• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
7

خبرگزاری فارس در واکنش به خشم افکار عمومی از حوادث تلخ مشهدی در حاشیه بازی ایران و لبنان: فدراسیون فوتبال یک مجموعه ای کاملا مستقل است و حتی نهادهای دولتی از دخالت در امورش نهی شده‌اند

  • کد خبر : 6769
  • 30 مارس 2022 - 18:36
خبرگزاری فارس در واکنش به خشم افکار عمومی از حوادث تلخ مشهدی در حاشیه بازی ایران و لبنان: فدراسیون فوتبال یک مجموعه ای کاملا مستقل است و حتی نهادهای دولتی از دخالت در امورش نهی شده‌اند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، حوادث روز گذشته ورزشگاه امام رضا مشهد که به زنان برای تماشای بازی فوتبال ایران و لبنان بلیط فروخته شد ولی نه تنها آن‌ها را به ورزشگاه راه ندادند بلکه زمانی هم که به این مسأله اعتراض کردند با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل با به پاسخ داده شد و […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، حوادث روز گذشته ورزشگاه امام رضا مشهد که به زنان برای تماشای بازی فوتبال ایران و لبنان بلیط فروخته شد ولی نه تنها آن‌ها را به ورزشگاه راه ندادند بلکه زمانی هم که به این مسأله اعتراض کردند با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل با به پاسخ داده شد و همین مسأله موجب خشم افکار عمومی در فضای مجازی شد.

مترداد سراجی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با توجه به اینکه ایران برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها به فیفا و ای‌اف‌سی تعهد داده است در توییتی در این خصوص هشدار داد و نوشت:

«اخبار نگران کننده ای از تصمیات fifa و afc به گوش می رسد
‏قبلا هم تاکید کرده بودم
‏آنهایی که در وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ ⁧‫#مشهد‬⁩ در آن رخ دهد
‏ امروز پاسخگوی تصمیمات خود باشند

‏⁧‫#مجلس‬⁩
‏⁧‫#ایران_لبنان‬⁩»

«‏اینجانب به عنوان عضو هیات رئیسه ⁧‫#فدراسیون_فوتبال‬⁩ از سایر نمایندگان محترم مجلس خواهش میکنم تا فرصت هست و تا وقتی که fifa و afc به اتفاقات تلخ ⁧‫#مشهد‬⁩ ورود نکردند، این موضوع را به صورت جدی پیگیری نمایند.»

خبرگزاری فارس که به نهادهای پر قدرت نزدیک است در پاسخ به توییت‌های این عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نوشت:

«

اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که بعد از برکناری شهاب عزیزی خادم رئیس سابق فدراسیون فوتبال زمام امور مدیریتی فوتبال را به دست گرفته اند باید تبعات میزبانی نامناسب از تیم ملی در شهر مشهد را بپذیرند.

سوال اول افکار عمومی از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال این است که به چه دلیل در عید نوروز در حالیکه شهر مقدس مشهد میزبان میلیون ها زائر از سراسر کشور است اصرار به برگزاری مسابقه در این شهر داشتند؟! چرا هماهنگی های لازم با مراجع مربوطه و ذی ربط در استان خراسان رضوی برای میزبانی شایسته از تیم ملی انجام نشده بود؟

سوال دوم چرا وقتی توان سازماندهی تماشاگران در ورزشگاه را نداشتید چرا اصرار به برگزاری مسابقه با حضور تماشاگر داشتید؟ و با حضور آن ها در ورزشگاه در این شرایط کرونایی موافقت شد؟

سوال سوم؛ حالا که همه تصمیم ها را گرفتید چرا سامانه بلیت فروشی فدراسیون فوتبال به همه تماشاگران خانم و آقا بلیت فروخت؟! در حالیکه می دانستید ممکن است حضور بانوان در ورزشگاه با مشکلاتی همراه باشد؟

سوال چهارم چرا بانوان بلیت به دست را به ورزشگاه راه ندادید؟! تعداد آنها کمتر از ۱۰ درصد تماشاگران حاضر در ورزشگاه بود.

