• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

حمله ارتش حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در حالیکه دنیا با تحریم روسیه به افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت محتاج است و واکنش‌های پس از آن

  • کد خبر : 6684
  • 26 مارس 2022 - 20:34
حمله ارتش حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در حالیکه دنیا با تحریم روسیه به افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت محتاج است و واکنش‌های پس از آن

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ کمتر از یک هفته پس از حملات گسترده پهپادی و موشکی حوثی‌ها به تاسیسات نفت و گاز عربستان، روز جمعه، ۵ فروردین، یک تاسیسات نفتی در شهر جده مورد حمله این گروه شبه‌نظامی قرار گرفت که دیگر در صنعا دولت تشکیل داده و خود را حاکم رسمی یمن می‌داند و […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ کمتر از یک هفته پس از حملات گسترده پهپادی و موشکی حوثی‌ها به تاسیسات نفت و گاز عربستان، روز جمعه، ۵ فروردین، یک تاسیسات نفتی در شهر جده مورد حمله این گروه شبه‌نظامی قرار گرفت که دیگر در صنعا دولت تشکیل داده و خود را حاکم رسمی یمن می‌داند و حالا هم این دولت ارتشی دارد که با حمایت‌های ایران به پهپادهای پیشرفته و موشک‌های بالستیک مجهز شده و در حال نبرد با دولت عبدربه منصور هادی هست که دنیا به جز ایران آن را دولت قانونی می‌داند ولی پس از حوادث خونبار یمن در انقلاب بهاری، این دولت تبدیل به دولت دست‌نشانده سعودی‌ها شد و سعودی‌ها هم از هفت سال پیش با تشکیل یک ائتلاف عربی در حمایت از دولت هادی به جنگ حوثی‌ها رفتند با این خیال که می‌توانند به سرعت آنان را سرکوب و دولت هادی را بر کل یمن سیطره بخشند اما امروز خود نیز گرفتار آتش جنگ شده‌ و نه تنها حوثی‌ها را شکسته نداده‌اند بلکه سرزمین و زیر ساخت‌هایشان هم زیر آتشبار موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها یا همان انصارالله یمن قرار گرفته است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در روز جمعه نشان‌دهنده آتش گرفتن یک تاسیسات ذخیره نفت در شهر جده بود، حریقی که گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حکایت از ادامه یافتن آن در روز شنبه داشت، تا در نهایت ساعتی پیش و در عصر شنبه این حریق مهیب مهار شد.

همزمان روز جمعه شبکه العربیه وابسته به سعودی‌ها نیز گزارش داد که آتش‌سوزی محدود در یک مجتمع توزیع برق در شهر صامطه منطقه جازان به خاطر حملات حوثی‌ها اتفاق افتاده است.

در واکنش به این حمله، عربستان سعودی روز شنبه خواستار جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن این اقدام حوثی‌های یمن یا همان گروه انصارالله شد.

نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل با گزارش حمله به تاسیسات آرامکو در جده و پایانه نفتی در جیزان، شبه‌نظامیان حوثی را “تروریست‌های مورد حمایت ایران” خواند و خواهان محکومیت آنان شد.

عربستان در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای امنیت گفت حوثی‌ها باید بابت “رفتار غیرمسئولانه و مجرمانه” خود پاسخگو باشند.

شدت گرفتن حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان در حالی است که کشورهای غربی برای کاهش چشمگیر یا توقف واردات نفت از روسیه آماده می‌شوند و هفته گذشته عربستان نیز اعلام کرد «با ادامه حملات حوثی‌ها مسئولیتی در زمینه جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی نداریم».

این هشداری است که وزیر انرژی سعودی روز جمعه بار دیگر تکرار کرده است. او ضمن محکوم کردن این گونه «حملات به قول او خراب‌کارانه و به قول حوثی‌ها در پاسخ به محاصره کشورشان» تاکید کرده است که کشورش مسئولیت اختلال در عرضه جهانی نفت را بر عهده نمی‌گیرد.

