• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

گزارش‌های خبری در چهاردهمین روز از جنگ اوکراین/ مقام‌های اطلاعاتی آمریکا: اراده اوکراین برای جنگیدن مقابل روسیه را دست کم گرفته بودیم

  • کد خبر : 6297
  • 11 مارس 2022 - 3:00
گزارش‌های خبری در چهاردهمین روز از جنگ اوکراین/ مقام‌های اطلاعاتی آمریکا: اراده اوکراین برای جنگیدن مقابل روسیه را دست کم گرفته بودیم

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از یورونیوز، تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در حالی وارد دومین هفته شد که وزیران خارجه دو کشور برای نخستین بار پس از رویارویی نظامی با یکدیگر در ترکیه ملاقات کردند. آنچه از سخنان وزیران خارجه در کنفرانس خبری مشخص بود این است که نشست دو کشور […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از یورونیوز، تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در حالی وارد دومین هفته شد که وزیران خارجه دو کشور برای نخستین بار پس از رویارویی نظامی با یکدیگر در ترکیه ملاقات کردند. آنچه از سخنان وزیران خارجه در کنفرانس خبری مشخص بود این است که نشست دو کشور نتیجه‌ای به همراه نداشت.

همزمان خبرگزاری‌های بین‌المللی از تشدید درگیری‌ها در اطراف کی‌یف و نیز پیشروی نیروها و تانک‌های ارتش روسیه به سمت پایتخت اوکراین خبر می‌دهند.

از سوی دیگر هدف قرار گرفتن بیمارستان ماریوپل و محاصره ۹ روزه این شهر که گفته می‌شود به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ غیرنظامی انجامیده، نگرانی‌ها را نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در اوکراین افزایش داده است.

توییتر دو توییت سفارت روسیه در بریتانیا را حذف کرد

شبکه اجتماعی توییتر دو توییت متعلق به حساب سفارت روسیه در بریتانیا را به دلیل آنچه «انکار رویدادهای خشونت‌آمیز» در جریان حمله روسیه به اوکراین خوانده حذف کرده است.
این توییت‌ها در واکنش به عکسی منتشر شده بودند که یک زن باردار اوکراینی را با چهره‌ای خونین در حال ترک بیمارستان کودکان ماریوپل پس از بمباران روسیه نشان می‌داد. سفارت روسیه نوشته بود او یک «بلاگر تبلیغ‌کننده لوازم آرایشی» است.
یک توییت دیگر این حساب نیز روی عکس مهری قرمز با عنوان «دروغ» زده و نوشته بود بیمارستان در واقع توسط نظامیان اوکراینی استفاده می‌شده است. اکنون به جای این دو توییت عبارت «این توییت قوانین توییتر را نقض کرده است» درج شده است.
مقامات اوکراین می گویند در بمباران بیمارستان کودکان ماریوپل ۳ تن شامل یک دختربچه کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا: اراده اوکراین برای جنگیدن مقابل روسیه را دست کم گرفته بودیم

مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده روز پنجشنبه اذعان کردند که عزم و اراده اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه را دست کم گرفته بوده‌اند.
ژنرال اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، که در جلسه استماع سنا حضور یافته بود در این باره گفت: «نظر من این بود که بنابر عوامل مختلف اوکراینی‌ها آن طور که باید آماده نیستند. بنابراین من اراده آن‌ها برای مبارزه را زیر سوال بردم. این ارزیابی بدی از سوی من بود، چرا که آن‌ها شجاعانه و شرافتمندانه جنگیده‌اند و کار درست را انجام می‌دهند.»
آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز گفت: «ما از نظر پیش‌بینی چالش‌های نظامی که پوتین در ارتش خودش با آن مواجه شده است، خوب عمل نکردیم.»
اذعان به خطا در برآورد اراده نیروهای اوکراینی و قدرت ارتش روسیه در حالی بیان می‌شود که نمایندگان دو حزب کنگره در جلسه روز پنجشنبه از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای پیش‌بینی دقیق قصد ولادیمیر پوتین برای آغاز جنگ تقدیر کردند.

