• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

گزارش‌های خبری از پانزدهمین روز جنگ اوکراین/ شرکت متا شعار مرگ بر پوتین و مرگ بر متجاوزان روسی را در فیسبوک و اینستاگرام آزاد اعلام کرد در مقابل روسیه می‌خواهد این شرکت را در لیست سازمان‌های افراطی قرار دهد

  • کد خبر : 6331
  • 12 مارس 2022 - 0:52
گزارش‌های خبری از پانزدهمین روز جنگ اوکراین/ شرکت متا شعار مرگ بر پوتین و مرگ بر متجاوزان روسی را در فیسبوک و اینستاگرام آزاد اعلام کرد در مقابل روسیه می‌خواهد این شرکت را در لیست سازمان‌های افراطی قرار دهد

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، در حالی که مذاکرات بین روسیه و اوکراین بدون نتیجه یکی پس از دیگری به پایان می‌رسد، حملات مسکو به شهرهای دیگری از اوکراین آغاز شده است و حلقه محاصره کی‌یف نیز تنگ‌تر می‌شود. مقامات محلی اوکراین گفته‌اند، حملات روسیه در نزدیکی فرودگاه‌های شهرهای ایوانو-فرانکیفسک و لوتسک در غرب اوکراین و […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، در حالی که مذاکرات بین روسیه و اوکراین بدون نتیجه یکی پس از دیگری به پایان می‌رسد، حملات مسکو به شهرهای دیگری از اوکراین آغاز شده است و حلقه محاصره کی‌یف نیز تنگ‌تر می‌شود.

مقامات محلی اوکراین گفته‌اند، حملات روسیه در نزدیکی فرودگاه‌های شهرهای ایوانو-فرانکیفسک و لوتسک در غرب اوکراین و دور از اهداف اصلی حمله در نقاط دیگر این کشور انجام گرفته‌ است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه، ۱۱ مارس، ارتش روسیه را به جلوگیری از تخلیه غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده ماریوپل، ولنوواخا و حمله به گذرگاه‌های بشردوستانه متهم کرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در شهر دنیپرو در مرکز اوکراین حملات آغاز شده است و دست کم یک غیرنظامی کشته شده است.

طبق گزارش اورژانس اوکراین، بمب‌ها در نزدیکی یک مهد کودک و یک ساختمان مسکونی فرود آمدند.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه ۱۱ مارس ۲۰۲۲ را در این گزارش پیگیری کنید.

آلمان از صربستان خواست به کارزار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بپیوندد

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در بلگراد پایتخت صربستان از این کشور خواست تا اگر خواهان عضویت در اتحادیه اروپا است، به کارزا تحریم‌ها علیه روسیه بپیوندد.
خانم بائربوک گفت: «ولادیمیر پوتین یک کارزار بی‌شرمانه برای تخریب اوکراین به راه انداخته و ابایی از هدف قرار دادن بیمارستان زنان و زایمان، مدارس و خانه و زندگی مردم ندارد. »
صربستان، متحد قدیمی روسیه در اروپا است. این کشور اگرچه حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده اما تاکنون حاضر نشده به برنامه کشورهای اروپایی برای تحریم مسکو بپیوندد.

حمله با پهپاد و کوکتل مولوتوف

روزنامه نیویورک پست در گزارشی از همکاری واحدهای ذخیره ارتش اوکراین و کارخانه آبجوسازی «پراودا» برای طراحی و استفاده از پهپادهای مسلح به کوکتل مولوتف خبر داده است.

از اولین روزهای حمله نظامی روسیه، ارتش اوکراین از صاحبان پهپادهای کوچک غیرنظامی خواست به طور داوطلبانه پهپاد خود را برای دفاع از کشور در اختیار ارتش قرار دهند و اکنون تصاویری از کاربرد جدید این پهپادها منتشر شده است.

تصاویری که منتشر شده است، یک پهپاد مخصوص فیلمبرداری را نشان می‌دهد با کمک چند قطعه اضافی و تسمه یک بطری آبجو حاوی مواد آتش‌زا زیر آن نصب شده و زاویه دوربین پهپاد احتمال برای مشاهده بهتر اهدافی که روی زمین قرار دارند، مستقیما به سمت پایین تغییر جهت داده شده است.

تغییر کاربری این پهپادها نتیجه همکاری نیروی ذخیره ارتش اوکراین و آبجوسازی «پراودا» در شهر لویو، واقع در غرب اوکراین است.

