• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
6

تازه‌ترین یاداشت فوکویاما درباره جنگ اوکراین:«آماده شدن برای شکست»

  • کد خبر : 6452
  • 15 مارس 2022 - 12:55
تازه‌ترین یاداشت فوکویاما درباره جنگ اوکراین:«آماده شدن برای شکست»

✍🏻 فرانسیس فوکویاما، نویسنده و نظریه‌پرداز سیاسی آژانس خبری مبین۲۴ منتشر می‌کند: من این را از اسکوپیه، مقدونیه شمالی می نویسم، جایی که هفته گذشته در یکی از دوره های آموزشی آکادمی رهبری برای توسعه در آنجا بودم. سعی می کنم  چند  پیش‌بینی درباره این جنگ ارائه بدهم: ۱- روسیه به سمت شکست آشکار در […]

✍🏻 فرانسیس فوکویاما، نویسنده و نظریه‌پرداز سیاسی

آژانس خبری مبین۲۴ منتشر می‌کند: من این را از اسکوپیه، مقدونیه شمالی می نویسم، جایی که هفته گذشته در یکی از دوره های آموزشی آکادمی رهبری برای توسعه در آنجا بودم.

سعی می کنم  چند  پیش‌بینی درباره این جنگ ارائه بدهم:

۱- روسیه به سمت شکست آشکار در اوکراین پیش می رود. برنامه ریزی روسیه ناکارآمد بود، بر اساس این فرض نادرست که اوکراینی ها به نفع روسیه عمل می کنند و ارتش آنها بلافاصله پس از تهاجم سقوط می کند. ظاهراً سربازان روسی برای رژه پیروزی خود در کیف به جای مهمات و جیره اضافی یونیفورم به همراه داشتند. پوتین در این مرحله بخش عمده ای از کل ارتش خود را به این عملیات وارد کرده است ؛ هیچ ذخیره عظیمی از نیروهایی که او بتواند برای افزودن به نبرد فراخواند، وجود ندارد. سربازان روسی در خارج از شهرهای مختلف اوکراین گیر افتاده‌اند، جایی که با مشکلات تدارکاتی بزرگ و حملات مداوم اوکراین مواجه هستند.

۲- فروپاشی موقعیت آنها می تواند ناگهانی و فاجعه بار باشد، نه اینکه به آرامی از طریق یک جنگ فرسایشی اتفاق بیفتد. ارتش در میدان به جایی خواهد رسید که نه می توان آن را تامین کرد و نه می توان آن را بیرون کشید و بدین ترتیب روحیه سربازان نابود خواهد شد. این حداقل در جبهه شمال صادق است. روس ها در جنوب بهتر عمل می کنند، اما در صورت فروپاشی جبهه شمال، حفظ این موقعیت ها دشوار خواهد بود.

۳-هیچ راه حل دیپلماتیکی برای جنگ وجود ندارد. هیچ سازش قابل تصوری وجود ندارد که هم برای روسیه و هم برای اوکراین با توجه به ضررهایی که در این مرحله متحمل شده اند ، قابل قبول باشد.

۴-شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر بی فایده بودن خود را ثابت کرد. تنها چیزی که مفید بود رای مجمع عمومی بود که به شناسایی بازیگران بد یا منفور دنیا کمک می کند.

۵- تصمیمات دولت بایدن مبنی بر عدم اعلام منطقه پرواز ممنوع یا کمک به انتقال میگ های لهستانی هر دو خوب بود. آنها در یک زمان بسیار احساسی عقلانیت خود را حفظ کرده اند. بسیار بهتر است که اوکراینی ها به تنهایی روس ها را شکست دهند و مسکو را از بهانه حمله ناتو به آنها محروم کنند و همچنین از همه احتمالات آشکار تشدید کننده پرهیز کنند. به ویژه میگ های لهستانی چیز زیادی به توانایی های اوکراین اضافه نمی کنند. بسیار مهمتر، تامین مداوم Javelins، Stingers، TB2s، لوازم پزشکی، تجهیزات ارتباطی و اشتراک گذاری اطلاعات نظامی است. مفروض من این است که نیروهای اوکراینی در حال حاضر توسط اطلاعات ناتو که از خارج از اوکراین فعالیت می کنند، هدایت می شوند.

۶- هزینه ای که اوکراین می پردازد، البته بسیار زیاد است. اما بیشترین آسیب را موشک‌ها و توپخانه‌ها وارد می‌کنند که نه میگ‌ها و نه منطقه پرواز ممنوع نمی‌توانند کاری در مورد آن انجام دهند. تنها چیزی که جلوی کشتار را می گیرد، شکست ارتش روسیه در زمین است.

۷- پوتین از شکست ارتش خود جان سالم به در نخواهد برد. او تاکنون مورد حمایت مردم قرار می گرفت زیرا او را یک مرد قوی می دانستند. وقتی او ناتوانی خود را نشان داد و از قدرت قهری خود سلب شد، چه چیزی برای ارائه دارد؟

۸- این تهاجم  به پوپولیست ها در سراسر جهان آسیب زیادی وارد کرده است که قبل از حمله به طور یکسان با پوتین ابراز همدردی می کردند. این شامل متئو سالوینی، ژایر بولسونارو، اریک زمور، مارین لوپن، ویکتور اوربان و البته دونالد ترامپ است.  سیاست جنگ طلبانه  اقتدارگرایانه آنها را آشکار کرده است.

۹- جنگ تا این مرحله درس خوبی برای چین بوده است. مانند روسیه، چین نیز در دهه گذشته نیروهای نظامی ظاهراً با فناوری پیشرفته ایجاد کرده است، اما آنها تجربه رزمی ندارند. عملکرد بد نیروی هوایی روسیه احتمالاً توسط نیروی هوایی ارتش  چین که به طور مشابه هیچ تجربه ای در مدیریت عملیات هوایی پیچیده ندارد، تکرار خواهد شد. ما ممکن است امیدوار باشیم که رهبری چین خود را در مورد توانایی‌های خود فریب ندهد، همانطور که روس‌ها هنگام فکر کردن به یک حرکت آینده علیه تایوان انجام دادند.

۱۰- امیدواریم که تایوان خود از خواب خرگوشی بیدار شود که نیاز به آمادگی برای جنگ، همانطور که اوکراینی ها انجام داده اند، دارد و  خدمت اجباری را احیا کنند. بیایید زودرس شکست نخوریم.

۱۱- پهپادهای بیرقدار ترکیه پرفروش خواهند شد.

۱۲- شکست روسیه «تولد جدید آزادی» را ممکن می‌سازد و ما را از وضعیت رو به زوال دموکراسی جهانی خارج می‌کند. روح سال ۱۹۸۹ (فروپاشی دیوار برلین ) به لطف یک دسته از اوکراینی های شجاع زنده خواهد ماند.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.