• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

بیست و نهمین روز جنگ در اوکراین: ایران به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت روسیه رای ممتنع داد

  • کد خبر : 6650
  • 25 مارس 2022 - 3:46
بیست و نهمین روز جنگ در اوکراین: ایران به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت روسیه رای ممتنع داد

آژانس خبری مبین۲۴ گزارش‌های خبری روز بیست و نهم جنگ در اوکراین مصادف با چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ و ۲۴ مارس ۲۰۲۲ را به سمع و نظر شما می‌رساند: ‘کانادا برای تامین کمبود بازار انرژی آماده است’ وزیر منابع طبیعی کانادا گفته است این کشور می‌تواند صادارات گازو نفت خود را تا پایان سال جاری […]

آژانس خبری مبین۲۴ گزارش‌های خبری روز بیست و نهم جنگ در اوکراین مصادف با چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ و ۲۴ مارس ۲۰۲۲ را به سمع و نظر شما می‌رساند:


‘کانادا برای تامین کمبود بازار انرژی آماده است’

وزیر منابع طبیعی کانادا گفته است این کشور می‌تواند صادارات گازو نفت خود را تا پایان سال جاری ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا گفته است کشور می‌تواند تا پایان سال جاری ۲۰۰ هزار بشکه در روز به صادارات گاز و ۱۰۰ هزار بشکه در روز به صادرات نفت خود بیافزاید تا به کاهش وابستگی کشورها به انرژی روسیه کمک کند.

به گفته این مقام کانادایی کشورش در عین‌حال به دنبال راه‌‌هایی برای تامین گاز مایع طبیعی (ال.ان.جی) است. این گاز در حال حاضر جزء اقلام صادراتی کانادا نیست.

آقای ویلکینسون گفت: ” دوستان اروپایی ما نیاز دارند که کانادا و کشورهای دیگر به کمکشان بیایند. آنها می‌گویند برای قطع وابستگی به نفت و گاز روسیه در کوتاه مدت به کمک نیاز دارند

روسیه روزانه ۵ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند و بیش از نیمی از آن به اروپا می‌رود.

ارتش اوکراین عملیات خود را در بخش‌هایی از دفاعی به تهاجمی تغییر داده است

در حالی که گزارش‌ها حاکی از کند شدن جدی عملیات تهاجمی روسیه در اوکراین است، کیف می‌گوید نیروهایش در بخش‌های مختلف کشور رویکرد عملیاتی خود را از دفاعی به تهاجمی تغییر می‌دهند.

تاراس ایشچیک، عضو نیروی دفاعی منطقه‌ای ارتش اوکراین در شهر لویو به بی‌بی‌سی گفت نیروهای این کشور می‌توانند روسیه را شکست دهند چرا که سربازان اوکراین به آنچه که برایش می‌جنگند اعتقاد دارند: “تمامی سربازان ما از خشم لبریزند چون سربازان روس هیچ قاعده اخلاقی را رعایت نمی‌کنند. می‌کشند، بچه، غیرنظامی، پیر، همه را می‌کشند.

او که پیش از جنگ مدیر بازاریابی بوده اقدامات نیروهای روسیه در خاک اوکراین را منزجر کننده می‌خواند و می‌گوید: “ما برای پایان دادن به این جنگ با پیروزی انگیزه زیادی داریک. ما می‌دانیم برای چه می‌جنگیم و آنها نمی‌دانند. این تفاوت بزرگی است.”

“راه ورود اقلام درمانی به ماریوپول و میکولایف بسته است”

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هنوز نتوانسته اقلام درمانی و پزشکی را که به شدت در ماریوپول و میکولایف مورد نیاز است به این دو شهر برساند.

ماریوپول و میکولایف هفته‌هاست که بدون دسترسی به جریان آب و برق، و با کمبود غذا و دارو در محاصره نیروهای روسیه هستند.