ارتش روسیه یک شهردار اوکراینی را به اسارت گرفت

معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار یک فایل ویدیویی در تلگرام از بازداشت شهردار ملیتوپل از سوی نظامیان روسیه خبر داد. این شهر ۱۵۰ هزار نفری در جنوب شرقی اوکراین و در استان زاپوریژیا قرار دارد.

روسیه ۱۶ هزار جنگجوی خارجی را به کار می‌گیرد!

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مدعی شده است که ۱۶ هزار نیرو از خاورمیانه برای حضور در جنگ اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند و باید به درخواست این افراد پاسخ مثبت داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز از این موضوع استقبال کرده است.

وزیر دفاع روسیه توضیح نداده است که این افراد در کدام کشورها ساکن هستند و روند جذب و اعزام آنها به جنگ اوکراین چگونه خواهد بود ولی گفت این افراد در جنگ علیه داعش با نیروهای روسیه بوده‌اند.

دولت روسیه در سوریه درگیر جنگ با داعش بود. پیش از این بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از اقدامات پوتین در اوکراین حمایت کرده بود.

پزشکان بدون مرز: ماریوپل در خطر یک تراژدی غیرقابل تصور قرار دارد

یکی از مدیران سازمان پزشکان بدون مرز روز جمعه درباره بروز یک تراژدی غیرقابل تصور در شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین هشدار داد.
استفان کورنیش، رئیس دفتر سوئیس سازمان پزشکان بدون مرز و یکی از هماهنگ کنندگان برنامه این شبکه در اوکزاین ضمن درخواست از جامعه جهانی بلای جلوگیری از بروز فاجعه در ماریوپل گفت: «صدها هزار نفر در این شهر به معنای واقعی کلمه محاصره شده و  گیر افتاده‌اند.»

بندر ماریوپل از زمان آغاز پیشروی ارتش روسیه در جنوب اوکراین یکی از اهداف اصلی و احتمالا اولیه برای قطع ارتباط اوکراین با جهان خارج از راه دریای آزوف و دریای سیاه است. این شهر از هفته گذشته تقریبا همه روزه گلوله‌باران می‌شود. برقراری آتش‌بس برای تخلیه این شهر تاکنون موقفیت‌آمیز نبوده است.

جلسه اضطراری وزرای بهداشت اتحادیه اروپا برای پذیرش مجروحان جنگی و بیماران اوکراینی

وزرای بهداشت ۲۷ عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برای بررسی چگونگی پذیرش مجروحان جنگی و پناهجویان بیمار اوکراینی جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کنند.
این تصمیم در پی افزایش شمار پناهجویان اوکراینی در کشورهای همسایه و احتمال بالای ناتوانی نظام درمانی این کشورها برای رسیدگی به وضعیت بیماران و مجروحان جنگی اتخاذ شده است

ارتش روسیه بر کی‌یف و شرق اوکراین متمرکز شده است

ارتش اوکراین روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای نظامی روسیه توان خود را برای پیشروی در کی‌یف، پایتخت و مناطق شرقی اوکراین متمرکز کرده‌اند.

براساس این بیانیه، نیروهای روسیه تهاجم خود برای تصرف شهر نیپرو در شرق اوکراین را گسترش داده‌اند. همزمان ماریوپل در کناره دریای آزوف، کریفیی ریه، کرمنچوک، نیکوپل و زاپوریژیا مهم‌ترین شهرهای هدف حملات ارتش روسیه در این روز معرفی شده‌اند.

ارتش روسیه در روزهای گذشته و دو هفته پس از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در شرق، جنوب و بخش‌های از شمال این کشور پیشروی و مناطق گسترده‌ای را تصرف کرده است.

پس از ایالات متحده، اتحادیه اروپا هم صادرات کالاهای لوکس به روسیه را ممنوع می‌کند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد صادرات کالاهای لوکس به روسیه به منظور ضربه زدن به طبقه حاکم این کشور و در چارچوب مجازات‌های اقتصادی جدید در هماهنگی با گروه ۷، ممنوع می‌شود.
ساعاتی پیش وزرات بازرگانی ایالات متحده آمریکا همین تصمیم را اعلام کرده بود.
خانم فن در لاین در زمان اعلام این تصمیم گفت: «آن‌هایی که از ماشین جنگی ولادیمیر پوتین حمایت می‌کنند، زمانی که بمب‌ها بر سر مردم بی‌گناه اوکراین می ریزد، نباید امکان بهره‌مندی از سبک زندگی تجملاتی و پرزرق و برق خود را داشته باشند.»
انتظار می‌رود تولیدکنندگان کالاهای لوکس در فرانسه و ایتالیا به‌شدت از این تصمیم متضرر شوند.

