• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

هشدار رسمی روسیه به آمریکا درباره ارسال سلاح به اوکراین

  • کد خبر : 7171
  • 15 آوریل 2022 - 17:03
هشدار رسمی روسیه به آمریکا درباره ارسال سلاح به اوکراین

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز جمعه مدعی شد به یادداشت هشدارآمیز روسیه به آمریکا درخصوص تأمین تسلیحات برای اوکراینی‌ها دست یافته است. این روزنامه نوشت، روسیه این هفته یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به واشنگتن ارسال کرده و در آن به آمریکا و متحدانش اخطار درباره محموله «حساس‌ترین» […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز جمعه مدعی شد به یادداشت هشدارآمیز روسیه به آمریکا درخصوص تأمین تسلیحات برای اوکراینی‌ها دست یافته است.

این روزنامه نوشت، روسیه این هفته یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به واشنگتن ارسال کرده و در آن به آمریکا و متحدانش اخطار درباره محموله «حساس‌ترین» سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین و «عواقب بی‌سابقه» چنین اقدام تنش‌زایی هشدار داده است.

ادعای واشنگتن پست هم‌زمان با اعلام دولت «جو بایدن» برای ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار مطرح شده که راکت‌های دوربرد «هویتزر»، پهپادهای ساحلی، خودروهای زرهی، تسلیحات قابل حمل ضدخوایی و ضد تانک را شامل می‌شود.

آمریکا همچنین ارسال سامانه‌های ضدهوایی از اسلواکی به اوکراین را تسهیل کرده و در ازای آن، سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» در اسلواکی مستقر کرده است.

تصمیم آمریکا برای ارسال محموله جدید تسلیحاتی به اوکراین که به گفته واشنگتن پست ظرف چند روز آینده به این کشور می‌رسد، پس از آن گرفته شد که «ولودیمیر زلنسکی» درخواست‌ها برای دریافت کمک نظامی از متحدان غربی را تشدید کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش شود به واشنگتن پست گفت:‌‌ «آنچه روس‌ها به طور خصوصی به ما می‌گویند دقیقاً همان چیزی است که ما به‌صورت علنی به جهان می‌گوییم، اینکه حجم کمک‌هایی برای شرکای اوکراینی می‌فرستیم به شکل خارق‌العاده‌ای موثر واقع شده‌اند».

این روزنامه آمریکایی نوشت، وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این یادداشت دو صفحه‌ای روسیه به آمریکا یا پاسخ احتمالی واشنگتن، خودداری کرد.

«جورج بیبی» تحلیل‌گر سابق مسائل روسیه در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) و مشاور وقت «دیک چنی» معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا به واشنگتن پست گفت:‌ «آن‌ها تا کنون انبارهای واقع در خود اوکراین را هدف قرار داده‌اند».

این مقام سابق آمریکایی افزود: «سوال اینجا است که آیا آن‌ها از هدف قرار دادن محل ذخیره تسلیحات در داخل قلمرو اوکراین فراتر خواهند رفت و تلاش خواهند کرد کاروان‌های حامل محموله‌ها را در کشورهای عضو ناتو در همسایگی اوکراین هدف قرار دهند؟»

بیبی مدعی شد اگر روس‌ها در مرحله بعدی جنگ در اوکراین با مانع مواجه شوند «فکر می‌کنم احتمال اینکه آن‌ها محموله‌های ناتو را در قلمرو ناتو هدف قرار دهند، به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالا خواهد رفت».

این تحلیل‌گر آمریکایی افزود: «در میان بخش عمده غرب، فرض بر این بوده که می‌توانیم بدون محدودیت و مواجه با خطر تلافی روسیه، به اوکراین تدارکات برسانیم. فکر می‌کنم روس‌ها می‌خواهند این پیام را به ما بفرستند که این فرض درست نیست».

واشنگتن پست نوشت، این یادداشت که تاریخ آن به سه‌شنبه هفته ثبت شده است، از طریق سفارت روسیه در واشنگتن به دست وزارت امور خارجه آمریکا رسیده است. در این یادداشت از «سامانه‌های پرتاب راکت چندگانه» به‌عنوان یکی از این «حساس‌ترین» تسلیحات یاد شده است.

روسیه در یادداشت دیپلماتیک خود آمریکا و متحدانش را به نقض اصول مدیریت انتقال تسلیحات به مناطق جنگی متهم کرده و در خصوص خطر افتادن تسلیحات دارای دقت بالا به دست ملی‌گرایان افراطی و نیروهای یاغی هشدار داده است.

در این یادداشت آمده است: «از ایالات متحده و متحدانش می‌خواهیم مسلح‌سازی غیرمسئولانه اوکراین را که عواقبی غیر قابل پیش‌بینی برای امنیت منطقه و جهان به‌دنبال دارد متوقف کنند».

«اندرو ویس» مدیر بخش سورای امنیت ملی آمریکا در بخش روسیه، اوکراین و اوراسیا و معاون ریاست اندیشکنده «کارنگی» به واشنگتن پست گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز آغاز حمله به اوکراین در یک سخنرانی به غربی‌ها هشدار داد در صورتی که در این درگیری مداخله کنند «با عواقبی بزرگ‌تر از آنچه تا کنون در تاریخ دیده‌اید» مواجه خواهند شد.

ویس هشدار داد، ناتوانی غربی‌ها در تأمین تسلیحات برای اوکراین تهدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود زیرا می‌تواند تا حد زیادی «ظرفیت دفاعی اوکراین» را تنزل دهد و نباید این خطر را دستکم گرفت.

هشدار روسیه به آمریکا درباره ارسال سلاح به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه گفته است، پس از آنکه ایالات متحده کمک‌های نظامی را به منطقه منتقل کرد، نیروهای اوکراینی آن‌ها را به داخل کشورشان خواهند برد و «هرچه کمتر در این‌باره صحبت شود، بهتر است».

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.