• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

گزارش‌های خبری از هفدهمین روز تجاوز روسیه به خاک اوکراین

  • کد خبر : 6409
  • 14 مارس 2022 - 2:20
گزارش‌های خبری از هفدهمین روز تجاوز روسیه به خاک اوکراین

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، حمله روز یکشنبه در حالی انجام شد که روسیه روز گذشته تهدید کرد که تسلیحات غربی به اوکراین را هدف قرار خواهد داد. آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز یکشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۲ را در این گزارش پیگیری کنید. هشدار آژانس بین‌المللی انرژی […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، حمله روز یکشنبه در حالی انجام شد که روسیه روز گذشته تهدید کرد که تسلیحات غربی به اوکراین را هدف قرار خواهد داد.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز یکشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۲ را در این گزارش پیگیری کنید.

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیامدهای خستگی کارکنان چرنوبیل

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گوید که کارکنان نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین به دلیل «خستگی جسمی و روحی» دیگر برخی از وظایف را انجام نمی‌دهند.

آژانس روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد که کارکنان این نیروگاه نزدیک به سه هفته است که بدون وقفه کار می‌کنند.

نیروهای روسیه در اولین روز تهاجم خود به اوکراین این نیروگاه را که محل بدترین فاجعه هسته‌ای جهان بوده است، تصرف کردند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، گفت: «وضعیت به طور فزاینده وخیم» کارکنان چرنوبیل به تلاش‌ها برای تضمین ایمنی تأسیسات هسته‌ای اوکراین «فوریت بیشتری» می دهد.

مقامات در مورد عواقب احتمالی آسیب به تاسیسات هسته‌ای اوکراین در طول جنگ ابراز نگرانی کرده اند.

زلنسکی از غول‌های فناوری جهان خواست که به حمایت از محصولات خود در روسیه پایان دهند

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، می‌گوید غول‌های فناوری نظیر مایکروسافت و اوراکل باید حمایت از محصولات خود در روسیه را متوقف کنند.

آقای زلنسکی در توییتی خطاب به این شرکت‌ها گفت که هیچ «تصمیم نیمه‌ای» وجود ندارد.

شرکت اوراکل در واکنش به توییت ولودیمیر زلنسکی توییت کرد که به همه فعالیت‌های خود در روسیه پایان داده و دسترسی به سرویس پشتیبانی در آن کشور را قطع کرده است،‌ از جمله به‌روزرسانی‌ها و آپدیت‌های نرم‌افزاری را از دسترس خارج کرده است.

اوراکل همچنین گفت که مراودات با همه شرکای روسی و شرکت‌های تابعه خود را به حالت تعلیق درآورده است.

شرکت‌های اوراکل و اس‌ای پی روز سوم مارس گفته بودند که همه ماراودات تجارتی خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده اند. مایکروسافت هم یک روز بعد اعلام کرد که همه فروش‌های آتی خود در این کشور را به حالت تعلیق در می آورد.

هشدار صلیب سرخ: زمان برای جلوگیری از فاجعه انسانی در ماریوپول دارد به پایان می‌رسد

صلیب سرخ بین‌الملل هشدار داد فرصت برای نجات هزاران نفری که در بندر ماریوپول زیر آتش جنگ گیر افتاده‌اند رو به اتمام است.

صلیب سرخ در این بیانیه گفت اگر “هرچه زودتر یک توافق معتبر، دقیق و قابل اجرا” برای امدادرسانی به این شهر در محاصره حاصل نشود، تاریخ در آینده “با دهشت” به آنچه اکنون در آن می‌گذرد نگاه خواهد کرد.

ماریوپول تقریبا دو هفته بدون آب و غذا و دارو است و کاروان‌های کمک به گفته نهادهای امدادرسان در ایست‌بارزسی‌های روسیه متوقف مانده‌اند.

صلیب سرخ از تمام طرف‌های درگیر خواست نیازهای بشردوستانه را در اولویت قرار دهند تا کمبود شدید آب و غذا و دارو یک فاجعه انسانی را در این شهر تقریبا نیم‌میلیون نفری رقم نزد.

به گفته مقام‌های اوکراینی از زمان حمله روسیه ۲۱۰۰ نفر از ساکنان ماریوپول کشته شده‌اند، هزار نفر از چهارشنبه.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه از روسیه برای خارج کردن شهروندانش از ماریوپول درخواست کمک کرده است.