مجموعه این بی تدبیری ها در برگزاری یک مسابقه ساده فوتبال هزینه های بیهوده در شب صدرنشینی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی بود.

با این حال در کمال تعجب مشاهده می کنیم که برخی اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با انتشار توئیت هایی عجیب؛ به جای عذرخواهی یا حداقل سکوت؛ قصد دارند آدرس دیگری بدهند و  مقصر همه این رفتارهای فاجعه بار مدیریتی را به  وزارت ورزش ربط بدهند و در این میان حتی پای برخی نمایندگان مجلس را هم به میان می کشند.

این در حالی است که فدراسیون فوتبال یک مجموعه ای کاملا مستقل است و حتی نهادهای دولتی از دخالت در امورش نهی شده اند. بارها همین اعضای محترم هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مدعی شده اند که به هیچ مجموعه دولتی اجازه دخالت در تصمیم سازی ها خود را نمی دهد زیرا بر اساس قوانین فیفا نهادی مستقل هستند، حال چگونه است که می خواهند عملکرد فاجعه بار خود را در برگزاری یک مسابقه را گردن دیگران بیاندازند.

به نظر می رسد این نوع میزبانی از تیم ملی و تماشاگران بیانگر ناتوانی و ناکارآمدی مجموعه فدراسیون فوتبال و در راس آن هیات رئیسه فدراسیون است نه هیچ مسئول دیگر. به نظر می رسد هیات رئیسه ای که بعد از برکناری رئیس سابق در نقش فاتح بزرگ ظاهر شدند حالا هم باید پاسخگوی این عملکرد باشند.

جالب اینکه این رفتارها و خط دهی به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا با استقبال برخی افراد با انتشار «توئیت های مشکوک» از ساعت‌های پیش بر خطی که سراجی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، ترسیم کرده حرکت می‌کنند و در این بین ابایی برای از بین رفتن منافع ملی در صورت برخورد نهادهای بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران ندارند!

به هر حال دیدار نهم فروردین ایران و لبنان به پایان رسید و پرونده بازی‌های ایران در انتخابی جام جهانی بسته شد اما نباید به راحتی از کنار رفتارهای مشکوک برخی افراد موثر که خط و ربط سیاسی‌شان نیز مشخص است گذشت چرا که این رفتارها هزینه زیادی را با توجه به ورود رسانه‌های معاند در شب صدرنشینی فوتبال ایران در قاره کهن به کشور وارد کرد و تک‌تک مسئولان فوتبال باید پاسخگوی سوالات جدی مطرح شده باشند.»

لازم به ذکر است که در خصوص حوادث روز گذشته مشهد، ابراهیم رئیسی پیش از سفر امروز به این شهر در دستوری به وزیر کشور از وی خواست موضوع را برای انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش بررسی دقیق کند.

وزیر کشور: با خاطیان ورزشگاه مشهد برخورد جدّی می‌شود

سردار احمد وحیدی وزیر کشور اعلام کرد‌ با کسانی که در بازی تیم ملی فوتبال ایران با لبنان مرتکب تخلف شدند با جدیت برخورد می شود.

وی تاکید کرد حواشی پیش آمده در مسابقه فوتبال  ایران و لبنان که روز سه‌شنبه در مشهد رخ داد، با جدیت بررسی و با کسانی که در این زمینه مرتکب تخلف شده‌اند و همچنین با کسانی که شیرینی این پیروزی و رفتن ایران به جام جهانی را به کام مردم ایران تلخ کردند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

مجلسیان نیز در همین خصوص واکنش‌هایی داشتند که در زیر می خوانید:

محمدباقر قالیباف رییس مجلس:

«رفتار غیرمنطقی و دور از شأن در مواجهه با بانوان محترم که ناشی از کاستی‌های مدیریتی و تصمیم گیری‌های شتابزده بود، عموم مردم را متأسف و متأثر کرده است. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مأمور شده است تا با قید فوریت و با احضار مسئولان خاطی، به این سوء مدیریت رسیدگی کند و زمینهٔ استیفای حقوق بانوان محترم و ارجمند را فراهم نماید.»