طارق یاسارویج سخنگوی سازمان بهداشت جهانی که به تازگی به شهر دنیپرو رسیده به بی‌بی‌سی گفته است که این نهاد بهداشتی بین‌المللی در حال راه‌اندازی ایستگاهی برای انتقال اقلام درمانی و پزشکی است، اما هنوز نتوانسته به این دوشهر دسترسی پیدا کند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تا روز ۲۱ مارس، ۶۴ مورد حمله روسیه را به اهداف مرتبط با امور درمانی و پزشکی، مانند آمبولانس‌، بیمارستان، درمانگاه و مراکز پزشکی شناسایی کرده است.

به گفته آقای یاسارویج، “این حملات تاثیری ویرانگر بر همه داشته است. کارکنان بخش‌های درمانی برای انجام کارشان احساس امنیت نمی‌کنند، بیماران از اینکه کار درمانشان را پیگیری کنند وحشت دارند و برنامه‌های واکسیناسیون، رسیدگی به زنان باردار و مراقبت از بیماران با امراض مزمن مانند دیابت و سرطان همه تحت تاثیر این حملات قرار گرفته است.”

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفته است اگر کادردرمان و مراکز پزشکی مورد حمایت قرار نگیرند تمام جامعه در وحشت خواهد بود چرا که می‌دانند دیگر انسان دوستی حد و مرزی را در جنگ مشخص نمی‌کند و هیچ جا امن نیست.”

لاوروف: ناتو خواهان ادامه جنگ است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز در واکنش به اجلاس اضطراری ناتو صحبت کرده است.

آقای لاوروف در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی روسیه ریا نوستی انتشار یافته، مدعی شده که تصمیم ناتو برای حمایت از اوکراین نشان می‌دهد این ائتلاف خواهان ادامه جنگ است.

براساس این گزارش وزیر خارجه روسیه گفته است غرب از تصمیمش در حمایت تسلیحاتی از اوکراین ” طوفان درو خواهد کرد”. آقای لاوروف افزوده است که این تصمیم، دولت اوکراین را به سوی استفاده از نیروی نظامی علیه جدایی‌طلبان‌شرق این کشور سوق خواهد داد. روسیه قبلا مدعی شده بود که جدایی‌طلبان شرق اوکراین در خطر “نسل کشی” قرار دارند.

بایدن: ناتو هرگز تا به این اندازه متحد نبوده

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری گفت که آمریکا مصمم است به تلاش های خود با متحدانش در اوکراین ادامه دهد.

آقای بایدن گفت که آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ۴۰۰ فرد و نهاد روسی از جمله ۳۰۰ نماینده پارلمان روسیه، دوما و همچنین الیگارش‌ها و شرکت‌هایی که به ماشین جنگی روسیه کمک می کنند، به اجرا در می آورد.

او گفت که پوتین در تصمیم خود برای حمله به اوکراین به شدت اشتباه محاسباتی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: “پوتین روی تجزیه ناتو حساب می کرد. از صحبت های من با او مشخص بود که فکر نمی کرد که بتوان این انسجام را حفظ کرد.”

آقای بایدن افزود: “پوتین دقیقا بر عکس آن چیزی بدست آورده که فکر می کرد با حمله به اوکراین به دست می آورد.”

به گفته او “ناتو هرگز تا به این اندازه متحد نبوده است.”

بوریس جانسون: بریتانیا وعده ۶۰۰۰ موشک دیگر و افزایش کمک‌های تسلیحاتی را داده

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا پس از نشست امروز ناتو و همچنین نشست گروه هفت در کنفرانسی خبری گفت که بریتانیا با متحدان هم فکر خود برای “افزایش کمک‌های تسلیحاتی بیشتر به اوکراین” همکاری خواهد کرد.

آقای جانسون گفت که بریتانیا وعده ۶۰۰۰ موشک دیگر را داده است.

او همچنین گفت: “ما باید از اوکراین آزاد و دموکراتیک در درازمدت حمایت کنیم.”

نخست وزیر بریتانیا افزود: ” با توجه به محدودیت هایی که با آن روبرو هستیم، همه دراین گروه (ناتو) به دلیل ناتوانی در انجام کمک های بیشتر دچار عذاب هستیم.”

