• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

قیمت اینترنت خانگی بی‌سروصدا دوبرابر شد!

  • کد خبر : 7057
  • 09 آوریل 2022 - 17:15
قیمت اینترنت خانگی بی‌سروصدا دوبرابر شد!

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از فارنت، اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته وزارت ارتباطات از افزایش قیمت اینترنت در سال جدید خبر داده بود. به گفته سرویس‌دهنده‌های اینترنت، افزایش هزینه‌های نگهداری و گسترش شبکه با افزایش نرخ ارز بالا رفته اما تعرفه اینترنت در این مدت افزایشی نداشته است. اما حالا […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از فارنت، اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته وزارت ارتباطات از افزایش قیمت اینترنت در سال جدید خبر داده بود. به گفته سرویس‌دهنده‌های اینترنت، افزایش هزینه‌های نگهداری و گسترش شبکه با افزایش نرخ ارز بالا رفته اما تعرفه اینترنت در این مدت افزایشی نداشته است. اما حالا سرانجام در سال جدید شاهد افزایش قیمت اینترنت خانگی و احتمالاً به زودی همراه هستیم. این درحالیست که رئیس رگولاتوری سال گذشته گفته بود افزایش قیمت اینترنت باید به‌مرور و پس از بررسی‌ها و مطالعات لازم صورت بگیرد تا به کاربران فشار وارد نشود.

این شرکت‌ها گفته بودند در صورتی که تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش نیابد دیگر قادر به سرویس‌دهی نخواهند بود. با این‌حال متأسفانه هیچ‌کدام از سرویس‌دهنده‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده و چراغ خاموش قیمت اغلب طرح‌های خود را دوبرابر کرده‌اند. در برخی موارد حجم ترافیک ماهیانه کاهش یافته و در برخی موارد دیگر، هم شاهد افزایش قیمت و هم کاهش ترافیک بوده‌ایم.

افزایش قیمت اینترنت شاتل

طبق گزارش کاربران طرح یک ماهه یک گیگابایتی شاتل از ۲۰ به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته و قیمت طرح ۱۰۰ هزارتومانی شاتل نیز به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت اینترنت مخابرات

دومین سرویس‌دهنده که به صورت خودسرانه و بدون ابلاغ رگولاتوری اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده، مخابرات است. ظاهراً سرویس اینترنت ۵۰۰ گیگابایتی ماهانه این شرکت از ۱۶۰ به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. همین افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی برای سرویس VDSL‌ سارینو مخابرات نیز اعمال شده است.

بسته دیگری از این شرکت نیز که با سرعت ۸ مگابیتی و با حجم ۹۰ گیگابایت ماهیانه با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شد، حالا با افت ترافیک به ۵۰ گیگابایت و ۴۲ هزار تومان تنزل پیدا کرده است.

انتظار داریم در روزهای آینده افزایش قیمت مشابهی را در سایر سرویس‌دهنده‌ها نیز شاهد باشیم.

آیا مرحله دوم طرح صیانت کلید خورده است؟

برخی اعتقاد دارند دومین مرحله از طرح صیانت توسط وزارت ارتباطات در حال اجراست. مرحله اول کند کردن ترافیک بین‌الملل و حالا افزایش دوبرابری قیمت آن است. این موضوع البته بارها توسط وزارت ارتباطات تکذیب شده است.

افزایش قیمت اینترنت اجتناب‌ناپذیر بود

شکی نیست که با افزایش هزینه‌های ارزی، افزایش قیمت اینترنت بالاخره اتفاق می‌افتاد. با این‌حال این افزایش قیمت بایستی پله‌پله و البته با اطلاع کاربران صورت می‌گرفت.

همچنین اپراتورها، سرویس‌دهندگان و وزارت ارتباطات قول داده‌اند این افزایش قیمت با افزایش کیفیت نیز همراه باشد. به این ترتیب انتظار داریم کیفیت بهتری را از اینترنت خانگی در ماه‌های آینده شاهد باشیم.

