• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

آخرین تحولات پس از توقف در مذاکرات وین/ یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی به ایرنا گفت: برخی مسائل مانند موضوعات فی ما بین روسیه و آمریکا نیز وجود دارد که البته به مساله مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین بی ارتباط خواهد بود و مساله‌ای که لازم است دو کشور آمریکا و روسیه آن را میان خود حل کنند/ یک دیپلمات ارشد اروپایی: دوست داریم برای نوروز یک توافق داشته باشیم

  • کد خبر : 6312
  • 11 مارس 2022 - 17:28
آخرین تحولات پس از توقف در مذاکرات وین/ یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی به ایرنا گفت: برخی مسائل مانند موضوعات فی ما بین روسیه و آمریکا نیز وجود دارد که البته به مساله مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین بی ارتباط خواهد بود و مساله‌ای که لازم است دو کشور آمریکا و روسیه آن را میان خود حل کنند/ یک دیپلمات ارشد اروپایی: دوست داریم برای نوروز یک توافق داشته باشیم

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه «توقف موقت» مذاکرات وین را به‌دلیل عوامل بیرونی، ضروری ارزیابی کرد. آقای بورل در یک پیام توئیتری تصریح کرد که متن توافق نهایی اساسا آماده و روی میز است. او اضافه کرد به‌عنوان هماهنگ کننده برجام، من و همکارانم به ارتباط […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه «توقف موقت» مذاکرات وین را به‌دلیل عوامل بیرونی، ضروری ارزیابی کرد. آقای بورل در یک پیام توئیتری تصریح کرد که متن توافق نهایی اساسا آماده و روی میز است. او اضافه کرد به‌عنوان هماهنگ کننده برجام، من و همکارانم به ارتباط تا اعضای برجام و آمریکا ادامه می‌دهیم تا در نهایت با چیره شدن بر شرایط فعلی، توافق نهایی حاصل شود.

از سوی دیگر  سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در توییتی با مخاطب کردن توییت رئیس سیاست خارجی اروپا که خبر توقف مذاکرات را داده بود نوشت:

وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.

دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود.

هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

همچنین یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی پیرامون این وقفه به خبرگزاری ایرنا گفت: وقفه اعلام‌شده در مذاکرات به پیشنهاد هماهنگ کننده برجام انجام می شود و طرف ها در نظر دارند بعد از این وقفه، روند را ادامه دهند.

این منبع آگاه افزود: پیش از شروع این دور از مذاکرات و بعد از بازگشت باقری به تهران، هیأت مذاکره‌کننده ایران مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد آخرین جزئیات متن را به طرف مقابل اعلام کرده و در صورتی که از سوی طرف مقابل تصمیم‌ های مقتضی اتخاذ شود، توافق در دسترس است.

ایران جمع بندی نهایی خود را پیرامون مذاکرات انجام و آن را به طرف مقابل ارائه داده است و انجام توافق در گرو تصمیم طرف های مقابل و به ویژه آمریکاست.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: آمریکا با پاسخ‌ها خود با طرح مسائل جدید، چالش‌هایی را در مرحله نهایی مذاکرات ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در این بین برخی مسائل مانند موضوعات فی ما بین روسیه و آمریکا نیز وجود دارد که البته به مساله مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین بی ارتباط خواهد بود و مساله‌ای که لازم است دو کشور آمریکا و روسیه آن را میان خود حل کنند.

پیش بینی می‌شود پس از بازگشت تیم‌ها به پایتخت، رایزنی‌ها برای حل مسائل باقی مانده به صورت فعال ادامه پیدا کند.

در سوی دیگر اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین در جمع خبرنگاران گفت: می‌دانید که مذاکره کنندگان اروپایی هفته پیش رفتند وسایرین هم شایدچنین کاری کنند.مادر ارتباط با هم خواهیم بود

‏آنچه که مهم است و بایدبگویم این است که جمع بندی توافق فقط به روسیه بستگی ندارد
‏بازیگران دیگری هم هستند که نیاز به زمان بیشتری دارند.