محمد صفایی نماینده گناباد:

«رفتار روز گذشته با ⁧‫بانوان‬⁩ حامی تیم ملی در ⁧‫ورزشگاه‬⁩ مشهد، خلاف عفت عمومی و دون شأن فرهنگ ایرانی بود.قاطعانه در مجلس پیگیر موضوع خواهم بود.»

فاطمه قاسم پور نماینده تهران:

«مجموعه بی‌تدبیری‌های وزارت ورزش در بازی ایران و لبنان، موجب نقض کرامت زنانی شد که طبق روال اعلام‌شده، خواستار تماشای بازی بودند. این خطای بزرگ را به وزیر گوشزد می‌کنم و وزیر می‌بایست پاسخگو باشد.»

فاطمه رحمانی نماینده مشهد:

«حواشی پیش آمده برای حضور تماشاچیان و به طور ویژه بانوان دربازی ایران ولبنان، ناشی ازعدم تصمیم قاطع وزارت ورزش است. بارها گفته شده است ایجاد زیرساخت‌های لازم و بسترهای فرهنگی از الزامات حضوربانوان در ورزشگاه است که با درایت و برنامه ریزی دنبال نشده است. وزرات ورزش در این زمینه باید پاسخگو باشد.»

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت:

«ضمن ارادتی که به آقایان وحیدی و سجادی وزرای محترم کشور و ورزش دارم، روز یک‌شنبه ۱۴ فروردین، در مورد اتفاقات تلخ ⁧‫ورزشگاه‬⁩ ⁧‫مشهد‬⁩ سوال خود را مطرح خواهم کرد. باید یکبار برای همیشه بساط این رفتارهای ناپسند که باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد دستاویز برای ضد انقلاب می‌شود، جمع شود.»

مجتبی توانگر نماینده تهران:

«دختران برای تماشای فوتبال بلیت خریدند ولی سهم‌شان گاز فلفل شد! این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد. در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم. باید پاسخگوی این حادثه باشد. اگر نمی‌توانید در مدار قانون وظیفه‌تان را انجام دهید بهتر است بروید!»

علی حدادی نماینده ساوجبلاغ:

«در شرایط جنگ ترکیبی که دشمن با فضاسازی و بازی رسانه‌ای تلاش می‌کند به بهانه حقوق بشر فشار را بر کشور افزایش دهد، خودزنی‌هایی مثل اتفاقات روز گذشته در ⁧‫مشهد‬⁩ قابل قبول نیست.
‏مسببان چنین حوادثی عامدانه یا جاهلانه در زمین دشمن بازی می‌کنند.»

علی بابایی کارنامی نماینده ساری:

«موضوع ساده‌ای مثل ورود زنان به استادیوم نباید هر بار تبدیل به بحران امنیتی و اهرم فشار بر کشور شود. مجلس آمادگی دارد تا با قرار دادن این موضوع در چارچوب قانون آن را مرتفع کند.»

محمود احمدی بیغش نماینده شازند:

«وقتی همه توجهات ارکان اصلی یک وزارتخانه ، رنگ یک تیم ورزشی و دغدغه قهرمانی آن باشد ، معلوم است که سطح تصمیم گیری آن تا کجا تنزل پیدا می کند!!!
‏افتضاح  ورزشگاه ثامن ، موید بحران های مدیریتی در حوزه ورزش در ماه‌های آتی است. تعلل در استیضاح وزیر ورزش و وزیر کشور زیبنده مجلس نیست.»

بیانیه فدراسیون فوتبال در باره حوادث مشهد/ بلیت زنان جعلی بوده تنها ۹ نفر بلیت داشتند

در این بیانیه آمده است:

ضمن قدردانى از همکارى و تعامل مسئولین و مدیران محترم استان خراسان رضوى و استقبال شایسته و پرشور فوتبال دوستان عزیز و شریف این استان و با تبریک مجدد صعود و صدرنشینى تیم ملى فوتبال جمهورى اسلامى ایران پس از پیروزی برابر لبنان در مرحله انتخابى رقابت هاى جام جهانى لازم است در خصوص برخى موضوعات، شایعات و حواشى مرتبط با برگزارى این بازى مواردى به اطلاع و استحضار علاقمندان به فوتبال رسانده شود.

