• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

هند: شلیک موشک به پاکستان تصادفی بوده است

  • کد خبر : 6354
  • 12 مارس 2022 - 16:56
هند: شلیک موشک به پاکستان تصادفی بوده است

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز در خبری نوشت پس از اینکه دولت پاکستان سفیر هند در اسلام آباد را به دلیل پرتاب موشک از سوی هند به این کشور، به وزارت خارجه فراخواند، مقامات هند اعلام کردند این شلیک به دلایل اشکلات فنی و به شکل تصادفی اتفاق افتاده […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز در خبری نوشت پس از اینکه دولت پاکستان سفیر هند در اسلام آباد را به دلیل پرتاب موشک از سوی هند به این کشور، به وزارت خارجه فراخواند، مقامات هند اعلام کردند این شلیک به دلایل اشکلات فنی و به شکل تصادفی اتفاق افتاده است.

کارشناسانان نظامی در گذشته  درباره خطر این چنین حوادث و یا اشتباهات محاسباتی از سوی کشورهای همسایه مسلح به سلاح های اتمی هشدار داده بودند که تاکنون موجب بروز ۳ جنگ و نزاع و درگیری های متعدد کوچکتر معمولا در منطقه مورد مناقشه «کشمیر» شده بود.

با این وجود تنش ها طی ماه های گذشته کاهش یافته بود و این تصادف که احتمالا اولین مورد از این دست می باشد به سرعت سوالات بسیاری را پیرامون مکانیسم های امنیتی مطرح کرده است.

وزارت دفاع هند در بیانیه ای ۳ بندی بدون اشاره به نوع موشک شلیک شده چنین نوشت :«روز ۹ مارس ۲۰۲۲ ( ۱۸ اسفند) در حین عملیات تعمیر و نگهداری معمولی یک اشکال فنی موجب شلیک تصادفی یک موشک شد که به نظر می رسد در منطقه ای در پاکستان فرود آمده باشد. با وجود اینکه این تصادف بسیار تاسف بار است باعث خوشحالی است که فردی در جریان این حادثه جان خود را از دست نداده است.»

این وزارتخانه همچنین گفت دولت دستور بازبینی جدی این حادثه و همچنین تشکیل دادگاه تحقیقات در سطوح بالا در باره آن را داده است.

مقامات پاکستانی نیز اعلام کردند موشک مجهز به سلاح نبوده است و در نزدیکی شهر شرقی «میان چانو» در حدود ۵۰۰ کیلومتری «اسلام آباد» پایتخت این کشور سقوط کرده است. این موشک غیرمسلح و فاقد کلاهک انفجاری بوده و اصابت آن به منطقه‌ای مسکونی در شرق پنجاب در چهارشنبه شب تنها دیواری را خراب کرده و تلفاتی به بار نیاورده است.

دفتر وزارت امورخارجه پاکستان نماینده امور هند در پاکستان را احضار کرد تا اعتراض خود را به این اقدام که آنرا نقض بی دلیل حریم هوایی اش می داند که ممکن بوده منجر به در خطر افتادن جان غیرنظامیان و مردم در پروازهای غیرنظامی و مسافری شود اعلام کند.

بر این مبنا نیروی هوایی پاکستان از زمان شلیک موشک و در مدت بیش از سه دقیقه‌ای که در آسمان بود آن را رصد کرد و تحت نظر داشت.

پاکستان می‌گوید تاسیسات نظامی حساسی در منطقه اصابت موشک وجود نداشته است.

پاکستان همچنین به هند هشدار داد تا عاقلانه به پیامدهای ناخوشایند چنین بی توجهی ها و سهل انگاری ها بیاندیشد و اقدامات لازم و موثر برای جلوگیری از چنین تخطی هایی را در آینده انجام دهد.

در پی پذیرش این حادثه از سوی  هند «موئد  یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان  رفتار دهلی را به دلیل عدم اطلاع رسانی  فوری پرتاب سهوی موشک به پاکستان بسیار غیرمسئولانه خواند و خواستار انجام تحقیقات پیرامون این مسئله شد.

در پاسخ به سوالی که از دفتر ریاست جمهوری آمریکا درباره این اتفاق شد، سخنگوی این دفتر اعلام کرد آمریکا هیچگونه نشانه ای از عمدی بودن پرتاب این موشک از سوی هند به پاکستان مشاهده نکرده است.

روابط دو کشور از سه سال پیش تیره شده است. در آن مقطع حملات هوایی هند در کشمیر واکنش پاکستان و سرنگونی یک جنگنده هندی را به دنبال داشت.

هند و پاکستان، که هر دو به جنگ‌افزار هسته‌ای مسلح هستند، پس از استقلال از بریتانیا تا کنون سه بار درگیر جنگ شده‌اند که دو بار آن بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر بوده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6354

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.