• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

۱۷ نماینده عضو حزب دموکرات با بازگشت به برجام مخالفت کردند

  • کد خبر : 7012
  • 07 آوریل 2022 - 1:04
۱۷ نماینده عضو حزب دموکرات با بازگشت به برجام مخالفت کردند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از فارس، گروهی از قانونگذاران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا مخالفتشان را با هر گونه توافق هسته‌ای جدید با ایران ابراز کرده‌اند. در ماه‌های گذشته بارها نمایندگان جمهوری‌خواه که حزب رقیب «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شوند به ابراز مخالفت با تلاش‌های ادعایی واشنگتن برای بازگشت به برجام […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از فارس، گروهی از قانونگذاران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا مخالفتشان را با هر گونه توافق هسته‌ای جدید با ایران ابراز کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته بارها نمایندگان جمهوری‌خواه که حزب رقیب «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شوند به ابراز مخالفت با تلاش‌های ادعایی واشنگتن برای بازگشت به برجام پرداخته‌اند اما روز چهارشنبه ۱۷ نماینده دموکرات با جمهوری‌خواهان در این خصوص هم‌صدا شدند.

«جاش گاتیمر»، یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان در یک کنفرانس خبری گفت: «ایران هسته‌ای، صرفنظر از تعهداتی که در میان باشد، باعث تأمین مالی حزب‌الله و حماس خواهد شد و میلیاردها دلار را برای تأمین مالی تروریسم در سراسر دنیا جهت قتل آمریکایی‌ها و حمله به پایگاه‌های ما خواهد کرد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات قانونی آمریکا به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد است پایان داد. ترامپ بعد از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفت.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

کارشناسان و تحلیلگران و مقام‌های دولت فعلی آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کرده‌اند. آنها می‌گویند این سیاست بر خلاف وعده‌های ترامپ ایران را به آمدن پای میز مذاکره برای توافقی جدید ترغیب نکرد و از طرف دیگر با حدف کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران باعث پیشرفت این برنامه شد.

طبق گزارش دیلی‌میل شماری از این ۱۷ نماینده دموکرات از جمله «الین لوریا»، قانونگذار ایالت ویرجینیا گفتند که درباره برنامه دولت بایدن برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران نگرانی دارند. آنها گفته‌اند که تحریم‌ها نباید رفع شوند مگر آنکه تهران قادر به ساخت سلاح هسته‌ای یا حمایت مالی از «گروه‌های تروریستی» نباشد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

الین لوریا با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت: «در حالی که مذاکرات اخیر به سرانجام نرسیده‌اند احساسمان این است که نمی‌توانیم درباره چرخش غیرقابل‌قبول و به شدت دردسرسازی که در این گفت‌وگوها اتفاق افتاده ساکت بمانیم.»

دولت آمریکا از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف به ویژه ایران را به کند کردن روند مذاکرات متهم کند.

قانونگذاران دموکرات علاوه بر این از بایدن خواسته‌اند اطلاعاتی بیشتری را درباره برنامه‌های خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در اختیار آنها قرار دهد.

قانونگذاران آمریکایی در چند ماه گذشته به طرق مختلف- اعم از نامه‌نگاری با نمایندگان قوه مجریه، معرفی طرح‌هایی برای ملزم کردن دولت آمریکا به نظرخواهی از کنگره و برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف- تلاش کرده‌اند مخالفت‌های سیاسی خود با برجام را به شکل علنی ابراز کنند.

تحلیلگران می‌گویند این نوع مخالف‌خوانی‌ها را نمی‌توان تماماً انعکاسی از نگرانی‌های واقعی این گروه از سیاستمداران درباره برجام دانست، بلکه، آنها گاه بخشی از راهبردی گسترده‌تر هستند که هیئت حاکمه آمریکا به عنوان یک کل علیه ایران دنبال می‌کنند.

به گفته این تحلیلگران، چنین مخالفت‌هایی گاه بیشتر از آنکه به دنبال دستیابی به اهدافی دیگر باشند، خودشان هدفند.   از نگاه گروهی از قانونگذاران آمریکایی، صرف وجود مخالفت با برجام و به تردید انداختن آینده آن می‌تواند فرصت‌های انتفاع اقتصادی ایران از این توافق را محدود می‌کند. به باور این گروه، ابزار مخالفت با برجام همچنین می‌تواند اهرم چانه‌زنی مناسبی برای مذاکره‌کنندگان آمریکایی در وین باشد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.