جو بایدن می‌خواهد روسیه را از نظام تجارت بین‌المللی محروم کند: ممنوعیت واردات غذاهای دریایی، وودکا و الماس به ایالات متحده

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد برای مجازات روسیه به دلیل حمله به اوکراین می‌خواهد این کشور را از نظام عادی تجارت بین‌المللی خارج کند. این طرح که در همراهی با اتحادیه اروپا و گروه ۷ مطرح شده راه را برای وضع تعرفه‌های گمرکی بر صادرات روسیه هموار می‌کند. امری که می‌تواند بیش از پیش مسکو را از منابع درآمد محروم کند.
رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین اعلام کرد ورود کالاهای بخش مهم اقتصادی روسیه به‌ویژه محصولات دریایی، وودکا و الماس به ایالات متحده ممنوع است.
وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا هم همزمان صادرات کالاهای لوکس از جمله خودرو، جواهرات، پوشاک و عتیقه به روسیه و بلاروس را ممنوع اعلام کرد.

ترکیه سفارت خود در اوکراین را به نزدیکی مرز رومانی منتقل کرد

ترکیه روز جمعه اعلام کرد سفارت خود را از کی‌یف پایتخت اوکراین به شهر چرنیفتچی در مرز این کشور با رومانی مننقل کرده است.
ایالات متحده آمریکا پیش از آغاز حمله نظامی روسیه سفارت‌خانه خود را از کی‌یف به لویو در غرب اوکراین منتقل کرده بود.
ترکیه روابط نزدیکی هم با اوکراین و هم با روسیه دارد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه میزبان نشست میان وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین بود. این تلاش برای میانجیگری هم عملا ناکام ماند.

روسیه شرکت متا را در لیست سازمان‌های افراطی قرار می‌دهد!

خبرگزاری روسی اینترفاکس روز جمعه گزارش داد که دادستان‌ها از دادگاهی در روسیه خواسته‌اند تا شرکت مادر فیس‌بوک، متا، را در فهرست «سازمان‌های افراطی» قرار دهد.

دادستانی همچنین از ناظر ارتباطات روسیه خواست دسترسی کاربران به خدمات شبکه اجتماعی اینستاگرام را محدود کند.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که در شبانه‌روز گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر تغییر «موقت» سیاست شرکت متا منتشر شد.

بر اساس این گزارش‌ها، شرکت متا که اینستاگرام و فیس‌بوک از زیر مجموعه‌های آن هستند، به کاربران این دو شبکه اجتماعی در برخی کشورها اجازه داده است که از شعارهای «مرگ بر پوتین» یا «مرگ بر متجاوزان روسی» استفاده کنند.

این پلتفرم‌ها البته از نفرت‌پراکنی و انتشار محتوای خشونت‌آمیز علیه «غیرنظامیان روس» خودداری خواهند کرد.

کانادا گروهی از الیگارش‌های روس از جمله آبراموویچ را تحریم کرد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز جمعه اعلام کرد شماری از الیگارش‌های روس، از جمله رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی را تحریم کرده است.
کانادا پس از بریتانیا دومین کشوری است که آبراموویچ را تحریم می‌کند. به‌گفته آقای ترودو اشخاص تحریم شده از تجارت با کانادا منع و دارایی‌های آن‌ها در این کشور مسدود می‌شود.
همزمان امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد در صورت ادامه جنگ تحریم‌های وسیع دیگری در سطح جهانی علیه روسیه اعمال خواهد شد.

سازمان ملل: شمار پناهجویان اوکراینی «جنگ بی‌معنی» از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد شمار پناهجویان اوکراینی که از زمان آغاز حمله روسیه این کشور را ترک کرده‌اند از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت. سازمان ملل در بیانیه روز جمعه این جنگ را «بی‌معنی» توصیف کرد.

براساس برآوردهای سازمان ملل دست‌کم ۲ میلیون نفر هم در داخل اوکراین مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

روز جمعه فرانسه و اتحادیه اروپا از تصمیم بریتانیا برای پذیرش پناهجویان اوکراینی از هفته آینده استقبال کردند. قرار است پناهجویان اوکراینی بدون پشت سر گذاشتن پروسه در بریتانیا پذیرش شوند.

