• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

تحولخواهی در اصلاحات و تاریخچه آن برای ثبت در تاریخ

  • کد خبر : 1135
  • 17 ژوئن 2018 - 14:36

دکترحمیدرضا جلائی‌پور در یاداشتی با عنوان “سخن اصلا‌ح‌طلبان تحول‌خواه و یک توصیه” که منظور همان نامه ” اصلاح اصلاحات ” می باشد نوشته است : *حدود صد نفر از جوانان (که در آستانه میانسالگی هستند) اصلاح‌طلب تحول‌خواه، که کثیری از آنها دو دهه از جوانی خود را صرف کارزاهای اصلاح‌طلبی کرده‌اند و هزینه‌ داده‌اند- از […]

دکترحمیدرضا جلائی‌پور در یاداشتی با عنوان “سخن اصلا‌ح‌طلبان تحول‌خواه و یک توصیه” که منظور همان نامه ” اصلاح اصلاحات ” می باشد
نوشته است :
*حدود صد نفر از جوانان (که در آستانه میانسالگی هستند) اصلاح‌طلب تحول‌خواه، که کثیری از آنها دو دهه از جوانی خود را صرف کارزاهای اصلاح‌طلبی کرده‌اند و هزینه‌ داده‌اند- از فعالیت در جنبش_دانشجویی، تا مبارزات سیاسی و مقاومت سرفرازانه در زندان‌ها، تا فعالیت رسانه‌ای و مدنی و سازماندهی ستادهای انتخاباتی.
*این اصلاح‌طلبان تحول‌خواه از یک طرف نگران وضع کشورند و از طرف دیگر نگران سازماندهی جریان و جبهه سیاسی اصلاحات به رهبری خاتمی هستند.
*آنها می‌گویند شورای مشورتی و شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاحات از سال ۱۳۹۱ تا انتخابات ۱۳۹۶ با توجه به شرایط جامعه‌سیاسی ایران موفق عمل کرده است اما این مکانیزم‌ها در شرایط فعلی کار‌آمد و دموکراتیک نیست. ”
در همین زمینه مروری بر گذشته می کنیم تا بدانیم قبلا هم چنین تذکراتی داده شده است اما گوش شنوایی نبوده تا بشنود…
۱- یکسال پیش در نامه نامه ۵۰۴ اصلاح‌طلب جوان به سید محمد خاتمی آمده بود:
“ما امید را تکرار کردیم، اما لازم میدانیم بیمهایمان را هم با شما در میان بگذاریم. نکاتی که از نظر ما،نادیده گرفتن آن ها میتواند برای سرمایه بزرگ اجتماعی اصلاحات، خطرآفرین باشد”
“اصلاحات در ایران، نام دیگر مردمسالاری و حق مردم در تعیین سرنوشت خویش است. شاید بتوان گفت امروز مهمترین فاصله ما با شاخصها و بنیانهای مردمسالاری، وجود احزابی با هسته فکری قوی وتشکیلاتی منظم باشد. به گمان ما احزاب اصلاحطلب باید تحرک و فعالیتی جدی و پررنگ داشته باشند.کادرسازی و برنامهریزی برای مسائل کشور و اصلاحات، تنها از طریق فعالیت واقعی احزاب میسر است. البته باید توجه داشت حزب سیاسی با شرکت سهامی خاص یا یک ساختار شکلی برای کسب بیشتر قدرت، تفاوتهای ماهوی بسیار دارد.”
درپایان نامه ۵۰۴ اصلاح طلب جوان خطاب به آقای سید محمد خاتمی چنین نوشته شده بود:
“این نکات چکیده و خلاصهای از نگرانیهای ما نسبت به آینده بود، می دانیم که به خوبی، ما و ادبیات ما را میشناسید. میدانید که نسل ما، نسل بغض هایی است که فریاد نمیشوند تا مجالی برای سوءاستفاده بدخواهان نباشد؛ امیدواریم این نامه شروعی باشد برای گفتگویی سازنده و صریحتر..”
۲-یکی از دلایل ایجاد جریان اصلاح طلبان تحول خواه در اصفهان اصلاح ساختار شورای هماهنگی و شورای عالی سیاست گذاری در کشور و استان اصفهان بود در این زمینه یاداشت های زیادی هم نوشته شد که یاداشت های” مهندس حسین یزدی ” مدیر کانال ایران تایمز همچنان در آن کانال موجود می باشد(مهرماه ۱۳۹۵) ” اصلاح طلبان بعد از سال ۹۲ به این نتیجه رسیدند که بهترین کار برای ادامه فعالیت آن‌ها و‌در نبود احزاب اصلی اصلاح طلب کار جبهه‌ای و یا تشکیل چیزی مانند لویی جرگه و یا پارلمان اصلاح طلبان است تا در آن همه نیروهای ملی و تاثیر گذار اصلاح طلب حضور داشته باشند و تصمیم گیری در آن انجام بشود.”و پیشنهاداتی هم به بزرگان اصلاحات گفته شد و در همین زمینه نامه ای هم خطاب به آقای خاتمی ارسال گردید.
در آن زمان تحول خواهان اصفهان با انواع و اقسام ناسزاها و حذف ها و تکفیرها روبرو شدند.
اما امروز می بینیم نویسندگان نامه ” اصلاح اصلاحات” از طرف آقای دکتر جلایی پور باعنوان ” اصلاح طلبان تحول خواه ” نامیده می شوند.
اشکالی ندارد حرف دوسال پیش جریان اصلاح طلبان تحول خواه اصفهان را امروز خطاب به آقای خاتمی بنویسند ونام تحول خواه هم بگیرند.اعتقاد داریم تحول خواهی راهیست که باید پیمود…
اسامی امضاء کنندگان اصفهانی نامه “اصلاح اصلاحات ” را باهم مرور می نماییم:
۱-بهراد بهشتی ۲-عباس پشمی ۳-علی معینی ۴-علی ناظم زاده
در پایان باید گفت خود امضا کنندگان نامه اصلاح اصلاحات بروکرات‌هایی شده‌اند که علیه بروکرات‌های قدیمی به پا خواسته‌اند.
اعتقاد داریم تغییرات را دیگر در منش و روش اصلاح طلبی و آرمان‌ها و اهداف آن می خواهیم.واعتقاد داریم امروز این تحولخواهی را دیگر در تغییر آدم‌ها نمی دانیم.

 

 

 

E048A1D0-D2D4-46F4-8845-0820946F0958

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=1135

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.