سفارت چین در آمریکا: هدف پکن جلوگیری از “خارج شدن از کنترل” جنگ است

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی مبنی بر درخواست روسیه از چین برای کمک نظامی، گفته است که پکن در حال حاضر بر جلوگیری از “خارج شدن از کنترل” جنگ در اوکراین متمرکز است.

خبرگزاری رویترز به نقل از لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین، گفت که “وضعیت در اوکراین واقعا نگران کننده است”.

او گفت: الویت اصلی در حال حاضر جلوگیری از تشدید وضعیت متشنج یا حتی خارج شدن از کنترل است.

پیشتر در روز یکشنبه، روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز و برخی رسانه‌ها گزارش دادند که مقامات آمریکایی معتقدند روسیه از چین برای کمک به عملیات جنگی خود در اوکراین و همچنین حمایت اقتصادی درخواست کرده است.

اما این مقام چینی به رسانه ها گفت که در این خصوص “چیزی نشنیده است”.

مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که اگر چین برای دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک کند، با عواقبی مواجه خواهد شد.

چین تاکنون به طور علنی در جنگ اوکراین بی طرف مانده و از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده است.

برق چرنوبیل وصل شد

مقام‌های اوکراینی شامگاه یکشنبه از تامین مجدد برق نیروگاه اتمی چرنوبیل خبر دادند.

سازمان انرژی هسته‌ای اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی در کانال تلگرام خود گفت: «امروز، متخصصان برق و دانشمندان هسته‌ای ما موفق شدند برق نیروگاه اتمی چرنوبیل را که به تصرف اشغالگران روس درآمده است، مجددا تامین کنند».

به این ترتیب، سیستم‌های خنک‌کننده تاسیسات ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای، اکنون به‌جای منبع تغذیه اضطراری، به کارکرد عادی خود بازگشته‌اند. برق این نیروگاه از کار افتاده از روز چهارشنبه قطع شده بود.

شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی با ابراز تاسف و محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، خواهان بازگرداندن کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به اوکراین شده است.

اشغال منطقه چرنوبیل یکی از اولین اهداف ارتش روسیه در حمله به اوکراین بود. این منطقه در مرز بلاروس قرار داد که محل استقرار نیروهای نظامی روسیه است و فقط ۱۲۸ کیلومتر از کی‌یف، پایتخت اوکراین، فاصله دارد.

انفجار در این نیروگاه در سال ۱۹۸۶، زمانی که اوکراین عضو اتحاد جماهیر شوروی بود، به یک فاجعه تمام‌عیار منجر شد. این نیروگاه به همراه مناطق اطراف آن از زمان فاجعه هسته‌ای خالی از سکنه است.

حمله موشکی به یک کارخانه کک سازی

خبرگزاری رویترز شامگاه یکشنبه به نقل از دادستان عمومی اوکراین گزارش داد که کارخانه کُک‌سازی شهر آودیفکا متعلق به شرکت اوکراینی مِت‌اینوست هدف اصابت «پنج موشک» قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که آیا حمله به این تاسیسات تلفات جانی داشته است یا نه. با این حال، بر اساس اطلاعیه دادستانی، برخی از بخش‌های این تاسیسات از جمله یک خط لوله آسیب دیده است و تامین گرمایش شهر آودیفکا در حال حاضر ناممکن است.

آودیفکا در شمال دونتسک، در شرق اوکراین، قرار دارد و مت‌اینوست نیز بزرگ‌ترین شرکت کاوش معدن و صنایع فولاد اوکراین است.

جمهوری خودخوانده دونتسک در کنترل جدایی‌طلبان هوادار پوتین است. رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه ۲۱ فوریه (سه روز پیش از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین)، فرمانی مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک را امضاء کرد و ساعاتی بعد ستون‌هایی از خودروهای نظامی شامل تانک وارد شهر دونتسک شدند.

مقامات ماریوپل: بیش از ۲۱۰۰ نفر از ساکنان این شهر کشته شدند

شورای شهر ماریوپل که در محاصره نیروهای روسیه قرار دارد از کشته شدن ۲۱۸۷ نفر از ساکنان این شهر خبر داده است.

مقامات محلی گفته اند که در روز گذشته دست کم ۲۲ حمله به این شهر صورت گرفته است.