همزمان دولت سوئد برآورد کرد شمار پناهجویان اوکراینی که در هفته‌های آینده وارد این کشور می‌شوند از مرز ۲۰۰ هزار نفر بگذرد.

سازمان ملل تأیید کرد که روسیه از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از دریافت «گزارش‌های موثق» مبنی بر استفاده روسیه از «بمب‌های خوشه‌ای» خبر داد.

بر اساس این گزارش، چندین مورد استفاده نیروهای روسی از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت اوکراین به دست این سازمان رسیده است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، در مقر این سازمان در ژنو به خبرنگاران گفت: «به دلیل تاثیرات منطقه‌ای گسترده، استفاده از مهمات خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت با اصول حقوق بین‌المللی بشردوستانه ناسازگار است.»

این مقام سازمان ملل هشدار داد:‌ «به مقام‌های روسیه یادآوری می‌کنیم که هدایت حملات علیه غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی، و همچنین به اصطلاح بمباران منطقه‌ای در شهرها و روستاها و دیگر شکل‌های حمله، بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است و می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود».

در همین زمینه، وب‌سایت افشاگر «بلینگ‌کت» که از مراجع تخصصی روزنامه‌نگاری تحقیقی با استناد به منابع مستقل است، تصاویری از بقایای مهمات یافت شده در مناطق غیرنظامی اوکراین منتشر کرده است.

نیروهای متجاوز روسیه یک مرکز نگهداری معلولان در نزدیکی خارکیف را بمباران کرد

یک مقام محلی روز جمعه بدون تایید آمار تلفات اعلام کرد که یک مرکز نگه‌داری معلولان در نزدیکی خارکیف، در شرق اوکراین، هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت.

اولگ سینگوبوف، مقام منطقه‌ای در خارکیف، در کانال تلگرام نوشت: «دشمن امروز یک مرکز تخصصی برای افراد معلول در نزدیکی اُسکیل را هدف قرار داد.»

او افزود که در زمان حمله ارتش روسیه، ۳۳۰ تن در این مرکز حضور داشتند، از جمله ۱۰ فرد نیازمند ویلچر و ۵۰ فرد معلول با قدرت تحرک پایین و تاکنون ۶۳ نفر تخلیه شده‌اند.

این مقام اوکراینی، بدون ارائه جزئیات بیشتر، حمله امروز ارتش روسیه به مرکز یاد شده در خارکیف را «جنایت جنگی علیه غیرنظامیان» دانست.

سازمان ملل: شمار پناهجویان اوکراینی «جنگ بی‌معنی» از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد شمار پناهجویان اوکراینی که از زمان آغاز حمله روسیه این کشور را ترک کرده‌اند از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت. سازمان ملل در بیانیه روز جمعه این جنگ را «بی‌معنی» توصیف کرد.

براساس برآوردهای سازمان ملل دست‌کم ۲ میلیون نفر هم در داخل اوکراین مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

روز جمعه فرانسه و اتحادیه اروپا از تصمیم بریتانیا برای پذیرش پناهجویان اوکراینی از هفته آینده استقبال کردند. قرار است پناهجویان اوکراینی بدون پشت سر گذاشتن پروسه در بریتانیا پذیرش شوند.

همزمان دولت سوئد برآورد کرد شمار پناهجویان اوکراینی که در هفته‌های آینده وارد این کشور می‌شوند از مرز ۲۰۰ هزار نفر بگذرد.

یک پهپاد احتمالا اوکراینی در نزدیکی پایتخت کرواسی سقوط کرد

آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی اعلام کرد یک پهپاد بزرگ نظامی ساخت شوروی سابق شامگاه پنچشنبه در نزدیکی زاگرب، پایتخت این کشور سقوط کرد.
هیچ گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی این حادثه منتشر نشده است.
نخست وزیر کرواسی می‌گوید معلوم نیست این پهپاد به نیروهای اوکراینی تعلق داشته یا ارتش روسیه. با این حال کارشناسان نظامی مجله وار زون (WAR ZONE)می‌گویند به توجه به موشک  Tuk-141 همراه این پهپاد، این هواپیمای بی‌سرنشین احتمالا متعلق به نیروهای اوکراین بوده است.
این پهپاد پیش از رسیدن به زاگرب طبیعتا باید از آسمان مجارستان عبور کرده باشد.

