• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

رویترز: مذاکرات هسته‌ای ایران بر سر خواسته‌های حل‌نشده روسیه دچار مشکل شده است/ آمریکا در پاسخ به ضمانت‌خواهی روسیه: واشنگتن بازی «بیایید معامله کنیم» را بازی نمی‌کند

  • کد خبر : 6245
  • 09 مارس 2022 - 22:27
رویترز: مذاکرات هسته‌ای ایران بر سر خواسته‌های حل‌نشده روسیه دچار مشکل شده است/ آمریکا در پاسخ به ضمانت‌خواهی روسیه: واشنگتن بازی «بیایید معامله کنیم» را بازی نمی‌کند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، به گفته دیپلمات‌ها، طرف‌هایی که تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای ایران را احیا کنند، روز چهارشنبه برای حل و فصل خواسته‌های روسیه در آخرین لحظه که تلاش می‌کرد مذاکرات را به هم بزند، جلسه‌ای برگزار کردند اما به نظر می‌رسد ایالات متحده تمایلی به تعامل با روسیه […]


به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، به گفته دیپلمات‌ها، طرف‌هایی که تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای ایران را احیا کنند، روز چهارشنبه برای حل و فصل خواسته‌های روسیه در آخرین لحظه که تلاش می‌کرد مذاکرات را به هم بزند، جلسه‌ای برگزار کردند اما به نظر می‌رسد ایالات متحده تمایلی به تعامل با روسیه در این زمینه ندارد.

قدرت‌های غربی روز سه‌شنبه به روسیه درباره از بین بردن توافقی که تقریباً کامل شده برای بازگرداندن ایالات متحده و ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هشدار دادند. مذاکره کننده ارشد ایران روز چهارشنبه پس از رایزنی در تهران به وین بازگشت.

یازده ماه مذاکرات برای بازگرداندن توافقی که تحریم‌ها علیه ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور لغو می‌کند به درازا کشیده شده است، چندین دیپلمات گفته‌اند توافق هسته‌ای اکنون به طور کلی مورد توافق قرار گرفته و به مراحل نهایی خود رسیده است.

اما درست زمانی که مسائل نهایی در حال حل شدن بود، روسیه با درخواست ضمانت‌های کتبی از ایالات متحده مبنی بر اینکه تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین بر تجارت این کشور با ایران تأثیری نخواهد گذاشت، مانع جدیدی را مطرح کرد.

پس از آن که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه و انریکه مورا از اتحادیه اروپا، هماهنگ کننده مذاکرات، روز سه شنبه گفتگو کردند، یک دیپلمات غربی گفت: «هنوز هیچ راه حلی برای خواسته‌های روسیه وجود ندارد».

مورا و اولیانوف روز چهارشنبه دوباره با یک دیگر ملاقات کردند.

اولیانوف در توییتر خود با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک گفت: “یک دیدار دیگر با آقای انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در گفتگوهای وین، در آخرین مرحله ماراتن دیپلماتیک برای احیای برجام.”

ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی روز سه‌شنبه روسیه را متهم کرد که به دنبال کسب منافع بیشتر از مشارکت خود در تلاش برای احیای برجام است، اما او گفت واشنگتن بازی «بیایید معامله کنیم» را بازی نمی‌کند.

این دیپلمات غربی گفت که هنوز مشخص نیست ماهیت دقیق خواسته‌های مسکو چیست، اما به نظر می‌رسد این خواسته‌ها فراتر از تعهدات هسته‌ای این کشور برای احیای این توافق است.

یک دیپلمات اروپایی گفت که روسیه خواستار تضمین های گسترده برای تجارت بین مسکو و تهران است.

آنها گفتند که مذاکرات در حال حاضر به احتمال زیاد در این هفته به پایان نمی رسد.

مورا روز دوشنبه جلسات غیررسمی را قطع کرد و گفت که زمان اتخاذ تصمیمات سیاسی برای پایان دادن به مذاکرات فرا رسیده است.

مذاکره‌کنندگان اروپایی از جمله فرانسه، بریتانیا و آلمان قبلاً به‌طور موقت مذاکرات را ترک کرده بودند، زیرا معتقد بودند تا آنجا که می‌توانستند پیش‌رفته‌اند و اکنون توافق بر سر مسائل باقی‌مانده به عهده آمریکا و ایران است.

پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مطالبات جدید مسکو را تشریح کرد، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، به طور غیرمنتظره ای به تهران بازگشت. وزیر امور خارجه ایران در آن زمان گفته بود که تهران اجازه نخواهد داد منافعش توسط «عناصر خارجی» خدشه دار شود.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.