آقای جانسون بار دیکر ایجاد منطقه پرواز ممنوع را برفراز اوکراین رد کرد و گفت که هیچ کشور دیگری در ناتو قرار نیست این کار را انجام دهد. اما او در عین حال افزود که ناتو درصدد فراهم کردن موشک‌هایی برای اوکراین است تا بتواند در هوا از خود دفاع کند.

سفیر ایران در مسکو از رایزنی ایران وروسیه برای نقل و انتقال مالی از طریق ‘شبکه روسی میر’ خبر داد

بنا به‌ گزارش خبرگزاری فارس، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفته که دو کشور برای نقل و انتقال مالی از طریق “شبکه روسی میر” در حال رایزنی هستند.شبکه روسی ‘میر’ نوعی نقل و انتقال کارتی است که روسیه در سال ۲۰۱۴ تاسیس کرد.پس از حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده آمریکا، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای به روسیه اعمال کردند.اظهارنظر آقای جلالی احتمالا به‌معنای این است که ایران و روسیه که هردو تحت تحریم هستند، بخواهند راهی برای دور زدن تحریم‌ها بیابند.در سال ۲۰۱۴ که روسیه کریمه را ضمیمه خود اعلام کرد، این کشور به قطع شدن شبکه سوئیفت تهدید شد. روسیه آن زمان اعلام کرد که این کار به معنای اعلان جنگ است.متحدان غربی از تهدید فراتر نرفتند اما همین باعث شد که روسیه سیستم بسیار نوپای فرامرزی خود را برای انتقال پول توسعه بدهد.دولت روسیه برای آمادگی در مقابل چنین تحریم‌هایی، شبکه ملی پرداخت کارتی شبکه “میر” را تاسیس کرد که نقل و انتقال کارتی را انجام می‌دهد.با این حال تعداد کمی از کشورهای خارجی در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند.

وزارت دفاع اوکراین: روسیه تاکنون ۱۸۰۴ حمله هوایی انجام داده است

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه تاکنون نیروهای روس هزار و ۸۰۴ حمله هوایی به اوکراین انجام داده‌اند. بر اساس این گزارش از این تعداد ۴۶۷ مورد نیز حمله موشکی بوده است.

مسکو مدعی است تمام این حملات متوجه اماکن نظامی شده در حالی که مقام‌های اوکراینی و غربی می‌گویند بسیاری از این حملات ساختمان‌های مسکونی، مدارس و بیمارستان‌ها را هدف قرار داده است.

مقام ارشد روس: قدرت هسته‌ای باید در جنگ اوکراین به ما کمک کند

دیمیتری روگوزین، رئیس شرکت دولتی روسکوسموس روسیه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که زرادخانه هسته‌ای این کشور شامل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی همراه با موشک‌‌های بالستیک قاره پیما باید به روسیه در جلوگیری از مداخله غرب در جنگ اوکراین کمک کند.

روگوزین به هشدار پوتین به سایر کشورها مبنی بر عدم مداخله در اقدام روسیه در اوکراین اشاره کرد و افزود: «فدراسیون روسیه قادر است هر متجاوز یا هر گروه متجاوز را در عرض چند دقیقه از هر فاصله ای به صورت فیزیکی نابود کند.»

پوتین پیشتر به غرب هشدار داده که تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، این کشورها را وارد درگیری با روسیه خواهد کرد. روگوزین در اظهارات خود توضیحی در خصوص اینکه چه اقدامی از سوی غرب به عنوان مداخله تلقی می‌شود نکرده است.

اظهارات روگوزین در بحبوحه نگرانی غرب در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین بیان می‌شود. کارشناسان نظامی پیشتر بارها هشدار داده‌اند بر اساس دکترین نظامی روسیه، مسکو ممکن است در صورتی که در موضع ضعف یا شکست قریب‌الوقوع باشند از سلاح‌های هسته‌ای در میدان نبرد برای وادار کردن دشمن به عقب‌نشینی استفاده کند. مسکو همواره داشتن چنین طرح‌هایی را رد کرده است.

روسیه با نمایش ویرانی‌ها در اوکراین ‘ملی گراها’ را مقصر دانست

یک ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، برخی از صحنه های ویرانی در این کشور از تلویزیون روسیه پخش شده است. از جمله فیلم هواپیماهای بدون سرنشین از شهر بندری ماریوپل که در محاصره نیروهای روسیه است.