وزارت دفاع بریتانیا: روسیه نیروهایش را بر محاصره شهرهای کلیدی اوکراین متمرکز می‌کند

مقامات اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا می‌گویند روسیه قصد محاصره شهرهای اصلی اوکراین را دارد و به همین خاطر هرچه بیشتر نیروهایش را برای این ماموریت به کار گرفته است.
وزارت دفاع بریتانیا در توئیتی درباره وضعیت زمین جنگ در اوکراین نوشت: «به دلیل مقاومت شدید اوکراین، روسیه در حال به کارگیری تعداد بیشتری از نیروهای اعزامی خود برای محاصره شهرهای کلیدی است. این امر تعداد نیروهای موجود برای ادامه پیشروی در سایر جبهه‌ها را کاهش داده و باعث خواهد شد پیشرفت روسیه بیشتر کند شود.»
در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا نیز تأیید کرده است که نیروهای روسی پس از تخریب زیرساخت‌های حیاتی شهرهای اوکراین، در حال محاصره آن‌ها هستند.

سران اروپا در ورسای الحاق سریع اوکراین به اتحادیه را رد کردند

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشستی در ورسای هرگونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند.
رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تاکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.
مارک روته، نخست‌وزیر هلند، با بیان اینکه برای عضویت اوکراین «هیچ رویه سریعی وجود ندارد»، گفت: «با این حال ما مجددا تاکید داریم که می‌خواهیم با اوکراین کار کنیم».
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم. آیا باید در را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این هم ناعادلانه خواهد بود.»
پیشتر ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با ارسال نامه‌ای رسمی خواسته بود اتحادیه اروپا با الحاق سریع این کشور موافقت کند.

رئیس سازمان سیا: حمله روسیه به اوکراین رئیس‌جمهور چین را «مضطرب و ناآرام» کرده است

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز پنجشنبه گفت شی جین پینگ رئیس جمهور چین از حمله روسیه به اوکراین تا حدی «احساس اضطراب و ناآرامی» می‌کند چرا که تصویر دقیقی از آن‌چه پیش‌ آمده در ذهن نداشته است.
رئیس سازمان سیا اضافه کرد: «رئیس‌جمهور شی احتمالاً تا حدی احساس اضطراب و ناآرامی می‌کند چرا که حرکت ولادیمیر پوتین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحاد فراآتلانتیکی را به شیوه‌هایی تقویت می‌کند که تصورش قبل از آن کمی سخت بود.»
آقای برنز که در نشست کمیته اطلاعات سنای آمریکا حضور یافته بود گفت رهبر چین هم به دلیل «آسیب به اعتبار چین به خاطر ارتباط با روسیه در موقع تجاوز به اوکراین» و همچنین «پیامدهای اقتصادی جنگ در زمانی که نرخ‌های رشد چین به پایین‌ترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده‌اند»، نگران است.
ویلیام برنز افزوده است که روسیه قصد داشت ظرف ۴۸ ساعت اوکراین را تصرف کند اما نقشه او با شکست مواجه شد.

روسیه حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپل را«صحنه‌سازی» خواند

ارتش روسیه گفته است حمله روز گذشته به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل یک «صحنه‌سازی» بوده که توسط «ناسیونالیست‌های اوکراینی» انجام شده است.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در این باره گفت: «نیروی هوایی روسیه هیچ گونه عملیاتی با قصد نابودی هدف در منطقه ماریوپل انجام نداده است. حمله هوایی ادعایی، یک صحنه‌سازی کامل بوده که به منظور دامن زدن به احساسات ضدروسی در افکار عمومی غرب انجام گرفته است.»
مقامات اوکراینی می‌گویند در بمباران این بیمارستان ۳ تن شامل یک دختربچه کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

جاستین ترودو: پوتین اشتباه بزرگی مرتکب شد و در این جنگ شکست خواهد خورد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز پنجشنبه در ورشو گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین «اشتباهی بزرگ» مرتکب شده است و جنگی را که آغاز کرده با «شکست» به پایان خواهد رساند.
آقای ترودو که در یک کنفرانس مطبوعاتی با آندژی دودا رئیس جمهور لهستان شرکت کرده بود گفت: «ولادیمیر پوتین اشتباه بزرگی مرتکب شد و جنگی را که آغاز کرده است با شکست تمام خواهد کرد. نه تنها به دلیل شجاعت و استقامتی که اوکراینی‌های شجاع و الهام‌بخش از خود نشان می‌دهند، بلکه همچنین به دلیل اتحاد و قاطعیت کشورهای متحد.»

