• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

نخست وزیر اسرائیل خواستار انحلال پارلمان شد

  • کد خبر : 7513
  • 21 ژوئن 2022 - 20:11
نخست وزیر اسرائیل خواستار انحلال پارلمان شد

در پی اختلافات در ائتلاف حاکم بر دولت اسرائیل بر سر تمدید قانونی که اجازه کنترل شهرک‌نشینان را می‌دهد نخست وزیر این رژیم خواستار انحلال مجلس شد.

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، خواستار انحلال پارلمان این رژیم شده است که اسرائیل را در مسیر پنجمین انتخابات خود در کمتر از چهار سال گذشته قرار خواهد داد.

چی اتفاقی افتاده است؟
پس از پایان دادن به رکورد سلطنت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق در ژوئن ۲۰۲۱، و تشکیل دولت لاپید-بنت که متشکل از احزاب راست افراطی، لیبرال و عرب بود از همان ابتدا این ائتلاف شکننده به نظر می‌رسید.

ائتلاف هشت جناحی که با یک اکثریت ضعیف پارلمانی و با وجود اختلافاتی بر سر مسائل مهم سیاسی مانند درگیری اسرائیل و فلسطین و دولت در مقابل مذهب تشکیل شد و در نهایت با شورش تعداد انگشت شماری از اعضای آن شروع به شکسته شدن کرد.

بن بست تعیین فعلی بر سر تمدید مقرراتی هست که مدیریت قانونی شهرک نشینان در کرانه باختری اشغالی را امکان پذیر می‌کند. به گفته مؤسسه دموکراسی اسرائیل، اگر تصمیم برای انحلال کنست قبل از انقضای پارلمان در پایان ژوئن تصویب شود، به طور خودکار این قانون تمدید خواهد شد.

بنت می‌گوید که نمی خواهد شهرک نشینان را به دلیل اختلافات سیاسی، تحت حکومت نظامی مشابه میلیون ها فلسطینی قرار دهد.

او روز دوشنبه اعلام کرد که کنست را منحل می‌کند و انتخابات جدیدی را برگزار خواهد کرد. بر اساس یک توافق ائتلافی، یایر لاپید، وزیر امور خارجه، مقام ارشد را به عنوان سرپرست دولت موقت به عهده خواهد گرفت.

بعد چه خواهد شد؟
پس از تصویب قرائت اولیه لایحه انحلال، این لایحه همچنان باید از طریق کمیته پارلمانی نیز به تصویب برسد و سپس در سه رای‌گیری دیگر با اکثریت مطلق آرای حداقل ۶۱ نفر از نمایندگان از ۱۲۰ نماینده کنست این لایحه به تصویب برسد.

اگر این اتفاق بیفتد، کنست باید حداکثر پنج ماه از روزی که این لایحه به قانون تبدیل کرده، تاریخی را برای انتخابات تعیین کند که در این دوره زمانی که اسرائیل با افزایش تورم، ایران و درگیری با فلسطینی‌ها دست و پنجه نرم می کند، آشفتگی بیشتری را برای این رژیم به همراه خواهد داشت.

آیا نتانیاهو می تواند بازگردد؟
بله و او قول داده است که این کار را انجام خواهد داد. حزب محافظه کار لیکود نتانیاهو در حال حاضر بزرگترین جناح را در پارلمان اسرائیل دارد و در نظرسنجی ها نیز پیشتاز است.

اما هیچ حزبی در اسرائیل تا به حال اکثریت مطلق را به دست نیاورده است و اگر نتانیاهو بخواهد رکورد خود را  برای ششمین بار ریاست بر یک دولت جدید بشکند، نیاز به جلب حمایت دیگران دارد. در چهار انتخابات گذشته اسرائیل که بین سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۱ برگزار شد، او نتوانست ائتلاف مذهبی راست‌گرای مورد نظر خود را تشکیل دهد.

اعضای لیکود گفته‌اند که ممکن است تلاش کنند تا قبل از انحلال کنست، یک دولت دست راستی جدید تحت رهبری نتانیاهو تشکیل دهند و در نتیجه برگزاری انتخابات زودهنگام را شکست دهند، اگرچه این سناریو دور از دسترس به نظر می‌رسد.

همچنین در دورنمایی دیگر ممکن است نخست‌وزیری نتانیاهو به دلیل محاکمه فساد مالی وی به اتهام رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد، مخدوش شود، اتهاماتی که او به شدت آن‌ها را رد می کند. برخی از قانونگذاران ائتلاف حاکم در حال حاضر طرح‌هایی را ارائه می کنند که هر کسی که متهم کیفری هست از ریاست یک دولت منع می‌کند، اما مشخص نیست که آیا آنها می توانند آرای کافی را برای تصویب این طرح‌ها به عنوان قانون جمع آوری کنند یا خیر.

نقشه سیاسی چند حزبی اسرائیل نیز ممکن است قبل از انتخابات تغییر کند و احتمالاً ائتلاف های جدید بین جناح ها ایجاد شود.اگرچه نتانیاهو در میان رای دهندگان راست‌گرا محبوبیت دارد، برخی از اعضای ارشد لیکود نیز برای جانشینی او در حال رقابت هستند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.