• امروز : جمعه - ۲۴ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 12 April - 2024
3

رسانه‌های غربی از به کما رفتن برجام خبر دادند

  • کد خبر : 7367
  • 02 می 2022 - 16:00
رسانه‌های غربی از به کما رفتن برجام خبر دادند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری پولیتیکو در خبری در خصوص وضعیت مذاکرات احیای برجام در گزارشی تحلیلی به این موضوع پرداخت و نوشت: «علیرغم داشتن یک توافقنامه تقریباً ۲۷ صفحه‌ای و آماده اجرا، دیپلمات‌ها هنوز بر سر یک نقطه گیر کرده در آخر بین ایالات متحده و ایران معطل هستند: وضعیت یک شاخه قدرتمند […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری پولیتیکو در خبری در خصوص وضعیت مذاکرات احیای برجام در گزارشی تحلیلی به این موضوع پرداخت و نوشت:

«علیرغم داشتن یک توافقنامه تقریباً ۲۷ صفحه‌ای و آماده اجرا، دیپلمات‌ها هنوز بر سر یک نقطه گیر کرده در آخر بین ایالات متحده و ایران معطل هستند: وضعیت یک شاخه قدرتمند نیروی نظامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

ایالات متحده این گروه را در سال ۲۰۱۹ در فهرست “سازمان‌های تروریستی خارجی” خود قرار داد که بخشی از کمپین “فشار حداکثری” رئیس جمهور دونالد ترامپ پس از خروج از برجامی بود که جاه طلبی های هسته‌ای ایران را در ازای کاهش تحریم ها محدود کرد.

اکنون این موضوع به مراحل نهایی مذاکرات طولانی مدت برای احیای توافق هسته ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن کشیده شده است. موضوع از چنان حساسیت سیاسی در واشنگتن و تهران برخوردار است که مصالحه غیرممکن بوده و اکنون بیش از پیش غیر واقعی به نظر می رسد.

نقطه گیر در مورد برچسب تروریستی است که از نظر فنی خارج از محدوده برجام شناخته می شود. ایالات متحده که تحریم‌های متعدد دیگری را علیه ایران اعمال کرده، از دستیابی به توافق‌هایی فراتر از چارچوب اصلی توافق برجام متنفر است، با این حال تهران اصرار دارد که موضوعات باید در هم تنیده شوند.

یک مقام آمریکایی آگاه به این موضوع به پولیتیکو گفت: موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن نام تروریستی را که خود فراتر از برجام است لغو نخواهد کرد.

این مقام افزود: و این موضع تغییر نمی کند، به ویژه با توجه به تهدیدهای مداوم سپاه علیه [آمریکایی ها]. دولت بایدن در داخل با مقاومت سیاسی دو حزبی مواجه است تا برچسب تروریست را از بین نبرد. به گفته این مقام، به دلیل همه این عوامل، «دولت بایدن در این مرحله بسیار بعید است که نامگذاری را در چارچوب مذاکرات برجام کنار بگذارد».

بن‌بست، احیای توافق هسته‌ای ایران را که تنها چند ماه پیش قریب‌الوقوع تلقی می‌شد، به چشم‌اندازی دور تبدیل کرده است. گفتگوها همچنین اخیراً به دلیل درخواست روسیه – یکی از امضاکنندگان اصلی توافق – مبنی بر اینکه روسیه برای هرگونه تجارت آتی با ایران از حمایت های تحریمی برخوردار شود، به طور خلاصه به پایان رسید.»

همچنین به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز هم امروز در خبری با موضوعی مشابه موضوع پولتیکو در خصوص برجام نوشت:

منابع آگاه گفتند که مقامات غربی تا حد زیادی امید خود را برای احیای توافق هسته‌ای ایران از دست داده‌اند و آنها را مجبور به بررسی چگونگی محدود کردن برنامه اتمی ایران کرده است، حتی در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین قدرت‌های بزرگ را به دو جبهه تقسیم کرده است.

در حالی که آنها {قدرت‌های جهانی} به طور کامل از برجام دست برنداشته‌اند، برجامی که بر اساس آن ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی غرب محدود می‌کند، این باور رو به رشد وجود پیدا کرده که ممکن است زمان برای نجات این توافقنامه از دست رفته است.

یکی از منابع، که مانند سایر منابع نقل قول شده به دلیل حساسیت موضوع، نخواست نامش فاش شود، گفت: «آنها سر سوزن را از بازوی بیمار بیرون نمی‌کشند… اما انتظار کمی دارم که راه مثبتی هم وجود داشته باشد».

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: « آنها {ایرانیان}آماده کنار گذاشتن خواسته‌هایشان نیستند و همزمان هم اصرار بر لغو حذف نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی را ادامه می‌دهند و از رسیدگی به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است هم خودداری می‌کنند، بله، ما به بن‌بستی می‌رسیم که احتمال آن هم هست که نخواهد رسید. »

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.