• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

آیا وین در آستانه توافق قرار گرفته است؟!/ ایران: در آستانه توافق هستیم/ فرانسه: ایران باید تصمیمات کلیدی سیاسی بگیرد وگرنه گفتگوها در بحران می‌رود/روسیه: وقت تصمیم‌گیری رسیده است

  • کد خبر : 5845
  • 17 فوریه 2022 - 0:59
آیا وین در آستانه توافق قرار گرفته است؟!/ ایران: در آستانه توافق هستیم/ فرانسه: ایران باید تصمیمات کلیدی سیاسی بگیرد وگرنه گفتگوها در بحران می‌رود/روسیه: وقت تصمیم‌گیری رسیده است

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، سید محمد مرندی مشاور هیئت مذاکره کننده ایران در گفتگوهای وین برای احیای توافقنامه وین با انتشار توییتی نوشت: “ما به توافقی در وین نزدیک شده‌ایم.  با این حال، برخی از مسائل باقی مانده است که نیاز به تصمیم ایالات متحده و تروئیکای اروپایی دارد.  این امکان وجود دارد که ظرف […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، سید محمد مرندی مشاور هیئت مذاکره کننده ایران در گفتگوهای وین برای احیای توافقنامه وین با انتشار توییتی نوشت:

“ما به توافقی در وین نزدیک شده‌ایم.  با این حال، برخی از مسائل باقی مانده است که نیاز به تصمیم ایالات متحده و تروئیکای اروپایی دارد.  این امکان وجود دارد که ظرف چند روز آینده به توافقی دست پیدا کنیم.”

همچنین پس از مرندی این علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین بود که با انتشار توییتی خبر داد بالاخره مذاکرات وین پس از چندین ماه گفتگو در هشت دوره بالاخره در آستانه توافق قرلر گرفته است، باقری در این توییت نوشت:

“بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

‏واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته لازمه تحقق این هدف است.

‏زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.”

علی واعظ روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران هم در یک رشته توییت توضیح داده است که چرا برجام ضمانت پذیر نییست و بیانیه سیاسی کنگره هم آنگونه که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران آنگونه که در مصاحبه با فایننشیال تایمز گفته بودبرای  تضمین از دولت آمریکا خواسته است، بی‌فایده می‌باشد، واعض نوشته است:

“برجام یک تفاهم‌نامه سیاسی است. تضمینی در آن وجود ندارد و بگونه‌ای طراحی شده که تعهد در برابر تعهد قرار گرفته، یعنی محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای در برابر رفع تحریم‌ها. اصرار تیم ایرانی برای اضافه کردن تضمین به برجام بیهوده و عبث است چراکه:

‏-هرگونه تغییر در برجام باید از سد کنگره آمریکا رد شود که با توجه به فضای سیاسی در واشنگتن غیرممکن است.

‏-اگر برجام معاهده هم بود، همچنان دولت آمریکا می‌توانست به صورت یکجانبه از آن خارج شود چنانکه مثلاً ترامپ از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج شد.
‏-و نهایتاً تحقق پیشنهاد آقای امیرعبداللهیان مبنی بر صدور بیانیه سیاسی توسط کنگره نه تنها محال، بلکه بی‌فایده است چراکه چنین بیانیه‌ای سیاسی است (درست مثل برجام) و تضمین ایجاد نمی‌کند (باز هم مثل برجام!

همچنین شنیده شده است که دیپلمات‌ها غربی آخرین پیشنهادات خود را بر روی میز مذاکره گذاشته‌اند تا ایران تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه هشدار داد که ایران «فقط چند روز دیگر» برای پذیرش توافق بر سر برنامه هسته‌ای خود در وین فرصت دارد، در غیر این صورت «بحرانی جدی» آغاز خواهد شد.

ژان ایو لودریان که در مجلس سنا سخن می‌گفت، تصریح کرد: «ما نیازمند تصمیمات سیاسی از سوی ایرانی‌ها هستیم. آن‌ها یک انتخاب بسیار روشن دارند».

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که شکست مذاکرات وین به آغاز «بحرانی بزرگ» منجر خواهد شد.

او با اشاره به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران که دستیابی هر چه سریع‌تر تهران به سلاح اتمی را به دنبال خواهد داشت، افزود: «لحظه حقیقت» شتاب گرفته است و دیگر مسئله «هفته‌ها» مطرح نیست، بلکه «چند روز» بیشتر فرصت باقی نمانده است.

آقای لودریان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که مذاکره‌کنندگان ایرانی «یا در روزهای آینده بحران جدی ایجاد می‌کنند» و یا «توافقی را می‌پذیرند که به منافع همه طرف‌ها به‌ویژه منافع ایران احترام بگذارد».

مقام بلندپایه فرانسوی همچنین افزود که «اگر می‌خواهیم ایران به تعهدات خود در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند بماند و در ازای آن، آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، باید توجیهی برای انجام این کار باقی مانده باشد».

وزیر خارجه فرانسه یادآور شد که توافق «در دسترس» است و قدرت‌های غربی به همراه چین و روسیه در باره طرح کلی توافق اتفاق نظر دارند.

اولیانوف، رئیس هیئت روسیه در گفتگوهای وین نیز دقایقی پیش با انتشار توییتی نوشت:

“موافقم. زمان تصمیم گیری نهایی در مذاکرات وین در مورد برجام فرا رسیده است.”

همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ساعات پایانی روز چهارشنبه به وقت تهران اعلام کرد که ایالات متحده در «مراحل واقعا نهایی» مذاکرات غیرمستقیم با ایران با هدف نجات توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ موسوم به برجام است.

آقای پرایس به خبرنگاران گفت: «در دوره‌ای واقعا تعیین‌کننده به سر می‌بریم و (بالاخره) مشخص می‌شود که بازگشت متقابل به برجام امکان‌پذیر است یا نیست».

او افزود انتظار نمی‌رود که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، بین وزیران خارجه آمریکا و ایران دیداری برگزار شود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.