بریتانیا شرایط  صدور ویزا برای پناهجویان اوکراینی را تسهیل می‌کند

پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا، گفته است که این کشور شرایط ورود سختگیرانه خود را برای پناهندگان اوکراینی تسهیل خواهد کرد.
این مقام بلندپایه دولتی گفته است از این پس آن دسته از پناهجویان اوکراینی که پاسپورت دارند می‌توانند به صورت آنلاین برای ورود درخواست دهند و وارد خاک بریتانیا شوند. دریافت جزئیات بیومتریک از آن‌ها تنها بعد از آن که به بریتانیا رسیدند انجام خواهد شد.
دولت بریتانیا پیشتر به دلیل سختگیری، کندی بروکراتیک و صدور «تنها ۷۶۰ ویزا» برای پناهجویان اوکراینی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

خنثی‌سازی یک بمب منفجرنشده در اوکراین

سازمان خدمات اضطراری کشوری (مدیریت بحران) اوکراین روز چهارشنبه تصاویری از خنثی‌سازی یک بمب منفجرنشده در منطقه چرنیهیوی این کشور را منتشر کرد.
به گفته مقامات این سازمان، این بمب هنگام حمله هوایی روسیه روز پنجشنبه ۳مارس (۱۲ اسفند) که منجر به کشته شدن ۴۷ غیرنظامی شد توسط یک جنگنده روس شلیک شده است.
سازمان عفو بین‌الملل احتمال می‌دهد بمباران چرنیهیو توسط هواپیماهای روس جنایت جنگی محسوب شود و از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است در این باره تحقیق کند.

پوتین: فشارهای اقتصادی بر روسیه باعث بالا رفتن بیشتر قیمت جهانی مواد غذایی خواهد شد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است در صورت ادامه فشارهای اقتصادی بین‌المللی بر این کشور قیمت جهانی مواد غذایی افزایش بیشتری خواهد یافت.
روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه کود شیمیایی در جهان به شمار می‌رود.
پیشتر سوین توره هولستر، رئیس شرکت نروژی یارا اینترنشنال که کود مورد نیاز در بیش از ۶۰ کشور دنیا را تامین می‌کند، جنگ اوکراین را «تهدیدی جدی و فاجعه‌بار برای زنجیره جهانی تامین مواد غذایی» خوانده بود. این شرکت بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت کود را از روسیه وارد می‌کند.
قیمت کود شیمیایی پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین هم به علت زیاد شدن شدید نرخ گاز، بالا رفته بود.

روسیه از بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی تعلیق شد

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، که عملاً به عنوان بانک مرکزی برای بانک‌های مرکزی کشورهای صنعتی محسوب می‌شود، در پی حمله روسیه به اوکراین بانک مرکزی روسیه را تعلیق کرده است.
این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد کلیه خدمات خود را در روسیه متوقف کرده و با همراهی با تحریم‌های بین‌المللی، اجازه دور زدن تحریم‌ها از طریق این بانک را به روسیه نخواهد داد.
۶۳ بانک مرکزی از جمله فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا عضو بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی هستند. این بانک در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد و هدف آن حمایت از سیاست‌های پولی و ثبات مالی بانک‌های مرکزی از طریق همکاری بین‌المللی است.
از سوی دیگر گلدمن ساکس، شرکت بانکداری و خدمات مالی آمریکایی، نیز اعلام کرد که فعالیت‌هایش را در روسیه خاتمه می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا: روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین «ضعیف‌تر» شده است

