• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

آخرین تحولات در اوکراین: حضور مزدوران روسی در اوکراین/زلنسکی: شنیده‌ام روسیه چهارشنبه به اوکراین حمله می‌کند؛ این روز همبستگی ملی ماست

  • کد خبر : 5791
  • 15 فوریه 2022 - 13:04
آخرین تحولات در اوکراین: حضور مزدوران روسی در اوکراین/زلنسکی: شنیده‌ام روسیه چهارشنبه به اوکراین حمله می‌کند؛ این روز همبستگی ملی ماست

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه ۲۵ بهمن در یک پیام ویدئویی به مردم کشورش گفت: شنیده است که روز چهارشنبه زمان تهاجم روسیه است: «ما این تاریخ را به روز همبستگی ملی اوکراین تبدیل خواهیم کرد». ولودیمیر زلنسکی که تمایل دارد گمانه‌زنی‌ها پیرامون «حمله قریب‌الوقوع» روسیه را […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه ۲۵ بهمن در یک پیام ویدئویی به مردم کشورش گفت: شنیده است که روز چهارشنبه زمان تهاجم روسیه است: «ما این تاریخ را به روز همبستگی ملی اوکراین تبدیل خواهیم کرد».

ولودیمیر زلنسکی که تمایل دارد گمانه‌زنی‌ها پیرامون «حمله قریب‌الوقوع» روسیه را کم اهمیت نشان دهد، به منبع اطلاعات خود اشاره‌ای نکرد اما چند رسانه آمریکایی هفته گذشته گزارش داده بودند که واشینگتن بر این باور است روز چهارشنبه تاریخی است که اگر پوتین دستور حمله را صادر کند، نیروهای روسی آماده خواهند بود.

قبلا برخی منابع گزارش داده بودند که روسیه برای حمله به اوکراین نیاز به ۱۵۰ هزار نیروی نظامی دارد. طی روزهای گذشته ۳۰ هزار نیروی نظامی جدید به مرز با اوکراین اعزام شده و هم‌اکنون شمار نیروهای روسی در مرز اوکراین و خاک بلاروس به ۱۳۰ هزار نفر رسیده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت انتشار اخباری در زمینه زمان روس‌ها برای ترساندن ما است.

این اظهارات در حالی است که وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، توصیه کرد که در مورد شروط و درخواست‌های امنیتی مسکو، مذاکره با آمریکا و قدرت‌های غربی را ادامه دهد.

سرگئی لاوروف در جلسه‌ای با رهبر روسیه گفت: «به رغم رد درخواست‌های امنیتی ما بهتر است مذاکرات را ادامه دهیم. این مذاکرات نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد ولی در شرایط فعلی بهتر است گفت‌وگوها ادامه یافته و گسترش یابد».

وزیر خارجه روسیه یادآوری کرد که واشینگتن پیشنهاد داده است دو طرف در مورد محدود کردن استقرار موشک‌ها و مانورهای نظامی در اروپا و اقدامات دیگر با هدف تقویت اعتماد مذاکره کنند.

آقای لاوروف در پاسخ به پرسش ولادیمیر پوتین در مورد منطقی بودن تداوم مذاکره با غرب گفت: «هنوز احتمال پیشرفت در مذاکرات وجود دارد».

رهبر روسیه یادآوری کرد که هدف غرب ممکن است «مذاکرات بی‌پایان» بدون دستیابی به نتایج مشخص باشد وسپس پرسید آیا احتمال توافق در مورد شروط امنیتی روسیه وجود دارد؟

آقای لاوروف در پاسخ گفت: «همواره احتمال توافق وجود دارد و وزارت خارجه اجازه نخواهد داد که آمریکا و متحدانش شروط اصلی روسیه را نادیده بگیرند».

آمریکا می‌گوید هدف از تجمع حدود ۱۳۰ هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین حمله نظامی به این کشور است و با توجه به قابلیت‌های تهاجمی این واحدها، حمله نظامی ممکن است هر لحظه روی دهد.

در همین حال، اولاف شولتز صدراعظم آلمان روز دوشنبه با رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف دیدار کرد و قرار است فردا برای مذاکره با ولادیمیر پوتین به مسکو برود.

آقای شولتز پیش از این دیدار در توئیتی نوشت: «ما شاهد یک خطر بسیار جدی برای امنیت اروپا هستیم و آلمان خواستار نشانه‌های مشخصی از کاهش تنش است».

رئیس‌جمهوری اوکراین در دیدار با صدراعظم آلمان گفت که اوکراین به رغم فشارهای روسیه، از تمایل خود برای عضویت در ناتو عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آقای زلنسکی گفت: به رغم هشدارها و نگرانی‌ها و دعوت به عدم طرح عضویت در ناتو، کی‌یف باید مسیری که انتخاب کرده است را بپیماید.

