• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

شهباز شریف، شانس اول نخست وزیری پاکستان کیست؟

  • کد خبر : 7085
  • 10 آوریل 2022 - 16:46
شهباز شریف، شانس اول نخست وزیری پاکستان کیست؟

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از یورونیوز، شهباز شریف، رهبر مخالفان دولت در پارلمان پاکستان، بالاترین شانس را برای تکیه بر کرسی نخست وزیری پاکستان دارد چنان که احزاب مخالف دولت عمران خان قصد دارند روز دوشنبه او را به عنوان گزینه مورد توافق خود برای تشکیل دولت جدید این کشور معرفی کنند. […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از یورونیوز، شهباز شریف، رهبر مخالفان دولت در پارلمان پاکستان، بالاترین شانس را برای تکیه بر کرسی نخست وزیری پاکستان دارد چنان که احزاب مخالف دولت عمران خان قصد دارند روز دوشنبه او را به عنوان گزینه مورد توافق خود برای تشکیل دولت جدید این کشور معرفی کنند.

پس از هفته‌ها بحران، پارلمان پاکستان شنبه شب با رای عدم اعتماد به عمران خان او را مقام نخست وزیری عزل کرد. بدین ترتیب راه برای تشکیل یک ائتلاف پارلمانی در میان احزاب مخالف باز شد تا شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان (شاخه نواز) در آستانه کسب کرسی نخست وزیری قرار گیرد.

او در تلاش است تا یک دولت ائتلافی را با حضور حزب محافظه کار و کوچک جمعیت علمای اسلام و حزب چپگرای مردم پاکستان تشکیل دهد. البته فارغ از اتحاد استراتژ‌یک احزاب مسلم لیگ و مردم برای خلع عمران خان از قدرت، این دو حزب همواره رقبای جدی یکدیگر در تصاحب قدرت سیاسی در پاکستان بوده‌اند و همین امر احتمال شکست دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زودهنگام را زنده نگاه داشته است.

حزب مردم از سوی بلاول بوتو زرداری، پسر آصف علی زرداری، رئیس جمهوری سابق و بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان که در سال ۲۰۰۷ ترور شد، رهبری می‌شود.

آقای شریف در پایان جدالی پارلمانی علیه عمران خان که با همراهی بلاول بوتو زرداری توام بود، بامداد یکشنبه خطاب به مردم پاکستان گفت: «ما مرهمی بر زخم های این ملت خواهیم گذاشت.»

او در عین حال قول داد که برخلاف رویه جاری در پاکستان، از اردوگاه سلف خود انتقام نگیرد.

شهباز شریف، ۷۰ ​​ساله، برادر کوچکتر نواز شریف است که سه بار به مقام نخست وزیر رسیده است.

شهباز شریف که در یک خانواده صنعتگر ساکن لاهور به دنیا آمده، فارغ التحصیل دانشگاه دولتی لاهور است. او در جوانی وارد تجارت خانوادگی فولاد شد و در سال ۱۹۸۵ نیز به مقام ریاست رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور رسید.

فعالیت سیاسی شهباز شریف در دهه ۱۹۸۰ و دوران دیکتاتوری ضیاءالحق آغاز شد که مصادف بود با انتخاب برادر بزرگ‌ترش به سمت وزیر دارایی ایالت پنجاب.

او در سال ۱۹۸۸ وارد پارلمان ایالتی پنجاب شد و در سال ۱۹۹۰ به پارلمان ملی پاکستان راه یافت. آقای شریف در سال ۱۹۹۳ بار دیگر به نمایندگی مردم پنجاب در پارلمان محلی انتخاب شد و در این دوره رهبری مخالفان دولت را بر عهده گرفت.

او پس از انتخابات سال ۱۹۹۷ برای نخستین بار به ریاست دولت محلی ایالت پنجاب، پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان، رسید. با این حال، دوره ریاست او با کودتای نظامی پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ کوتاه شد ولی دوباره در سال ۲۰۰۸ و پس از بازگشت از تبعید سیاسی، به عنوان رئیس دولت محلی ایالت پنجاب انتخاب شد.

شهباز شریف در فوریه ۲۰۱۸ و به دنبال سلب صلاحیت برادر بزرگترش، نواز شریف از تصدی پست‌های کلیدی از جمله نخست وزیری پس از افشای فساد مالی او در «اسناد پاناما» به عنوان رهبر حزب مسلم لیگ انتخاب شد.

او پس از آن که سه دوره ریاست دولت محلی ایالت پنجاب را تجربه کرد، در اوت سال ۲۰۱۸ برای تصاحب کرسی نخست وزیری پاکستان خیز برداشت که اما با انصراف حزب مردم به رهبری بلاوال بوتو از حمایت او، در کسب رای اکثریت پارلمان ناکام ماند ولی خود را طی سال‌های اخیر به عنوان رهبر احزاب مخالف دولت عمران خان در پارلمان پاکستان مطرح کرده است.

شهباز شریف نیز مانند برادر بزرگترش با اتهامات جدی فساد مواجه است. در دسامبر ۲۰۱۹، ۲۳ ملک متعلق به شهباز شریف و پسرش حمزه به اتهام پولشویی توقیف شد. او در سپتامبر ۲۰۲۰ نیز در جریان بررسی این پرونده به طور موقت بازداشت شد.

با این حال او که روابط دوستانه‌ای با ارتش پاکستان و دولت چین دارد و در عین حال حامی حفظ روابط حسنه با آمریکاست، روز دوشنبه و برای دومین بار برای کسب مقام نخست وزیری تلاش خواهد کرد و امیدوار است این بار حمایت حزب مردم از او دریغ نشود تا نام خود را به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان ثبت کند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7085

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.