اما کانال یک روسیه به جای گزارش در مورد تخریب ساختمان ها در اثر گلوله باران و حملات موشکی مداوم روسیه در هفته های گذشته، مدعی شد که “ملی گراهای” اوکراینی دست به این اقدامات زده اند.

مجری یک برنامه گفتگوی تلویزیون روسیه در مورد مسائل جاری گفت: “این ها تصاویر غم انگیزی هستند، تصاویری هولناک. ملی گراها تلاش می کنند که همه چیز را با خاک یکسان کنند.”

او افزود: “این ها مناطق مسکونی و خانه ها هستند.”

مقامات و رسانه های روسیه به طور مداوم مدعی شده اند که نیروهای اوکراینی در حال انجام حملات به شهرهای خود هستند.

آمریکا صدها فرد و شرکت روسی را تحریم کرد

آمریکا تحریم های بیشتری را علیه صدها فرد و شرکت روسی از جمله قانونگذاران و شرکت های دفاعی اعلام کرد.

کاخ سفید افرادی را که در این فهرست قرار دارند به “تحکیم ماشین جنگی ولادیمیر پوتین” متهم کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت که این افراد “شخصا از سیاست های کرملین منتفع شده اند و باید عواقب آن را بپذیرند.”

کسانی که در این فهرست قراردارند شامل بیش از ۳۰۰ نماینده پارلمان روسیه و ۴۸ شرکت هستند.

هرمان گراف، رئیس بزرگترین موسسه مالی روسیه سبرابانک، هم در این فهرست قرار دارد، او از دهه ۱۹۹۰ مشاور پوتین بوده است.

نخست وزیر لتونی خواستار تحریم واردات انرژی روسیه شد

آرتور کاینز، نخست وزیر لتونی گفته که کشورهای اتحادیه اروپا برای توقف جنگ در اوکراین باید تحریم هایی را بر واردات انرژی از روسیه اعمال کنند.

آقای کارینز گفته که فکر می کند تحریم های انرژی راهی برای جلوگیری از” سرازیر شدن پول به خزانه جنگ پوتین” خواهد بود.

نخست وزیر لتونی که در نشستی با رهبران اتحادیه اروپا شرکت می کند، افزوده: “منطقی ترین مکان برای حرکت رو به جلو در بخش نفت و زغال سنگ است. ما باید جلوی پوتین را بگیریم، چرا که اگر پوتین را متوقف نکنیم. پوتین متوقف نخواهد شد.”

موسسه بین‌المللی مالی: جنگ در اوکراین آثار منفی وسیعی برای آینده اقتصادی روسیه دارد

موسسه بین‌المللی مالی مستقر در پاریس پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصاد روسیه در سال جاری حدود منفی ۱۵ درصد و در سال آینده حدود منفی ۳ درصد باشد.

براساس این گزارش، تا دو سال دیگر، اقتصاد روسیه تمامی رشد پانزده سال گذشته را از دست خواهد داد و به سطح سال ۲۰۰۷ بازخواهد گشت.

واردات روسیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ درصد و صادرات آن کشور ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت و میزان سرمایه‌گذاری نیز ۴۴ درصد افت خواهد کرد.

به گفته این موسسه، کاهش رشد اقتصادی روسیه نتیجه میان‌مدت جنگ در اوکراین است اما آثار منفی جنگ در بلندمدت به مراتب بیشتر خواهد بود.

علاوه بر کمبود سرمایه مالی، فرار مغزها در روسیه شدت گرفته و تنها در یک ماه گذشته، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از متخصصان به خصوص در رشته‌های نوین علمی و فناوری این کشور را ترک کرده‌اند. روسیه در سال‌های اخیر دچار فرار سرمایه هم بوده و انتظار می‌رود این روند در سال‌های آینده شدت بیشتری بگیرد.

