• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

وزیر امور خارجه عراق: برجام به نفع عراق است؛ درگیری‌های ایران و آمریکا در داخل عراق اثر خود را می‌گذارد

  • کد خبر : 6681
  • 26 مارس 2022 - 17:25
وزیر امور خارجه عراق: برجام به نفع عراق است؛ درگیری‌های ایران و آمریکا در داخل عراق اثر خود را می‌گذارد

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در مصاحبه با اندرو پاراسیلیتی، خبرنگار المانیتور در حاشیه مجمع دوحه، می گوید برجام به نفع عراق است. حسین درباره مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «درست است ،وزیر امور خارجه ایران [حسین امیرعبداللهیان] با من تماس گرفت و گفت که آنها به آخرین مرحله […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در مصاحبه با اندرو پاراسیلیتی، خبرنگار المانیتور در حاشیه مجمع دوحه، می گوید برجام به نفع عراق است.

حسین درباره مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «درست است ،وزیر امور خارجه ایران [حسین امیرعبداللهیان] با من تماس گرفت و گفت که آنها به آخرین مرحله مذاکرات رسیده‌اند»

حسین در پاسخ به این سوال که عراق چه نقشی می تواند در دیپلماسی بین آمریکا و ایران ایفا کند، گفت: ما روابط خوبی با آمریکا و ایران داریم و با هر دو طرف در تماس هستیم. در واقع از ابتدای مذاکرات تا کنون… آنها در مورد روند مذاکرات با ما صحبت می کردند و گاهی اوقات هم ما سعی می کنیم پیام هایی را بین آمریکایی ها. و ایرانیان ارسال کنیم.”

او گفت که احیای برجام، تنش را در داخل عراق و منطقه کاهش می دهد.

حسین افزود: “درگیری بین واشنگتن و ایران اثر خودش را در خاک عراق منعکس می کند. در نتیجه، ما بهای آن را می پردازیم.”

حسین پیش از انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه در سال ۲۰۲۰، معاون نخست وزیر در امور اقتصادی و وزیر دارایی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بوده و تعدادی از مناصب اجرایی و انتصابات ارشد را در دولت اقلیم کردستان بر عهده داشته است. او از ژوئیه ۲۰۰۵ تا سپتامبر ۲۰۱۸ رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان با درجه وزیر و یکی از اعضای کابینه بود.

حسین گفت که حمله موشکی ایران به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان در ۱۳ مارس، احتمالاً به مذاکرات وین یا سایر مسائل منطقه ای مرتبط نبوده است.

عراق اعتراض رسمی خود را به ایران نسبت به این حمله تسلیم کرده است، تحقیقات خود را هم در حال انجام است. حسین می‌گوید پس از تکمیل این تحقیقات، “ما بحث و گفتگو خواهیم کرد”

حسین گفت که نمی داند آیا احزاب عراقی می توانند بر اساس انتخابات اکتبر ۲۰۱۹ دولت جدیدی تشکیل دهند یا خیر. انتخابات عراق در اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد، اما روند تشکیل دولت به بن بست رسیده است. خیلی چیزها به این بستگی دارد که آیا شورای نمایندگان یا پارلمان عراق می توانند در روز شنبه، ۲۶ مارس، دو سوم را برای انتخاب رئیس جمهور جمع آوری کنند. حسین می گوید در غیر این صورت، مشخص نیست که آیا دولت بعدی توسط پارلمان انتخاب خواهد شد یا دادگاه فدرال آن را تعیین خواهد کرد.

حسین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر عراق و منطقه گفت: عراق مخالف جنگ و تحریم است، زیرا ما از هر دو آسیب می‌بینبم.

او گفت ممکن است عراق یک کشور نفتی باشد، اما ما تورم را از کشورهای اروپایی وارد می کنیم و اضافه کرد: اثرات آن بر همه کشورها به ویژه اقتصادهای نوظهور شدید خواهد بود.

عراق بخشی از گروه تماس اتحادیه عرب برای گفتگو با روسیه و سایر قدرت های جهانی برای کمک به حل مناقشه خواهد بود.

وزیر امور خارجه در خصوص ارتباط عراق با سیاست ها و بحران های منطقه ای و بین المللی گفت: سایر کشورهای همسایه می توانند بر سیاست ما تأثیر بگذارند، بنابراین ما برای مدیریت بحران‌ها در داخل کشور موظف به مدیریت بحران‌ها در خارج از مرزهای عراق هستیم.

حسین خاطرنشان کرد که عراق روابط خوب با همه کشورهای عربی خلیج فارس را در اولویت قرار داده است و او مشتاقانه منتظر فرصت های گفتگو در مجمع دوحه است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6681

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.