• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

پوتین «امروز» درباره استقلال مناطق تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین تصمیم‌گیری می‌کند

  • کد خبر : 6005
  • 21 فوریه 2022 - 22:15
پوتین «امروز» درباره استقلال مناطق تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین تصمیم‌گیری می‌کند

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین می‌گوید تا اواخر روز دوشنبه، دوم اسفند، درباره شناسایی دو منطقه لوهانسک و دونتسک که تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین است، به عنوان مناطق مستقل تصمیم‌گیری می‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه امروز جلسه شورای امنیت ریاست‌جمهوری را برای بررسی به رسمیت شناختن استقلال این مناطق […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین می‌گوید تا اواخر روز دوشنبه، دوم اسفند، درباره شناسایی دو منطقه لوهانسک و دونتسک که تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین است، به عنوان مناطق مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه امروز جلسه شورای امنیت ریاست‌جمهوری را برای بررسی به رسمیت شناختن استقلال این مناطق تشکیل داد.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی احتمال می‌دهند روسیه از تشدید درگیری‌های نظامی در این مناطق به عنوان بهانه‌ای برای حمله به خاک اوکراین استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست شورای امنیت ریاست‌جمهوری گفته شد که اکنون وقت آن است روسیه استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.

ولادیمیر پوتین پس از این نشست ۹۰ دقیقه‌ای که جریان آن از تلویزیون دولتی این کشور پخش ‌شد، اظهار داشت: «من نظرات شما را شنیدم. امروز در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود».

قبل از اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه، رهبران جدایی‌طلب شرق اوکراین در یک بیانیه تلویزیونی از آقای پوتین خواستند استقلال این نواحی را به رسمیت شناخته و به عنوان «نشانه‌ای از دوستی برای دفاع از این قلمرو در برابر حملات ارتش اوکراین»، با آن‌ها معاهدات نظامی امضا کند.

مجلس سفلی دومای روسیه نیز هفته گذشته درخواست مشابهی مطرح کرده بود.

دولت اوکراین حمله نظامی به این مناطق را تکذیب کرده و همزمان با تشدید توپ‌باران در خط مقدم جبهه، روسیه را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم کرده است.

کاخ کرملین ابتدا با این درخواست شورشیان مخالفت کرده بود. سیاست روسیه در چارچوب طرح صلح سال ۲۰۱۵ اعطای خودگردانی به مناطق تحت کنترل شورشیان در یک نظام حکومتی فدرال برای سراسر اوکراین بوده است.

طی روزهای اخیر همزمان با تشدید درگیری‌های نظامی در خطوط جبهه بین شورشیان و نیروهای دولتی اوکراین، روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه در اصول با برگزاری یک اجلاس با هدف پیشگیری از حمله نظامی به اوکراین توافق کردند.

دولت آمریکا اعلام کرده است که در صورت حمله روسیه به اوکراین این اجلاس لغو خواهد شد. با این همه، احتمال ملاقات مستقیم جو بایدن و ولادیمیر پوتین تا حدی امیدواری به موفقیت دیپلماسی و جلوگیری از یک جنگ ویرانگر و ضایعات شدید اقتصادی برای اروپا را افزایش داده است.

ارزیابی‌های دولت‌های غربی حاکی است که روسیه بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ هزار نیرو در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است. رهبران غربی هشدار داده‌اند که ولادیمیر پوتین اکنون به دنبال بهانه‌ای برای حمله نظامی به اوکراین است.

علاوه بر تشدید درگیری در شرق اوکراین، روسیه اعلام کرده که یک عملیات رخنه نیروهای اوکراینی را خنثی کرده است. همزمان مسکو اعلام کرد که رزمایش نیروهای روسیه در خاک بلاروس تمدید شده است.

همزمان با افزایش خطر وقوع جنگ، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه توانست روسای‌جمهوری روسیه و آمریکا را به شرکت در یک اجلاس دوجانبه تشویق کند.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که رهبران آمریکا و روسیه در اصول با برگزاری این اجلاس موافقت کرده و پس از آن جلسه گسترده‌تری با شرکت تمامی طرفین ذینفع برای بررسی امنیت و ثبات استراتژیک اروپا برگزار خواهد شد.

لحن برخورد واشینگتن و مسکو با این پیشنهاد محتاطانه بود ولی هیچ‌یک از طرفین احتمال برگزاری این اجلاس را تکذیب نکردند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت واشینگتن همواره با مذاکره با هدف پیشگیری از جنگ موافق بوده ولی در عین حال برای واکنش نشان دادن به هرگونه حمله‌ای نیز آماده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، نیز روز دوشنبه گفت اگر مقدور باشد رهبران روسیه و آمریکا ممکن است ملاقات کنند ولی اظهار نظر در مورد برنامه‌ریزی این اجلاس هنوز عجولانه است.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه گفت وزیران خارجه روسیه و آمریکا در ملاقات روز سه‌شنبه خود مقدمات این اجلاس احتمالی را فراهم می‌کنند.

با وجود تشدید اقدامات دیپلماتیک نشانه‌هایی وجود دارد که این اقدامات ممکن است نتواند از شروع جنگ جلوگیری کنند.

از یک سو روسیه مدت رزمایش نیروهای خود در بلاروس را تمدید کرده است. به گفته کارشناسان نظامی، یکی از مراکز اصلی تجمع نیروهای روسیه در بلاروس با کی‌یف پایتخت اوکراین حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

و از سوی دیگر شلیک متقابل توپخانه و سلاح‌های سنگین بین شورشیان مورد حمایت روسیه و نیروهای اوکراین در شرق این کشور ادامه دارد و هر یک از طرفین دیگری را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6005

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.