شرکت متا دادن شعار «مرگ بر روسیه» و «مرگ بر متجاوزان روسی» را در فیسبوک و اینستاگرام آزاد اعلام کرد

شرکت «مِتا» روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، اعلام کرد برای کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام «در برخی کشورها»، در چارچوب تهاجم به اوکراین، انتشار محتوای خشونت‌آمیز علیه مقام‌های روسیه و سربازان روسی از جمله شعار «مرگ بر پوتین» و «مرگ بر متجاوزان روسی» آزاد است.

این تصمیم بی‌سابقه شرکت متا، به عنوان غول فناوری در عرصه شبکه‌های اجتماعی، در سومین هفته از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اتخاذ شده و با سیاست ممنوعیت نفرت‌پراکنی در پلتفرم‌های آن در تناقض است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد این تغییر سیاست «موقت» خواهد بود.

با این حال، سخنگوی متا تاکید کرده است که انتشار چنین محتوایی علیه «غیرنظامیان روسیه» به‌هیچ‌وجه مجاز نیست.

روسیه دسترسی به اینستاگرام را محدود کرد

دولت روسیه روز جمعه اعلام کرد دسترسی به شبکه اینستاگرام را در این کشور محدود کرده است. مسکو این رسانه اجتماعی پرطرفدار را به انتشار محتوایی با هدف فراخوان به خشونت علیه مردم روسیه در به دلیل جنگ اوکراین متهم کرد.
روسکومتادزور، نهاد ناظر بر ارتباطات تلفنی و فن‌آوری اطلاعات روسیه اعلام کرد دسترسی به اینستاگرام در پی درخواست دادستانی کل روسیه محدود شده است.

زلنسکی: روسیه برای نابودی اوکراین آدم‌کش‌های سوریه‌ای را استخدام می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه روسیه را متهم کرد برای جنگ با این کشور از  نیروهای سوریه‌ای استفاده می‌کند.
این سخنان پس از آن اعلام می‌شود که روسیه اعلام کرد از اعزام مزدوران سوری برای همراهی با نظامیان روسیه در اوکراین استقبال می‌کند.
آقای زلنسکی در یک پیام ویدیویی تلگرامی گفت: ما با یک دشمن بسیار لجباز رو‌به‌رو هستیم. آن‌ها می‌خواهند مزدوران سوری را برای کشتن هموطنان ما به کار گیرند. سوریه کشوری که همه‌چیزش از سوی اشغالگران ویران شد. آن‌ها همین کار را در کشور ما انجام می‌دهند.»
روسیه به همراه ایران بزرگ‌ترین متحدان دولت بشار اسد در بیش از یک دهه جنگ داخلی این کشور به شمار می‌رود.

استولتنبرگ: جنگ اوکراین نباید به رویارویی ناتو با روسیه منجر شود

یانس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه گفت: جنگ میان روسیه و اوکراین نباید به رویارویی نظامی ناتو با روسیه بیانجامد.
آقای استولتنبرگدر گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ضمن دفاع از رد درخواست اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در آسمان این کشور، چنین اقدامی را به‌عنوان ورود به جنگ تمام عیار با روسیه توصیف کرد.

بریتانیا ۳۸۶ نماینده دومای روسیه را تحریم کرد

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا روز جمعه تحریم‌هایی را علیه ۳۸۶ نماینده دومای روسیه که از حمله به اوکراین حمایت کردند اعلام کرد.
وی در یک بیانیه مطبوعاتی تصریح کرد که این افراد که رای داده‌ بودند تا استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین به رسمیت شناخته شود با ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌های خود در بریتانیا مواجه شدند.

پوتین می‌گوید پیشرفت‌های مثبتی در مذاکره با کی‌یف مشاهده شده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در زمان دیدار با الکساندر لوکاشنکو، متحد بلاروس خود گفت «پیشرفت مثبتی‌» را در مذاکرات با اوکراین شاهد بوده است.
وی بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: «به شما اطلاع خواهم داد مذاکراتی که تقریبا هر روز در حال انجام است چگونه پیش می‌رود.»

از زمان ورود ده‌ها هزار سرباز روسیه به اوکراین، سه دور مذاکرات در بلاروس انجام شده است. مذاکره‌کنندگان بیشتر بر ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای غیرنظامیان متمرکز بوده‌اند. وزرای خارجه روسیه و اوکراین روز پنجشنبه برای نخستین بار از زمان آغاز حمله با یکدیگر دیدار کردند اما هیچ پیشرفتی برای آتش‌بس اعلام نشد.