برگزارى یک مسابقه ملى در شهر مقدس مشهد در مجاورت حرم مطهر رضوى و انتقال بازى تیم ملى به خارج از تهران در راستاى تمرکز زدایى و اهتمام ویژه به تعلقات و احساسات فوتبال دوستان سراسر کشور گامى ارزشمند و مایه فخر و مباهات بود که با تعامل نزدیک و همه جانبه کلیه دستگاه‌ها و مسئولین اجرایى استان در همکارى با فدراسیون فوتبال رقم خورد و مى تواند زمینه ساز برگزارى مسابقات بین المللى در شهرهاى مختلف ایران اسلامى باشد.

تا ۷۲ ساعت قبل از مسابقه بر اساس کلیه مذاکرات و هماهنگى هاى صورت گرفته مقرر بود این بازى بر اساس پروتکل و مصوبات ستاد کرونا بدون تماشاگر برگزار شود، با این وجود و در شرایطى که شهر مقدس مشهد براى نخستین بار میزبانى از یک مسابقه ملى رسمى را بر عهده داشت تغییر شرایط و حضور تماشاگران موضوعات و اتفاقات تازه اى را رقم زد به شکلی که حتی نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا از تغییر روند برگزاری بازی و حضور تماشاگران در این مسابقه اظهار تعجب کردند.

در این موقعیت و با توجه به محدودیت زمانى، بلیت فروشى با رعایت ضوابط و پروتکل‌ها و وارد کردن کلیه تماشاگران به ورزشگاه با مشکلات و سختى هاى ویژه اى همراه بود با این وجود ورود بانوان در چنین موقعیتى بدون فراهم بودن زمینه و بسترهاى لازم همچنین پیش بینى و امکان بلیت فروشى غیر ممکن و بحران ساز به نظر مى رسید.

فدراسیون فوتبال پیش از این تمایل و اراده خود در حمایت از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را در مسابقات مختلف ملى و باشگاهى بین المللى به اثبات رسانده و بار‌ها از طریق بلیت فروشى آنلاین با پیش بینى مسیر‌ها و جایگاههاى مجزا این اتفاق در ورزشگاه آزادى بدون هیچ مشکلى روى داده با این وجود در این فاصله کوتاه و در نخستین تجربه رسمى و بین المللى شهر مشهد امکان پیش بینى و فراهم سازى شرایط مساعد براى ورود بانوان به استادیوم و فراهم ساختن امکان ورود امن همچنین گیت‌های مناسب، امکانات مورد نیاز و جایگاه وِیژه وجود نداشته و حتى پروسه بلیت فروشى در بخش آقایان نیز به دلیل مهلت کوتاه اعلام شده با مشکلات و نواقص متعدد به سختى در فاصله سه روز به انجام بازى اجرایى شد. بر همین اساس هیچ کدام از مسئولین فدراسیون فوتبال از بانوان علاقمند به فوتبال جهت خرید بلیت تماشای این مسابقه در شهر مقدس مشهد دعوت به عمل نیاورده و حتی تلاش‌هایی که جهت حضور بانوان در ورزشگاه صورت گرفت با هدف ارائه بلیت رایگان و مشروط بر فراهم سازی شرایط و زیرساخت‌های مناسب بود که محقق نشد.

اخبار منتشر شده در خصوص ممانعت از ورود اشخاص داراى بلیت اعم از آقایان و بانوان غیر واقعى بوده و در حالى که در اطلاعیه و اخبار مختلف از فوتبال دوستان عزیز درخواست شد بدون تهیه بلیت به شکل قانونی و با ثبت و ورود اطلاعات صحیح در اطراف ورزشگاه حاضر نشوند متاسفانه هزاران نفر از آقایان و بانوان فوتبال دوست بدون در اختیار داشتن بلیت در اطراف استادیوم حضور یافته و خواستار ورود به ورزشگاه بودند که این اتفاق موجب بروز اتفاقات و مشکلات مختلف و متعدد شد.

