• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

نازنین زاغری و انوشه آشوری در راه بریتانیا، مراد طاهباز از زندان آزاد شد

  • کد خبر : 6505
  • 16 مارس 2022 - 14:26
نازنین زاغری و انوشه آشوری در راه بریتانیا، مراد طاهباز از زندان آزاد شد

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرده که نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری دو زندانی ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران در حال عزیمت به بریتانیا هستند. لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا هم در توییتی گفته است “من می‌توانم تایید کنم که نازنین زاغری-راتکلیف و انوشه آشوری امروز به بریتانیا باز خواهند گشت […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرده که نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری دو زندانی ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران در حال عزیمت به بریتانیا هستند.

لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا هم در توییتی گفته است “من می‌توانم تایید کنم که نازنین زاغری-راتکلیف و انوشه آشوری امروز به بریتانیا باز خواهند گشت و مراد طاهباز با مرخصی از زندان آزاد شده است. آنها اواخر امروز به خانواده هایشان ملحق خواهند شد”وی برای خروج آقای طاهباز از ایران هم وعده داده که به تلاش ها ادامه داده خواهد شد. آقای طاهباز دیگر ایرانی – بریتانیایی بازداشتی در ایران است که همراه با گروهی از متخصصان محیط زیست زندانی شده است.

همچنین حجت کرمانی وکیل نازنین زاغری و انوشه آشوری روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود، در حالی که مذاکرات طولانی مدت تهران و لندن بر سر ۴۰۰ میلیون پوند (بدهی ۵۳۰ میلیون دلاری)ادامه می دهند، نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری دو تبعه ایرانی-بریتانیایی زندانی شده برای خروج از کشور در مسیر فرودگاه تهران هستند.

کرمانی اضافه کرده بود: هر دوی آنها برای خروج از ایران در مسیر فرودگاه تهران هستند.

آمنه سادات ذبیح‌پور خبرنگار نزدیک به محافل اصولگرا-انقلابی هم در توییتی نوشت که ایران بدهی به همراه سودش را به طور کامل از بریتانیا تحویل گرفته است، ذبیح‌پور در این توییت نوشت:

«‏⁧‫#نازنین‬⁩ زاغری به دولت انگلیس تحویل داده شد
‏و انگلیس بدهی ایران را با سودش پرداخت کرد.»

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه هم در واکنش به این رویدا‌د گفته است که پس از تحمل کل ۵ سال زندان و انوشه آشوری پس از تحمل ۴ سال و ۷ ماه حبس از محکومیت ۱۰ ساله آزاد شدند”.

آقای خداییان گفت که حکم دوم نازنین زاغری مبنی بر یک سال حبس به اجرا گذاشته نشده است. وی اضافه کرد که انوشه آشوری هم خواستار “آزادی مشروط” کرده بود و دادگاه با آزادی وی موافقت کرد.

ربکا راتکلیف، خواهر همسر خانم زاغری-رتکلیف به بی‌بی‌سی گفته است که این یک “روز احساسی” است.

او گفته است که خانم زاغری-رتکلیف به همراه والدینش به فرودگاه منتقل شده اما آنها اجازه حضور در اتاق نگهداری با دخترشان را نداشتند زیرا او “هنوز تحت کنترل ایران در فرودگاه است”. به گفته وی انوشه آشوری هم این اتاق بوده و “تصور می‌شود که در شرف آزادی است.”

👆🏻 فیلمی کوتاه که از لحظه سوار شدن نازنین زاغری برای بازگشت به بریتانیا منتشر شده است.

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی مربوط به سفارش لغو شده برای دستکم ۱۵۰۰ تانک چیفتن مربوط به دهه ۱۹۷۰ است که خانم تراس ، وزیر خارجه بریتانیا گفته این یک طلب “مشروع” است و دولت بریتانیا “به دنبال راه هایی برای پرداخت” آن به ایران است.

امیرعبداللهیان: بدهی ایران از انگلیس را دریافت کردیم؛ آزادی این ۲ فرد (زاغری و آشوری) با نگاه انسانی صورت گرفت

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروز در جمع خبرنگاران درباره آزادی نازنین زاغری نیز اظهار داشت: ما بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب در خصوص برخی خریدهای دفاعی از انگلیس مطالبه داشتیم.در چهار ماه گذشته تماس‌های خیلی فشرده‌ای بین من و  وزیر خارجه انگلیس انجام شد. هدف ما این بود که این مطالبات را زنده کنیم و این مبلغ به بانک مرکزی ما وارد شود. به صراحت اعلام می‌کنم هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آنها ثابت شد و قوه قضاییه باید درباره وضعیت آنها تصمیم می‌گرفت، وجود ندارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم. اما به طور همزمان پیگیری‌های قضایی و روند قضایی برای درخواست آزادی این دو فرد مورد نظر ادامه داشت با نگاه انسانی صورت گرفت.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.