شورای این شهر در بیانیه ای گفته: “مردم در ماریوپل ۱۲ روز است که در شرایط دشواری قرار دارند. دراین شهر آب، برق و سیستم گرمایی وجود ندارد. تقریبا هیچ ارتباطی موبایلی در این شهر نیست. آخرین ذخایر آب و غذا در حال اتمام است.”

نیروهای روسی حومه شرقی این شهر را تصرف کرده اند.

تصاویر ماهواره ای اخیر خسارات گسترده ای را به ساختمان های مسکونی و غیرنظامی نشان می دهد.

هشدار آمریکا به چین در مورد کمک به روسیه در دور زدن تحریم‌های غرب علیه این کشور

آمریکا به چین هشدار داده که به روسیه برای دور زدن تحریم های غرب به این کشور کمک نکند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته که این کشور اجازه نخواهد داد که به روسیه راه نجاتی ارائه شود.

آقای سالیوان همچنین گفته اگر چین به این کشور کمک کند با عواقب آن مواجه خواهد شد.

او قرار است فردا در رم با یانگ جیچی، مقام ارشد سیاست خارجی چین دیدار کند .

چین، بزرگترین شریک تجاری روسیه، حمله به اوکراین را مورد انتقاد قرار نداده و می گوید تحریمی علیه این کشور اعمال نخواهد کرد.

وزیر دارایی روسیه گفته که مسکو امیدوار است پکن در مواجهه با محدودیت ها به این کشور کمک کند.

خبرنگاران در اوکراین زیر آتش قرار دارند

برنت رنود، اولین خبرنگار خارجی است که در گیری های اوکراین کشته شد. اما دست کم یک خبرنگار دیگر و همچنین یک فیلمبردارپیش از این در حمله به برج تلویزیونی در کی یف، پایتخت کشته شده اند.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران گفته که یوهنی ساکون، خبرنگار و فیلمبردار کانال تلویزیونی “لایوLIVE” اوکراین که برای خبرگزاری اسپانیایی “ایی اف ایی” هم کار می کرد در جریان حمله به برج تلویزیون در اول مارس کشته شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز هم گفته که چندین نفر دیگر از جمله گیلوم بریکه، عکاس سوئیسی، پس از عبور از یک ایست بازرسی در جاده ای به سمت میکولایف در ۶ مارس توسط اعضای یک گروه کماندویی ویژه روسی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. آقای بریکه گفته که توسط سربازان مورد آزار و اذیت قرار گرفته و آن ها ۳۰۰۰ یورو و تجهیزاتش را به زور از او گرفتند.

مبدا پهپادی که در کرواسی سقوط کرده همچنان نامعلوم است

مقامات کرواسی می‌گویند که هنوز مشخص نیست که چه کسی پهپاد نظامی را که پنجشنبه صبح در شهر زاگرب سقوط کرد، به پرواز درآورده است.

ساکنان شهر زاگرب، پایتخت کرواسی در اولین ساعات بامداد پنجشنبه گذشته با صدای سقوط یک پهپاد نظامی در این شهر از خواب پریدند.

تحقیقات همچنان ادامه داشته و کارشناسان وزارت دفاع این کشور دیروز هم محل سقوط پهپاد و قطعات آن را بررسی کردند.

این پهپاد احتمالا یک هواپیمای شناسایی توپولوف تو ۱۴۱ متعلق به دوران شوروی بوده است.

با وجود قدیمی بودن این نوع پهپاد اما ارتش اوکراین در درگیری‌های سال ۲۰۱۴ و جنگ اخیر از آن استفاده می‌کند.

رسانه‌ها پس از مرگ خبرنگار آمریکایی از ورود به شهر ایرپین منع شدند

الکساندر مارکوشین، شهردارایرپین در پی مرگ برنت رنود، خبرنگار آمریکایی در اوایل امروز در این شهر در تلگرام گفت که خبرنگاران دیگر اجازه ورود به این شهر را که در نزدیکی کی‌یف، پایتخت واقع شده، ندارند.

آقای مارکوشین گفته: “از امروز ما ورود خبرنگاران به ایرپین را ممنوع می کنیم، ما می خواهیم جان آن ها و مدافعان خود را نجات دهیم.”

او همچنین از خبرنگاران و غیرنظامیان اوکراینی خواست که اطلاعاتی در مورد پرسنل نظامی، تجهیزات آن ها یا هر چیزی که می تواند مکان آن ها را نشان دهد، به صورت آنلاین منتشر نکنند.