وزارت دفاع بریتانیا: روسیه ممکن است برای حمله مجدد به کی‌یف آماده شود

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه گفت که نیروهای روسی همچنان به کندی به پیشرفت سمت کی‌یف ادامه می‌‌دهند اما ممکن است برای حمله جدیدی علیه پایتخت اوکراین در روزهای آینده آماده شوند.
این وزارتخانه گفت: «بعید است که روسیه به اهدافی که در طرح پیش از تهاجم مشخص شده، دست یافته باشد.»
وی درباره دلیل پیشروی کند نیروهای روس گفت: «مسائل لجستیکی مانع از پیشروی روسیه شده است همچنان که در اوکراین مقاومت قوی وجود دارد.»

کرملین: روس‌هایی که می‌گویند شرمنده هستند، روس‌‌های واقعی نیستند

کرملین روز جمعه اعلام کرد، روس‌هایی که می‌گویند از «عملیات ویژه نظامی» این کشور در اوکراین شرمنده هستند، روس‌های واقعی نیستند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره شعار «از روس بودن شرمنده‌ایم» که برخی در داخل و خارج روسیه تکرار می‌کنند، گفت: «یک روس واقعی، هرگز از روس بودن خجالت نمی‌کشد.»
وی تاکید کرد: «اگر کسی چنین چیزهایی می‌گوید، پس روس نیست.»
پسکوف گفت که احساسات ضد روسی به‌طور «خطرناکی» در غرب بالا گرفته است.

شورای امنیت با درخواست روسیه تشکیل جلسه می‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه به درخواست روسیه جلسه‌ای را برای بحث درباره آنچه که مسکو «فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در خاک اوکراین» می‌نامند برنامه‌ریزی کرده است. اتهاماتی که اوکراین و دولت بایدن آن را به شدت رد کرده‌اند.
اولیویا دالتو، سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «ما به روسیه اجازه نخواهیم داد جهان را به آتش بکشد یا از شورای امنیت سازمان ملل به‌عنوان محلی برای ترویج اطلاعات نادرست خود استفاده کند.»
این درخواست روسیه بعد از ظهر پنجشنبه از سوی معاون سفیر این کشور در سازمان ملل اعلام شد. روسیه مدعی است که اوکراین با حمایت ایالات متحده آزمایشگاه شیمیایی و بیولوژیکی را اداره می‌کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین این اتهام را رد کرد و گفت که این خود نشانه بدی است.
وی افزود: «این موضوع من را بسیار نگران می‌کند زیرا تقریبا متقاعد شده‌ایم اگر می‌خواهیم برنامه‌های روسیه را بدانیم، این همان چیزی است که روسیه دیگران را به آن متهم می‌کند.»
وی تاکید کرد: «من آدم معقولی هستم. رئیس جمهور یک کشور منطقی و مردم منطقی. من پدر دو فرزند هستم. هیچ سلاح شیمیایی یا هیچ سلاح کشتار جمعی دیگری در سرزمین من ساخته نشده است. همه دنیا این را می‌دانند.»

ولادیمیر پوتین دستور تسهیل اعزام نیروی «داوطلب» به اوکراین را صادر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه به ارتش خود دستور داد تا اعزام جنگجویان «داوطلب» به اوکراین را تسهیل کنند.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در جلسه شورای امنیت این کشور مدعی شد که ۱۶ هزار داوطلب در خاورمیانه آماده هستند تا همراه با نیروهای تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین در منطقه دونباس بجنگند.
پوتین در پاسخ به پیشنهاد وزیر دفاع خود گفت: «اگر می‌بینید که مردم می‌خواهند داوطلبانه به آنجا بروند، علاوه بر این، نه برای پول بلکه به کسانی که در دونباس زندگی می‌کنند کمک کنند باید آن‌ها را ملاقات کنید و به آن‌ها کمک کنید تا به منطقه جنگی بپیوندند.»