هنوز شرکت‌های سرویس‌دهنده و یا رگولاتوری در این زمینه اظهار نظر رسمی نکرده‌اند. با این‌حال در صورت انتشار اخبار بیشتر، این مطلب با جزئیات به‌روزرسانی خواهد شد.

همچنین روز ۱۹ فروردین سخنگوی شرکت مخابرات ایران افزایش قیمت اینترنت را تکذیب کرد و گفت تعرفه‌های اینترنت شرکت مخابرات ایران براساس تعرفه‌های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات در سال ۱۳۹۶ است و هیچ‌گونه افزایش غیرقانونی در سال‌های اخیر صورت نگرفته است!

واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

سرانجام سازمان تنظیم مقررات در ۲۰ فروردین اطلاعیه‌ای را درباره گرانی اینترنت ثابت در ایران منتشر کرد. طبق این اطلاعیه کمیسیون تنظیم مقررات هیچ مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته است. آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و اینترنت ثابت مربوط به سال ۹۶ است.

با این‌حال نکته این‌جاست که رگولاتوری در سال ۹۶ یک کف و یک سقف قیمت برای تعرفه‌ها در نظر گرفته است. به گفته سازمان تنظیم مقررات، در سال‌های ابتدایی، به دلیل رقابت بالا و هزینه‌های پایین‌تر، شرکت‌ها تعرفه پایین‌تری را در نظر گرفته بودند. با این‌حال افزایش قیمت تا سقف این تعرفه، که البته اعلام نشده، کاملاً‌ مجاز و قانونی است. طبق این اعلامیه با توجه به افزایش چندبرابر هزینه‌ها، ادامه سرمایه‌گذاری و پاسخ به مصرف مشترکان با چالش‌های جدی مواجه بوده و ادامه این روند با قیمت‌های فعلی کیفیت و پایداری پایین‌تر  را به همراه خواهد داشت.

سازمان تنظیم مقررات می‌گوید افزایش قیمت‌های اخیر را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود در چارچوب قانونی انجام شده است. اما اگر نظر ما را بخواهید خبری از اصلاح یا جریمه نخواهد بود. رگولاتوری البته می‌گوید بهتر است اپراتورها با رعایت شرایط اقشار مختلف جامعه، بخشی از افزایش هزینه‌های خود را از جای دیگری تأمین کنند. همچنین هرگونه افزایش قیمت باید با هماهنگی این سازمان و بخش عمده درآمد حاصله هم حتماً صرف توسعه شبکه شود.

واکنش شاتل

همان‌طور که انتظار داشتیم، شاتل نیز امروز ۲۰ فروردین افزایش دوبرابری تعرفه‌ها را در چارچوب تعرفه‌های مصوب سال ۹۶ می‌داند. مدیرعامل این شرکت در گفتگو با وب‌سایت زومیت از افزایش تعرفه‌ها دفاع کرده است. به گفته نخجوانی در سال‌های گذشته اپراتورهای موبایل با قیمت‌شکنی پیوسته و تحت فشار قرار دادن اپراتورهای ثابت، آن‌ها را مجبور کرده‌اند تا برای ماندن در بازار رقابت، با وجود افزایش هزینه‌ها، قیمت‌ها را افزایش ندهند.

با این‌حال با افزیش حدود ۲۶۰ درصدی هزینه‌های اپراتورها در سال‌های اخیر، شاتل برای ادامه بقا و ارائه سرویس بهتر، در چارچوب رگولاتوری، تعرفه بسته‌ها را تغییر داده و حجم ترافیک را کاهش داده است. شاتل ادعا می‌کند این شرکت تجهیزات کافی برای ارائه اینترنت نسل جدید با «سرعت ده‌ها برابر» بیشتر را خریداری کرده و آماده است در صورت همکاری سازمان‌های مرتبط، آن را در اختیار جامعه قرار دهد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7057

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.