• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

پاسخ تحلیلی وزارت امور خارجه روسیه به بحث ضمانت‌ خواهی‌های این کشور در برجام

  • کد خبر : 6524
  • 16 مارس 2022 - 21:11
پاسخ تحلیلی وزارت  امور خارجه روسیه به بحث ضمانت‌ خواهی‌های این کشور در برجام

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، سایت وزارت امورخارجه روسیه تفسیر ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه را درباره کنایه‌های غرب در مورد خواسته‌های روسیه در چارچوب مذاکرات برجام (ضمانت‌خواهی‌های روسیه در برجام) را منتشر کرد: در روزهای اخیر، نمایندگان بلندپایه دولت آمریکا و همچنین تعدادی از رسانه‌های بانفوذ غربی، بحث درباره «مداخله» ادعایی روسیه در بازگرداندن […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، سایت وزارت امورخارجه روسیه تفسیر ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه را درباره کنایه‌های غرب در مورد خواسته‌های روسیه در چارچوب مذاکرات برجام (ضمانت‌خواهی‌های روسیه در برجام) را منتشر کرد:

در روزهای اخیر، نمایندگان بلندپایه دولت آمریکا و همچنین تعدادی از رسانه‌های بانفوذ غربی، بحث درباره «مداخله» ادعایی روسیه در بازگرداندن اجرای برجام را آغاز کرده‌اند.

سرعت انتشار اطلاعات در این زمینه تا حد احساسات سیاسی گسترش یافت بنحوی که انگار نویسندگان آن به دنبال کسب امتیازی برای خود هستند. در حالیکه در پس زمینه‌شان تمایل به پنهان کردن این واقعیت داشتند که در ماه می ۲۰۱۸ این ایالات متحده بود که به طور یکجانبه توافقات برجام را زیر پا گذاشت و مرتکب نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل شد. توجه داشته باشید که سیاست «فشار “حداکثری”» که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در رابطه با ایران دنبال شد تا به امروز همچنان ادامه دارد.

روسیه در تمام این سال‌ها پیگیرانه تلاش کرده است که آمریکا سیاست تضعیف تصمیمات اجماع شورای امنیت سازمان ملل را کنار بگذارد و به اجرای دقیق همه تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه بازگردد و این موضع همچنان تغییر نکرده است.

به خوبی می‌دانیم که کشور ما در مذاکرات وین برای احیای برجام که از آوریل ۲۰۲۱ ادامه دارد، سهم بسزایی داشته است. گفتگوی هیأت ها به پایان موفقیت آمیز خود نزدیک شده است. مجموعه اقدامات اصلاحی روی میز مبتنی بر رویکرد دائماً ترویج شده ما است که مستلزم بازگشت متقابل و هماهنگ واشنگتن و تهران به تحقق همه الزامات برجام مطابق با پارامترها و مهلت‌های توافق اولیه  بدون الحاق اضافات یا استثنائات به آن است.

تغییر سریع اوضاع بین المللی و حملات تهاجمی آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه، ما را بر آن داشت تا به این فکر کنیم که چگونه رفع محدودیت‌ها از جانب ایران با موانع جدیدی که مانع عادی سازی همکاری های بین المللی با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام است برای تهران جایگزین نمی‌شود و از آن‌ها جلوگیری کنیم.. واکنش مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی در وین نشان می‌دهد که آنها کاملاً متوجه این موضوع شده‌اند و حقانیت خواسته‌های ما را درک کرده‌اند. اضافات لازم به متن توافقنامه آتی انجام شده است که برای اطمینان از حفاظت قابل اعتماد از کلیه پروژه‌ها و حوزه های فعالیت پیش بینی شده توسط برجام، از جمله پروژه هایی که با مشارکت‌ مستقیم متخصصان ما می‌باشند و همچنین  همکاری روسیه و ایران به عنوان مثال در نیروگاه اتمی بوشهراز اثرات مضر تحریم‌های ضد روسی. توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا محافظت می‌شوند.

بنابراین این اظهارات که روسیه خواسته‌های “غیر قابل تصور” دارد از سوی کسانی است که بار دیگر در برابر حقیقت گناه می کنند یا همه اطلاعات را ندارند. ما از انعقاد توافق بر سر «راه اندازی مجدد» برجام ترمز نیستیم. وظیفه ما این است که کلید مشکلی را که به هیچ وجه توسط روسیه ایجاد نشده است و نباید نتیجه این همه تلاش را محو کند، به موقع انتخاب کنیم.

هیچ سوالی دیگر برای ما وجود ندارد. گفتگوها در مورد تعدادی از جنبه های اساسی و در عین حال بسیار حساسی هست که هنوز کامل نشده است. یک نکته هم “تنظیم دقیق” متن توافقنامه احیای برجام است. امیدواریم همکاران در غرب متوجه مسئولیتی باشند که بر دوش آنان هست.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در نشست خبری که امروز (دیروز) با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد به این موضوع پرداخت.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.