وزارت انرژی عربستان ایران را متهم کرده که حوثی‌ها را به موشک‌های بالستیک و پهپادهای پیشرفته مجهز می‌کند و هشدار داده که این حملات ممکن است بر ظرفیت تولید نفت عربستان تاثیر بگذارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم این حملات را محکوم کرد و وعده تقویت همکاری دفاعی با عربستان را داد.

آقای بلینکن گفت: “در موقعیتی که باید تمرکز همه طرف‌ها روی تنش‌زدایی و کمک به مردم یمن در آستانه ماه مقدس رمضان باشد، حوثی‌ها به رفتار مخرب و غیرمسئولانه خود در حمله به تاسیسات غیرنظامی ادامه می‌دهند.”

حمله روز جمعه باعث شد که قیمت نفت در بازار جهانی در روز شنبه بالاتر ثبت شود. در پی این رخداد، نفت خام برنت دریای شمال با ۱.۶۲ دلار افزایش به ۱۲۰.۶۵ دلار در هر بشکه برسد، یعنی افزایشی ۱.۳۶ درصدی.

عصر جمعه ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه حوثی‌های شیعه یمن با انتشار بیانیه‌ای از ردیابی و انهدام یک موشک بالیستیک و یک پهپاد انفجاری حوثی‌ها در منطقه نجران عربستان، نزدیک مرزهای یمن، خبر داد. صبح روز جمعه نیز این ائتلاف از هدف‌گیری ۹ پهپاد حوثی‌ها خبر داده بود.

از سوی دیگر سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح دولت حوثی‌های یمن شامگاه دیروز جمعه از انجام علیات سوم «شکست محاصره» علیه عربستان سعودی خبر داد.

شبکه خبری المسیره به نقل از سریع گزارش داد، انجام این عملیات، پاسخی به تداوم محاصره و آغاز هشتمین سال ایستادگی در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی است. وی گفت که در جریان عملیات امروز حوثی‌ها، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشکهای بالدار قرار گرفت.

سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن ادامه داد: « [در حملات حوثی‌ها] پالایشگاههای رأس تنوره و رابغ هدف چند پهپاد قرار گرفت. جیزان و نجران نیز هدف شمار زیادی پهپاد قرار گرفت».

سریع با اشاره به بمباران اهداف مهم و حیاتی در مناطق جیزان، ظهران، ابها و خمیس مشیط با موشکهای بالستیک، خاطر نشان کرد: «در چارچوب اهداف شکست محاصره، حملات بیشتری انجام خواهیم داد».

وی همچنین تأکید کرد که نیروهای حوثی بمن در گسترش عملیاتهای نظامی خود تا توقف حملات و رفع محاصره تردید نخواهند کرد.

در همین ارتباط، سریع بیست و نهم اسفند ماه گذشته از عملیات گسترده نیروهای حوثی علیه عربستان  خبر داد و گفت  که در این عملیات تعدادی از تأسیسات حیاتی شرکت آرامکوی سعودی در ریاض، «ینبع» و تعدادی دیگر از مناطق این کشور با چندین موشک بالستیک، کروز و پهپاد هدف حمله قرار گرفت.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اضافه کرد که به محض موفقیت‌آمیز بودن مرحله اول عملیات، نیروهای این کشور به تعدادی از اهداف حیاتی و مهم در ابها، خمیس مشیط، جیزان، سامطه، ظهران جنوبی با موشک و پهپاد حمله کرده‌اند.

سخنگوی حوثی‌های یمن همچنین اشاره کرد که ارتش دولت آنان مختصات کاملی در اختیار دارد که اهداف حیاتی در آن مشخص شده و ممکن است در هر لحظه هدف حمله قرار گیرند.

یحیی سریع در پایان گفت: «نیروهای مسلح، به دشمن جنایتکار درباره تبعات تداوم محاصره ظالمانه برای تأسیسات و طرح‌های اقتصادی این کشور هشدار می‌دهد. خداوند خود گواه است». ارتش یمن همواره اعلام کرد که تا زمان تداوم محاصره، تأسیسات راهبردی و حساس کشورهای عضو ائتلاف سعودی را هدف قرار خواهد داد.