روسیه مدعی شد که در حمله به پایگاه یافوروف ‘جنگجویان خارجی’ کشته شدند

وزارت دفاع روسیه تایید کرده که در حملات موشکی این کشور به یک مرکز آموزشی نظامی در یافوروف، در غرب اوکراین “بیش از ۱۸۰ مزدور خارجی” را کشته و مقدار زیادی از تسلیحاتی را که بوسیله کشورهای خارجی تامین شده بوده را منهدم کرده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک نشست توجیهی گفت که روسیه به حملات خود علیه جنگجویانی که به نیروهای اوکراینی می‌پیوندند ادامه خواهد داد.

مقامات اوکراینی پیشتر گفته بودند در این حمله ۳۵ نفر کشته و بیش از ۱۳۰ نفر زخمی شدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه با پیشنهاد وزیر دفاع کشورش برای استفاده از جنگجویان داوطلب خاورمیانه در جنگ اوکراین استقبال کرد.

بیش از  ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار اوکراینی تاکنون از این کشور گریخته‌اند

طبق آخرین آمار سازمان ملل که روز یکشنبه منتشر شد، بیش از دو هفته پس از حمله روسیه به اوکراین، حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته به صف آوارگانی پیوسته‌اند که از جنگ گریخته‌اند.
کمیساریای عالی پناهندگان گفت که از ابتدای شروع درگیری‌ها ۲ میلیون ۶۹۸ هزار و ۲۸۰ نفر از اوکراین گریخته‌اند.
به گفته فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان، اروپا پس از جنگ جهانی دوم شاهد چنین فرار سریع پناهندگان نبوده است.

مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین از پیشرفت در مذاکرات می‌گویند

میخائیلو پودولیاک، مذاکره‌کننده و مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت که مذاکرات سازنده‌تر شده است.
وی اضافه کرد: «ما اصولا هیچ موضعی را نمی‌پذیریم. روسیه اکنون این را درک کرده است. روسیه در حال حاضر شروع به گفت‌وگوهای سازنده کرده است. من فکر می‌کنم که ما به معنای واقعی کلمه در عرض چند روز به نتایجی دست خواهیم یافت.»
از سوی دیگر لئونید اسلوتسکی، یکی از نمایندگان روسیه در مذاکرات گفت که پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است و آن‌ها امیدوارند به زودی به یک «موضع مشترک» برسند.

زلنسکی: ۱۲۵ هزار غیرنظامی از طریق گذرگاه‌های امن تخلیه شده‌اند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که تاکنون ۱۲۵ هزار غیرنظامی از طریق گذرگاه‌های امن تخلیه شده‌اند و کاروانی با کمک‌های بشردوستانه به سمت شهر محاصره شده ماریوپل در حرکت است.
وی در یک سخنرانی ویدئویی در روز یکشنبه گفت: «ما در حال حاضر تقریبا ۱۲۵ هزار نفر را از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه به منطقه امن منتقل کرده‌ایم.»
وی در عین حال تاکید کرد که وظیفه اصلی امروز ماریوپل است.
وی افزود: «کمک‌های بشردوستانه دو ساعت با ماریوپل فاصله دارد.»

هشدار آمریکا به روسیه: اگر موشک‌ها به خاک ناتو اصابت کند پاسخ خواهیم داد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید در صورتی که موشک‌های روسیه از مرزها عبور کند و به اعضای ائتلاف امنیتی حمله شود، این موضوع با پاسخ ناتو همراه خواهد بود.
موشک‌های روسیه روز یکشنبه به یک پایگاه آموزشی نظامی در نزدیکی مرز غربی اوکراین با لهستان که عضو ناتو است اصابت کرد و ۳۵ نفر کشته شدند.
سالیوان به شبکه خبری سی بی اس گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بارها به صراحت گفته است که ایالات متحده با متحدانمان برای دفاع از هر وجب خاک کشورهای ناتو کار خواهد کرد.
سالیوان تاکید کرد که حمله نظامی به قلمرو ناتو موجب استناد به ماده پنج می‌شود که سایر کشورهای عضو ناتو از کشور مورد حمله دفاع کنند.
وی تهدید کرد حتی اگر شلیک روسیه به خاک ناتو تصادفی باشد این سازمان پاسخ خواهد داد.