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه در ورشو گفت ناتو به دلیل تجاوز روسیه به اوکراین «قوی‌تر» و روسیه «ضعیف‌تر» شده است.
خانم هریس با اشاره به «جنایت‌ها» علیه غیرنظامیان در اوکراین، از جمله بمباران یک بیمارستان کودکان، از درخواست‌ها برای انجام تحقیقات بین‌المللی درباره وقوع جنایات جنگی در جریان حمله روسیه حمایت کرد، هرچند نخواست مستقیماً روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کند.
خانم هریس گفت: «اتحاد ناتو قوی‌تر از گذشته است و روسیه به دلیل کاری که پوتین انجام داد ضعیف‌تر شده است. این برای ما کاملاً واضح است.»
در این جلسه آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان، نیز با بیان اینکه «ما باید اوکراین را نجات دهیم» گفت: «ما باید تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کنیم. ما نمی‌توانیم فعالیت‌های نظامی که ویژگی‌های یک نسل‌کشی را دارد تحمل کنیم.»
معاون رئیس‌جمهور آمریکا با استقبال از وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، خبر از تشکیل یک کارگروه ویژه در وزارت دادگستری ایالات متحده برای بررسی این موضوع داد.

سازمان ملل: بیش از دو میلیون و سیصد هزار نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان آغاز حمله نظامی روسیه ۲.۳ میلیون نفر از مردم اوکراین از این کشور گریخته‌اند.
این نهاد اضافه کرده است با ادامه وضعیت کنونی ممکن است این تعداد به زودی به ۴ میلیون نفر برسد.
بنابر آمار منتشره، تا کنون بیش از ۱.۴ میلیون نفر به لهستان، ۲۱۴ هزار نفر به مجارستان، بیش از ۱۶۵ هزار نفر به اسلواکی، ۸۴ هزار نفر به رومانی و بیش از ۸۲ هزار نفر به مولداوی رفته اند. در حالی که نزدیک به ۲۶۰ هزار پناهجوی دیگر نیز به سایر کشورهای اروپایی نقل مکان کرده‌اند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که ۹۷ هزار نفر هم به روسیه گریخته اند که اکثر آن‌ها قبل از آغاز رسمی جنگ از دو منطقه خودمختار دونتسک و لوهانسک بین ۱۸ تا ۲۳ فوریه به روسیه رفته‌اند.

بمباران بیمارستان کودکان ماریوپل در اوکراین؛ اتحادیه اروپا ارتکاب «جنایت جنگی نفرت‌انگیز» را محکوم کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه بمباران بیمارستان کودکان در شهر محاصره‌شده ماریوپل را یک «جنایت جنگی نفرت‌انگیز» خواند و آن را محکوم کرد.
آقای بورل در توییتی با یادآوری «ضرورت» سازماندهی کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان گفت: «ماریوپل در محاصره است… حملات هوائی به محله‌های مسکونی و مسدود کردن کاروان‌های کمک توسط نیروهای روسی باید فورا متوقف شود.»
در جریان بمباران بیمارستان کودکان ماریوپل در روز گذشته ۳ تن شامل یک دختربچه کشته و ۱۷ تن دیگر نیز زخمی شدند.

نیمی از جمعیت کی‌یف از شهر گریخته‌اند

شهرداری کی‌یف اعلام کرد که از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون تقریبا نیمی از ساکنان پایتخت از شهر گریخته‌اند. 
ویتالی کلیچکو که به عنوان قهرمان سابق بوکس جهان نیز چهره‌ای شناخته شده است در گفتگو با تلویزیون دولتی اوکراین گفت که از هر دو شهروند ساکن کی‌یف، یک نفر شهر را ترک کرده و جمعیت کنونی پایتخت اکنون حدود ۲ میلیون نفر است.

چاووش‌اوغلو: دیدار احتمالی پوتین با زلنسکی در گفتگوهای آنتالیا مطرح شد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پایان نشست سه جانبه آنکارا که روز پنجشنبه با حضور وی و وزاری خارجه روسیه و اوکراین برگزار شد احتمال دیدار میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی را مطرح کرد.
وی سپس یادآور شد که طرف اوکراینی تمایل خود را برای حضور دوباره در نشستی مشابه با میانجی‌گری ترکیه اعلام کرد.
آقای چاووش اوغلو همچنین گفت که در کنار مباحث مطرح شده در نشست روز پنجشنبه موضوع دیدار احتمالی میان روسای جمهوری روسیه و اوکراین نیز مورد بحث قرار گرفت.
وی سپس یادآور شد که در این نشست موضع کشورش مبنی بر لزوم باز ماندن دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامیان و کمک‌رسانی به آنها را مورد تاکید قرار داده است. 