حمله روز جمعه همزمان با سالروز ورود ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به جنگ یمن انجام شده است، سالگردی که در ایران با نقش تصویر رهبران حوثی یمن بر برج آزادی در تهران همراه شد.

نمایندگی سعودی در سازمان ملل روز شنبه ضمن درخواست برای جلسه شورای امنیت مدعی شدند که حمله جدید «با حمایت ایران» انجام شده و ریاض «حق دست زدن به هر اقدام برای دفاع از قلمرو خود» را برای خود محفوظ می‌داند.

همچنین «هشام شرف» وزیر خارجه دولت حوثی‌ها (مستقر در صنعاء) به مناسبت هفتمین سالروز آغاز جنگ یمن در پیامی به وزرای خارجه همه کشورها، نوشت که ائتلاف سعودی در این هفت سال جنایات بی‌مانندی در یمن مرتکب شده است.

به نوشته خبرگزاری «سبأ نت»، او نوشت: «در هفتمین سالروز تجاوز نظامی و محاصره همه جانبه یمن به رهبری آمریکا، عربستان سعودی و امارات هستیم و در این هفت سال، دشمنان از روز اول مرتکب جنایات جنگی شدند که نمونه‌ای در تاریخ برای آن‌ها وجود ندارد، جنایاتی که نقض صریح قوانین انسانی و منشور سازمان ملل و معاهدات بین‌المللی است».

هشام شرف در ادامه نوشت که متجاوزان به یمن، شهروندان و حاکمیت یمن را در وهله اول هدف قرار داده و در راستای افزایش روز به روز رنج و مشکلات غیرنظامیان و سیاست گرسنه نگه‌ داشتن مردم یمن تلاش می‌کنند.

او ممانعت از ورود محموله‌های سوخت به بنادر یمن و توقیف آن‌ها و ادامه بسته بودن فرودگاه صنعاء و همچنین ضربه به ارزش پول ملی یمن را موجب بروز فاجعه انسانی دانست، فاجعه‌ای که به گفته سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی بدترین ساخته دست بشر در عصر حاضر است.

وزیر خارجه حوثی‌هاء، تأکید کرد که ائتلاف متجاوز آمریکایی- سعودی و اماراتی به دلیل معیارهای دوگانه جامعه جهانی به جنایات خود ادامه می‌دهند.

عربستان ماه گذشته بیش از ۱۰ میلیون بشکه تولید نفت داشت و ظرفیت افزایش تولید نفت تا سطح ۱۲ میلیون بشکه نفت را نیز دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا پیش‌بینی کرد که تحریم‌های شدید اروپا و آمریکا علیه کرملین، صادرات نفت روسیه را در ماه آینده میلادی تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. اروپا و آمریکا اخیرا مذاکراتی با عربستان و امارت برای افزایش تولید نفت داشته‌اند.