حمله به یک صومعه در دونتسک اوکراین

مقامات محلی اوکراین گفتند که در پی حمله به یک صومعه بزرگ در منطقه دونتسک حدود ۳۰ نفر مجروح شدند در حالی که بمب‌های فسفر به محلی در منطقه لوهانسک اصابت کرد.
به گفته اولکسی بیلوچیتسکی، رئیس پلیس پوپاسنا، واقع در حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب لوهانسک، روس‌ها از بمب‌های فسفر در منطقه حفاظتی وی استفاده کردند.
او در فیس‌بوگ گفت: «این چیزی است که نازی‌ها آن را پیاز سوزان می‌نامند و این همان چیزی است که روس‌ها در شهرهای ما پرتاب می‌کنند.»
از سوی دیگر در جنوب اوکراین و منطقه دونتسک، یک صومعه بزرگ که نزدیک به هزار نفر در آن پناه گرفته بودند بمباران شد.
دفتر دادستانی کل اوکراین اعلام کرد که حدود ۳۰ نفر در این بمباران زخمی شدند.

پاپ: تهاجم به اوکراین قبل از اینکه شهرها را به گورستان تبدیل کند باید متوقف شود

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه خواستار پایان یافتن «قتل‌عام» در اوکراین شد.
وی درباره شهر بندری مایوپل که در محاصره نیروهای روسیه قرار دارد گفت: «در جنگ ظالمانه‌ای که اوکراین را ویران می‌کند، ماریوپل به شهری شهید تبدیل شده است.»
پاپ اعلام کرد: «مقابل وحشی‌گری در کشتار کودکان، بی‌گناهان، غیرنظامیان بی‌دفاع هیچ دلیل راهبردی وجود ندارد. تهاجم مسلحانه غیرقابل قبول باید متوقف شود قبل از اینکه شهرها را به گورستان تبدیل کند.»
پاپ با دعوت به مذاکره و ایجاد کریدورهای بشردوستانه تاکید کرد: «به نام خدا، از شما می‌خواهم که این کشتار را متوقف کنید.»
وی همچنین برای صلح دعا کرد و گفت: «خدا فقط خدای صلح است، نه خدای جنگ. کسانی که از خشونت حمایت می‌کنند نام خدا را بی‌حرمت می‌کنند.»

یک خبرنگار آمریکایی در اوکراین کشته شد

یک خبرنگار آمریکایی روز یکشنبه در ایرپین در حاشیه شمال غربی کی‌یف جایی که نیروهای اوکراینی در حال نبرد با نیروهای روس هستند بر اثر اصابت گلوله کشته و یک خبرنگار دیگر زخمی شد.
دانیلو شاپوالوف، پزشک متخصص نیروهای اوکراینی که از قربانیان مراقبت می‌کرد به خبرگزاری فرانسه گفت که این دو مرد هنگام رانندگی همراه با یک غیر نظامی اوکراینی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه جسد خبرنگار کشته شده را مشاهده کرده است.

تعداد کشته های حمله روسیه به غرب اوکراین به ۳۵ نفر رسید

مقامت منطقه لویو در غرب اوکراین می گویند دستکم ۳۵ نفر بر اثر حمله موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی مرز لهستان کشته  و بیش از ۱۳۴ نفر هم زخمی شده اند. از این پایگاه، کی یف در گذشته برای شرکت در  مانورهای مشترک با نیروهای ناتو استفاده کرده بود.

تعداد کودکان کشته شده در اوکراین به ۸۵ نفر رسید

دفتر دادستان کل اوکراین روز یکشنبه از کشته شدن در مجموع ۸۵ کودک در جریان حملات هوایی و گلوله باران نیروهای روسیه خبر داد. طبق این آمار رسمی بیش از یکصد کودک هم تاکنون مجروح شده اند و به ۳۶۹ واحد آموزشی خساراتی وارد آمده که از این میان ۵۷ واحد کاملا تخریب شده است.

لهستان: اگر پوتین از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، «تغییرگر بازی» خواهد بود

آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان می‌گوید که اگر پوتین از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، این موضوع برای ناتو، تغییر بازی تعبیر می‌شود.
این مقام لهستانی معتقد است که روسیه احتمال دارد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند زیرا ولادیمیر پوتین در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد.
وی افزود: «در واقع از نظر سیاسی او جنگ را باخته است و در داخل نیز برنده آن نیست.»
او تاکید کرد که اگر پوتین از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، یک «تغییرگر بازی» خواهد بود.»

