• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

پنج بازیگر زن برای پیگیری ‘خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی’ انتخاب شدند

  • کد خبر : 7088
  • 10 آوریل 2022 - 18:59
پنج بازیگر زن برای پیگیری ‘خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی’ انتخاب شدند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، در پی بیانیه بی‌سابقه زنان سینماگر ایرانی در اعتراض به “خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی” در محیط سینما و تئاتر ایران، پنج سینماگر زن برای تشکیل یک کمیته مستقل برای پیگیری مطالبات بیانیه و رسیدگی به موارد خشونت و آزار علیه سینماگران زن انتخاب شدند. هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، در پی بیانیه بی‌سابقه زنان سینماگر ایرانی در اعتراض به “خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی” در محیط سینما و تئاتر ایران، پنج سینماگر زن برای تشکیل یک کمیته مستقل برای پیگیری مطالبات بیانیه و رسیدگی به موارد خشونت و آزار علیه سینماگران زن انتخاب شدند.

هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی پنج زن سینماگری هستند که قرار است در یک “کمیته مستقل” از خانه سینما قرار است مطالبات بیانیه سینماگران زن را پیگیری کنند.

این پنج نفر با آرای امضا کنندگان بیانیه زنان سینماگر و طی دو روز جمعه و شنبه انتخاب شدند.

سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز سینمای ایران که بیانیه اخیر در پی شکایت او از یک بازیگر مطرح شده است، از جمله اعضای منتخب این کمیته است.

هفته گذشته و در پی طرح اتهام آزار جنسی علیه یکی از بازیگران ایرانی، ۵۱۶ نفر از زنان سینماگر از جمله صدها بازیگر و کارگردان زن شناخته شده چون هدیه تهرانی، هانیه توسلی، نیکی کریمی، پوران درخشنده، ترانه علیدوستی، سحر دولتشاهی و نرگس آبیار در بیانیه‌ای بی‌سابقه، با تایید وجود “خشونت سیستماتیک” علیه زنان در سینمای ایران، خواستار برخورد “قانونی جدی” با متخلفان شدند.

آنها گفتند این “اولین بار است” که اعتراض زنان سینما به یک “فریاد جمعی” تبدیل شده است.

امضاکنندگان بیانیه همچنین آشکار کردند که برای سال‌ها اصناف و اتحادیه‌ها، چنین جرایمی را “پشت درهای بسته و با میانجی‌گری بین قربانی و خشونت‌گر حل و فصل می‌کنند، البته با حداقل هزینه برای خشونت‌گر.”

در این بیانیه برای جلوگیری از “باج‌گیری جنسی و خشونت و قلدری” از خانه سینما خواسته شد کمیته‌ای مستقل با اکثریت مطلق زنان برای رسیدگی به شکایات علیه خشونت جنسی تشکیل شود و وکیل و مشاوره حقوقی در اختیار راویان آزار قرار بگیرد.

چرا زنان سینماگر کمیته مستقل از خانه سینما تشکیل دادند؟

در واکنش به بیانیه زنان سینماگر، خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هر گونه خشونت به ویژه “خشونت جنسی” به هر شکل در صنعت سینما را محکوم کرد و اعلام کرد که “شورای صیانت” خانه سینما مسئول رسیدگی به اتهامات مرتبط با “خشونت رفتاری” در سینماست.

خانه سینما گفته گزارش و شکایت مراجعه‌کنندگان به شورای صیانت محرمانه خواهد بود و این شورا وظیفه دارد با رسیدگی به شکایت‌ها، مشورت‌های حقوقی لازم را به شاکیان ارائه دهد و اگر نیاز باشد برای پیگیری، شکایت‌ها را به مراجع قضائی ارسال کند.

شورای صیانت خانه سینما متشکل از از رئیس هیأت مدیره، رئیس شورای عالی داوری، سه نفر از شخصیت‌های معتمد و صاحب نام سینمای ایران به انتخاب مجمع عمومی خانه سینما، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک حقوقدان معرفی کرده است.

در پاسخ زنان سینماگر به خانه سینما، آمده که اکثر افرادی که “در پست های بالای مدیریتی خانه سینما هستند، منتخب خود خانه سینما هستند که “استقلال” لازم برای رسیدگی به این منظور را زیر سوال می‌برد.” و حتی “برخی از اعضا تا کنون “روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده اند و معتقدند این امور را باید پشت درهای بسته حل و فصل کرد.”

آنها با انتشار بیانیه‌ای دیگر توضیح دادند که “هدف، تشکیل یک نهاد مستقل از مناسبات داخلی خانه سینما (شامل حقوقدان، روانشناس، متخصص حوزه جنسیت، متخصص مدیریت منابع انسانی، متخصص حوزه خشونت جنسی و سینماگر) است.”

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7088

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.