اقتصاد روسیه به شدت به صادرات مواد خام مخصوصا نفت و گاز وابسته است در حالیکه انتظار می‌رود در سال جاری و سال آینده، صادرات این اقلام به کشورهای غربی کاهش یابد و نگرانی این کشورها از وابستگی به منابع انرژی روسیه به معنی تلاش آنها برای کاهش هرچه بیشتر واردات این اقلام از روسیه در بلندمدت است.

دولت روسیه امیدوار است کاهش صادرات به غرب را با صادرات بیشتر اقلام خام به چین جبران کند که به معنی جایگزین شدن واردات چین از کشورهای خاورمیانه است که چین در صدد گسترش ارتباط با آنهاست.

معلوم نیست با توجه به رفتار سیاسی روسیه، دولت چین که منافع اقتصادی را در اولویت قرار می‌دهد مایل باشد با وابستگی به روسیه، اقتصاد خود را در معرض تغییرات پیش‌بینی نشده قرار دهد.

تمدید دبیرکلی ناتو برای ینس استولتنبرگ

رهبران ناتو امروز با تمدید دوره دبیر کلی ینس استولتنبرگ برای یک سال دیگر موافقت کردند، در حالی که ائتلاف نظامی غرب همچنان به تهاجم روسیه به اوکراین پاسخ می دهد.

آقای استولتنبرگ با تایید این تصمیم در توییتی گفت که غرب با “بزرگترین بحران امنیتی در یک نسل روبروست. ” و افزود: “ما متحد هستیم تا اتحاد خود را قوی و مردم خود را ایمن نگه داریم.”

قرار است او تا سپتامبر۲۰۲۳ در این سمت باقی بماند.

ینس استولتنبرگ از اکتبر ۲۰۱۴ سمت دبیرکلی ناتو را برعهده دارد.

ناتو با تقویت نیروهایش در شرق اروپا موافقت کرد

رهبران ائتلاف نظامی غربی ناتو توافق کردند که در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، دفاع خود را در شرق اروپا تقویت کنند.

آنها در بیانیه ای مشترک پس ازمذاکرات در بروکسل اعلام کردند: “ما طرح های دفاعی ناتو را فعال کرده ایم. شماری از نیروهای واکنش سریع را مستقر کرده و ۴۰ هزار نیرو در مرزهای شرقی خود مستقر کرده ایم.”

رئیس شورای اروپا: پوتین باید شکست بخورد

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در بروکسل جایی که سران ناتو تشکیل جلسه داده اند، گفت پوتین ” باید شکست بخورد” و برای این که این اتفاق بیفتد، “ما باید تا حد امکان از اوکراین حمایت کنیم” از جمله با اعمال تحریم ها.

او گفت: “ناتو، کشورهای گروه هفت واعضای اتحادیه اروپا با هم کار می کنند و با هم متحد هستند به این دلیل که این جنگ باید متوقف شود تا از قوانین بین المللی و اصول دیپلماتیک محافظت شود.”

پایان سفر رئیس صلیب سرخ جهانی به روسیه

پیتر مائرر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که برای رسیدگی به مسائل بشردوستانه در جنگ اوکراین به مسکو سفر کرده بود پس از ۲ روز از این کشور خارج شد.

آقای مائرر در خصوص اهداف سفر خود گفت: «ما با همه طرف‌ها با یک هدف صحبت می‌کنیم و آن‌هم نجات جان انسان‌ها و کاهش رنج در جریان درگیری‌های مسلحانه است.»

او همچنین تاکید کرد که در دیدارهای خود با مقام‌های روی در خصوص لزوم تسهیل تخلیه و اجازه عبور کمک‌های بشردوستانه توسط همه‌ طرف‌ها صحبت کرده است. این کمیته در بیانیه‌ای بدون اینکه اشاره‌ای به اینکه در دیدارهای آقای مورر با مقام‌های روسی توافقی حاصل شده یا خیر گفت: «صلیب سرخ همچنان به بازگرداندن و رفتار شرافتمندانه با پیکر کشته‌شدگان در همه طرف‌های حاضر تاکید کرده است.»

کانادا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا می‌گوید این کشور همزمان با اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه قصد دارد هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهد.

