• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

هشدار تروئیکای اروپایی به ایران: مذاکرات به سرعت به پایان راه و بن‌بست نزدیک می‌شود و ایران از اقداماتی که منجر به تنش شود، خودداری کند

  • کد خبر : 3791
  • 17 دسامبر 2021 - 22:58
هشدار تروئیکای اروپایی به ایران: مذاکرات به سرعت به پایان راه و بن‌بست نزدیک می‌شود و ایران از اقداماتی که منجر به تنش شود، خودداری کند

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، اعضای اروپایی برجام روز جمعه ۲۶ آذرماه با انتشار بیانیه مشترکی از ایران خواسته‌اند که از تنش‌های بیشتر اجتناب کند و فورا با رویکرد سازنده به مذاکرات برگردد. بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان اعضای اروپایی برجام روز جمعه با انتشار بیانیه مشترکی گفتند: «امیدواریم ایران بر […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، اعضای اروپایی برجام روز جمعه ۲۶ آذرماه با انتشار بیانیه مشترکی از ایران خواسته‌اند که از تنش‌های بیشتر اجتناب کند و فورا با رویکرد سازنده به مذاکرات برگردد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان اعضای اروپایی برجام روز جمعه با انتشار بیانیه مشترکی گفتند: «امیدواریم ایران بر این موضع باشد که مذاکرات را فورا از سر بگیرد و با رویکرد سازنده‌ای باعث شود که مذاکرات با سرعت بیشتری پیشرفت کند.»

این بیانیه هشدار می‌دهد مذاکرات به سرعت به پایان راه و بن‌بست نزدیک می‌شود و ایران از اقداماتی که منجر به تنش شود، خودداری کند.

تروئیکای اروپایی  با اظهار «تاسف» از درخواست ایران برای وقفه در مذاکرات می‌افزاید: «آنچه را که طی ۲۴ ساعت گذشته حاصل شده است، در واقع نمی‌توان پیشرفت خواند و ما به نقطه پایان مذاکرات قبلی در ماه ژوئن (آخر خرداد) بازگشته‌ایم.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده که طی دو هفته گذشته و با آمدن تیم جدید هسته‌ای در دولت ابراهیم رئیسی به وین، «پیشرفت اندکی» در مذاکرات حاصل شده است.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند طی شش دور مذاکرات هسته‌ای در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، بیش از ۷۰ درصد پیش‌نویس توافق نوشته شده بود، اما تیم جدید هسته‌ای ایران پیشنهادات جدیدی را در میان گذاشته و می‌گوید مذاکرات باید دوباره انجام شود.

رویترز مدعی شده است در حالی که نماینده‌های اعضای برجام خواستار ادامه دور جدید مذاکرات تا روز سه‌شنبه بودند، طرف ایرانی روز جمعه خواستار وقفه در مذاکرات شده است.

هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام می‌گوید برای دسترسی به توافق تنها «چند هفته» وقت باقی مانده است، نه چند ماه.

آقای مورا می‌گوید امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی مذاکرات دوباره از سر گرفته شود. برخی مقامات می‌گویند که دور آتی مذاکرات احتمالا در ۲۷ دسامبر، ۱۰ روز، دیگر آغاز خواهد شد.

آقای مورا همچنین گفته است پیشنهادات جدید ایران به پیش‌نویس شش دور قبلی مذاکرات اضافه شده و اعضای برجام توافق کرده‌اند که مذاکرات بر پایه این متن باشد.

علی باقری کنی، نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز روز جمعه گفت: «اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم.»

وی تصریح کرد که سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.

به گفته وی، در سند پیش‌نویس رفع تحریم‌، طرف مقابل پیشنهاد ایران را به عنوان مبنای گفت‌وگو پذیرفت.

باقری کنی در ادامه اعلام کرد: «نهایتا طرف اروپایی موافقت کرده است که پیشنهادات ایران مبنای مذاکرات قرار بگیرد. در این دور از مذاکرات دو مبنای جدید ایران به توافقات قبلی اضافه شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

وی درباره زمان از سرگیری مذاکرات گفت که قرار است به زودی آغاز شود، اما زمان قعطی اعلام نشده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.