• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

پوتین جهان را بر سر منطقه پرواز ممنوع تهدید کرد/ تخلیه ماریوپول به تعویق افتاد

  • کد خبر : 6145
  • 05 مارس 2022 - 20:50
پوتین جهان را بر سر منطقه پرواز ممنوع تهدید کرد/ تخلیه ماریوپول به تعویق افتاد

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، ماریوپول یکی از شهرهای استراتژیک اوکراین، تخلیه برنامه ریزی شده ساکنانش در روز شنبه را به تعویق انداخت و نیروهای روسیه را به دلیل نقض آتش بس موقت آنها مقصر دانست، همچنین رهبر روسیه به غرب درباره وقوع یک جنگ گسترده تر در صورت ایجاد منطقه پرواز ممنوع هشدار داد. […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، ماریوپول یکی از شهرهای استراتژیک اوکراین، تخلیه برنامه ریزی شده ساکنانش در روز شنبه را به تعویق انداخت و نیروهای روسیه را به دلیل نقض آتش بس موقت آنها مقصر دانست، همچنین رهبر روسیه به غرب درباره وقوع یک جنگ گسترده تر در صورت ایجاد منطقه پرواز ممنوع هشدار داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: «هر حرکتی در این راستا از نظر ما مشارکت در یک درگیری مسلحانه توسط آن کشور تلقی خواهد شد».

پوتین در حالی که از درخواست ولادمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود از ناتو برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع به دلیل ترس از شروع درگیری هسته‌ای انتقاد می‌کرد، از «عواقب عظیم و فاجعه‌بار نه تنها برای اروپا بلکه برای کل جهان» در صورت ایجاد چنین منطقه‌ای سخن گفت.

برای زلنسکی، رهبر کشوری که در روز دهم تجاوز روسیه و آن هم تحت بمباران فزاینده‌ای هست که هر لحظه بیشتر زیرساخت‌های این کشور را با خاک یکسان می‌کند و نزدیک به ۱٫۴ میلیون غیرنظامی را آواره کرده است، «نه» ناتو، این ائتلاف نظامی غرب به درخواست منطقه پرواز ممنوع اساساً « چراغ سبز برای بمباران بیشتر شهرها و روستاهای اوکراین است»

‏‎ از افتخارات ماریوپول است این است که در جریان درگیری‌های سال ۲۰۱۴ در برابر محاصره شورشیان مورد حمایت مسکو مقاومت کرد، اما این روزها این بندر دریایی آزوف بدون برق، غذا و آب و آن هم در سرمای کشنده زمستان گرفتار شده است که موجب شده مردم برای تخلیه این شهر تجمع کنند.

با این حال مقامات شهری، تخلیه را به تاخیر انداختند و گفته‌اند: “طرف روسی به آتش بس پایبند نیست و به گلوله باران ماریوپل و اطراف آن ادامه داده است و به دلایل امنیتی، تخلیه غیرنظامیان به تعویق افتاده است.”

مقامات ماریوپل افزودند که مذاکرات “برای برقراری آتش بس و تضمین یک کریدور انسانی امن” در جریان است.

تخلیه به عنوان مقدمه ای برای حمله نهایی تلقی می شد که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، ارتش روسیه از کریمه اشغالی به سوی شمال حرکت کرده و با نیروهای خود از شرق پیوند می خورد و کنترل سواحل اوکراین در دریای آزوف را به دست می گیرد.

وزرات دفاع روسیه از اعلام آتش‌بس برای باز کردن یک کریدور بشردوستانه در برابر شدیدترین نبردهای این جنگ خبر داده است و مقامات گفته‌اند که با آغاز آتش‌بس مردم ۴۵۰ هزار نفری این شهر می‌توانند با اتوبوس و ماشین‌های شخصی خود این شهر را ترک کنند.

وادیم بویچنکو، شهردار این شهر گفت: “این تصمیم آسانی نبود، اما… ماریوپول خیابان ها یا خانه های آن نیست. ماریوپول مردم آن هستند، من و شما هستیم.”

این محاصره زمانی رخ داد که نیروهای روسیه می‌خواستند بیشتر به کی‌یف، پایتخت اوکراین در میان نبردهای شدید، به ویژه از مناطق غربی و شهر شمالی چرنیهف، نزدیک‌تر شوند.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.