آقای ترودو که در بروکسل حضور دارد در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که این کشور ۱۶۰ عضو شورای فدراسیون روسیه را که تهاجم مسکو به اوکراین را تسهیل کرده‌اند تحریم کرده و فشارها بر این کشور را افزایش می‌دهد.

همچنین بر اساس بیانیه‌ای که اتاوا منتشر کرده کانادا ممنوعیت‌های جدیدی را برای صادرات برخی کالاها و فن‌آوری‌ها به مسکو با هدف تضعیف و فرسایش توانایی‌های ارتش روسیه اعمال خواهد کرد.

اوکراین: مسکو ۶ هزار غیرنظامی ماریوپل را به زور به روسیه برده است

وزارت خارجه اوکراین مدعی شده که نیروهای روسی حدود ۶ هزار نفر از ساکنان شهر ماریوپل را برخلاف میل آنها دستگیر و راهی روسیه کرده است. این وزارتخانه همچنین می‌گوید نیروهای روسی در حال ضبط اسناد هویتی حدود ۱۵ هزار نفر دیگر در بخش‌هایی از این شهر بندری هستند که تحت کنترل روسیه قرار دارد.

اطلاعات ارتش اوکراین نیز می‌گوید غیر نظامیان اوکراینی از طریق اردوگاهی در قلمرو تحت کنترل روسیه به مرزهای جنوبی روسیه و سپس به بخش‌هایی از این کشور که از نظر اقتصادی دچار رکود هستند فرستاده می‌شوند.

شولتس به روسیه هشدار داد که در اوکراین از سلاح شیمیایی استفاده نکند

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بروکسل و در گفتگو با خبرنگاران به روسیه هشدار داد که در اوکراین از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده نکند. آقای شولتس همچنین در ادامه افزود: «اگر روسیه در حال آماده‌سازی برای استفاده از چنین سلاح‌هایی از قبیل شیمیایی و بیولوژیکی باشد، این ناقض تمام قوانین، توافقات و کنوانسیون‌های جهانی خواهد بود.»

شولتس در ادامه تاکید کرد که در گفتگوهایی که با طرف‌های روسی دارند هم این هشدارها را به مسکو منتقل کرده‌اند.

ایتالیا درخواست روسیه برای دریافت روبل در ازای گاز را «نقض قرارداد» دانست

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در گفتگو با خبرنگاران می‌گوید درخواست روسیه برای دریافت روبل به جای یورو و دلار در ازای انرژی نقض قرارداد است. آقای دراگی همچنین در ادامه تاکید کرد که در نشست گروه ۷ این مسئله مورد بحث قرار نگرفته اما احتمالا در نشست رهبران اتحادیه اروپا که قرار است امروز برگزار شود به این موضوع پرداخته خواهد شد.

ولادمیر پوتین روز گذشته گفته بود کشورهای غیردوست باید برای پرداخت هزینه سوخت، به مسکو روبل پرداخت کنند.

کانادا صادرات نفت و گاز خود را افزایش می‌دهد

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا می‌گوید این کشور قصد دارد در پاسخ به درخواست‌ها برای کمبود انرژی، میزان تولید و صادرات نفت و گاز خود را افزایش دهد.

بر اساس بیانیه‌ای که وزیر منابع طبیعی کانادا منتشر کرده قرار است این کشور میزان تولید نفت خام خود را به روزانه ۲۰۰ هزار بشکه و گاز را هم به روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. کانادا می‌گوید با این کار تلاش دارد مشکل کمبود انرژی در بازارهای جهانی در اثر تحریم‌های روسیه را جبران کند.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه اوکراین را تصویب کرد؛ تنها ۵ کشور مخالفت کردند، ایران رای ممتنع داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) متشکل از ۱۹۳ عضو، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار دسترسی به کمک‌ها و حمایت از غیرنظامیان در اوکراین است. این قطعنامه همچنین از روسیه به دلیل ایجاد یک وضعیت انسانی «وخیم» در اوکراین انتقاد می‌کند.

این قطعنامه که توسط اوکراین و متحدانش تهیه شده بود، مورد حمایت ۱۴۰ کشور قرار گرفت.

