• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

نماینده ویژه آمریکا: ایران اگر خواهان نتیجه سریع‌تر است، با ما سرِ میز مذاکره بنشیند

  • کد خبر : 2946
  • 27 نوامبر 2021 - 22:27
نماینده ویژه آمریکا: ایران اگر خواهان نتیجه سریع‌تر است، با ما سرِ میز مذاکره بنشیند

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه ضمن اشاره به این که اسرائیل هنوز ترجیح می‌دهد که آمریکا به برجام بازنگردد، از مذاکره‌کنندگان ایرانی خواست به جای واسطه قرار دادن اروپایی‌ها، مستقیما با آمریکا به مذاکره بنشینند. آقای مالی در عین حال ابراز تردید کرده که بخت خوب و چشم‌انداز امیدبخشی برای […]

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه ضمن اشاره به این که اسرائیل هنوز ترجیح می‌دهد که آمریکا به برجام بازنگردد، از مذاکره‌کنندگان ایرانی خواست به جای واسطه قرار دادن اروپایی‌ها، مستقیما با آمریکا به مذاکره بنشینند.

آقای مالی در عین حال ابراز تردید کرده که بخت خوب و چشم‌انداز امیدبخشی برای موفقیت مذاکرات این بار وین وجود داشته باشد.

او همچنین اشاره کرد که کشورهای عرب می‌دانند که اگر برجام احیا نشود، جایگزین آن، پیشرفت برنامه اتمی و توسعه نفوذ خصمانه ایران در منطقه خواهد بود.

رابرت مالی افزود، در صورت بازگشت آمریکا به برجام، اسرائیل آماده است درباره شرایط جدیدی که ایجاد می‌شود، با آمریکا کار کند ولی اگر ایران آماده نباشد و بازگشت آمریکا به برجام اتفاق نیفتد، اسرائیل می‌خواهد که همکاری تنگاتنگی با آمریکا داشته باشد که طبیعتا در آن صورت نیز آمریکا همان را می‌خواهد.

رابرت مالی در گفت‌وگوی روز جمعه با شبکه ان‌پی‌آر در این زمینه گفت امیرنشین‌های خلیج فارس آماده هستند تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران را گسترش دهند اما اگر ایران به تعهدات برجامی خود بازنگردد و برنامه توسعه هسته‌ای را دنبال کند، دری که گشوده شده، بسته خواهد شد.

آقای مالی تصریح کرد امیرنشین‌های خلیج فارس «عاشق» برجام نشده‌اند اما این واقعیت را تشخیص داده‌اند که روندی که به خروج ایران از توافق بینجامد، به معنی گسترش برنامه هسته‌ای و رفتار تهاجمی‌تر ایران خواهد بود.

به گفته وی، هرچند برخی از کشورهای عربی ارزیابی‌های متفاوتی از مزایای برجام دارند، اما همه آنها اجماع دارند که بازگشت به این توافق، اکنون بسیار مهم است و لذا دو راه یادشده را به ایران پیشنهاد کرده‌اند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این را نیز گفته است که تجدید مذاکرات در دوران ابراهیم رئیسی، موضع آمریکا را نسبت به دورانی که حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود، «تغییر نداده» بلکه باید دید «چگونه موقعیت خود ایران را تغییر داده است».

رابرت مالی در این گفت‌وگو تاکید کرده که دولت جو بایدن آماده «لغو همه تحریم‌هایی است که با برجام مغایرت دارد» ولی اگر ایران مسیر دیگری انتخاب کند، آمریکا گزینه‌های دیگری در اختیار دارد که برای همه آشنا هستند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.