• امروز : دوشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 15 April - 2024
3

پس از آنکه وزیر دفاع اسرائیل در آمریکا تحویل گرفته نشد به رسانه‌های اسرائیلی گفت همگی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کنند: گانتز جدول زمانی حمله به ایران را به آمریکایی‌ها ارائه کرده است

  • کد خبر : 3496
  • 11 دسامبر 2021 - 23:44
پس از آنکه وزیر دفاع اسرائیل در آمریکا تحویل گرفته نشد به رسانه‌های اسرائیلی گفت همگی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کنند: گانتز جدول زمانی حمله به ایران را به آمریکایی‌ها ارائه کرده است

به گزارش مبین۲۴، یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل شامگاه شنبه، ۲۰ آذر، گفت که بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور، در دیدارهای روز ۱۸ آذر با مقامات ارشد آمریکا در واشینگتن، دولت جو بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به اسرائیل آگاه کرد. این مقام افزوده است که آمریکا قصد اسرائیل برای […]

به گزارش مبین۲۴، یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل شامگاه شنبه، ۲۰ آذر، گفت که بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور، در دیدارهای روز ۱۸ آذر با مقامات ارشد آمریکا در واشینگتن، دولت جو بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به اسرائیل آگاه کرد.

این مقام افزوده است که آمریکا قصد اسرائیل برای حمله نظامی به ایران را «وتو نکرد».

رسانه‌های اسرائیل نام این مقام را نبرده اما سخنان او را یکسان بازتاب داده‌اند. آنها این گمانه زنی را مطرح کرده‌اند که احتمالا این مقام «ارشد امنیتی»٬ خود بنی گانتز باشد.

به نوشته وای.نت، در حالی که آمریکا هنوز گزینه نظامی را در برابر ایران قبول ندارد، اسرائیل کماکان به فشار به آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد.

با این حال، مقام ارشد اسرائیلی گفته است آمریکا از نتایج مذاکرات وین خشنود نیست و «دارد صبر خود را از دست می‌دهد».

یک روز پیش از آن، نیویورک تایمز در جمع‌بندی از مصاحبه با «بیش از ده مقام آمریکایی و اسرائیلی» نوشته بود که اختلافات میان دولت جو بایدن با دولت نفتالی بنت بر سر ایران بالا گرفته و بنی گانتز و داوید بارنئا، رئیس موساد، که او نیز در روزهای اخیر در آمریکا بود، بدون دستاوردی برای اسرائیل، واشینگتن را ترک کردند.

اما مقام بلندپایه اسرائیلی به رسانه‌های این رژیم گفته است که آمریکا نیز به خوبی درک می‌کند که ایران دارد با زمان «بازی می‌کند».

ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار با بنی گانتز حمایت‌ واشینگتن از امنیت اسرائیل را مورد تاکید قرار دادند اما به موضوع‌های مورد اختلاف هیچ اشاره‌ای نکردند.

با این حال، پس از این دیدارها، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، از او خواست که آمریکا جدا از آزاد کردن پول‌های ایران خودداری کند.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، لاپید برای همتای آمریکایی خود ادعا کرده است: «هر دلاری که به دست ایران برسد، به دروازه اسرائیل خواهد رسید و به صورت ترور و راکت به امنیت اسرائیل لطمه خواهد زد».

با این اوصاف، در بیانیه‌های رسمی آمریکا اشاره‌ای به این درخواست مشخص یائیر لاپید نشده است.

وزارت دفاع آمریکا نیز گزارش رویترز در خصوص هدف سفر بنی گانتز به آمریکا برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک اسرائیلی- آمریکایی به منظور آمادگی جهت حمله به ایران را تایید نکرد.

رییس ستاد ارتش اسرائیل از ۱۱ ماه پیش به صراحت گفته است که ارتش این کشور برای حمله به ایران آماده شده و منظما طرح‌های خود را به روز می‌کند.

در حالی که مقامات اسرائیل می‌گویند که ایران تنها چند هفته تا داشتن تمامی مواد لازم جهت سوار کردن یک بمب هسته‌ای فاصله دارد، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، ۱۵ آذر گفت که هیچ نشانی از نظامی شدن برنامه اتمی ایران یا تصمیم رهبر ایران برای تولید بمب اتمی، وجود ندارد.

اما بنی گانتز پس از دیدارهایش با وزیران دفاع و خارجه آمریکا، در نشستی در واشینگتن با نشان دادن نقشه‌ها، نمودارها و تصاویر، نام برخی از نقاط ایران را که به گفته او به مراکز آموزش نظامی و تهاجمی ایران مبدل شده‌اند، ذکر کرد.

وی در جمع مدیران رسانه‌ها و پژوهشگران ارشد در اندیشکده‌های آمریکایی به مراکز نظامی در غرب ایران، جزیره قشم و نیز مرکز آموزش پهپادی در کاشان اشاره کرد.

اقدام وزیر دفاع اسرائیل که شبیه توجیه عملیات نظامی بود، ظاهرا این برداشت را القا می‌کرد که اسرائیل از هم‌اکنون بانکی از اهداف را برای حمله به ایران، غیر از تاسیسات هسته‎‌ای، آماده کرده است.

نظر به مجموعه ادعاهایی که در رابطه با «تقویت احتمال حمله نظامی به ایران» در روزهای اخیر در رسانه‌های اسرائیل مطرح شده یا مقامات اسرائیلی آشکارا بیان کرده‌اند، سایت نورنیوز، که به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، روز ۲۰ آذر به نقل از «یک مقام ارشد نظامی ایران»، زبان به هشدار گشود.

این مقام نظامی ایران، که نورنیوز نام او را نبرد، گفت هر اقدام تحریک‌آمیزی، «برای آزمایش موشک‌های ایرانی با اهداف واقعی، هزینه گزافی برای متجاوزان خواهد داشت».

از سوی دیگر با وجود تشدید تنش نظامی و تاکید اسرائیل برای حمله قریب‌الوقوع به ایران، دور هشتم مذاکرات وین با هدف احیای برجام، کماکان در جریان است و مقامات متعددی در ایران در روز ۲۰ آذر محتاطانه نسبت به بروز گشایشی از این مذاکرات ابراز خوش‌بینی کردند.

همچنین آنالِنا بربوک، وزیر خارجه جدید آلمان، شامگاه ۲۰ آذر گفت که مذاکرات وین به «بن‌بست رسیده» و «زمان در حال از دست رفتن است».

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.