تنها ۵ کشور روسیه، سوریه، کره شمالی، اریتره و بلاروس به آن رای منفی دادند.  ایران به همراه ۳۷ کشور دیگر به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

 

همچنین مجمع عمومی تصمیم گرفت به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آفریقای جنوبی درباره وضعیت انسانی در اوکراین رای ندهد.

این قطعنامه در متن خود هیچ اشاره ای به روسیه نکرده بود.

اوکراین: روسیه مانع از خروج غیرنظامیان از ماریوپل می‌شود

ایرینا ورشچوک معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید نیروهای روسی به غیرنظامیان در ماریوپل اجازه خروج از این شهر بندری را نمی‌دهند. این در حالیست که به گقته مقام‌های اوکراینی ۴۰ دستگاه اتوبوس توسط دولت کی‌یف برای خروج غیرنظامیان از این شهر به ماریوپل اعزام شده‌اند.

ورشچوک که این اظهارات را در یک کنفرانس تلویزیونی به زبان می‌آورد جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نداد.

هلند: اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه روسیه اعمال نمی‌کند

مارک روته نخست وزیر هلند می‌گوید رهبران اروپایی در جریان نشست دو روزه خود با اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه موافقت نخواهند کرد. آقای روته در بدو ورود به نشست رهبران اروپایی تاکید کرد که انتظار ندارد در نشست امروز تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به تایید برسد.

او همچنین در ادامه افزود: «ما تاکنون تحریم‌هایی را ا علیه روسیه عمال کردیم، و در حال حاضر به بررسی بیشتر نیاز داریم.»

کاخ سفید تحریم‌های تازه علیه روسیه اعمال کرد

همزمان با افزایش فشار واشنگتن بر مسکو، ایالات متحده موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرد و ده‌ها شرکت دفاعی و صدها عضو پارلمان روسیه را هدف قرار داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات افراد و نهادهایی را هدف قرار می‌دهد که به ماشین جنگی ولادیمیر پوتین سوخت‌رسانی می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هم با انتشار دستورالعملی در وب‌سایت خود هشدار داده که مبادلات مرتبط با طلا با روسیه با تحریم‌های آمریکا رو به رو خواهد شد. در هفته‌های اخیر مسکو تلاش‌های زیادی کرده تا با فروش ذخایر طلای خود از فشار تحریم‌های جهانی بکاهد و مشکلات اقتصادی خود را کمتر کند.

حملات روسیه ۶ غیرنظامی را در خارکیف اوکراین کشت

اولگ سینگوبوف فرماندار خارکیف می‌گوید حملات روسیه در خارکیف جان دست‌کم ۶ غیرنظامی را گرقته و ۱۵ غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

آقای سینگوبوف همچنین تاکید کرد که روس‌ها به سمت محلی که ساکنان خارکیف مشغول دریافت کمک بودند، سلاح دوربرد شلیک کرده و آنها را به خاک و خون کشیده است. وی افود که اطلاعات اولیه حاکی از کشته شدن ۶ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر شده که راهی بیمارستان شده‌اند.

کرملین: بوریس جانسون «ضد روس‌‌ترین» رهبر جهان است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اظهاراتی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا را به عنوان ضد روسی‌ترین رهبر جهان معرفی کرد و هشدار داد که این رویکرد لندن به ایجاد یک بن‌بست در سیاست خارجی منجر خواهد شد.

خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از آقای پسکوف همچنین گزارش داده که مسکو جانسون را فعال‌ترین رهبر در رقابت کشورها علیه روسیه می‌داند.

غیبت وزیر دفاع روسیه از انظار عمومی؛ کرملین: شویگو به پوتین گزارش داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه در واکنش به پرسش‌های مطرح‌شده درباره غیبت طولانی مدت سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در انظار عمومی تاکید کرد که او به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور درباره روند تحولات در جنگ اوکراین گزارش داده است.

سخنگوی کاخ کرملین گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت وزیر دفاع روسیه را رد کرد. سرگئی شویگو از حدود دو هفته پیش تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است.

دیمیتری پسکوف در این باره گفت: «وزیر دفاع اکنون کارهای زیادی دارد و واقعا الان وقت فعالیت‌های رسانه‌ای او نیست.»