بر اساس بانک اطلاعاتی سامانه بلیت فروشی مجموعا تنها ۹ نفر از بانوان در این سامانه اقدام به خرید بلیت در بخش جایگاه آقایان کرده بودند که حداکثر طی ۴۸ ساعت وجوه دریافت شده به این اشخاص بازگردانده خواهد شد. برخی دیگر از موارد ثبت شده با کد ملی و اسامی نادرست نیز مصداق تخلف و ثبت اطلاعات غیر واقعی به شمار می‌رود که بر اساس عدم انطباق اطلاعات وارده با کارت شناسایی ملی بلیت‌های دریافت شده به این صورت نیز فاقد اعتبار می‌باشد.

همچنین متاسفانه برخی افراد سودجو در حاشیه برگزاری این مسابقه اقدام به چاپ و فروش بلیت‌های جعلی به برخی از آقایان و بانوان فوتبال دوست نمودند که با ورود نهاد‌های مرتبط با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرفته با این وجود بانوانی که از این مرکز غیر معتبر اقدام به تهیه بلیت کرده بودند به عدم امکان ورود به ورزشگاه با در دست داشتن بلیت‌های خریداری شده جعلی معترض بودند که طبیعتا امکان ورود با استفاده از این بلیت‌ها وجود نداشته است.

در نهایت فدراسیون فوتبال ضمن ابراز تاسف از برخى حوادث روى داده در حاشیه این مسابقه بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط مناسب جهت حضور بانوان و آقایان در فضایى امن و ایمن با ایجاد زیرساخت هاى رفاهى مورد نیاز و مطلوب در ورزشگاه‌ها تاکید مى کند. بدون تردید اتفاقات تلخ روی داده در حاشیه این مسابقه حاصل شیطنت و سودجویی افرادی است که با فروش و چاپ بلیت جعلی نظم و امنیت ورزشگاه را به خطر انداخته و مسببین اصلی این حوادث به شمار می‌روند.

واکنش دادستان کل کشور به اتفاقات روز گذشته ورزشگاه امام رضا

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در واکنش به حواشی روز گذشته بازی تیم ملی فوتبال ایران برابر لبنان در ورزشگاه امام رضا (ع) شهر مشهد اظهار کرد: مسئولین امر باید از ابتدا تدبیر می‌کردند و اگر چنانچه جایگاهی برای خانم‌ها وجود داشته و این امکان وجود داشته که برای خانم‌ها بلیط بفروشند، مسئولین باید ظرفیت و جایگاه مناسب نیز برای آن‌ها آماده می‌کردند.

وی افزود: اگر هم شرایط مناسب نبوده و این امکان وجود نداشته است که خانم‌ها را به ورزشگاه راه بدهند، باید از ابتدا باید تدبیر می‌کردند و عقل خود را به کار می‌انداختند و بلیط نمی‌فروختند. اینکه بلیط بفروشند و بعد مانع ورود بشوند قابل قبول نیست و بنده این موضوع را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در این موضوع نه تنها باید عذرخواهی شود بلکه باید وجوه پرداختی بازگردانده شود.

وی ادامه داد: این کار بسیار غیرقابل قبول است که بلیط بفروشند و بعد به ورزشگاه راه ندهند؛ چراکه ورزشگاه و بخش مختص خانم‌ها مشخص است و باید این موضوع مدیریت می‌شده است.

منتظری حادثه دیروز ورزشگاه امام رضا را نشان‌دهنده ضعف مدیریت دانست و گفت: اگرچه مدیریت این موضوع از وظایف ما نبوده است اما من نسبت به سهم خودم از این خانم‌های محترم عذرخواهی می‌کنم و پوزش می‌طلبم و امیدوارم بار دیگر شاهد اینگونه حوادث و اتفاقات نباشیم.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6769

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.