شولتس و ماکرون خطاب به پوتین: راه حل بحران از مذاکره میان روسیه و اوکراین بیرون می‌آید

رهبران فرانسه و آلمان روز پنجشنبه در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خطاب به وی تاکید کردند که راه حل جنگ و بحران کنونی از «مذاکرات میان مسکو و کی‌یف» بیرون می‌آید.
یک منبع نزدیک به دولت آلمان در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت که دو رهبر اروپایی ضمن تاکید بر حل مسالمت آمیز بحران کنونی از راه مذاکره مستقیم میان اوکراین و روسیه، خواستار برقراری فوری آتش بس شدند.

کرملین در باره بمباران بیمارستان ماریوپل از ارتش اطلاعات خواست

کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که از ارتش در خصوص بمباران ساختمان زایشگاه شهر ماریوپل که به گفته مقامات محلی در جریان حمله هوایی جنگنده‌های روس ویران شده پرس و جو خواهد کرد.
سرگئی لارووف در کنفرانس خبری پس از ملاقات خود با دیمیتری کولبا با اشاره به این حمله گفته بود طبق اطلاعات دریافت شده زایشگاه ماریوپل به پایگاه ملی‌گراهای افراطی اوکراین تبدیل شده بود
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جریان یک کنفرانس خبری کوتاه گفت: «ما لزوماً از نظامیان خود در این خصوص پرس و جو خواهیم کرد زیرا مانند شما اطلاعات روشنی درباره آنچه اتفاق افتاده نداریم.»
این سخنان در حالی ایراد می‌شود که سفیر روسیه در سازمان ملل متحد پیش‌تر حمله ارتش کشورش به بیمارستان اطفال در ماریوپل را تکذیب کرده و مدعی شده که آنچه هدف قرار گرفته ساختمان یک زایشگاه قدیمی و متروکه بوده که به محل استقرار نیروهای اوکراینی تبدیل شده بود.

وزیر خارجه روسیه: اوکراین و کشورهای حامی آن باید مسئولیت اقداماتشان را بپذیرند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پایان نشست سه جانبه در آنتالیای ترکیه از ادامه مذاکره با اوکراین استقبال کرد و تاکید کرد که گفتگوها باعث خواهد شد «راه حلی برای بحران در منطقه» پیدا شود.

وی همچنین گفت که عملیات نظامی «مطابق برنامه» پیش می رود. آقای لاوروف کشورهای غربی را متهم کرد که با در اختیار گذاشتن «هزاران راکت انداز» به اوکراین، هواپیماهای غیرنظامی را تهدید می‌کنند. او گفت که مناقشه با اوکراین «ممکن است سال‌ها طول بکشد.»

تحویل سلاح به اوکراین بسیار خطرناک است

سرگئی لاوروف سپس ضمن تاکید بر ادامه گفتگوها برای حل بحران موجود تحویل سلاح از سوی کشورهای غربی به کی‌یف را «بسیار خطرناک» خواند.
آقای لاوروف گفت: «ما قصد نداریم به کشور دیگری حمله کنیم. تهدید مستقیم علیه روسیه وجود داشت و سال‌ها درباره این موضوع صحبت کرده بودیم. شرایط در دونتسک و لوهانس نشان می‌دهد که حمله و تجاوز از ماه‌ها پیش تدارک دیده شده بود.»

حمایت مالی آمریکا در آزمایشگاه توسعه سلاح‌های بیولوژیک

وی در ادامه سخنانش گفت: «آزمایشگاه‌های اوکراین تحت حمایت مالی آمریکا در حال توسعه سلاح بیولوژیک هستند. آمریکایی‌ها اقداماتی انجام دادند که به تولید سلاح بیولوژیک در اوکراین بیانجامد. ما نمی‌توانیم چشمانمان را بر روی عملیات پنهانی آنها ببندیم.»
وزیر خارجه روسیه همچین تاکید کرد که اوکراین و «کشورهایی که از آن دفاع می‌کنند» باید «مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.»

