• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

رویترز: ایالات متحده در نظر دارد نام سپاه را از فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خود حذف کند

  • کد خبر : 6541
  • 17 مارس 2022 - 17:46
رویترز: ایالات متحده در نظر دارد نام سپاه را از فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خود حذف کند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در دولت آمریکا مدعی شد که ایالات متحده در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران ایران از لیست سیاه سازمان های تروریستی خارجیش در ازای تضمین های ایران برای مهار این نیروهای نخبه هست. رویترز نوشته است: این منبع گفت که واشنگتن تصمیم […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در دولت آمریکا مدعی شد که ایالات متحده در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران ایران از لیست سیاه سازمان های تروریستی خارجیش در ازای تضمین های ایران برای مهار این نیروهای نخبه هست.

رویترز نوشته است: این منبع گفت که واشنگتن تصمیم نگرفته است که چه تعهدی از سوی تهران در ازای چنین اقدامی قابل قبول است. نام سپاه توسط دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ در این لیست سیاه قرار گرفت و این امر موجب انتقاد شدید جمهوری خواهان خواهد شد.

این اقدام اولین باری بود که واشنگتن به طور رسمی بخشی از یک دولت مستقل دیگر را به عنوان گروه تروریستی معرفی کرد.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که دولت بایدن در حال بررسی این است که آیا در ازای نوعی تعهد و یا انجام اقداماتی از سوی ایران در رابطه با فعالیت‌های منطقه‌ای و یا سایر فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نام این بخش از نیروهای مسلح ایران را از لیست گروه‌های تروریستی کنار بگذارد یا خیر؟

در نظر گرفتن چنین معامله ای توسط دولت بایدن اولین بار توسط آکسیوس به نقل از منابع اسرائیلی و آمریکایی گزارش شد.

منابع متعدد گفته اند که کنار گذاشتن این نامگذاری یکی از آخرین و آزاردهنده ترین موضوعات در گفتگوهای غیرمستقیم بسیار وسیع درباره احیای توافق ۲۰۱۵ است که بر اساس آن ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی محدود خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال حذف نام سپاه از فهرست تروریسم آمریکا، از اظهار نظر فراتر از این که رفع تحریم‌ها هسته اصلی مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای است، خودداری کرد.

هفته گذشته یک مقام ایرانی گفت که حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تا ماه ژوئن مورد بحث قرار گرفته بود، اما این موضوع پس از انتخاب ابراهیم رئیسی {از جناح }تندرو در تابستان گذشته به عنوان رئیس جمهور ایران پیچیده تر شد.

این مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایالات متحده به صراحت گفته است که “آنها نمی توانند بدون امتیازات عمده از سوی ایران نام سپاه را از لیست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی حذف کنند”، موضعی که به گفته او توسط علی باقری کنی، مذاکره کننده اصلی هسته‌ای ایران، رد شده است.

نفوذ سیاسی سپاه در ساختار پیچیده قدرت ایران پس از انتخاب رئیسی، که در ماه اوت روی کار آمد و دولت او شامل ده‌ها فرمانده سپاه پاسداران است، افزایش یافته است.

انتخاب رئیسی منجر به وقفه پنج ماهه در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای توافق هسته ای شد، توافقی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تحریم های آمریکا را مجدداً اعمال کرد و باعث شد ایران حدود یک سال بعد شروع به نقض محدودیت های هسته ای خود کند.

مذاکرات در اواخر نوامبر از سر گرفته شد و مقامات دیگر طرف‌های توافق – بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه – و همچنین مقامات اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده مذاکرات بین نمایندگان آمریکا و ایران بودند. توافقی که به ایران اجازه می‌دهد نفت خود را به خارج بفروشد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.