• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

وزیر خارجه آلمان می‌گوید چشم‌اندازی برای پیشرفت مذاکرات در وین دیده نمی‌شود

  • کد خبر : 3482
  • 11 دسامبر 2021 - 22:13
وزیر خارجه آلمان می‌گوید چشم‌اندازی برای پیشرفت مذاکرات در وین دیده نمی‌شود

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز شنبه گفت، از آنجا که پیشنهاد ایران در وین “مذاکرات را شش ماه به عقب برگردانده” در چند روز اخیر در این مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. خانم بربوک که در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه هفت در لیورپول سخن می‌گفت، تاکید کرد که هیچ چشم‌اندازی برای پیشرفت […]

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز شنبه گفت، از آنجا که پیشنهاد ایران در وین “مذاکرات را شش ماه به عقب برگردانده” در چند روز اخیر در این مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

خانم بربوک که در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه هفت در لیورپول سخن می‌گفت، تاکید کرد که هیچ چشم‌اندازی برای پیشرفت در این مذاکرات دیده نمی‌شود.

او گفت که فرصت برای حل مشکل، به سرعت در حال از دست رفتن است.

اشاره خانم بربوک به متنی جدید است از سوی هیات ایرانی به عنوان مبنای جدید مذکرات در پایان ماه نوامبر ارائه شد.

طرف‌های حاضر در مذاکرات می‌گویند که در این متن، توافق‌هایی که در جریان شش دور نخست مذاکرات احیای برجام به دست آمده بود، به کلی نادیده گرفته شده است.

روز شنبه علی باقری‌کنی، رئیس هیات مذاکره‌کنندگان ایران به پرس‌تی‌وی گفت که برجام برای ایران یک “خط قرمز” است.

او گفت که ایران به هیچ توافقی “کمتر از برجام” رضایت نخواهد داد.

دور تازه مذاکرات احیای برجام از روز پنج‌شنبه هفته گذشته در وین آغاز شده، اما در دور روز نخست، خبرهای ضد و نقیضی درباره موضع ایران در مذاکرات منتشر شد.

روز جمعه خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نامشان فاش نشد گزارش داد که ایران پذیرفته بر اساس متن قبلی به مذاکرات ادامه دهد.

اما آقای باقری‌کنی ساعاتی بعد گفت که ایران همچنان در چارچوب متن جدید در مذاکرات حاضر شده است.

او تاکید کرد که در جریان مذاکرات دو روز اخیر نیز این متن به بحث گذاشته شده است.

صبح روز شنبه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با همتایان اروپایی‌اش، مذاکراتی “سازنده” درباره برجام و شیوه برخورد با ایران داشته است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن که برای شرکت در نشست جی-هفت در لیورپول به سر می‌برد، درباره برجام و شیوه ادامه مذاکرات با وزرای خارجه کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه گفت‌وگو کرده است.

همزمان در تهران، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت: “اگر طرف مقابل مصمم به لغو تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت.”

او همچنین در پاسخ به انتقادها از اینکه ایران در مذاکرات جدی نیست، ارائه متن جدید به مذاکره‌کنندگان را نشانه جدی بودن ایران در مذاکرات توصیف کرد.

ایران از سوی باقی مذاکره‌کنندگان با این انتقاد روبه‌رو شده که در دور جدید مذکرات، تمامی توافق‌های پیشین را نادیده گرفته و خواسته‌هایی جدید مطرح کرده است.

ابراهیم رئیسی که در جمع سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه سخن می‌گفت در عین حال از شکست احتمالی مذاکرات و پیش‌بینی‌ها در ارتباط با ادامه تحریم‌ها نیز سخن گفت.

او گفت: “تمام تصمیمات ما در حوزه فروش نفت و منابع مالی بر این است که اگر تحریمها ادامه یافت چگونه بتوانیم کشور را مدیریت کنیم.”

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در همین نشست گفت که وزارت خارجه، در زمینه “بی‌‌اثر کردن تحریم‌ها” ماموریت دارد.

او گفت که ایران به دنبال “توسعه اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین” است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در حاشیه این نشست در مصاحبه‌ای با شبکه خبر ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده “در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها خبرهای بهتری در راه خواهد بود.”

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.