زایشگاه ماریوپل پایگاه «ملی‌گرایان اوکراینی» بود

آقای لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپول گفت: «روسیه در شورای امنیت با سند و مدرک نشان داد که چه حرکاتی باعث شد حمله کنیم، نشان دادیم که از چند روز پیش بیمارستان تخلیه و به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود.»
وی همچین در این خصوص افزود که زایشگاه ماریوپل به پایگاهی برای ملی‌گرایان اوکرانی تبدیل شده بود.

گفتگو میان پوتین و زلنسکی باید هدفمند باشد

آقای لاوروف همچنین در خصوص پیشنهاد گفتگوهای مستقیم میان روسای جمهوری دو کشور گفت که مذاکرات پوتین و زلنسکی باید هدفمند و بر اساس موضوعات مشخص برگزار شود و تنها صرف برگزاری دیدار مد نظر نباشد.

راهکاری مناسب برای عدم وابستگی به غرب پیدا می‌کنیم

وی در خصوص مجازات‌های اعمال شده از سوی غرب به خصوص تحریم‌های اخیر نفتی و گازی آمریکا و بریتانیا گفت که کشورش راهکارهایی خواهد یافت که به موجب آن دیگر به کشورهای غربی وابسته نباشد.
وزیر خارجه روسیه سپس افزود که کشورش هرگز از نفت و گاز به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی استفاده نکرده اما اوکراین اینک به سلاحی در دست غرب برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه تبدیل شده است.

آماده گفتگو در باره تضمین‌های امنیتی هستیم

سرگئی لاوروف در ادامه ضمن اشاره به خواست مسکو برای بی‌طرفی و غیرنظامی شدن اوکراین تاکید کرد که کشورش آماده گفتگو در خصوص تضمین‌های امنیتی کی‌یف است.
آقای لاوروف سپس یاد آور شد که مسکو قصد حمله به سایر کشورها را ندارد و به اوکراین نیز حمله نکرده است.وی همچنین آنچه از سوی برخی کشورهای غربی از جمله بریتانیا در خصوص تهدید لهستان و دیگر کشورهای شرق اروپا مطرح می‌شود را صرفا ترویج اطلاعات نادرست خواند.

ربودن افراد همانند اغلب خبرهای رسانه‌ها دروغ و جعلی است

آقای لاوروف سپس در پاسخ به سوال یک روزنامه نگار اوکراینی در خصوص ربوده شدن معاون شورای منطقه‌ای زاپوروژیه، ضمن اظهار بی‌اطلاعی نسبت به این موضوع آنرا از دیدگاه خود همانند بسیاری از مسائل مطرح شده در رسانه‌های جمعی و فضای اینترنت «جعلی» خواند.
وی سپس با اشاره تلویحی به ناپدید شدن معاون «یوگنی شوچنکو» تاکید کرد در مقابل از رفتارهایی اطلاع دارد که دولت کی‌یف به آن شهرت دارد.

پایان گفتگوی وزاری خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا؛ کولبا: برای برقراری آتش‌بس پیشرفتی حاصل نشد

سرگئی لاوروف و دیمیتری کولبا، وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین در پایان نشست سه جانبه آنتالیا که به ابتکار آنکارا و با حضور مولود چاووش اوغلو، رئیس دیپلماسی ترکیه برگزار شد در دو کنفرانس خبری مجزا روبروی خبرنگاران نتایج گفتگوهای انجام شده را تشریح کردند.
دیمیتری کولبا در این خصوص تاکید کرد که برای اهداف بشردوستانه و کمک به ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه شهروندان کشورش از مناطق نبرد در این نشست شرکت کرده اما سرگئی لاوروف، همتای روس وی تعهد خاصی در این زمینه نداد و هرگونه تصمیم‌گیری برای بهبود شرایط انسانی را به مقامات مسئول در کشورش و در میادین نبرد ارجاع داد.
وزیر امور خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد که در زمینه برقراری آتش‌بس فوری در این ملاقات پیشرفتی حاصل نشد و آقای لاوروف در این زمینه نیزتصمیم‌گیری را به مقامات ذی‌صلاح در مسکو ارجاع داد.
دیمیتری کولبا در پایان یادآور شده که حاضر است برای تلاش در جهت پایان دادن به جنگ و رنج مردم کشورش و نیز آزادسازی اوکراین از اشغال روسیه بار دیگر در همین قالب گفتگویی با همتای روس خود داشته باشد. 

