• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

نزاعی ژئوپلتیک که به سرعت در حال تبدیل به جنگ جهانی سوم هست و تصمیمات سخت و مهمی که ایران باید بگیرد

  • کد خبر : 7235
  • 18 آوریل 2022 - 18:53
نزاعی ژئوپلتیک که به سرعت در حال تبدیل به جنگ جهانی سوم هست و تصمیمات سخت و مهمی که ایران باید بگیرد

‎✍🏻 حسین یزدی مولداوی سرزمینی تنگه مانند هست که از نظر ژئوپلتیک اگر تحت کنترل روسیه باشد دسترسی به اروپای غربی خواهد داشت و اگر در اختیار غرب باشد روسیه را در چنگ دارد و برای همین در زمان فروپاشی شوروی، روس‌ها بخشی از مولداوی را جدا کردند و کشور ترانس‌نیستریا، یا پری‌دنیستر را درست […]

‎✍🏻 حسین یزدی

مولداوی سرزمینی تنگه مانند هست که از نظر ژئوپلتیک اگر تحت کنترل روسیه باشد دسترسی به اروپای غربی خواهد داشت و اگر در اختیار غرب باشد روسیه را در چنگ دارد و برای همین در زمان فروپاشی شوروی، روس‌ها بخشی از مولداوی را جدا کردند و کشور ترانس‌نیستریا، یا پری‌دنیستر را درست کردند.

با مقاومت شدید اوکراینی‌ها با انقلابات رنگی برای ساقط کردن دولت‌های وابسته و دست نشانده روسیه و تلاش برای کنده شدن از روس‌ها و الحاق به اروپای غربی و پافشاری مردم این کشور بر این خواسته که دیگر تبدیل به یک اصل برای آنان شده بود که پیشرفت کشورشان در دور ماندن از روس‌ها و پیوستن به بلوک غرب است؛ روسیه وحشت زده شد چون مولداوی که عضو ناتو شده بود و اگر اوکراین هم به ناتو می‌پیوست مقابل غرب فقط دشت وسیع روسیه قرار داشت که می‌توانست هم به راحتی محاصره اقتصادیش کند و هم دست اندازی به سرزمین آنان کند.

برای همین روسیه مجبور بود که طرح و برنامه خود را برای بستن تنگه مولداوی به اجراء بگذارد!


‏روس‌ها باید دونباس، کریمه، اودسا را از سرزمین اوکراین جدا می‌کردند تا کل ساحل شمالی دریای سیاه را تحت کنترل خود در می‌آوردند تا بتوانند سرزمین روسیه به تنگه مولداوی بچسبانند تا هم یک منطقه امن برای روسیه درست شود و هم تنگه مولداوی را تحت کنترل نگهدارند.

آنان سال ۲۰۱۴عملیات نجات روسیه را آغاز کردند و‌ به دونباس و کریمه حمله کردند و موفق شدند لوهانسک، دونتسک را از منطقه دونباس و کل شبه جزیره کریمه را از سرزمین اوکراین جدا کنند و وقتی کریمه به روسیه ملحق شد، در مارس۲۰۱۴ هم پارلمان ترانس‌نیستریا رسماً از روسیه درخواست کرد تا به روسیه ملحق شود و فاز اولیه نقشه را اجرا کردند.

و روس‌ها فاز دوم عملیات نجات روسیه را هم در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز کردند تا به ترانس‌نیستریا متصل شوند، پس نقطه نهایی عملیات روس‌ها بندر اودسا می‌باشد که سومین شهر بزرک اوکراین بعد از کی‌یف و خارکیف است و اودسا همان نقطه وصل هست که روسیه را به ترانس‌نیستریا متصل خواهد کرد.
‏این جنگ برای ناتو هم حائز اهمیت فراوانی دارد چون آنان هم باید برای دور نگه داشتن روس‌ها از سرزمین‌های غربی اروپا و تکرار حوادث جنگ جهانی دوم و دست اندازی‌های روسیه تزاری با تمام توان بجنگند.

و در همین راستا ناتو هم همزمان ‌ برای انداختن فشارها از روی جبهه اوکراین جبهه قطب شمال را فعال کرد و فلاند و سوئد که دیوار به دیوار روسیه در این منطقه هستند درخواست عضویت در ناتو‌ را دادند و ارتش‌های این کشورها هم اقدام به برگزاری مانور مشترک کردند تا بخشی از نیروهای روسیه را به سمت قطب در آماده باش نگهدارند.

در پاسخ به این اقدام ناتو، روسیه هم اقدام به باز کردن جبهه دریای ژاپن کرد و‌ در دریای ژاپن اعلام یک مانور نظامی شش ماهه کرد و کره شمالی هم که کاملا با روسیه در این جبهه هماهنگ است اقدام به انجام پرتاب انواع موشک‌های جدید فراصوت خودش از بالای سر ژاپن کرد که موجب شده است که جبهه ژاپن هم حسابی داغ شود.

اما جایی که می‌تواند جنگ جهانی سوم را وارد فاز رسمی خود کند حمله چین به تایوان است که این روزها این جبهه به شدت داغ شده است.
‏جنگنده‌های چینی روزانه به مرزهای تایوان هجوم می‌آورند و تایوان هم به شدت در حالت آماده باش و تجهیز توسط آمریکا هست و اوضاع به شدت در جنوب شرق آسیا داغ شده است.

جنگ‌ بین دموکراسی‌ها و استبداد شرقی آغاز شده است؛ امروز هم شاهد نزاع‌هایی بین پاکستان و طالبان هستیم جایی که عمران خان به پوتین نزدیک شده بود و آمریکا هم دولتش

را سرنگون کرد و هم مرزهای پاکستان را توسط طالبان ناآرام کرده تا هشداری جدی به پاکستان داده باشد که جایگاه خود را با دقت بیشتری انتخاب کند.

و این جنگ‌ هنوز شعله نکشیده است ولی هر لحظه ممکن است تبدیل به بزرگترین جنگ تاریخ بشریت شود و امیدوارم که آتش آن زیاد شعله‌ور نشود اما ما باید در این نبرد از تجارب گذشته به خصوص جنگ جهانی دوم استفاده کنیم چون نشان داد بی‌طرف ماندن یعنی پل پیروزی شدن و از گرسنگی و وبا مردن و به خصوص آنکه آمریکا برای غرب آسیا و ایران با جایگزین کردن اسرائیل و درست کردن ناتوی کوچک و یا عبری و عربی، به شدت کشور ما را در معرض خطر قرار داده است و زمان آن رسیده است که برای پیشگیری و دفاع از تمامیت ایران بهترین تصمیم‌ها هرچند سخت و دردناک گرفته شود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=7235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.