آقای شولتز نیز گفته است دلیل منطقی برای اعزام نیروهای نظامی روسیه به مرز اوکراین وجود ندارد و این روسیه است که باید درباره پیشنهادات ارائه شده برای امنیت اروپا مذاکره کند.

در این میان وزیر خارجه اوکراین نیز اعلام کرد که برنامه این کشور برای عضویت در ناتو تغییر نکرده است.

دمیترو کولبا روز دوشنبه با انتشار توئیتی نوشت: عضویت در ناتو هم در قانون اساسی و هم سیاست خارجی راهبردی ملی کشور که مورد حمایت اکثریت مردم است، آمده و تنها اوکراین و ناتو است که حق تصمیم‌گیری درباره آن را دارد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز هشدار داده است که اروپا در لبه پرتگاه قرار دارد و ولادیمیر پوتین هنوز برای عقب‌نشینی فرصت دارد.

وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که اولین واحد اعزامی این کشور برای تقویت نیروهای ناتو شامل ۳۵۰ نیروی کمکی روز دوشنبه به لیتوانی اعزام شد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه فرانسه گفت اروپا آماده است تا در صورت حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو وضع کند.

ژان ایو لودریان در عین حال گفت هنوز نشانه‌ای در دست نیست که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، چنین تصمیمی گرفته باشد.

وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: «همه عناصر برای آغاز یک حمله قدرتمند و سریع از سوی روسیه علیه اوکراین وجود دارد».

در همین حال، سه منبع امنیتی غربی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مزدوران روسی مرتبط با نهادهای جاسوسی روسیه طی هفته‌های گذشته حضور خود را در اوکراین افزایش داده و نگرانی‌های اعضای ناتو نسبت به احتمال مهندسی عملیاتی برای دستاویز قرار دادن آن جهت حمله نظامی به اوکراین را افزایش داده است.

به‌گفته این منابع، حضور این مزدوران می‌تواند برای آماده‌سازی روسیه جهت جنگ اطلاعاتی و حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه برق و گاز باشد یا از این مزدوران برای قتل‌های هدفمند استفاده شود.

آمریکا نیز روز یکشنبه هشدار داده بود که روسیه احتمالا به‌دنبال دستاویزی برای حمله به اوکراین است.

به‌گفته منابع امنیتی غربی، مزدوران اعزام شده از روسیه متعلق به شرکت‌های خصوصی نظامی روسیه، مانند شرکت واگنر، هستند که روابط نزدیکی با سرویس امنیت فدرال روسیه دارند.

همزمان با تشدید تنش‌ها، پایتخت اوکراین خود را برای دفاع در برابر حمله احتمالی روسیه آماده می‌کند.

شهردار کی‌یف در نامه‌هایی که برای تمامی ساکنان شهر ارسال شده است از آن‌ها خواست که از این شهر دفاع کنند. در ساختمان‌های مسکونی، راهنمای نزدیک‌ترین پناهگاه‌ها در سطح شهر نصب شده است.

شهردار کی‌یف می‌گوید حدود چهار هزار و ۵۰۰ پناهگاه از جمله پارکینگ‌های زیر زمینی و ایستگاه‌های مترو برای این منظور آماده شده‌اند.

برخی از ساکنان پایتخت به شدت نگران هستند و علاوه بر جمع‌آوری و ذخیره کردن موادغذایی، یک چمدان و یا کوله‌پشتی حاوی وسایل اضطراری آماده کرده‌اند.

برخی دیگر به توصیه رهبران اوکراین معتقدند که آرامش را باید حفظ کرد. یکشنبه شب در میدان معروف شهر کی‌یف موسیقی پخش شد و گروهی از مردم می‌رقصیدند.

برخی از شرکت‌های هوایی پروازهای خود به کی‌یف را متوقف کرده‌اند. بخشی از کارمندان سفارتخانه‌های خارجی و اعضای خانواده‌های آن‌ها در روزهای اخیر پایتخت اوکراین را ترک کرده‌اند. همزمان، ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی از سوی اعضای ناتو برای ارتش اوکراین ادامه دارد.

قدرت‌های غربی و ناتو به روسیه هشدار داده‌اند که تجاوز به خاک اوکراین با پیامدهای شدیدی روبرو خواهد شد ولی این هشدارها تاکنون تاثیری نداشته و طی یک هفته اخیر روسیه نیروهای بیشتری در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است.

بخشی از این نیروها برای یک مانور نظامی به بلاروس اعزام شده‌اند و بخش دیگری در آب‌های دریای سیاه و ناحیه کریمه در رزمایش جداگانه‌ای شرکت دارند.

غرب نگران است که این رزمایش‌ها نقطه آغاز یک عملیات تهاجمی علیه اوکراین باشد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.