مسکو پنتاگون را به تامین مالی تحقیقات در زمینه سلاح های بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه آمریکا را به تامین مالی برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد و مدعی شد که شواهدی دال بر این موضوع در آزمایشگاه های اوکراین پیدا کرده است.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک نشست خبری ضمن طرح این ادعا تصریح کرد:«هدف این تحقیقات بیولوژیکی که با بودجه پنتاگون در اوکراین انجام شده ایجاد مکانیزمی برای انتشار مخفیانه عوامل بیماری‌زا بوده است.»
وی همچنین مدعی شد که ملی گرایان اوکراینی با استفاده از مواد سمی در تدارک اقداماتی تحریک آمیز هستند تا زمینه طرح اتهاماتی را علیه روسیه برای استفاده از تسلیحیات شیمیایی فراهم کنند.

اوکراین گشایش هفت دالان انسانی برای تخلیه غیرنظامیان را تایید کرد

دولت اوکراین روز پنجشنبه از گشایش هفت دالان انسانی برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق نبرد و شهرهای بزرگ خبر داد.
بندر ماریوپل یکی از این شهرهاست که عملیات تخلیه غیرنظامیان روز چهارشنبه بنا به ادعای مقامات اوکراینی به دلیل نقض آتش‌بس از سوی ارتش روسیه متوقف شده بود.
دلودیمیر زلنسکی پیش‌ از این ضمن اشاره به تخلیه بیش از ۳۵هزار تن از ساکنان چند شهر بزرگ کشورش، از بازگشایی شش دالان انسانی برای خارج کردن غیرنظامیان از شهرهای کی‌یف، سومی، انرهودار، ماریوپل، ایزیوم و ولنواها خبر داده بود.
 فرماندار منطقه گفت که افراد تخلیه شده در حال حاضر شروع به ترک شهر سومی در شمال شرقی کرده اند.
آخرین گزارش‌ها از شهر سومی در شمال شرق اوکراین حکایت از آن دارد که ساکنان هم اکنون مشغول ترک شهر هستند. 

بیش از ۱۰ هزار نفر روز چهارشنبه از شهرهای اطراف کی‌یف تخلیه شدند

در حالی که آخرین گزارش‌ها در بامداد روز پنجشنبه از تشدید درگیری‌ها در مناطق نزدیک به پایتخت اوکراین حکایت داشت، یک مقام ارشد دولتی در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که دست کم بیش از ۱۰ هزار نفر روز گذشته از شهرهای اطراف کیف تخلیه شدند.

شهرداری ماریوپل: سه نفر از جمله یک دختربچه در بمباران بیمارستان اطفال جان باختند

در حالیکه سفیر روسیه در سازمان ملل متحد حمله به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل را «خبر جعلی» خوانده، مقامات مسئول در این شهر بندری روز پنجشنبه اعلام کردند که در جریان این حمله دست کم سه نفر از جمله یک دختربچه اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند.
گزارش قبلی از تبعات این حمله که روز چهارشنبه منتشر شده بود از مجروح شدن دست کم ۱۷ نفر حکایت داشت.