اوکراین: هفت غیرنظامی در گلوله‌باران نیروهای روسیه به کریدورهای بشردوستانه کشته شدند

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که هفت غیرنظامی اوکراینی از جمله یک کودک در اثر گلوله‌باران کریدورهای بشردوستانه از سوی روسیه کشته شدند و این کاروان را مجبور به بازگشت کردند.
طبق گزارش مقام‌های اوکراینی، این هفت نفر از جمله صدها نفری بودند که سعی کردند از روستای پرموها در ۲۰ کیلومتری شمال کی‌یف فرار کنند. این گزارش اضافه می‌کند که تعداد نامعلومی در این گلوله باران زخمی شده‌اند.
مسکو گفته است که کریدورهای بشردوستانه خارج از مناطق درگیری ایجاد می‌کند اما مقامات اوکراینی، روسیه را به ایجاد اختلال در این مسیرها و شلیک به غیرنظامیان متهم کرده‌اند.

دبیرکل ناتو: روسیه ممکن است از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه گفت که روسیه ممکن است پس از حمله به اوکراین از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند.
استولتنبرگ در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی ولت‌آم زونتاگ گفت: «در روزهای اخیر ادعاهای پوچ درباره آزمایشگاه‌های سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی شنیده‌ایم.»
وی افزود که «کرملین بهانه‌های دروغینی را برای توجیه آنچه قابل توجیه نیست ابداع می‌کند.»
وی تاکید کرد: «اکنون که این ادعاهای نادرست مطرح شده است، ما باید هوشیار باشیم زیرا ممکن است خود روسیه بتواند عملیات تسلیحات شیمیایی را تحت این دروغ سازی برنامه‌ریزی کند. این یک جنایت جنگی است.»
وی افزود: «اگرچه مردم اوکراین با شجاعت در برابر تهاجم روسیه مقاومت می‌کنند، روزهای آینده احتمالا سختی‌های بیشتری را به همراه خواهند داشت.»

حمله روسیه به نزدیکی مرز لهستان باعث کشته شدن ۹ نفر شد

طبق گزارش‌های اولیه اعلام شده از سوی مقامات نظامی منطقه لویو حملاتی که یک پایگاه نظامی در غرب اوکراین را هدف قرار داد باعث کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۵۷ نفر شد.
ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار نظامی منطقه لویو در تلگرام گفت که «۹ قهرمان جان باختند و ۵۷ نفر مجروح در بیمارستان بستری شدند.»

اتوبوس حامل پناهجویان اوکراینی در ایتالیا واژگون شد

رادیو دولتی ایتالیا می‌گوید که اتوبوس حامل حدود ۵۰ پناهجوی اوکراینی در یک بزرگراه اصلی در شمال ایتالیا واژگون شد و یک مسافر کشته و تعداد دیگری زخمی شدند.
رادیو رای گفت که یک زن در این تصادف جان خود را از دست داد و بقیه سرنشینان اتوبوس پس از تصادف بامداد یکشنبه به سلامت از اتوبوس خارج شدند.
حدود ۳۵ هزار پناهجوی اوکراینی که از جنگ فرار کرده‌اند وارد ایتالیا شده‌اند که اغلب آن‌ها از طریق مرز شمال شرقی این کشور با اسلوونی وارد شده‌اند.

زلنسکی: روسیه در تلاش‌ است شبه‌ جمهوری‌های جدید در اوکراین ایجاد کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شب گذشته خود گفت: «روسیه در تلاش است تا شبه جمهوری‌های جدیدی در اوکراین ایجاد کند تا از این طریق کشور را تجزیه کند.»
زلنسکی از مناطق اوکراین از جمله خرسون که به تصرف نیروهای روس درآمده‌اند خواست تا تجربه دونتسک و لوهانسک را تکرار نکنند.
جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در سال ۲۰۱۴ جنگ با نیروهای اوکراینی را در آن مناطق آغاز کردند.
زلنسکی گفت: «اشغالگران در قلمرو منطقه خرسون تلاش می‌کنند تجربه غم انگیز تشکیل شبه جمهوری‌ها را تکرار کنند. آن‌ها اقدام به سیاه‌نمایی علیه رهبران محلی می‌کنند، نمایندگان را تحت فشار قرار می‌دهند و به دنبال کسی می‌گردند که رشوه بدهند.»
زلنسکی گفت که اعضای شورای شهر در خرسون، شهری با ۲۹۰ هزار نفر جمعیت طرح‌های ایجاد یک شبه جمهوری جدید را رد کرده‌اند.
لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6409

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.