• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

دوشنبه نخست وزیر پاکستان انتخاب می‌شود/ آیا شهباز شریف رهبر آینده پاکستان است؟!

  • کد خبر : 7075
  • 10 آوریل 2022 - 13:07
دوشنبه نخست وزیر پاکستان انتخاب می‌شود/ آیا شهباز شریف رهبر آینده پاکستان است؟!

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از بی‌بی‌سی، پارلمان پاکستان از داوطلبان نخست وزیری در این کشور برای ثبت نام دعوت کرده است. در پی رای عدم اعتماد به عمران خان، نخست وزیر، که به برکناری او منجر شد، رای‌گیری برای انتخاب جانشین او برگزار خواهد شد و پارلمان این کشور گفته است کسانی […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از بی‌بی‌سی، پارلمان پاکستان از داوطلبان نخست وزیری در این کشور برای ثبت نام دعوت کرده است.

در پی رای عدم اعتماد به عمران خان، نخست وزیر، که به برکناری او منجر شد، رای‌گیری برای انتخاب جانشین او برگزار خواهد شد و پارلمان این کشور گفته است کسانی که مایل به نامزدی در این رای‌گیری هستند تا چند ساعت دیگر مهلت دارند درخواست‌های خود را همراه با مدارک لازم به پارلمان تسلیم کنند.

قرار است پارلمان پاکستان روز دوشنبه در مورد نخست وزیر آینده رای‌گیری کند.

برکناری آقای خان، که در راس یک دولت ائتلافی قرار داشت، پس از مراجعه هیات رئیسه مجلس به دادگاه عالی پاکستان و رای این دادگاه در مورد غیرقانونی بودن تصمیم قبلی وی به انحلال پارلمان صورت گرفت.

در حالیکه نمایندگان مخالفت خواستار رای عدم اعتماد به نخست وزیر شده بودند، آقای خان با انحلال پارلمان، در صدد برگزاری انتخابات جدید برآمد. همانطور که بعدا مشخص شد، وی اطمینان داشت که در صورت رای‌گیری، پارلمان به او رای اعتماد نخواهد داد.

با شکایت هیات رئیسه مجلس، دادگاه عالی پاکستان این اقدام را مغایر قانون اساسی و ملغی اعلام کرد و پارلمان نیز در اولین جلسه خود پس از صدور این رای، به برکناری عمران خان رای داد.

به گفته ناظران، به احتمال زیاد پارلمان به نخست وزیری شهباز شریف، رهبر مخالفان رای خواهد داد. وی تا برگزاری انتخابات در اکتبر سال ۲۰۲۳ در این سمت خواهد بود هرچند گفته است که در صورت انتخاب به نخست وزیری، خواستار برگزاری انتخابات قبل از این موعد خواهد شد تا، به گفته او، دولت جدید با اتکای به رای آزاد و منصفانه مردم به کار ادامه دهد.

نمانیدگان مخالف عمران خان او را به ناتوانی در بهبود شرایط اقتصادی و عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی متهم کرده بودند اما گفته می‌شود که ناخرسندی ارتش از عملکرد دولت و شخص نخست وزیر عامل اصلی برکناری او بوده است.

او اولین نخست وزیر در تاریخ پاکستان است که با رای عدم اعتماد پارلمان از این سمت برکنار می‌شود. در تاریخ پاکستان، در موارد متعدد دولت با مداخله ارتش سرنگون شده و نظامیان زمام امور را در دست گرفته‌اند.

عمران خان، که به عنوان یک قهرمان کریکت در پاکستان محبوبیت فراوانی داشت، بعدا وارد فعالیت‌های سیاسی شد و در سال ۲۰۱۸ در حالیکه از حمایت ارتش برخوردار بود، به نخست‌وزیری رسید.

به گفته تحلیلگران، ارتش به دلیل تحقق نیافتن وعده‌های نخست وزیر برای بهبود نحوه اداره کشور و بی‌میلی او در برکناری افرادی که مورد نظر ارتش نبودند، از جمله رییس سازمان اطلاعات و فرماندار پنجاب، از او ناخرسند شده بود.

در جدیدترین مورد از اختلاف نظر علنی دو طرف، در زمان حمله روسیه به اوکراین، عمران خان که به مسکو سفر کرده بود از تصمیم رییس جمهوری روسیه حمایت کرد در حالیکه ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش پاکستان، که قدرتمندترین فرد در تشکیلات نظامی پاکستان محسوب می‌شود، خواستار توقف عملیات نظامی شده بود.

عمران خان ایالات متحده را مسئول مخالفت پارلمان و برکناری خود اعلام کرده اما آمریکا هرگونه دخالتی در این زمینه را نادرست خوانده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7075

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.