همچنین مذاکره کننده ارشد چین هم در جمع خبرنگاران در اطراف محل مذاکرات گفت: پس از چند روز به وین برمیگردیم. همانطور که می دانیم مذاکرات نمی‌تواند در خلا سیاسی اتفاق بیفتد. ما همیشه این دیدگاه را داریم که دغدغه همه طرف‌ها باید بررسی شوند.

همچنین ایرنا می‌گوید یک دیپلمات ارشد اروپایی که نامی هم از او نبرده است به این خبرگزاری گفته است: متن نهایی همچنان در معرض گفتگو و مذاکره هست. ما نزدیک هستیم. فکر می‌کنم که هفته آینده یکشنبه در ایران عید نوروز خواهد بود. دوست داریم که نوروز با [توافق] درباره برجام را داشته باشیم.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در وین دقایقی پیش پس از توقف مذاکرات،  وین را به سوی تهران ترک کرده است.

کاخ سفید نیز می‌گوید توافق نزدیک است، ایران معتقد است که توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه رفتار کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه ۱۰ مارس گفت مذاکره‌کنندگان آمریکایی در حال نزدیک شدن به توافقی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی هستند.

خانم ساکی در نشست روزانه خود گفت: «نظر ما این است که به دستیابی به توافق نزدیک هستیم. مدتی است که به دستیابی به آن نزدیک شده‌ایم.»

وی تاکید کرد: «با توجه به مذاکرات پیشین می‌دانیم که پایان مذاکرات همیشه زمانی است که بخش‌های دشوار و چالش‌برانگیز معمولا رخ می‌دهد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت که «توافق دست یافتنی است اگر ایالات متحده واقع‌بینانه و همگام رفتار کند.»

وی در عین حال به گفت‌وگوی خود با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اشاره و آن را «مفید و سازنده» ارزیابی کرد.

وی افزود که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که هیچ طرفی نمی‌تواند نتیجه نهایی را تعیین کند. یک تلاش مشترک مورد نیاز است و تصمیم عقلانی باید غالب باشد.»

از سوی دیگر آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «ما به توافق بسیار نزدیک هستیم اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است.»

وی از همه طرف‌ها خواست تا رویکردی مسئولانه برای دستیابی به توافق اتخاذ کنند.

وی افزود: «ما نگران خطراتی هستیم که تاخیرهای اضافی برای احتمال توافق ایجاد می‌کند. ما همراه با دو شریک اروپایی خود از همه طرف‌ها می‌خواهیم که رویکردی مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم برای انعقاد این توافق را اتخاذ کنند.»

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که یک هفته پیش در وین زمزمه‌ها برای برگزاری یک نشست خبری برای منعقد کردن توافق جدید در جریان بود اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شنبه گذشته به‌طور غیرمنتظره خواستار تضمین‌هایی از طرف آمریکا شد تا تجارت بین روسیه و ایران تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده اخیر علیه این کشور قرار نگیرد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که واشنگتن قصد ندارد به روسیه پیشنهاد جدید یا خاصی ارائه دهد چراکه این موضوع مربوط به تحریم‌های روسیه می‌شود. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در یک نشست خبری گفت که تعداد کمی از مسائل در مذاکرات با ایران باقی مانده است.

وی از همه طرف‌ها از جمله روسیه خواست تا برای رسیدن به توافق بر حل و فصل مسائل نهایی تمرکز کنند.

اما گره خوردن مذاکرات هسته‌ای با مواضع روسیه در حالی پیچیده‌تر شده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز گذشته گفت که آمریکا در حال تلاش برای امضای قرارداد هایی در حوزه انرژی با ایران و ونزوئلا است اما همین کشور یک زمانی «تحریم‌ها غیر قانونی» علیه آن‌ها اعمال کرد.

وی افزود: «آن‌ها [آمریکایی‌ها] حاضرند با ایران صلح کنند و بلافاصله تمام اسناد را امضا کنند. با ونزوئلا هم همینطور. آن‌ها برای مذاکره به ونزوئلا رفته‌اند.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در دو هفته اخیر به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع شده است به طوریکه در آخرین بسته تحریمی، آمریکا واردات انرژی از روسیه را ممنوع کرد و بریتانیا نیز تاکید کرد واردات نفت روسیه را تا پایان سال به صفر می‌رساند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.