روسیه بمباران بیمارستان تخصصی کودکان در ماریوپل را تکذیب کرد

روسیه روز پنجشنبه اتهامات مطرح از سوی مقامات اوکراینی مبنی بر بمباران یک بیمارستان تخصصی اطفال در ماریوپل را رد کرد و آنرا «اخبار جعلی» خواند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با طرح این استدلال که ساختمان هدف قرار گرفته یک زایشگاه متروکه و قدیمی بوده و تحت اشغال نیروهای اوکراینی درآمده بود، گفت: «اخبار جعلی اینگونه متولد می‌شوند.»
سفیر روسیه در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد چهارشنبه شب همزمان با حمله به بیمارستان کودکان ماربوپل آنرا هولناک خواند و تاکید کرد کرد که غیرنظامیان سنگین‌ترین بهای جنگی را می‌پردازند که هیچ ارتباطی با آنها ندارد.

بیست و هفت کشور اروپایی راه‌های کاهش وابستگی انرژی به روسیه را بررسی می‌کنند

سران کشورها و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا طی نشستی دو روزه که از پنجشنبه ۱۰ مارس در ورسای آغاز می‌شود راه‌های کاهش وابستگی به روسیه در زمینه انرژی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.
در پیش‌نویس بیانیه‌ای که پیش از اجلاس تهیه و منتشر شد، آمده است: «جنگ تجاوزکارانه روسیه یک تغییر اساسی در تاریخ اروپا است.»
در بخش دیگری از این متن تاکید شده است: «در پی مواجه با بی ثباتی فزاینده، رقابت استراتژیک و تهدیدات امنیتی، تصمیم گرفته ایم مسئولیت بیشتری در قبال امنیت خود برعهده گیریم و برای اقداماتی جدید در زمینه ایجاد حاکمیت اروپایی، کاهش وابستگی و تهیه برنامه ای در مسیر رشد و سرمایه گذاری برای سال ۲۰۳۰ چاره اندیشی کنیم.»

شهر سومی زیر بمباران ارتش روسیه

شهر سومی واقع در شمال شرق اوکراین از بامداد روز پنجشنبه بار دیگر هدف بمباران جنگنده‌های ارتش روسیه قرار گرفت.
یک مقام دولتی در استان سومی ضمن تایید این خبر یادآور شد که هواپیماهای جنگی روسیه مناطق مختلف شهر سومی، مرکز این استان را بمباران کردند.
آخرین گزارش‌ها حکایت از آن داد که دست کم سه غیرنظامی از جمله یک نوجوان سیزده ساله و دو زن در جریان بمباران شهر سومی و مناطق اطراف آن کشته شدند و به بخشی از خطوط گاز شهر نیز آسیب وارد آمده است.

تصویب بسته ۱۳.۶ میلیارد دلاری کمک فوری به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه چهارشنبه لایحه جدید بودجه دولت فدرال را که در آن یک بسته ۱۳.۶ میلیارد دلاری کمک فوری به اوکراین پیش‌بینی شده، به تصویب رساندند.
متن این لایحه دو بخش اقتصادی و بشردوستانه را شامل می‌شود همچنین در برگیرنده کمک‌هایی مالی جهت تامین تسلیحات و مهمات برای کی‌یف است.
این بسته کمک مالی به کی‌یف امکان خواهد داد ضمن محافظت از زیرساخت‌های انرژی و مبارزه با حملات سایبری، خود را به سلاح های دفاعی پیشرفته مجهز کند. 
بسته مالی به تصویب رسیده در مجلس نمایندگان همچنین شامل بیش از ۲.۶ میلیارد دلار کمک بشردوستانه و بیش از یک میلیارد دلار کمک برای حمایت از پناهنجویان است که از جنگ اوکراین گریخته‌اند.
این لایحه قرار است در مجلس سنا نیز به رای گذاشته شود و پس از تایید جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اجرایی شود.

زلنسکی: بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ تخلیه شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ کشورش تخلیه شدند و این عملیات روز پنجشنبه نیز ادامه خواهد یافت.
مسکو و کی‌یف روز چهارشنبه بر سر ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامین از پنج شهر بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت به توافق رسیده بودند.
گفته می‌شود که قرار بوده که در این عملیات که روز پنجشنبه نیز دنبال خواهد شد دست کم ۱۰۰ هزار غیرنظامی تخلیه شوند اما شرایط جنگی و رعایت نکردن آتش‌بس وعده داده شده مانع تحقق این هدف شده است.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6297

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.