• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

آمریکا واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع کرد

  • کد خبر : 6226
  • 09 مارس 2022 - 12:36
آمریکا واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع کرد

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از بی‌بی‌سی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با اعلام تحریم‌های تازه علیه بخش انرژی روسیه، واردات گاز و نفت این کشور به ایالات متحده را ممنوع کرد. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هم اعلام کرد که کشورش تا پایان سال ۲۰۲۲ واردات نفت و فرارده‌های نفتی از روسیه […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از بی‌بی‌سی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با اعلام تحریم‌های تازه علیه بخش انرژی روسیه، واردات گاز و نفت این کشور به ایالات متحده را ممنوع کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هم اعلام کرد که کشورش تا پایان سال ۲۰۲۲ واردات نفت و فرارده‌های نفتی از روسیه را قطع و بعد از آن ممنوع خواهد کرد.

این تحریم‌ها‌ تازه‌ترین اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین است.

انتظار می‌رود تحریم انرژی روسیه به سرعت در کنگره آمریکا تصویب شود. آقای بایدن گفت که این تحریم‌ها با حمایت جمهوری‌خواهان کنگره و هم‌حزبی‌های دموکراتش وضع می‌شود.

آقای بایدن گفت که برای اقدام علیه نفت و گاز و انرژی روسیه با متحدان ایالات متحده از جمله در اروپا مشورت کرده است.

او گفت که آمریکا “نقشی در تامین هزینه‌های جنگ پوتین نخواهد داشت.”

رئیس جمهور آمریکا گفت که تحریم انرژی روسیه قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد اما تاکید کرد که این اقدام‌ ضروری است.

تحریم‌های تازه آمریکا به چه معناست؟

 

با این تحریم‌ها عقد قرارداد تازه برای خرید نفت خام و برخی محصولات پتروشیمی‌‌، گاز طبیعی مایع و زغال‌سنگ بلافاصله ممنوع شده است.

قراردادهایی که پیش از این در این زمینه با روسیه بسته شده ‌است باید ظرف ۴۵ روز به پایان برسد.

شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی حق سرمایه‌گذاری در بخش انرژی روسیه را نخواهند داشت.

آمریکایی‌ها در عین‌حال اجازه ورود به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در روسیه را ندارند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت آمریکا در عزمش برای مقابله با پوتین قاطع است و کاهش قدرت پوتین و ماشین جنگی‌اش از طریق کاهش واردات انرژی این کشور در آمریکا از حمایتی گسترده برخوردار است.

به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن از نزدیک در این زمینه با متحدان اروپایی خود مشورت کرده و انتظار ندارد که آنها در این سیاست به آمریکا بپیوندند.

وی افزود: برخلاف بخش عمده‌ای از اروپا، آمریکا توانسته به دلیل تولیدات انرژی قابل توجه داخلی و کم بودن واردات از روسیه بلافاصله برای تحریم کرملین وارد عمل شود.

دولت بریتانیا هم با اعلام تحریم گام به گام نفت روسیه، آمریکا را در این اقدام همراهی می‌کند، اما تحریم‌های لندن شامل واردات گاز از روسیه نخواهد شد.

دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، طرحی گام‌به‌گام را اعلام خواهد کرد که قرار است تا پایان سال جاری میلادی به واردات نفت روسیه پایان دهد.

اتحادیه اروپا که به شدت به انرژی روسیه وابسته است، در این تحریم‌ها در کنار آمریکا نخواهد بود.

اما کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه، طرحی را برای کاهش شدید وابستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منابع انرژی روسیه منتشر کرده است. حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی اروپا از روسیه تامین می‌شود.

روسیه دیروز هشدار داد که اگر غرب به تحریم‌هایش ادامه دهد و به ویژه تحریمی علیه نفت روسیه اعمال کند، مسکو ممکن است خط لوله اصلی انتقال گاز خود به آلمان را ببندد.

معاون نخست وزیر روسیه گفت که چنین اقدامی “پیامدهای فاجعه باری” به دنبال خواهد داشت و پیش بینی کرد که قیمت نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.

قیمت نفت پیش از اعلام این تحریم‌ها هم با جهشی کم‌سابقه به حدود ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید.

طرح کمیسیون اروپا؛ قطر یکی از جایگزین‌های روسیه

 

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه، طرح خود برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه را منتشر کرده است.

بر اساس این طرح اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲ وابستگی خود به گاز روسیه را به یک‌سوم میزان فعلی خواهد رساند و پیش از سال ۲۰۳۰ از منابع سوختی روسیه بی‌نیاز خواهد شد.

در این طرح قطر به عنوان یکی از منابع گازی معرفی شده که می‌تواند در سال جاری میلادی بخشی از سهم روسیه را به عهده بگیرد.

بر اساس طرح کمیسیون اروپا قطر و کشورهای دیگری مانند آمریکا می‌توانند تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از یک‌سوم گاز وارداتی از روسیه را تامین کنند.

این میزان ۶۰ میلیارد متر مکعب از ۱۵۵ متر مکعب گازی که کشورهای عضو اتحادیه سالانه از روسیه برآورد شده است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر ۴۰ درصد گاز طبیعی خود را از روسیه تامین می‌کند و کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا وابستگی شدیدی به منابع انرژی روسیه دارند.

علاوه بر جایگزین کردن واردات گاز روسیه از طریق کشورهای دیگر، تسریع بهره‌برداری از منابع پاک و غیر فسیلی انرژی از جمله موارد اصلی در طرح تازه کمیسیون اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6226

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.