• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

مدودچوک، رهبر مخالفان دولت اوکراین و جریان حامی روسیه در این کشور بازداشت شد/مدودچوک چه کسی هست و چه نقشی در سیاست اوکراین داشته است؟!

  • کد خبر : 7125
  • 13 آوریل 2022 - 1:34
مدودچوک، رهبر مخالفان دولت اوکراین و جریان حامی روسیه در این کشور بازداشت شد/مدودچوک چه کسی هست و چه نقشی در سیاست اوکراین داشته است؟!

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، کانال رسمی ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در تلگرام تصویری از ویکتور مدودچوک، الیگارش روسی معروف و دوست نزدیک پوتین را با پوشش نظامی و دستبند زده منتشر کرد و اعلام کرد که وی توسط نیروهای امنیتی اوکراین موسوم به  SBU  دستگیر شده است. این الیگارش روس.حین عقب نشینی و فرار […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، کانال رسمی ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در تلگرام تصویری از ویکتور مدودچوک، الیگارش روسی معروف و دوست نزدیک پوتین را با پوشش نظامی و دستبند زده منتشر کرد و اعلام کرد که وی توسط نیروهای امنیتی اوکراین موسوم به  SBU  دستگیر شده است.

این الیگارش روس.حین عقب نشینی و فرار نیرو های روسی از استان کی‌یف با پوشیدن لباس سربازان اوکراینی قصد فرار داشته که خیلی اتفاقی شناسایی و بازداشت می‌شود.

در آغاز تجاوز روسیه به اوکراین، کانال های تلگرامی طرفدار کرملین این شایعه را منتشر کرده بودند که مدودچوک توسط نیروهای ویژه روسیه به نام Spetsnaz به عقب کشیده شده و به روسیه آورده شده است؛ که اکنون خبر بازداشت وی شرمساری دیگری برای رهبری روسیه است.

ویکتور مدودچوک ۶۷ ساله نماینده پارلمان اوکراین و رهبر حزب «اپوزیسیونایا پلتفرم زا ژیزن» (حزب اصلی مخالف دولت اوکراین) است.

 

نوامبر ۲۰۱۸، مدودچوک به عنوان رئیس شورای سیاسی حزب حامی روسیه برای زندگی انتخاب شد، که بعداً این حزب با حزب «پلتفرم مخالف» ادغام شد و نام آن به «حزب پلتفرم مخالف – برای زندگی» تغییر کرد .
در انتخابات پارلمانی اوکراین در سال ۲۰۱۹ ، این حزب ۳۷ کرسی در فهرست سراسری حزب و شش کرسی در حوزه انتخابیه پایتخت به دست آورد. و مدودچوک هم که در فهرست انتخاباتی ۲۰۱۹ حزب «پلتفرم مخالف – برای زندگی» بود در این انتخابات نفر سوم شد و به پارلمان اوکراین راه یافت.

در اوکراین پیش از جنگ، مدودچوک متحد پوتین به حساب می‌آمد و از او به عنوان «دوست شخصی» رئیس جمهور روسیه یاد می‌شد؛ او در گذشته بارها از پوتین به عنوان “یک دوست شخصی” یاد کرده بود. این دو اولین بار در سال ۲۰۰۳ و در دوران تصدی مدودچوک به عنوان رئیس دفتر لئونید کوچما، رئیس جمهوری اوکراین و در حالی که تنها ۱۹ سال سن داشت با یک دیگر ملاقات کردند. همچنین پوتین پدرخوانده دارینا، دختر مدودچوک (متولد ۲۰۰۴) است.

در ۱۹ فوریه ۲۰۲۱، شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین مدودچوک و همسرش اوکسانا مارچنکو را به اتهام تامین مالی تروریسم در فهرست تحریم‌های اوکراین قرار داد و در ۱۱ مه ۲۰۲۱، دادستان کل اوکراین مدودچوک را به خیانت و تلاش برای غارت منابع ملی در کریمه متهم کرد.

مدودچوک از ۱۳ مه ۲۰۲۱ تا زمان تجاوز روسیه به اوکراین در بازداشت خانگی به سر می برد.

«الکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفته بود که امکان مبادله «ویکتور مدودچوک» رهبر مخالفان دولت اوکراین با شهروندان اوکراینی زندانی در روسیه وجود دارد و این تصمیم توسط رئیس جمهور اوکراین گرفته شده است. من معتقدم که اگر شانسی (برای معاوضه مدودچوک برای اوکراینی‌ها) وجود داشته باشد، ما خواستار این هستیم که آن را امتحان کنیم.

