعد از روسیه، تامین کننده اصلی گاز طبیعی کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می شود، خواست سهم انرژی صادراتی خود به اوکراین و اروپا را افزایش دهد.

آقای زلنسکی که از طریق ویدیوکنفرانس با اعضای پارلمان نروژ صحبت می‌کرد، همچنین اعلام کرد که به اعتقاد او کشتی‌های روسیه نباید اجازه استفاده از بنادر جهان آزاد را داشته باشند.

تاکید مجدد بر دوستی «نامحدود» پکن و مسکو در دیدار وزرای خارجه روسیه و چین

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در دیدار با همتای چینی خود در شرق چین گفت ما همراه شما و ملل هم‌فکرمان به سمت نظم جهانی عادلانه تر و  در عین حال چند قطبی و دموکراتیک حرکت می‌کنیم.

همزمان و حدود ۵ هفته پس از تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، مرد شماره یک دیپلماسی کرملین می‌گوید بار دیگر  تاییدیه چین را در دوستی «نامحدود» دو کشور در مواجهه با ایالات متحده آمریکا بدست آورده است.

در بیانیه منتشر شده توسط مسکو بدون اشاره به جزئیات و نحوه و کم و کیف حمایت چین از روسیه بر عزم دو کشور در تداوم همکاری‌های عمیق به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی و گسترش اقدامات مشترک تاکید شده است.

کرملین: کریمه بخش جدانشدنی روسیه است و قابل مذاکره نیست

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید روسیه درباره مذاکرات با اوکراین و نظر دادن درباره آن «دقت» دارد و اصولا معتقد است که گفتگوها «باید بی‌سر و صدا و در سکوت ادامه یابد.»

با این حال این مقام عالیرتبه مسکو با اشاره به شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد، گفت کریمه «بخشی از روسیه است و قانون اساسی کشور مذاکره درباره سرنوشت هر منطقه‌ای از روسیه با هر کشور دیگری را منع کرده است.»

پوتین: بمباران ماریوپل تنها زمانی متوقف می‌شود که نیروهای اوکراینی خود را تسلیم کنند

ولادیمیر پوتین در گفتگو با همتای فرانسوی خود گفته که تنها وقتی گلوله‌باران و بمباران بندر کلیدی ماریوپل را متوقف می‌کند که نیروهای اوکراین تسلیم شوند. کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را تایید کرده است؛ این درحالیست که مقامات فرانسوی برداشت دیگری از مکالمه رهبران دو کشور ارائه می‌دهند. بنا به ادعای طرف فرانسوی، رئیس جمهور روسیه با مدنظر دادن طرحی برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل موافقت کرده است.

کاخ الیزه می‌گوید غیرنظامیان در صورت تمایل باید بتوانند از ماریوپل خارج شوند و باید به کمک‌های غذایی و دارویی هم دسترسی داشته باشند.

فرانسه به همراه ترکیه، یونان و چند گروه فعال در امور بشر دوستانه طرحی را برای تخلیه غیرنظامیان ماریوپل به ولادیمیر پوتین ارائه کرده‌اند. فرانسه می‌گوید پوتین به ماکرون گفته به این پیشنهاد فکر می‌کند.

ساختمان نمایندگی مشورتی اروپا در ماریوپل هدف حمله روسیه قرار گرفت

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «اطلاعات موثقی» در دست دارد که نشان می‌دهد ساختمان «ماموریت مشورتی اروپا» در شهر ماریوپل اوکراین هدف حمله روسیه قرار گرفته است.

به گفته وی در جریان این حمله خسارت‌هایی به ساختمان وارد شده اما کسی کشته یا زخمی نشده است. آقای بورل همچنین تاکید کرد که «تجهیزات ساختمان آسیب جدی دیده‌اند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این حمله را شدیدا محکوم کرد و از روسیه خواست تا «فورا و بدون قید و شرط تهاجم نظامی» به اوکراین را متوقف و نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند.

«ماموریت مشورتی اتحادیه اروپا در اوکراین» در سال ۲۰۱۴ میلادی و در پنج شهر کی‌یف، ماروپل، لویو، خارکیف و اودسا ایجاد شد. ماموریت  این دفتر کمک به اوکراین برای ایجاد اصلاحات به‌ویژه در بخش امنیتی است.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.