• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

بایدن، پوتین را به نسل کشی متهم کرد

  • کد خبر : 7137
  • 13 آوریل 2022 - 17:20
بایدن، پوتین را به نسل کشی متهم کرد

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز،  جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین، طی نطقی درباره قیمت سوخت، به‌طور تلویحی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به نسل‌کشی در اوکراین متهم کرد. بایدن که در ایالت آیوا حضور یافته بود، گفت: «درآمد و خرج خانواده شما، توانایی مالی شما برای […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز،  جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین، طی نطقی درباره قیمت سوخت، به‌طور تلویحی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به نسل‌کشی در اوکراین متهم کرد.

بایدن که در ایالت آیوا حضور یافته بود، گفت: «درآمد و خرج خانواده شما، توانایی مالی شما برای پر کردن باک ماشین‌تان، هیچ‌کدام نباید ربطی به این مسئله داشته باشد که یک دیکتاتور در آن سر جهان اعلان جنگ می‌کند و دست به نسل‌کشی می‌زند.»

دولت بایدن افزایش شدید قیمت بنزین در ایالات متحده را از پیامدهای اقتصادی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌داند، ضمن آن‌که نیروهای روسیه متهم هستند که در جریان این تهاجم نظامی مرتکب کشتار و جنایاتی علیه شهروندان غیرنظامی شده‌اند.

بایدن هفته گذشته نیز، پس از کشف ده‌ها جنازه در شهرک بوچا که تحت اشغال نیروهای روسیه بود، پوتین را «جنایتکار جنگی» نامیده و خواستار محاکمه او به اتهام کشتار غیرنظامیان شده بود، اما ایالات متحده تاکنون از اطلاق اصطلاح «نسل‌کشی» به آن‌چه نیروهای روسی انجام داده‌اند، به‌خاطر تعاریف قانونی و نتایج سنگین این اتهام خودداری کرده است.

آقای بایدن پیش از این در پاسخ به سؤال خبرنگاران نیز که پرسیده بودند آیا کشتار در بوچا به‌معنای نسل‌کشی است، گفته بود: «نه، من فکر می‌کنم که یک جنایت جنگی است.»

هم‌زمان، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز جنایات روسیه در اوکراین را «قتل‌عام» خواند و آن را محکوم کرد.

رهبر کلیسای کاتولیک رم، با ارسال پیامی، ویژگی جنگ در اوکراین را حضور «نیروهای شیطانی» عنوان کرد و گفت که «در این جنگ ظلم‌هایی مانند قتل‌عام غیرنظامیان رخ می‌دهد».

پاپ در این پیام همچنین تأکید کرد که وضعیت خطرناک «زنان و کودکان» وجدان‌ها را آزار می‌دهد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که از اعضای کلیسای ارتدوکس است، تهاجم نظامی به اوکراین را یک «عملیات نظامی ویژه» توصیف کرده و در تازه‌ترین اظهار نظر نیز روز گذشته گفت: «هیچ تردیدی ندارم که این عملیات موفقیت‌آمیز خواهد بود. اهداف این عملیات مشخص و شرافتمندانه است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در خلال ارائه گزارش سالانه حقوق بشر در سال ۲۰۲۱، با تأکید بر هشدارآمیز بودن وضعیت حقوق بشر در نقاط مختلف جهان، به جنایات روسیه در اوکراین اشاره کرد و آن را «لکه ننگی بر دامن بشریت» خواند.

آقای بلینکن همچنین افزود که این جنایات «نماد نقض حقوق بشر است.»

آنتونی بلینکن همچنین تأکید کرد کشورش اطلاعات موثقی در دست دارد که روسیه ممکن است در ماریوپل از انواع ابزار کنترل اعتراض، از جمله گاز اشک‌آور مخلوط‌شده با عوامل شیمیایی که علائم شدیدتری ایجاد می‌کند، استفاده کند.

در این زمینه، روز گذشته هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، نیز اعلام کرد که دولت اوکراین در حال بررسی اطلاعات تأییدنشده‌ای در مورد استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی در جریان محاصره شهر ماریوپل است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز پیشتر هشدار داده که ممکن است روسیه در تهاجم جدید به ناحیه دونباس از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.

مسکو واکنش رسمی به این خبرها نشان نداده، اما خبرگزاری روسی اینترفکس ادعا کرده که شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرده‌اند.

در تازه‌ترین رویدادها از حمایت ایالات متحده از اوکراین در برابر تهاجم روسیه، دو مقام آمریکایی اعلام کردند که دولت جو بایدن قصد دارد بسته نظامی دیگری به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص دهد.

به‌گفته این دو مقام آمریکایی، بودجه این تجهیزات با استفاده از اختیارات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا به صورت مستقیم در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرده بود از زمان حمله روسیه به اوکراین تا کنون بیش از ۱.۷ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی به اوکراین ارائه کرده ‌است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.