مدودچوک چند روز پیش از تجاوز روسیه به اوکراین  در گفتگو با شبکه تلویزیونی اوکراینی «اوکرلایو» گفته بود: اصطلاح تهاجم در اوکراین بسیار رایج شده است و در شبکه اینترنتی به کرات با آن مواجه می‌شویم.

رهبر روس‌های اوکراینی ادامه داده بود : منظور از تهاجم، حمله روسیه به اوکراین است و با بکارگیری این اصطلاح، در واقع در اوکراین تشنج آفرینی می‌شود.

رهبر مخالفان دولت اوکراین مدعی شده بود که  تهاجم روسیه را ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و نزدیکان وی مطرح می‌کنند و  خطاب به رهبری اوکراین گفته بود: اگر شما این مساله را به مردم اوکراین تحمیل می‌کنید، در آن صورت چه اقداماتی را برای مقابله با تهاجم روسیه بکار می‌گیرید؟ به عنوان مثال من باور نمی‌کنم که روسیه به اوکراین حمله می‌کند، اما اگر شما باور می‌کنید و با کمک آن در جامعه اوکراین ترس و هراس بوجود می‌آورید، باید اقدامات متقابل بکار گیرید.

وی در این گفتگو ادعا کرده بود که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین سعی دارد در این کشور سیستم ضد روسیه بنا کند و با بکارگیری زور این کار را می‌کند؛ امروز در اوکراین سیاست ضدروسیه حاکم شده است و در مورد زبان روسی تبعیض قائل می‌شوند و سعی می‌شود که بزور ساکنان کشور اوکراینی شوند.

مدودچوک در مصاحبه‌ای در اوت ۲۰۱۶ با رادیو اسوبودا گفته بود از نظر قانونی، کریمه بخشی از اوکراین است، “اما متأسفانه عملاً به روسیه تعلق دارد.

مدودچوک در مصاحبه ای با ایندیپندنت در سال ۲۰۱۸ ادعا کرد که از رابطه خود با پوتین برای کمک به تبادل اسرا در جنگ در دونباس استفاده کرده است.
او همچنین اظهار داشت که بر خلاف پوتین، اوکراین و روسیه را به عنوان دو ملت اسلاوی جدا از هم ولی با تاریخ‌ و دین‌های در هم تنیده می‌بیند. و می‌گوید: «من همیشه این را به پوتین می‌گویم فکر نمی‌کنم روسیه و اوکراین یک ملت باشند و این را دیگه نگو.»

در مصاحبه سال ۲۰۱۸، او ادعا کرد که «اغلب» درباره اوکراین با پوتین صحبت می‌کرده است.

میخائیل زیگار روزنامه نگار روسی در سال ۲۰۱۵ در کتاب خود با نام «همه مردان کرملین» ادعا می‌کند که پوتین معتقد است که هیچ مسئله ای در مورد اوکراین بدون مدودچوک قابل حل نیست.

در سال  ۱۳۹۸ویکتور مدودچوک که رهبری حامیان مسکو را بر عهده داشت در مصاحبه‌ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اوکراین گفته بود که رئیس جمهوری آینده اوکراین، به شرط توافق با روسیه می تواند کنترل شرق این کشور را دردست بگیرد و موفق به خرید گاز ارزان از روسیه و حفظ سرمایه گذاری های مهم این کشور در اوکراین شود.

مدودچوک که درباره ولادیمیر زلنسکی، کمدین ۴۱ ساله {در سالی که مصاحبه انجام شده} و شانس اصلی پیروزی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، صحبت می کرد اعلام کرد کاخ کرملین «در حال تحلیل ایده‌های مردی است که در عالم سیاست بی تجربه است و هم چنان مشخص نیست چه مواضعی درباره روسیه دارد.»

این سیاستمدار حامی روسیه در این مصاحبه گفته بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مقابل هیچ انتظاری برای نزدیکی و گفتگو با پترو پوروشنکو، رقیب زلنسکی و رئیس جمهوری {آن وقت} اوکراین ندارد.

او گفته بود: زلنسکی هنوز سیاست های درست نزدیکی به روسیه را در دستور کار قرارنداده است اما می تواند در صورت انتخاب اصلاحاتی در برنامه خود برای نزدیکی به کاخ کرملین به وجود بیاورد. آقای مدودچوک می گوید زمان آن رسیده است که بین دولت اوکراین و کاخ کرملین گقتگو و دیالوگ واقعی برقرار شود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7125

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.