• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6

مقتدی صدر مخالفانش را به چالش کشید و از آنان خواست تا ظرف ۴۰ روز دولت تشکیل دهند/ چهارچوب هماهنگی برای خروج از بن بست سیاسی بیانیه ۴ ماده‌ای منتشر کرد

  • کد خبر : 6871
  • 02 آوریل 2022 - 16:14
مقتدی صدر مخالفانش را به چالش کشید و از آنان خواست تا ظرف ۴۰ روز دولت تشکیل دهند/ چهارچوب هماهنگی برای خروج از بن بست سیاسی بیانیه ۴ ماده‌ای منتشر کرد

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، مقتدی صدر رهبر جریان صدر در توییتی از چهارچوب هماهنگی گروه شیعه خواست تا در یک فرصت ۴۰ روزه که به آنان می‌دهد با احزاب و گروه‌های سیاسی مذاکره کنند و دولت تشکیل دهند، او همچنین از حزب خود خواست به هیچ وجه وارد گفتگو با آنان نشوند، صدر در […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، مقتدی صدر رهبر جریان صدر در توییتی از چهارچوب هماهنگی گروه شیعه خواست تا در یک فرصت ۴۰ روزه که به آنان می‌دهد با احزاب و گروه‌های سیاسی مذاکره کنند و دولت تشکیل دهند، او همچنین از حزب خود خواست به هیچ وجه وارد گفتگو با آنان نشوند، صدر در این اطلاعیه که در توییتر خود آن را منتشر کرده است، نوشت:

«به فضل خدا من بزرگترین پیروز صحنه انتخابات، اولین تشکیل دهنده فراکسیون اکثریت از طریق ائتلاف سه‌گانه و معرف نامزدی مورد تایید همه طرف‌ها برای نخست‌وزیری بودم که هرگز از آن کوتاه نمی‌آیم.

با این حال گروه بسیاری، بابت آن ائتلاف‌ها چهره در هم کشیدند و شرایط را در گذشته و حال پیچیده کردند و همچنان به این وضع ادامه می‌دهند. اما برای اینکه عراق بدون دولت نماند و اوضاع امنیتی، اقتصادی، خدمت‌رسانی و غیره از هم نپاشد، این فرصت را به یک سوم تحریم کننده می‌دهم که بدون استثنا با تمام احزاب برای ساخت دولتی ملی اما بدون حضور جریان صدر مذاکره کند.

فرصت یک سوم تحریم کننده از روز اول ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و آنان تا روز نهم ماه شوال زمان دارند.

از اعضای جریان خود می‌خواهم تا هیچگونه مداخله مثبت یا منفی‌ای در فرایند مذاکرات نداشته باشند و با این اوصاف حساب خود را در برابر همگان پاک کردم.»

همچنین به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعه عراق نیز در بیانیه‌ای پیشنهادات خود را برای رهایی این کشور از بن‌بست سیاسی کنونی مطرح کرد. 

این ائتلاف با اشاره به احساس مسئولیت خود گفت که ما آماده گفت‌وگوی جدی با همه احزاب و نیز نمایندگان مستقل هستیم و از همه افراد خالص دعوت می‌کنیم که مسئولیت‌پذیر باشند و از اصرار بر نادیده گرفتن اراده‌ها و خواسته‌ها که تنها به ضرر ملت عراق است، دست بردارند.

چارچوب هماهنگی پیشنهاد خود را در ۴ بند مطرح کرده که از قرار زیر است:

۱. پایبندی به زمانبندی‌های قانونی و تشکیل فراکسیون اکثریت توسط دو طرف، به منظور حفظ حقوق بلوک شیعی و همچنین حقوق بلوک‌های سُنی و کُردی در رسیدن به ریاسات پارلمان و جمهوری. این فرایند باید با ارائه یک دیدگاه مشترک توسط چارچوب هماهنگی و هم‌پیمانان آن از یک سو و جریان صدر و همپیمانان آن از سوی دیگر انجام شود.

۲. پس از اعلام فراکسیون اکثریت، چارچوب هماهنگی و جریان صدر باید بر سر معرفی نامزد نخست‌وزیری بر اساس پارامترهای کارآمدی، پاک‌دستی و مستقل بودن به توافق برسند.

۳. توافق بر سر ارائه یک برنامه دولتی مطابق با سقف زمانی مشخص. نمایندگان احزاب پیروز که به این برنامه پایبند هستند، مامور اجرای آن می‌شوند. به علاوه مسئولان اداره کشور باید کارآمد، پاک‌دست و متخصص باشند.

۴. گروه اپوزیسیون در پارلمان مسئولیت نظارت بر عملکرد دولت و حسابرسی از آن در زمان اشتباهات و بی‌قانونی‌ها را بر عهده خواهد داشت. اپوزیسیون باید کار خود را به درستی انجام دهد و البته که از حمایت قانون نیز برخوردار است.

در پایان این بیانیه قید شده که مجددا از برادرانی که بارها دعوت ما را رد کردند، می‌خواهیم بر اساس راستی و پرهیزگاری دست همکاری به ما بدهند و منافع کشور و ملت را نسبت به منافع حزبی و جناحی در ارجحیت قرار دهند.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.