• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

سوئد و فنلاند «ماه آینده» همزمان درخواست عضویت در ناتو را ارائه می‌‌کنند

  • کد خبر : 7331
  • 26 آوریل 2022 - 14:08
سوئد و فنلاند «ماه آینده» همزمان درخواست عضویت در ناتو را ارائه می‌‌کنند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، روزنامه گاردین روز دوشنبه گزارش داد که مقام‌های سوئد و فنلاند توافق کرده‌اند تا اوایل ماه آینده میلادی، همزمان درخواست عضویت خود در ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا را رسما ارائه دهند. رسانه‌های محلی به نقل از مقام‌های این دو کشور نوشته‌اند که تهاجم روسیه به اوکراین «چشم‌انداز امنیتی» اروپا را […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، روزنامه گاردین روز دوشنبه گزارش داد که مقام‌های سوئد و فنلاند توافق کرده‌اند تا اوایل ماه آینده میلادی، همزمان درخواست عضویت خود در ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا را رسما ارائه دهند.

رسانه‌های محلی به نقل از مقام‌های این دو کشور نوشته‌اند که تهاجم روسیه به اوکراین «چشم‌انداز امنیتی» اروپا را تغییر داده و باید برای اقدامات روسیه آماده بود.

روز ۲۵ فروردین، پس از آن که بحث‌های پیوستن این دو کشور به سازمان ناتو جدی شد، دمیتری مدودف، رئیس‌ جمهوری سابق روسیه و از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، تهدید کرد که در صورت عضویت این دو کشور در ناتو، سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت روسیه در قلمرو کالینینگراد (بین لیتوانی و لهستان) در قلب اروپا مستقر می‌شوند.

جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در فنلاند اکثریت مردم موافق پیوستن این کشور به ناتو هستند و در سوئد نیز تعداد موافقان بسیار بیشتر از مخالفان است.

فنلاند با حدود ۵.۵ میلیون نفر جمعیت، در میان کشورهای اروپایی طولانی‌ترین مرز مشترک با روسیه (حدود هزار و ۳۴۰ کیلومتر) را دارد، ولی سوئد با روسیه هم‌مرز نیست.

یکی از دلایل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین این است که کی‌یف حاضر نشد شرط عدم پیوستن به ناتو را بپذیرد.

بر همین مبنا، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که اگر هدف مسکو از حمله به خاک اوکراین جلوگیری از حوزه نفوذ ناتو بوده، با توجه به اقدام قریب‌الوقوع سوئد و فنلاند، به هیچ وجه به این هدف نرسیده است.

اجلاس بعدی سران کشورهای عضو ناتو روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئن در مادرید برگزار می‌شود، ولی مشخص نیست روند موافقت با عضویت این دو کشور در ناتو چقدر طول خواهد کشید.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7331

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.