• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

طرفین درگیر در جنگ یمن با آتش‌بس دو ماهه موافقت کردند

  • کد خبر : 6861
  • 02 آوریل 2022 - 4:25
طرفین درگیر در جنگ یمن با آتش‌بس دو ماهه موافقت کردند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴،سازمان ملل اعلام کرد طرفین جنگ یمن توافق کرده‌اند که از ابتدای ماه رمضان (روز شنبه ۱۳ فروردین)، دو ماه آتش‌بس کنند. بر اساس اعلام سازمان ملل، این آتش‌بس می‌تواند بعد از دو ماه نیز تمدید شود. جنگ یمن که از هفت سال پیش آغاز شده تاکنون صدها هزار کشته برجای […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴،سازمان ملل اعلام کرد طرفین جنگ یمن توافق کرده‌اند که از ابتدای ماه رمضان (روز شنبه ۱۳ فروردین)، دو ماه آتش‌بس کنند.

بر اساس اعلام سازمان ملل، این آتش‌بس می‌تواند بعد از دو ماه نیز تمدید شود.

جنگ یمن که از هفت سال پیش آغاز شده تاکنون صدها هزار کشته برجای گذاشته و موجب شده تا بارها در این کشور فقیر خاورمیانه، قحطی برقرار شود.

به گفته هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، طرفین جنگ با پیشنهاداتی که از سوی سازمان ملل ارائه شد، برخوردی سازنده و مثبت داشتند.

توافق آتش‌بس جنگ یمن، با استقبال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روبه‌رو شد.

آقای گوترش خطاب با طرفین درگیر در جنگ گفت: «شما باید از این فرصت استفاده کنید و مطمئن شوید که آتش‌بس به شکل کامل اجرا شود و زمینه تمدید آن نیز فراهم شود.»

به گفته دبیرکل سازمان ملل، توافق آتش‌بس نشان می‌دهد که حتی در شرایطی به ظاهر غیرممکن، «صلح ممکن است.»

از سال ۲۰۱۵ میلادی که گروه انصارالله یمن (معروف به حوثی‌ها) موفق شد کنترل حکومت یمن را در صنعا به دست بگیرد، عربستان سعودی به همراه متحدانش، وارد جنگ با این گروه یمنی شد.

در جریان تلاش‌های اخیر سازمان ملل، پیشنهاد شده بود که مذاکرات صلح در ریاض برگزار شود. اما حوثی‌ها در ابتدا اعلام کردند که حاضر نیستند در خاک دشمن، پای میز مذاکره بنشینند.

با این حال با شکل دور از انتظاری، این گروه هفته گذشته اعلام کرد که با آتش‌بس موقت و تبادل زندانی موافق است.

کمی بعد، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان اعلام کردند که در طول ماه رمضان، عملیات نظامی در یمن را متوقف می‌کنند.

ظاهرا این مساله موجب شد تا سازمان ملل بتواند مذاکرات بیشتری را بین دو طرف برگزار کند و در نهایت، طرفین بپذیرند که همزمان به مدت دو ماه، سلاح را زمین بگذارند.

این نخستین آتش‌بس جنگ یمن از آوریل سال ۲۰۲۰ (دو سال پیش) تاکنون خواهد بود.

چنانکه فرستاده ویژه سازمان ملل تشریح کرد، طرفین پذیرفته‌اند که در جریان این آتش‌بس از هرگونه تهاجم نظامی، عملیات زمینی و دریایی در داخل یا خارج یمن خودداری کنند.

او گفت که طرفین همچنین توافق کرده‌اند که محموله‌های سوخت وارد بندر حدیده شود و هواپیماهای تجاری نیز اجازه داشته باشند که از فرودگاه صنعا به مقاصد از پیش تعیین شده در منطقه پرواز کنند.

توقف محاصره دریایی و هوایی یمن که از سال ۲۰۱۶ توسط عربستان اجرا می‌شود، یکی از پیش‌شرط‌های اصلی گروه حوثی‌ها برای شرکت در هرگونه مذاکرات یا آتش‌بس بود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6861

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.