• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

فشار اسرائیل به اوکراین برای پذیرش شروط روسیه

  • کد خبر : 6342
  • 12 مارس 2022 - 15:13
فشار اسرائیل به اوکراین برای پذیرش شروط روسیه

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، یک مقام رسمی دولت اوکراین روز جمعه خبر داد که نخست ‌وزیر اسرائیل در تماس‌های میانجی‌گرانه خود رئیس جمهور اوکراین را زیر فشار قرار داده تا «پیشنهادهای رهبر روسیه را بپذیرد». اسرائیل گفته مقام اوکراینی را رد کرد. وب‌سایت آمریکایی اکسیوس و رسانه‌های اسرائیلی جمعه شب، ۲۰ اسفند، به نقل از […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، یک مقام رسمی دولت اوکراین روز جمعه خبر داد که نخست ‌وزیر اسرائیل در تماس‌های میانجی‌گرانه خود رئیس جمهور اوکراین را زیر فشار قرار داده تا «پیشنهادهای رهبر روسیه را بپذیرد». اسرائیل گفته مقام اوکراینی را رد کرد.

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس و رسانه‌های اسرائیلی جمعه شب، ۲۰ اسفند، به نقل از این مقام رسمی دولت اوکراین نوشتند که نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، در تماس تلفنی روز سه‌شنبه گذشته با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، به او گفته است «بهتر است بر اساس شروطی عمل کند» که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای پایان جنگ اعلام کرده است.

به گفته این مقام اوکراینی که به نامش اشاره نشده، در آن تماس که به درخواست نفتالی بنت انجام شد، پس از آن‌که آقای زلنسکی به گفتن جمله «حرف‌تان را شنیدم، متشکرم» اکتفا کرد، نخست ‌وزیر اسرائیل باز در صدد اقناع او برآمد و گفت: «اگر من جای شما بودم، به مردم خود فکر می‌کردم و پیشنهاد را می‌پذیرفتم.»

به گفته مقام دولت اوکراین، اوکراین از این توصیه نفتالی بنت آزرده‌خاطر شده و پیشنهاد او را «تسلیم شدن» به مسکو تعبیر کرده است.

تا روز سه‌شنبه هفته گذشته دست‌کم پنج تماس تلفنی میان ولودیمیر زلنسکی و نفتالی بنت از آغاز یورش نظامی روسیه به اوکراین گزارش شده بود، اما از آن روز به بعد، دیگر خبری درباره تماس بعدی منتشر نشده است.

نفتالی بنت شنبه گذشته، در سفری مخفیانه به مسکو، به مدت سه ساعت در کرملین با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. سفر او هنگامی افشا شد که کرملین ورود آقای بنت به مسکو را تایید کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، آقای زلنسکی در جریان سفر غیرمترقبه نفتالی بنت به مسکو قرار گرفته و بلافاصله در پایان دیدار او با ولادیمیر پوتین، نخست‌ وزیر اسرائیل در تماس تلفنی مجدد با رئیس جمهور اوکراین، وی را از ماحصل ملاقات آگاه کرده است.

مقام اوکراینی که اکسیوس و رسانه‌های اسرائیلی به گفته‌های او استناد کرده‌اند افزوده است که طرف میانجی‌گر در یک بحران نباید فقط نقش «صندوق پست» پیام‌ها را بازی کند، بلکه باید از خود طرحی ارائه کند.

در هر حال، این مقام اوکراینی افزوده است که اسرائیل به منافع خود در قبال روسیه توجه دارد و هدفش از میانجی‌گری، حفظ این منافع بوده است. این مقام یادآوری کرده است که آقای بنت علیه تجاوز روسیه به اوکراین سخنی بیان نکرده، به اوکراین سلاح نمی‌دهد و روسیه را نیز تحریم نکرده است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش به این گزارش‌ها گفت که جزئیاتی که مقام اوکراینی بیان کرده، حقیقت را بازتاب نمی‌دهد و آقای بنت در هیچ مرحله‌ای از تلاش‌های میانجی‌گرانه خود تلاش نکرده که به آقای زلنسکی پند و اندرز بدهد.

یک مقام دفتر آقای بنت افزود که تماس روز سه‌شنبه، «یک گفت‌وشنود طولانی و خوب» بود و امکان برگزاری نشست میانجی‌گری میان رهبران روسیه و اوکراین در شهر اورشلیم نیز مطرح شد.

دفتر نخست ‌وزیری اسرائیل تاکید کرد که همه تلاش‌های آقای بنت یک هدف را دنبال می‌کند؛ توقف سریع خونریزی در اوکراین.

از آغاز احتمال لشگرکشی روسیه به نزدیکی مرزهای اوکراین، مقامات اسرائیل تاکید داشتند که روسیه به دلیل حضور نظامی خود در سوریه، «عملا همسایه شمالی اسرائیل» شده و لذا، اسرائیل در موضع‌گیری در قبال بحران روسیه- اوکراین، منافع اسرائیل در سوریه را مد نظر قرار می‌دهد. وزیر خارجه اسرائیل گفته بود که آمریکا نیز این موضع اسرائیل را «درک می‌کند».

منافع اسرائیل در سوریه اشاره‌ای به صدها عملیات هوایی منتسب به اسرائیل علیه نظامیان و شبه‌نظامیان اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ایران و متحدان تهران در سوریه است. از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، سه حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه صورت گرفته که در آخرین آن، در روز ۱۶ اسفند، دو سرهنگ سپاه پاسداران کشته شدند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.