آمریکا «۱۰۰ هزار» پناهجوی اوکراینی را می‌پذیرد

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه گفت که واشنگتن برای پذیرش «تا ۱۰۰ هزار» پناهجوی اوکراینی آمادگی دارد. این خبر همزمان سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به اروپا برای رایزنی با متحدان واشنگتن درباره حمله روسیه به اوکراین اعلام شد.

مسکو لهستان را به دامن زدن به تنش در منطقه متهم کرد

دولت روسیه روز پنجشنبه لهستان را به دلیل تصمیم به اخراج دیپلمات‌های روس به دامن زدن «خطرناک» به تنش در منطقه متهم کرد.

منبع آمریکایی: کشورهای غربی تحویل موشک ضدکشتی به اوکراین را مدنظر دارند

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی می‌گوید کشورهای غربی تحویل موشک‌های ضدکشتی به اوکراین را مدنظر دارند. وی که نخواست نامش فاش شود افزود که ایالات متحده گفتگو در این باره را با متحدانش آغاز کرده است.

وی افزود که بسیاری از کشورهای عضو ناتو در نشست روز پنجشنبه خواستار «مسئولیت‌پذیری» چین در بحران کنونی و ایفای نقش پررنگ‌تر پکن شده‌اند. این مقام آمریکایی تاکید کرد که به درخواست از چین «برای عدم حمایت از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین» باید ادامه داد.

بورل: روسیه فعلا منفعتی در مذاکره بر سر آتش‌بس ندارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید روسیه با توجه به اینکه به اهداف نظامی خود در اوکراین دست نیافته است فعلا منفعتی در مذاکره بر سر برقراری آتش‌بس ندارد.

وی گفت: «روسیه اکنون نمی‌خواهد پشت میز مذاکره بنشیند بلکه می‌خواهد قلمروها را اشغال کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین اظهار داشت: «این مساله مهمی است زیرا همه چیز در ۱۵ روز آینده مشخص خواهد شد.»

زلنسکی روسیه را به استفاده از «بمب فسفر» متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید روسیه در جریان تهاجم نظامی به کشورش از «بمب فسفر» استفاده کرده است. او همچنین از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست تا «بدون محدودیت» و به طور «موثر» به اوکراین کمک نظامی کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «ما از اتحاد [ناتو] می‌خواهیم که اعلام کند که به طور کامل به اوکراین کمک خواهد کرد تا در این جنگ پیروز شود، سرزمینش را از مهاجمان پاکسازی کند و صلح را به اوکراین بازگرداند.»

دولت آلمان «تعلیق» روند تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سنگ را مدنظر دارد

دولت آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که «تعلیق» روند تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سنگ در این کشور را در راستای کاهش وابستگی به خرید گاز از روسیه مدنظر دارد.

مقامات آلمان با این حال تاکید کردند که هدف اولیه تعطیلی کلیه نیروگاه‌های زغال‌سنگ در این کشور تا پیش از سال ۲۰۳۰ همچنان پابرجا است.

دبیرکل ناتو: پوتین با حمله نظامی به اوکراین مرتکب اشتباه بزرگی شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با حمله نظامی به اوکراین مرتکب «اشتباه بزرگی» شد.

دبیرکل ناتو افزود که از نظر او رئیس‌جمهوری روسیه مقاومت اوکراینی‌ها را «دستکم» گرفته بود. ینس استولتنبرگ این سخنان را در آستانه آغاز نشست اضطراری سران ناتو در بروکسل بیان کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای شرکت در این نشست به بروکسل سفر کرده است.

صندوق کودکان ملل متحد: از هر ۲ کودک اوکراینی یک نفر آواره شده است

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید بیش از نیمی از کودکان اوکراینی به دنبال آغاز جنگ در این کشور مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

در بیانیه یونیسف آمده است که «یک ماه جنگ در اوکراین منجر به آواره شدن چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شده است». به گفته صندوق کودکان ملل متحد پیش از آغاز جنگ هفت میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در اوکراین زندگی می‌کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6650

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.