دادستانی روسیه دستور کنترل شدید شرکت‌های خارجی که این کشور را ترک می‌کنند صادر کرد

دادستانی روسیه روز جمعه دستور «کنترل شدید» شرکت‌های خارجی را صادر کرد؛ شرکت‌هایی که فعالیت خود در این کشور را به دلیل مداخله نظامی روسیه در اوکراین متوقف کرده‌اند.
این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که دادستان‌ها بر رعایت قوانین کار، شرایط قراردادهای کاری، پر

زلنسکی: جلوگیری از تخلیه ماریوپل، «ترور آشکار» است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که طی دو روز گذشته ۱۰۰ هزار نفر از هفت شهر تحت محاصره روسیه در شمال و مرکز این کشور از جمله حومه کی‌یف تخلیه شده‌اند.
او در عین حال گفت که جلوگیری روسیه از تخلیه شهر ماریوپل که در جنوب این کشور قرار دارد، «ترور آشکار» است.
زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود خطاب به اوکراینی‌ها گفت: «آن‌ها دستور روشنی دارند که ماریوپل را به‌عنوان گروگان نگه دارند.»
وی روس‌ها را متهم کرد که گذرگاه‌های بشردوستانه را در این شهر مورد حمله قرار داده‌اند.

داخت دستمزدها، اجرای تعهدات قراردادی در قبال پیمانکاران و در قبال فدراسیون روسیه نظارت دقیقی خواهند داشت.

تحریم انرژی روسیه؛ بایدن انتقاد جمهوری‌خواهان را رد کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اتهامات جمهوری‌خواهان مبنی بر توقف تولید نفت در آمریکا را به‌دلیل ممنوعیت واردات نفت روسیه که باعث افزایش قیمت بنزین می‌شود، رد کرد.
بایدن در سخنرانی نشست زمستانی کمیته ملی دموکرات‌ها گفت که آمریکایی‌ها به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، درد ناشی از افزایش قیمت گاز را احساس می‌کنند اما «آن‌ها می‌دانند که هر چقدر قیمت امروز دردناک است، هزینه‌ها نیز زیاد است. اگر ما اکنون اقدام نکنیم قیمت بالاتر خواهد رفت.»
بایدن روز سه‌شنبه گذشته ممنوعیت فوری واردات نفت و گاز روسیه را اعلام کرده بود.
جمهوری‌خواهان بایدن را متهم کرده‌اند که تولید انرژی را کند می‌کند چراکه در تلاش است تا ایالات متحده را به سمت سیاست‌های سبزتر سوق دهد و این عامل اصلی در افزایش قیمت‌ها است.
با این حال بایدن علت افزایش قیمت‌ها را «افزایش قیمت‌های پوتین» توصیف کرد و این که شرکت‌های نفتی برای تولید بیشتر نیازی به انگیزه ندارند.
وی تصریح کرد: «مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی گفته‌اند که سرمایه‌گذاری و تولید را افزایش می‌دهند. آن‌ها ظرفیت انجام این کار را دارند.»
وی همچنین نسبت به سودجویی در زمان جنگ هشدار داد.

سنای ایالات متحده با بسته ۱۳.۶ میلیارد دلاری کمک به اوکراین موافقت کرد

سنای ایالات متحده آمریکا موافقت خود را با تصویب بسته اضطراری ۱۳.۶ میلیارد دلاری کمک‌های نظامی و بشردوستانه برای اوکراین و متحدان اروپایی را صادر کرد.
این مصوبه ۶۸ رای مثبت و ۳۱ رای منفی کسب کرد.
انتظار می‌رود به زودی، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا آن را برای اجرایی شدن امضا کند.
حدود نیمی از بسته ۱۳.۶ میلیارد دلاری مربوط به تسلیح و تجهیز اوکراین و هزینه‌های پنتاگون برای اعزام نیروهای آمریکایی به دیگر کشورهای اروپای شرقی است.

انجام حملات هوایی جدید به چند شهر دیگر اوکراین

اورژانس اوکراین اعلام کرد که روسیه در حملات هوایی روز جمعه مناطق غیرنظامی را هدف قرار داد به طوری که یک نفر در دنیپرو در مرکز اوکراین، شهری که تاکنون از تهاجم روس‌ها در امان بود، کشته شد.
طبق گفته اورژانس، در اوایل صبح امروز سه حمله هوایی به شهر شامل یک مهدکودک، یک ساختمان مسکونی و یک کارخانه دو طبقه کفش صورت گرفت.
شهر لوتسک در شمال غرب اوکراین نیز هدف حملات هوایی قرار گرفت.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که فرودگاه‌های نظامی لوتسک و ایوانو-فرانکیفسک از فعالیت ساقط شده‌اند

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6331

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.