• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

عمران‌خان سرنگون شد

  • کد خبر : 7072
  • 10 آوریل 2022 - 1:42
عمران‌خان سرنگون شد

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، پس از رای عدم اعتماد به اتهام سوءمدیریت اقتصادی، از مقام رهبری این کشور برکنار شد و به دوره پرفراز و نشیب وی در قدرت پایان داده شد. رای پارلمان که یکشنبه برگزار شد، شاهد شکست ستاره سابق کریکت بود. اپوزیسیون برای برکناری او به حداقل […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، پس از رای عدم اعتماد به اتهام سوءمدیریت اقتصادی، از مقام رهبری این کشور برکنار شد و به دوره پرفراز و نشیب وی در قدرت پایان داده شد.

رای پارلمان که یکشنبه برگزار شد، شاهد شکست ستاره سابق کریکت بود. اپوزیسیون برای برکناری او به حداقل ۱۷۲ رای از ۳۴۲ عضو مجلس این کشور نیاز داشت.

آقای خان گفته بود که یک دولت اپوزیسیون را به رسمیت نخواهد شناخت و بدون هیچ مدرکی ادعا می کرد که توطئه ای به رهبری ایالات متحده برای برکناری او وجود دارد.

مجلس اکنون نخست وزیر جدید را تعیین خواهد کرد.

این شخص می تواند تا اکتبر ۲۰۲۳ که قرار است انتخابات بعدی برگزار شود، قدرت را در دست بگیرد.

آقای خان اولین نخست وزیر پاکستان است که با رای عدم اعتماد برکنار می شود.

دادگاه عالی روز پنجشنبه حکم داد که آقای خان ۶۹ ساله زمانی که مانع از رای اعتماد و انحلال پارلمان شد، بر خلاف قانون اساسی عمل کرده است.

این موضوع باعث خشم چند تن از چهره‌های مخالف وی شد و برخی نخست وزیر را به خیانت متهم کردند.

دقایقی قبل از شروع رای گیری، رئیس مجلس سفلی پاکستان که از متحدان آقای خان بود استعفای خود را اعلام کرد. اعضای حزب آقای خان ساختمان را ترک کردند و اصرار داشتند که او قربانی یک توطئه بین المللی شده است.

رئیس مجلس گفت که احزاب مخالف توانسته‌اند که  ۱۷۴ رای در مجلس ۳۴۲ عضوی را در حمایت از طرح عدم اعتماد به دست آورند و آن را به اکثریت آرا تبدیل کرده‌اند.

کاپیتان سابق تیم ملی کریکت پاکستان در سال ۲۰۱۸ به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد و قول داد که با فساد مبارزه کند و اقتصاد را اصلاح کند.

اما این تعهدات در شرایطی که کشور درگیر بحران مالی است، برآورده نشده است.

در اواخر مارس، سلسله ای از جدایی ها در دولت ائتلافی حاکم، دولت وی را از اکثریت آراء در مجلس انداخت که در نتیجه مبارزه او برای حفظ شغل سیاسیش با شکست مواجه شد.

سکندر کرمانی تحلیلگر بی‌بی‌سی می‌گوید که آقای خان با کمک ارتش پاکستان به قدرت رسید اما اکنون ناظران می‌گویند که او و ارتش پر قدرتی که متحد وی بوده است از هم جدا شده‌اند.

آقای خان بارها گفته است که احزاب مخالف پاکستان با قدرت های خارجی همکاری می‌کنند. او همچنین مدعی است که به دلیل امتناع از ایستادن در کنار واشنگتن در مورد مسائلی علیه روسیه و چین، مورد هدف توطئه ای به رهبری ایالات متحده برای برکناریش قرار گرفته است.

ایالات متحده گفته است که “هیچ حقیقتی” در این اتهامات خان وجود ندارد و آقای خان هم هرگز هیچ مدرکی ارائه نکرده است.

او در همان اولین روزی که روسیه به اوکراین حمله کرده بود برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از مسکو بازدید کرد و در گذشته هم از آنچه دولت بوش آن را جنگ علیه تروریسم می خواند انتقاد کرده بود.

پنج نکته در مورد عمران خان (از سال ۲۰۱۸)

رأی گیری روز شنبه پس از آن صورت گرفت که قانونگذاران مخالف، یکشنبه گذشته در تلاش برای برکناری آقای خان از قدرت، یک طرح عدم اعتماد به پارلمان ارائه کردند.

اما قاسم سوری، نایب رئیس پارلمان – یکی از اعضای حزب سیاسی آقای خان – به سرعت از رای گیری جلوگیری کرد و گفت که این رای “دخالت خارجی” را نشان می دهد. آقای سوری همچنین گفت که این برخلاف قانون اساسی است که خواستار وفاداری به دولت است.

دولت آقای خان پارلمان را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. این موضوع خشم بسیاری از اعضای مخالف را برانگیخت و برخی نخست وزیر را به خیانت به دلیل ممانعت از رای گیری متهم کردند.

چهره های اپوزیسیون درخواستی را برای ارزیابی وضعیت به دیوان عالی کشور ارسال کردند.

روز پنجشنبه، دادگاه عالی پاکستان حکم داد که تصمیم آقای خان برای جلوگیری از برگزاری رای گیری، خلاف قانون اساسی است. دستور داد که رای عدم اعتماد دوباره برگزار شود.

با این حال، بن بست بر سر رای گیری تا شامگاه شنبه ادامه یافت و باعث شد که رئیس مجلس سفلی – اسد قیصر، متحد آقای خان – استعفا دهد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.