ریشه‌های بی‌ثباتی و خشونت‌ها در یمن فراتر از کشمکش میان ایران و عربستان می‌رود.
در سال ۲۰۱۱ و تحولات موسوم به “بهار عربی” اعتراضات گسترده مردمی علی عبدالله صالح را وادار به کناره‌گیری از قدرت کرد.
با کناره‌گیری او یک دولت موقت بر سر کار آمد که حوثی‌ها در آغاز جزو حامیانش بودند.
اما دولت موقت عبدربه منصور هادی، معاون سابق آقای صالح، در مواجهه با انبوه مشکلات چندان موفق نبود؛ از جمله مشکلات امنیتی چون گروه‌های اسلامگرای افراطی داعش و القاعده، و همچنین بحران اقتصادی این فقیرترین کشور عرب.
در آشفتگی و خلاء قدرت پس از سقوط دولت علی عبدالله صالح و ناکارآمدی دولت عبدربه منصور هادی، حوثی‌ها که یکی از معدود گروه‌های مسلح و باسابقه درگیر در انقلاب یمن بودند، توانستند نفوذ خود را گسترش دهند.
آنها در سال ۲۰۱۴ و وقتی دولت قصد حذف یارانه سوخت را داشت به دنبال اعتراضاتی بزرگ کنترل صنعا، پایتخت یمن را به دست گرفتند و سپس با محاصره کاخ ریاست جمهوری آقای هادی را به فرار وادار کردند.
حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی شیعه زیدی از استان صعده که سال‌ها با دولت علی عبدالله صالح درگیر بودند، با آقای صالح و نیروهای وفادار او متحد شدند.
نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی با شبه‌نظامیان حوثی و بخش‌هایی از ارتش که متحدشان بود وارد درگیری شدند. پایگاه اصلی نیروهای وفادار به آقای هادی شهر عدن بود.
در روزهای نخست درگیری او از عدن به عربستان سعودی گریخت. کمی پیش از آن عربستان با تشکیل ائتلافی نظامی برای حفظ آقای هادی در قدرت وارد عمل شد.
اردن، امارات متحده عربی، بحرین، سودان، قطر، کویت، مراکش و مصر دیگر کشورهای عرب عضو این ائتلاف بوده‌اند و سنگال هم تنها عضو غیرعرب آن است.
آمریکا، بریتانیا و فرانسه کمک‌های پشتیبانی و اطلاعاتی در اختیار ائتلاف عربستان گذاشته‌اند.
با تداوم جنگ علی عبدالله صالح موضعش را تغییر داد و خواهان مبارزه با حوثی‌ها شد، اما هواداران او شکست خوردند و شبه‌نظامیان حوثی خود او را هم کشتند.
پس از آن نیروهای وفادار به او به ائتلاف به رهبری عربستان پیوستند.
نبرد برای کنترل بندر حدیده و شهر مارب از مهمترین درگیری‌های جنگ در یمن بوده است.
هزاران حمله هوایی عربستان و متحدانش هم در این سال‌ها ادامه داشته و سازمان ملل می‌گوید ده‌ها هزار نفر در آنها کشته شده‌اند.
حملات “دو ضربی” یکی از شگردهای ائتلاف تحت رهبری عربستان در حملات هوایی در یمن است، به این ترتیب که پس از هدف قرار دادن یک نقطه و کشتن یک عده، همان محل دوباره مورد هدف قرار می‌گیرد تا افرادی که برای کمک جمع شده‌اند کشته شوند.
حوثی‌ها هم در مقابل به طور فزاینده به استفاده از پهپادهای انتحاری و شلیک موشک به عربستان و امارات روی آورده‌اند و از جمله اماکن غیرنظامی را هدف گرفته‌اند.
سازمان ملل می‌گوید احتمالا هر دو طرف درگیری جنایات جنگی مرتکب شده‌اند، اتهامی که هر دو رد می‌کنند.
حوثی‌ها، ائتلاف عربستان، داعش و القاعده، تنها طرف‌های درگیر در خشونت‌های یمن نیستند. جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات در جنوب یمن نیز در بخشی از درگیری‌ها نقش داشته‌اند.

سازمان ملل درگیری در یمن را عامل بزرگترین بحران انسانی کنونی می‌داند و می‌گوید بیش از ۲۴ میلیون نفر، یعنی چهار پنجم جمعیت، وابسته به کمک‌های بشردوستانه هستند.

این سازمان برآورد می‌کند که در ماه‌های پیش رو ۱۹ میلیون یمنی در معرض گرسنگی و ۱۶۰ هزار نفر هم در خطر قحطی هستند.

این نگرانی وجود دارد که با توجه به جنگ اوکراین و ضربه به بازار جهانی غلات، شرایط در یمن از این هم بدتر شود.

سازمان ملل تخمین زده که تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۷۷ هزار نفر در یمن به دلیل درگیری‌ها جانشان را از دست داده‌اند، که ۶۰ درصد این مرگ‌ها ناشی از گرسنگی، کمبود امکانات درمانی و نداشتن آب پاکیزه بوده است.

آن طور که سازمان ملل می‌گوید یکی دیگر از فجایع انسانی در یمن آن است که بیش از ۱۰ هزار کودک به طور مستقیم در درگیری‌ها کشته یا زخمی شده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.